HA 22/23: Almtuna IS - Djurgårdens IF 8/10

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
dr111DIF
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av dr111DIF »

Nattuggla_ skrev: 2022-10-08 16:26:54
dr111DIF skrev: 2022-10-08 16:23:24 Det är så alldeles för jävla onödigt krångligt hela tiden. Att puckföraren ska göra allt själv börjar ju smitta av sig ner i egen zon också.
Tyder väl mer och mer på att spelidén är typ att vi ska förlita oss på individuell skicklighet. Det är ju även därför vi har svårt att etablera längre anfall i anfallszon.
Det finns ingen tydlig idé. Har någon sett det?

Då blir det jävligt tufft i längden.
Bortser man från spelarmaterial så var HV raka motsatsen, det var ett starkt kollektiv.
Fast så här såg det ju inte ut på försäsongen, det var platsväxlingar och direktpassningar. Vet inte om vi fokuserat för mycket på försvarsspel, det är lätt att det försiktiga tänket sätter sig undermedvetet. Forecheck lyser ju helt med sin frånvaro också, verkligen noll understöd där.

Det är för mycket tvekan när vi har pucken, passningar och skott kommer för sent och i fel läge. Då blir bara 1-2 spelare delaktiga i varje anfall som nu. Får vi bara lite rörelse på motståndet i offensiv zon kommer vi göra massor av mål. Nu måste det nötas övningar i högt tempo så vi får bort vanorna som råder nu.
Donkels-3.0
Säsongskort: Ja

Inlägg av Donkels-3.0 »

Östlund ska väck från förstalinan överlag för många oskolade jullar som tar plats i laget och jag är mycket tveksam till Fagerwall
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av #10 »

Donkels-3.0 skrev: 2022-10-08 16:35:14 Östlund ska väck från förstalinan överlag för många oskolade jullar som tar plats i laget och jag är mycket tveksam till Fagerwall
Kör NHL junnislina rakt av
Praetori

Inlägg av Praetori »

Det såg helt klart trött ut där ute. Med pigga ben och skallar tror jag vi vunnit men...

Spelarna ser stundvis ut som noviser. Det är sjukt skumt att besluten ofta är så dåliga. Checkar i fel lägen, backarna backar istället för att pincha på neutrala puckar. Forwards bär in pucken men driver inte direkt på mål utan den skall tydligen ner djupt, alltid oavsett. Droppa till back verkar inte finnas ens när det är det solklara säkra alternativet och i många av fallen rinner det hela istället ut i ingenting eller så blir fwd isolerad och vi får spelvändning mot oss.

Varför vi inte "lirar" hockey när det ges oceaner av möjlighet övergår mitt förstånd. Är det press/krav/nervositet som gör att man försöker spela "safe", är det självförtroende, överskattar man motståndarna i genomgången före match så spelarna inte vågar? Oavsett så resulterar alltihop bara i att vi inte får upp momentum och bjuder in betydlig mindre skickliga motståndare i en annan typ av match än de vi borde lira.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

Nyss hemkommen och shit vilken gammal arena, och jag som tycker Hovet är sliten.

Något är ju väldigt fel med det här laget. Någon måste göra något.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Eriksson

Inlägg av Eriksson »

Janzoo skrev: 2022-10-08 16:26:41 Lätt att glömma att grabbarna spelar tidig match dagen efter föregående match samtidigt som Almtuna inte alls spelade igår.

Det är också omgång sex. Av typ 300. Andas.
Är det inte 52 omgångar :roll:
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Ja alltså det är nåt som är skevt.
Spelmässigt har vi varit det minst skickliga laget i samtliga matcher, hur går det ens till?

Fattar att det tar tid att spela ihop laget, men jag ser ännu färre linjer i detta spel jämfört med förra mörkersäsongen.
Utan ett väldigt effektivt PP hade vi förmodligen torskat rubbet

Det är ju inte så att alla andra HA-lags trupper är intakta från förra säsongen, de flesta lag har nya konstellationer att lära känna
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
Doyle

Inlägg av Doyle »

Inte godkänt o tappa poäng mot Almtuna. Spelar ingen roll att vi spelat igår kväll o fick kort vila. Vi har kvaliteten som borde räcka för vinst alla dagar i veckan o även utan vila. :x Nåja, revansch på onsdag o upp på pålle igen..
dr111DIF

Inlägg av dr111DIF »

Praetori skrev: 2022-10-08 16:59:46 Det såg helt klart trött ut där ute. Med pigga ben och skallar tror jag vi vunnit men...

Spelarna ser stundvis ut som noviser. Det är sjukt skumt att besluten ofta är så dåliga. Checkar i fel lägen, backarna backar istället för att pincha på neutrala puckar. Forwards bär in pucken men driver inte direkt på mål utan den skall tydligen ner djupt, alltid oavsett. Droppa till back verkar inte finnas ens när det är det solklara säkra alternativet och i många av fallen rinner det hela istället ut i ingenting eller så blir fwd isolerad och vi får spelvändning mot oss.

Varför vi inte "lirar" hockey när det ges oceaner av möjlighet övergår mitt förstånd. Är det press/krav/nervositet som gör att man försöker spela "safe", är det självförtroende, överskattar man motståndarna i genomgången före match så spelarna inte vågar? Oavsett så resulterar alltihop bara i att vi inte får upp momentum och bjuder in betydlig mindre skickliga motståndare i en annan typ av match än de vi borde lira.
Väl beskrivet, instämmer till punkt och pricka. Det är som att hela agerandet med puck kretsar kring någon överdriven rädsla för kontringar. Blir dock motsatt effekt. Om någon motspelare är närmare back än 5 meter verkar det vara passningsförbud.

Väldigt frustrerande att kolla på. Backarna verkar också förbjudna att kliva ner i ytorna ovanför cirklarna.

Blir otroligt krävande att få numerära övertag i slottet och hörnen när några andra hot inte existerar.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Lee Harvey Oswald skrev: 2022-10-08 17:51:29 Ja alltså det är nåt som är skevt.
Spelmässigt har vi varit det minst skickliga laget i samtliga matcher, hur går det ens till?

Fattar att det tar tid att spela ihop laget, men jag ser ännu färre linjer i detta spel jämfört med förra mörkersäsongen.

Det är ju inte så att alla andra HA-lags trupper är intakta från förra säsongen, de flesta lag har nya konstellationer att lära känna
Skillnaden ligger i den mentala pressen. Så enkelt är det. Almtuna vet att de kan torska 1-6 och alls skulle rycka på axlarna. Vi spelar i en annan liga mentalt. Var glad att vi vunnit 4 av 6 med tanke på det
Säg den glädje som varar
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

DIF_Soldier skrev: 2022-10-08 18:09:37
Lee Harvey Oswald skrev: 2022-10-08 17:51:29 Ja alltså det är nåt som är skevt.

Skillnaden ligger i den mentala pressen. Så enkelt är det. Almtuna vet att de kan torska 1-6 och alls skulle rycka på axlarna. Vi spelar i en annan liga mentalt. Var glad att vi vunnit 4 av 6 med tanke på det
Detta är inte heller en ursäkt. HV71 var i EXAKT samma sits förra säsongen, och skötte den bra.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Ursäkts-SM pågår och jag längtar tills att det är över.

Alla lag har nya spelare att spela in.

Vi behöver skärpa allt.

Så.

Fortsätt jobba. Lär av misstagen. Var som en jävla pokemon. Utvecklas.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
DIF023

Inlägg av DIF023 »

Det känns som att vi kommer att ha problem med alla lag varje omgång resten av serien. Det är väl bara att vänja sig. Men det är tungt. Blytungt😔
Praetori

Inlägg av Praetori »

Magnutz skrev: 2022-10-08 18:33:55 Ursäkts-SM pågår och jag längtar tills att det är över.

Alla lag har nya spelare att spela in.

Vi behöver skärpa allt.

Så.

Fortsätt jobba. Lär av misstagen. Var som en jävla pokemon. Utvecklas.
Is i magen men hur lång tid ska Fagervall få på sig att "sätta det"? Eller ska vi satsa på att Jocke&Ragge kommer reda ut det här om de bara får tid på sig?
Turbulens eller tveksamheter kan säkerligen få den här truppen att haverera precis som förra året så jag säger alternativ 2 och att det kommuniceras med extremt eftertryck. "Vi bygger för kontinuitet. En ny Djurgårdsanda och den processen måste få ta tid".. typ. Bort med pressen.

Att vi inte spelar "bra" undgår inte forumet och det undgår då garanterat inte spelarna eller ledarna. Lätt att sånt blir självförstärkande och klubben måste vara otroligt tydlig så att målsättning och krav inte blir press, ångest och osäkerhet.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Knickedick

Inlägg av Knickedick »

Vet inte var jag ska börja idag men jag tror vi börjar med det positiva och det är att vi gjorde en andra period där jag tycker att vi presterar vår bästa offensiva hockey för säsongen. Vi lyckas komma med fart, vi lyckas kombinera i anfallszon och uppspelen fungerar ganska bra. Sen bestämmer sig domaren för att kliva in i handlingen och ge dem ett 5 v 3, om inte det hade hänt så tror jag att vi vunnit. Plus här till Norman och Söderlund, de måste få mer tid. Just nu är de vår klart bästa kombo och jag skulle vilja se Brodin in här OM han åker skridskor.
Som det är nu är Olle Liss en sådan total stoppkloss i den kedjan. Helt ärligt nu...... Olle Liss är värvad för sitt skott. Ett skott har han.... resten såg katastrofalt ut idag av Liss.
Spela honom som skytt i PP absolut... resten hade han kunnat sitta idag.

Men som det ser ut i första perioden dock spelet horribelt. Vi hittar inga uppspel. Vi kastar puckar, vi jobbar inte klart. Vi forechckar inte, vi åker inte skridskor. Vi har inte en chans i sarghörnen i egen zon där deras tunga forwards totalt "outmuscles" våra backar. När vi själva har pucken så är det som att vi står och väntar på att någon ska ta en åkning i någon riktning men alla väntar på att någon ska åka igenom med pucken från egen zon men ingen åker. Det är samma sak i 3 v 3 som bygger på att någon ska åka runt det andra laget och med en individuell prestation. I 3v3 ser man så tydligt skillnaden på att vi inte har något spel, vi är totalt utspelade, Almtuna använder hela banan med långa passningar och hittar varandra på yta... Medans vi ska åka upp och runt med pucken helt utan struktur, linjer och intention till spelide.
De enda som idag är i närheten av att klara av att individuellt ta sig igenom det är Söderlund och Norman och jag ska ärligt säga att jag tycker synd om Söderlund, han är by far den bästa "liraren" vi har.. men har ingen med sig som driver på mål eller tar bort trafik åt honom. Och som de här två killarna får stå tillbaka för Krüger, Brodin...... och Liss i PP1 när det är PP som är bra mycket sämre. Coachingen är så dålig så det är inte sant....Våga bänka....våga höja rösten mot de som inte presterar. Dags att skicka en signal till Krüger att killen fan måste höja sig.
Och valet av straffskyttar?? Går dem bara på de med hårdast skott? Ingen finess alls. Liss var ju tokusel och får ändå möjligheten att bränna en 3 meter utanför.
Söderlund och Norman måste få lägga nästa gång.

Nånå, jag har ju varnat lite för Almtuna och deras pucksäkra backar. Deras backar är överlägsna våra idag.....Både defensivt och offensivt.
Jag hoppas vi studsar tillbaka.... men känslan är att något är fel, galet fel. Som jag var inne på igår. Laget är galet snelastat och de som är övertunga underpresterar något brutalt.

Vi blir överkörda av ett gång bönder i 55 minuter på planen och i 65 på läktaren.... för sämst idag var nog fan bortastå med mig inkluderad...
fy fan dags att supa ned sig ännu mer.....
Skriv svar