Silly Season 2026/27

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
captcash
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2026/27

Inlägg av captcash »

Jim Morrison skrev: 2026-04-16 08:40:04
DjurgårdareiNorrland skrev: 2026-04-16 08:35:57
Osten östlund skrev: 2026-04-16 08:08:49 Senaste vi hört är att DIF inte har högsta budet där. Men det är ju inte alltid högsta budet som vinner och DIF lägger sällan mest.

/ HN chatt ( Vejdemo )
Djurgårdare i Djurgården är fantastiskt, men det får aldrig vara på bekostnad av en för hög prislapp (undantag finns såklart typ Krüger när han kom).

Nu har jag inte all info eller kostnaden men Vejdemo är inte den spelare vi kan luta oss emot likt Krüger, och jag kan tänka mig att prislappen sticker iväg med tanke på budgivning och hans senaste säsong.
Fjällby är ett färskt exempel där Wikegård gjorde helt rätt.

Sen fattar jag inte all hype kring Vejdemo helt ärligt.
Vad har han, en bra säsong?
Vad jag vet har han grymma underliggande siffror och trots att ligger runt 30-strecket känns det alltid som han har legat och bara väntat på en PPG-säsong. Att det ska explodera. Så man köper väl in sig på potentialen lite.

Sedan är duktiga centrar en bristvara och svenska centrar ska vi inte ens prata om.
Agree, känner att han är värd en hel del för oss. Vilken dröm det vore att kunna ställa upp med Vejdemo, JJ (om han är 100% hel) och Björck som 3 centrar nästa säsong, Kryckan räknar jag med att han går i pension. En till grym center på det och vi är golden på den sidan.
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Art Vandelay

Silly Season 2026/27

Inlägg av Art Vandelay »

SirDIFalot skrev: 2026-04-15 23:35:24
Disciplinnämnden skrev: 2026-04-15 22:03:33 Vad är det som krävs för att vi skall få betalt för våra talanger? Vi som inte har någon kommun som håller oss under armarna och ger oss ishallar för en krona och köper tillbaka den samma för mångmiljonbelopp när ekonomin sinar måste ju få tjäna pengar på våra talanger vi fyller NHL/AHL-med.

Måste det gå till att Sverige drar sig ur draften som KHL? Visst skulle färre få chansen kanske men då skulle det nog finnas utrymme för att utöka antalet lag då i både SHL och HA om fler stannade.

Bara lite dumma funderingar men hur får vi "fotbollsövergångs-pengar" för nästa Frondell/Eklund/Viggo? Dit vi måste sikta!
Finns inget sätt. Det går inte att "dra sig ur" draften. NHL-lag får drafta vem dom vill, sen om spelare vill komma när han inte längre är bunden av något kontrakt någonstans är upp till honom.

Svenska ishockeyförbundet har ett avtal med NHL-klubbarna att vi får en slant som fördelas på vart spelaren har fostrats, den dagen spelaren skriver kontrakt i NHL. Men som folket som skött förhandlingarna säger, vi har liksom inget leverage, att vi får en krona en överhuvudtaget beror på att vi övertygat NHL att om dom vill att svensk hockey ska fortsätta fostra NHL-spelare så måste vi få ekonomiskt stöd för att fortsätta bedriva verksamheten, men om NHL vill så kan dom egentligen skita i det helt. Spelarna vill och kommer gå dit ändå. Ryssarna har inte lyckats få sina patriotiska spelare att stanna i landet heller. Och då har dom dessutom varit mycket mer "kreativa" i form av att beslagta spelares pass och annat.
Det där förstår jag inte. Att svensk hockey inte skulle ha något "leverage". Om man skulle dra sig ur avtalet har jag svårt att se att alla juniorer helt plötsligt skulle åka över till USA/Kanada istället och spela juniorhockey.

Svensk hockeys leverage är att det år efter år produceras spelare som sedermera blir stjärnor i NHL och som dom kan sälja ligan på.
nevyn

Silly Season 2026/27

Inlägg av nevyn »

Kopacka lämnar Brynäs. Hypad innan, svagare säsong i år. Alternativ?
DIF-DIF
Medlem: Ja, ständig medlem

Silly Season 2026/27

Inlägg av DIF-DIF »

Art Vandelay skrev: 2026-04-16 10:07:14
Disciplinnämnden skrev: 2026-04-15 22:03:33 Vad är det som krävs för att vi skall få betalt för våra talanger? Vi som inte har någon kommun som håller oss under armarna och ger oss ishallar för en krona och köper tillbaka den samma för mångmiljonbelopp när ekonomin sinar måste ju få tjäna pengar på våra talanger vi fyller NHL/AHL-med.

Måste det gå till att Sverige drar sig ur draften som KHL? Visst skulle färre få chansen kanske men då skulle det nog finnas utrymme för att utöka antalet lag då i både SHL och HA om fler stannade.

Bara lite dumma funderingar men hur får vi "fotbollsövergångs-pengar" för nästa Frondell/Eklund/Viggo? Dit vi måste sikta!
Finns inget sätt. Det går inte att "dra sig ur" draften. NHL-lag får drafta vem dom vill, sen om spelare vill komma när han inte längre är bunden av något kontrakt någonstans är upp till honom.

Svenska ishockeyförbundet har ett avtal med NHL-klubbarna att vi får en slant som fördelas på vart spelaren har fostrats, den dagen spelaren skriver kontrakt i NHL. Men som folket som skött förhandlingarna säger, vi har liksom inget leverage, att vi får en krona en överhuvudtaget beror på att vi övertygat NHL att om dom vill att svensk hockey ska fortsätta fostra NHL-spelare så måste vi få ekonomiskt stöd för att fortsätta bedriva verksamheten, men om NHL vill så kan dom egentligen skita i det helt. Spelarna vill och kommer gå dit ändå. Ryssarna har inte lyckats få sina patriotiska spelare att stanna i landet heller. Och då har dom dessutom varit mycket mer "kreativa" i form av att beslagta spelares pass och annat.
Det där förstår jag inte. Att svensk hockey inte skulle ha något "leverage". Om man skulle dra sig ur avtalet har jag svårt att se att alla juniorer helt plötsligt skulle åka över till USA/Kanada istället och spela juniorhockey.

Svensk hockeys leverage är att det år efter år produceras spelare som sedermera blir stjärnor i NHL och som dom kan sälja ligan på.
Femårskontrakt vid intag till hockeygymnasium?
Osten östlund

Silly Season 2026/27

Inlägg av Osten östlund »

nevyn skrev: 2026-04-16 10:14:55 Kopacka lämnar Brynäs. Hypad innan, svagare säsong i år. Alternativ?
Ryktas om att han ska tillbaka över pölen. Kanske ändrar sig om Björklöven erbjuder ett top kontrakt?
Användarvisningsbild
Limp

Silly Season 2026/27

Inlägg av Limp »

Ja, vi kan peka på det. Att det är sant står utom alla tvivel och NHL vet om detta. Men vad hjälper det?
Visst, det skulle säkert gå att starta någon typ a moralisk process om man blandar in allt och alla, från alla inhemska ligor till IIHF och NHL samt någon typ av sportslig domstol.

Vi kan fortfarande inte stoppa draften. Om Sverige (med uppbackning från övriga Europa) går för hårt fram och kräver betydligt rättvisare summor så riskerar vi att hamna utan ersättning överhuvudtaget igen.
Sen det viktigaste, spelarna själva. Om de är såpass bra så att de får krita ett kontrakt med ett NHL-lag det ju svårt att stå emot att bli nästan ekonomiskt oberonde redan som 20-åring istället för att spela för en - förvisso rätt redig efter ett par år - månadslön på hemmaplan. Vägen de tar till skyarna blir nog rätt sekundär.
Vad göra? Tvinga på spelarna utreseförbud? Att om man går genom våra juniorled så är man fast minst tills det år man fyller 25?
Art Vandelay

Silly Season 2026/27

Inlägg av Art Vandelay »

Limp skrev: 2026-04-16 11:41:41

Ja, vi kan peka på det. Att det är sant står utom alla tvivel och NHL vet om detta. Men vad hjälper det?

Vi kan fortfarande inte stoppa draften. Om Sverige (med uppbackning från övriga Europa) går för hårt fram och kräver betydligt rättvisare summor så riskerar vi att hamna utan ersättning överhuvudtaget igen.
Sen det viktigaste, spelarna själva. Om de är såpass bra så att de får krita ett kontrakt med ett NHL-lag det ju svårt att stå emot att bli nästan ekonomiskt oberonde redan som 20-åring istället för att spela för en - förvisso rätt redig efter ett par år - månadslön på hemmaplan.
Vad göra? Tvinga på spelarna utreseförbud? Att om man går genom våra juniorled så är man fast minst tills det år man fyller 25?
Diskussionen har blivit lite sned nu. Jag tänker inte att man ska slopa draften. Det jag undrar är varför man accepterar så låg ersättning år efter år. Kan tycka att det borde föras någon sorts diskussion kring detta.
Användarvisningsbild
Limp

Silly Season 2026/27

Inlägg av Limp »

Art Vandelay skrev: 2026-04-16 11:47:59 Diskussionen har blivit lite sned nu. Jag tänker inte att man ska slopa draften. Det jag undrar är varför man accepterar så låg ersättning år efter år. Kan tycka att det borde föras någon sorts diskussion kring detta.
En och annan hockeyexpert har lyft detta genom åren

Det är klart att det är relevant och att det borde lyftas samt diskuteras oftare. Det är tyvärr bara så att avtalet är det bästa vi kan få i en dålig situation och det finns ingen vetting lösning. Vad som är moraliskt rätt ger ju storpenningpungarna i NHL blanka fan i.

Men vem vet, nuvarande avtal löper väl ut om något år? Kanske kan summorna pressas upp lite, kanske inte.
Osten östlund

Silly Season 2026/27

Inlägg av Osten östlund »

Användarvisningsbild
fryppe

Silly Season 2026/27

Inlägg av fryppe »

Osten östlund skrev: 2026-04-16 12:20:22 Vejdemo avtackad.

https://www.leksandsif.se/article/32datdl-30ead/view
får vi se då om han väljer fisk eller oss.
AlltidOavsett

Silly Season 2026/27

Inlägg av AlltidOavsett »

Blir oss enligt Expressen!
Användarvisningsbild
fryppe

Silly Season 2026/27

Inlägg av fryppe »

precis vad man ville höra!

"Enligt Expressens källor har både Färjestad och Frölunda varit långt fram i jakten på Vejdemo. Men han väljer Djurgården och ett bra avtal, som är välbetalt. Dock ska det inte handla om några fantasisummor. Istället har Vejdemo värderat att få spela hemma i Stockholm och skriva på ett avtal över en längre tid."
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

Mycket bra. Bygg en stark centersida.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
AlltidOavsett

Silly Season 2026/27

Inlägg av AlltidOavsett »

Vad tror ni, blir detta vår centersida?
Björck
Vejdemo
JJ
Salsten
(Krüger?)
Personligen skulle jag vilja ha en till stark poängcenter. Blir tunt vid eventuell skada och JVM.
Användarvisningsbild
fryppe

Silly Season 2026/27

Inlägg av fryppe »

AlltidOavsett skrev: 2026-04-16 12:54:33 Vad tror ni, blir detta vår centersida?
Björck
Vejdemo
JJ
Salsten
(Krüger?)
Personligen skulle jag vilja ha en till stark poängcenter. Blir tunt vid eventuell skada och JVM.
Kanske kommer en som kan spela center och vinge kan inte ha enbart 4 centrar i laget.
Skriv svar