SHL 2014-15

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Kall-El

Re: SHL 2014-15

Inlägg av Kall-El »

Rix skrev:Att begränsa utländska spelare i SHL är enligt mig det sämsta vi kan göra, svensk hockey tappar spelare till höger och vänster. Unga talanger sticker till NHL och diverse farmarlag. De äldre sticker till KHL. För att behålla kvalitén måste vi ta in spelare utifrån och USA/Kanada har enormt många spelare som höjer nivån på vår liga men som inte tar plats i NHL. Dessa spelare besitter spetskompetens som vi har tappat och höjer kvalitén i lagen de spelar i.

Självklart går man framför allt på hockey för att se på sitt lag och stämningen som råder på arenorna, men i slutändan är SHL också en produkt som ska säljas, för att det ska fungera måste kvalitén på ligan vara hög. Att då aktivt jobba emot detta är i min mening helt galet.

Sverige är fortfarande ett av det bästa länderna på att utveckla ungdomar och yngre spelare. I de flesta SHL finns det flera yngre spelare som är framträdande. Att begränsa utländska spelare för att lyfta fler juniorer är inte hållbart.
De yngre spelarna behöver få utvecklas och göra fel. Det gör de lättare om det finns andra spelare i laget som kan vara ledande spelare. Kolla i vårt lag, hade vi haft två duktiga utländska backar hade inte Englund och Norell behövt ta lika står roll och det hade hjälpt dessa herrar enormt.

När och om SHL kommer upp i den nivån att vi kan behålla våra bästa spelare och ligan är ett första val för många då kan vi se över antal utländska spelare.
Just nu är inte så fallet och vill vi sänka kvalitén på ligan ytterligare begränsar vi det. Men då kommer till slut SHL se ut som allsvenskan i fotbollen och då är det vi som är fans som är den stora förloraren. Iaf om man pratar om produkten och kvalitén.
Förutom då det faktum att Allsvenskan i fotboll inte har varit så här populär på mycket länge.

Tvivlar på att serien skulle tappa direkt mycket publikt på om spelet blev något sämre. Att däremot göra serien mindre spännande vore en dödsstöt utan like.

Jag ser mig inte som förlorare om kvalitéen på serien sänks en del. Dessutom tvivlar jag en hel del på att produktens värde baserar sig på kvalitén på spelet. Tror saker som spänning, stämning samt spela matcher som verkligen gäller något är helt avgörande för produktvärdet.

Jag följer DIF oavsett hur laget presterar. För min del är det inte prestationerna på isen som är det viktiga utan att få den spänning som det innebär att följa mitt lag. Så länge som de kämpar och krigar match efter match är jag nöjd. OM sedan spelet som bjuds blir ett antal procent sämre jämfört med andra ligor rör mig inte i ryggen.

Om man tycker att spelkvalitéen är det centrala kanske man borde fundera på att följa plastiga jippoligan NHL istället...
Användarvisningsbild
pulverapa
Säsongskort: Ja

Inlägg av pulverapa »

Antalet svenskar i KHL kommer minska drastiskt i takt med Rubelns störtdykning de kommande åren.
Användarvisningsbild
sm910
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av sm910 »

Teknikutvecklingen känns som den, ironiskt nog i vår globaliseringstid, står på lokalförankringens sida. Idag täcks ju varenda vinkel från varenda match i såväl NHL som SHL till en månadskostnad för tittaren av inte mer än en lite blötare utgång. Skillnad mot förr när man fick vara glad om det kom ett kort sammandrag på sporten från matcherna, största - och inte sällan enda - möjligheten att faktiskt se hockey var att vara på plats på hemmamatcherna för det lokala laget.

Idag när vi direkt i tv, mobil, platta och dator kan se den bästa av hockey från andra sidan Atlanten på ett sätt som SHL aldrig kommer kunna konkurrera med tror jag efterfrågan på kvalité i SHL kommer minska, varför skulle man vilja se en sämre version av NHL på hårda sittdynor i en förfallen arena om man vill njuta av god hockey? Nej, ju mer tekniken minskar avståndet till NHL ju mer kommer SHL behöva börja framhäva vad man kan erbjuda istället som NHL aldrig kan för oss svenskar - identitet, lokalförankring, supporterkultur. Att nischa ut sig är bättre än att konkurrera om en efterfrågan NHL tillfredsställer bättre.

Jag är å andra sidan kanske färgad av att jag lägger väldigt lite vikt vid spelkvalité, jag underhålls lika mycket av min lokala moderförenings gärdsgårdsmatcher som av Djurgården rent matchmässigt. Den våta drömmen hade varit en GAA-modell - amatörregler och övergångsförbud på seniornivå. Oavsett om hela toppskicket av dagens ligasystem drar utomlands.
KYLERKYLER

Inlägg av KYLERKYLER »

Kall-El skrev:
Rix skrev:Att begränsa utländska spelare i SHL är enligt mig det sämsta vi kan göra, svensk hockey tappar spelare till höger och vänster. Unga talanger sticker till NHL och diverse farmarlag. De äldre sticker till KHL. För att behålla kvalitén måste vi ta in spelare utifrån och USA/Kanada har enormt många spelare som höjer nivån på vår liga men som inte tar plats i NHL. Dessa spelare besitter spetskompetens som vi har tappat och höjer kvalitén i lagen de spelar i.

Självklart går man framför allt på hockey för att se på sitt lag och stämningen som råder på arenorna, men i slutändan är SHL också en produkt som ska säljas, för att det ska fungera måste kvalitén på ligan vara hög. Att då aktivt jobba emot detta är i min mening helt galet.

Sverige är fortfarande ett av det bästa länderna på att utveckla ungdomar och yngre spelare. I de flesta SHL finns det flera yngre spelare som är framträdande. Att begränsa utländska spelare för att lyfta fler juniorer är inte hållbart.
De yngre spelarna behöver få utvecklas och göra fel. Det gör de lättare om det finns andra spelare i laget som kan vara ledande spelare. Kolla i vårt lag, hade vi haft två duktiga utländska backar hade inte Englund och Norell behövt ta lika står roll och det hade hjälpt dessa herrar enormt.

När och om SHL kommer upp i den nivån att vi kan behålla våra bästa spelare och ligan är ett första val för många då kan vi se över antal utländska spelare.
Just nu är inte så fallet och vill vi sänka kvalitén på ligan ytterligare begränsar vi det. Men då kommer till slut SHL se ut som allsvenskan i fotbollen och då är det vi som är fans som är den stora förloraren. Iaf om man pratar om produkten och kvalitén.
Förutom då det faktum att Allsvenskan i fotboll inte har varit så här populär på mycket länge.

Tvivlar på att serien skulle tappa direkt mycket publikt på om spelet blev något sämre. Att däremot göra serien mindre spännande vore en dödsstöt utan like.

Jag ser mig inte som förlorare om kvalitéen på serien sänks en del. Dessutom tvivlar jag en hel del på att produktens värde baserar sig på kvalitén på spelet. Tror saker som spänning, stämning samt spela matcher som verkligen gäller något är helt avgörande för produktvärdet.

Jag följer DIF oavsett hur laget presterar. För min del är det inte prestationerna på isen som är det viktiga utan att få den spänning som det innebär att följa mitt lag. Så länge som de kämpar och krigar match efter match är jag nöjd. OM sedan spelet som bjuds blir ett antal procent sämre jämfört med andra ligor rör mig inte i ryggen.

Om man tycker att spelkvalitéen är det centrala kanske man borde fundera på att följa plastiga jippoligan NHL istället...
SHL tappar publik runt om i landet. Beror nog på ett antal olika anledningar. Sämre spelare tror jag är en av orsakerna. Tror inte att SHL skulle få en större produkt om vi och andra lag skickar in ett gäng juniorer till i laget istället för de utländska spelarna. Visst är det pinsamt som Modo som för några år sedan hade 14 utlänningar i laget.

Självklart drar bra stämning fler åskaådare. DIF Hockey är ett bra exempel. Liksom Bajen fotboll.

Allsvenskan i fotboll ser jag aldrig på längre, knappt när matcherna går på tv. Så fruktansvärt dålig produkt på plan. Det lockar mig inte heller att gå på TELE2 inför 7500 pers mot Häcken för stämningens skull. Men, det är väl kanske för mitt intresse av fotboll är ganska lågt. Ser mycket hellre amerikansk fotboll som jag tycker är en jävligt bra produkt.

SHL får helt enkelt möta dina åsikter med ex mina. Kanske blir det succé :D
Användarvisningsbild
JohanPez

Inlägg av JohanPez »

Håller helt med sm910 gällande NHL/SHL. Finns ingen vits i att försöka apa efter, vi ska istället propagera på det som gör vår hockeyliga unik. Önskade att SHL:s ledning kunde anamma detta.
Rix

Inlägg av Rix »

Kall-El skrev:

Självklart följer jag också DIF oavsett hur laget presterar. Men om vi säger såhär då, om inte DIF fanns, skulle du inte då tycka spelet och kvalitén på hockeyn är viktig för att kunna njuta av den? Ur ett rent neutralt perspektiv.

Jag följer NHL och visst kan jag hålla med dig om att den är plastigare då den inte riktigt engagerar mig på samma sätt, men kom inte här och säg att hockeyn som spelas där borta inte är bättre rent kvalitetsmässigt (spelet/spelarna) än här hemma. Jag vill bara påpeka att jag absolut inte vill att vi ska apa efter NHL, men jag tycker inte heller vi ska begränsa utländska spelare om vi inte själva har tillräckligt bra spelare inom ligan. Jag kommer gå och se DIF oavsett vad för lag vi har, kärleken till klubben och stämningen på läktaren är ovärderlig och unik. Men det ska spelas en match också och duktiga spelare på isen höjer nöjet med att gå på match.

DIF skulle också mått bra av att plocka in ett par ledande spelare från AHL (förutsatt att det hade presterat, men det är en helt annan diskussion).
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

Ja, Peter Andrsson kan verkligen dra åt helvete: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 9889460.ab
mb81

Inlägg av mb81 »

Modo blir totalt utspelade igen men har "tur" och vinner mot LHC. Känns som de är där vi var i början av säsongen. De har fått 101 skott på sig de senaste två matcherna.
Känns verkligen som de blir ena kvallaget. Tänk dessutom om Toronto väljer att ringa in Lill-Nyllet.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Jag tror aldrig jag påstod att Elitserien var bättre än NHL spelmässigt.

Däremot skulle jag inte överväga att titta på NHL bara för att ishockeyn som spelas där är "bättre".

Jag måste ha känslor, stämning och spänning för att bry mig om idrott och tyvärr idrott från Nordamerika är bara en stor gäspning för min del. En NHL-match är ungefär lika upphetsande för min del som de där uppvisningsmatcherna de kör med spelare från Europa mot Nordamerika.

och att Elitserien tappat publikt kan enkelt förklaras med att puckon som LHC och FBK har fått för sig att alla problem med minskning av publik skall lösas med fler matcher och bort med strecken så att alla lag tar sig till slutspel eller hamnar i kvalserien. Förändringarna som gjorts har snarast gjort serien än mer ointressant och varje individuell match än mindre värd. Tror som sjutton att publiken inte dyker upp när matcherna inte gäller något. När väl matcherna har hetta och verkligen gäller något jag då torde publiken också dyka upp.

det man borde göra är att minska ner antalet matcher i serielunken.

Ha tuffare streck där jag gärna hade sett att laget som hamnar sist i elitserien ryker ner rakt av till Allsvenskan. Därefter borde lag från Elitserien få kvala mot två andra lag från Allsvenskan om att hålla sig kvar. Absolut inte fler matcher än bäst av 5.

Absolut inte mer än 8 lag till slutspel där matcherna spelas i bäst av fem.

Sedan allra helst en praktfinal på neutral is där allting avgörs. ( Kanske på tele 2 )

Införs de reglerna blir det mycket mer spänning och publiken kommer åter att börja dyka upp. Att t ex spela 7 matcher i kvartsfinalerna är fullständigt befängt ur en publikmässig synvinkel.

Sedan hade jag gärna sett att man utökade Elitserien med ytterligare två lag, alltså fyra fler än vad som är fallet nu.
Erik af Sibirien

Inlägg av Erik af Sibirien »

mb81 skrev:...............Tänk dessutom om Toronto väljer att ringa in Lill-Nyllet.
Ja det vore på något sätt som den perfekta "värvningen" för oss. Nästan så den borde in i "sillytråden".
Rix

Inlägg av Rix »

Kall-El skrev:Jag tror aldrig jag påstod att Elitserien var bättre än NHL spelmässigt.

Däremot skulle jag inte överväga att titta på NHL bara för att ishockeyn som spelas där är "bättre".

Jag måste ha känslor, stämning och spänning för att bry mig om idrott och tyvärr idrott från Nordamerika är bara en stor gäspning för min del. En NHL-match är ungefär lika upphetsande för min del som de där uppvisningsmatcherna de kör med spelare från Europa mot Nordamerika.

och att Elitserien tappat publikt kan enkelt förklaras med att puckon som LHC och FBK har fått för sig att alla problem med minskning av publik skall lösas med fler matcher och bort med strecken så att alla lag tar sig till slutspel eller hamnar i kvalserien. Förändringarna som gjorts har snarast gjort serien än mer ointressant och varje individuell match än mindre värd. Tror som sjutton att publiken inte dyker upp när matcherna inte gäller något. När väl matcherna har hetta och verkligen gäller något jag då torde publiken också dyka upp.

det man borde göra är att minska ner antalet matcher i serielunken.

Ha tuffare streck där jag gärna hade sett att laget som hamnar sist i elitserien ryker ner rakt av till Allsvenskan. Därefter borde lag från Elitserien få kvala mot två andra lag från Allsvenskan om att hålla sig kvar. Absolut inte fler matcher än bäst av 5.

Absolut inte mer än 8 lag till slutspel där matcherna spelas i bäst av fem.

Sedan allra helst en praktfinal på neutral is där allting avgörs. ( Kanske på tele 2 )

Införs de reglerna blir det mycket mer spänning och publiken kommer åter att börja dyka upp. Att t ex spela 7 matcher i kvartsfinalerna är fullständigt befängt ur en publikmässig synvinkel.

Sedan hade jag gärna sett att man utökade Elitserien med ytterligare två lag, alltså fyra fler än vad som är fallet nu.
Vill börja med att be om ursäkt, menade såklart inte att du menade att NHL inte är spelmässigt bättre än SHL. Menade snarare att ur ett neutralt (tänk breda massan) så vill folk ha en sån bra matchupplevelse som möjligt. I Sverige har vi en unik stämning på läktarna och lagkänslan är viktig att ta vara på. Men för att få vanliga Svenssons med familj att vilja komma på hockey behöver också spelet på isen uppnå en viss nivå, så att folk får valuta för pengarna.

Du och jag kommer gå på matcherna oavsett, men för en familj på fyra personer som betalar 500-1000 kronor för en match så vill man ha ett helt paket, bra stämning på läktaren och en bra hockeymatch att kolla på. Hela den här diskussionen baserades på att en del vill begränsa antalet utländska spelare. (En del på grund av deras dominans i poängligan, vilket är rätt dumt om man kollar på förra årets poängliga!) vilket jag tycker är dumt. Dessa spelare tillför spetskvalitéer i sina respektive lag.
Bättre spel - Bättre hockey - Bättre liga om du förstår mitt tänk.

Du måste ha känslor och stämning för att engagera dig, medan en del helt enkelt måste ha kvalité på matcherna för att bry sig. Om man vill locka folk till matcherna måste man ha en hel produkt och att då begränsa de spelare som ska ersätta våra förlorade spetsspelare tycker inte jag är rätt väg att gå. När spelare som Klasen, Omark, Engqvist, Mårtensson hellre spelar i SHL än KHL eller dylikt är jag absolut för att man kan begränsa. Men som det ser ut just nu så tycker inte jag att man ska det.

I dina övriga ståndpunkter tycker jag såhär:

Håller med om att vi ska minska antalet matcher i serielunken och skrota Play-in, den idén är riktigt korkad av mig, det är professionell sport och ingen melodifestival.

Håller med dig om tuffare streck neråt. Sista laget i SHL byter plats med 1:an i HA. Dock tycker jag det räcker med att ett lag från SHL kvalar mot ett lag från HA, bäst av 5.
8 lag till slutspel är helt rätt, inte mer eller mindre.

Efter det skiljer sig min åsikt från din på vissa punkter. Jag vill att det ska vara såhär
Lag:
1-8 - Slutspel
9-12 - Färdigspelat för säsongen
13 - Kval mot 2:an i HA
14 - Åker ut och byter plats med lag 1 från HA.

8 lag till slutspel som spelas i bäst av sju möten. Långa matchserier kan skapa en rivalitet mellan två klubbar. För några år sen var inte Luleå något speciellt lag, ett lag i mängden. Men efter kvartsfinalen 2010/2011 skapades en rivalitet och ett "hat" mellan lagen. Det behöver ligan också, lag och fans som inte tycker om varandra och matcher som skapar ytterligare stämning. Finalen ska spelas bäst av 7 då det enligt mig ger större chans att det "bästa" laget vinner och inte finalen avgörs på ren tur.

9-12 Färdigspelat, de lagen ska inte få spela play in eller dylikt. Ur ett ekonomiskt perspektiv ett bakslag för lagen, men i min värld ska sportsliga resultat gå före ekonomin.

Lag 13 kvalar i bäst av 5 möten mot 2:an från HA. SHL laget får fördel i hemmamöten (3 hemma, 2 borta)

Lag 14 åker ut och byter plats med lag 1 i HA. Har länge velat haft den ändringen. Trist som fan för det laget i HA som vinner grundserien för att sen se lag 7 i samma liga ta platsen istället. Dessutom kommer man toksist i SHL (typ Timrå 2011-2012) då ska man åka ut och inte få en andra chans.

Jag tycker inte vi ska utöka till 16 lag ännu, vill gärna se hur serien ändras med 14 lag. Dessutom är jag tveksam vilka dessa 4 lag i HA som man vill ha upp i SHL och som ska hjälpa att höja nivån i ligan.

Nu tänkte jag ta helg och önskar dig en trevlig helg och tackar för en bra diskussion som höll en bra och schyst nivå! :)
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Det bästa är att göra matcherna i SHL mer attraktiva att uppleva på plats. Publiken är ganska tydlig med vad man vill ser mer av. Men viljan, ledarskapet och modet i relevanta instanser saknas att vara lyhörd. Vi får ju inte ens en topplista på tacklingar varje vecka eftersom det är obehagligt.

Ekvationen är enkel. Är det småtråkigt att gå på hockey så kan vi fylla arenan 15 gånger per år. Är det halvklul så kan vi fylla den 20. Är det helt jävla otroligt häftigt med känslor och bra spel i kombination med en trevlig arenaupplevelse så fyller vi globen 30 gånger per år.

Det är inte mycket svårare än så.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Corsi efter 18 omg.

Bild

Corsi efter 22 omg.

Bild

Vi jobbar oss uppåt.
Expert.
Användarvisningsbild
Sjöwall

Inlägg av Sjöwall »

Det där är för alla situationer och inte bara 5v5?
hatred

Re: Sv: SHL 2014-15

Inlägg av hatred »

SirDIFalot skrev:Corsi efter 18 omg.

Bild

Corsi efter 22 omg.

Bild

Vi jobbar oss uppåt.
Om jag förstår rätt så skjuter Frölunda sjukt mycket = stort puckinnehav och spel i off zon samt släpper till jävligt lite i egen zon

Sent from a hidden place on classified device possible using Tapatalk
Get the fuck out of my way,
Låst