Kall-El skrev:Jag tror aldrig jag påstod att Elitserien var bättre än NHL spelmässigt.
Däremot skulle jag inte överväga att titta på NHL bara för att ishockeyn som spelas där är "bättre".
Jag måste ha känslor, stämning och spänning för att bry mig om idrott och tyvärr idrott från Nordamerika är bara en stor gäspning för min del. En NHL-match är ungefär lika upphetsande för min del som de där uppvisningsmatcherna de kör med spelare från Europa mot Nordamerika.
och att Elitserien tappat publikt kan enkelt förklaras med att puckon som LHC och FBK har fått för sig att alla problem med minskning av publik skall lösas med fler matcher och bort med strecken så att alla lag tar sig till slutspel eller hamnar i kvalserien. Förändringarna som gjorts har snarast gjort serien än mer ointressant och varje individuell match än mindre värd. Tror som sjutton att publiken inte dyker upp när matcherna inte gäller något. När väl matcherna har hetta och verkligen gäller något jag då torde publiken också dyka upp.
det man borde göra är att minska ner antalet matcher i serielunken.
Ha tuffare streck där jag gärna hade sett att laget som hamnar sist i elitserien ryker ner rakt av till Allsvenskan. Därefter borde lag från Elitserien få kvala mot två andra lag från Allsvenskan om att hålla sig kvar. Absolut inte fler matcher än bäst av 5.
Absolut inte mer än 8 lag till slutspel där matcherna spelas i bäst av fem.
Sedan allra helst en praktfinal på neutral is där allting avgörs. ( Kanske på tele 2 )
Införs de reglerna blir det mycket mer spänning och publiken kommer åter att börja dyka upp. Att t ex spela 7 matcher i kvartsfinalerna är fullständigt befängt ur en publikmässig synvinkel.
Sedan hade jag gärna sett att man utökade Elitserien med ytterligare två lag, alltså fyra fler än vad som är fallet nu.
Vill börja med att be om ursäkt, menade såklart inte att du menade att NHL inte är spelmässigt bättre än SHL. Menade snarare att ur ett neutralt (tänk breda massan) så vill folk ha en sån bra matchupplevelse som möjligt. I Sverige har vi en unik stämning på läktarna och lagkänslan är viktig att ta vara på. Men för att få vanliga Svenssons med familj att vilja komma på hockey behöver också spelet på isen uppnå en viss nivå, så att folk får valuta för pengarna.
Du och jag kommer gå på matcherna oavsett, men för en familj på fyra personer som betalar 500-1000 kronor för en match så vill man ha ett helt paket, bra stämning på läktaren och en bra hockeymatch att kolla på. Hela den här diskussionen baserades på att en del vill begränsa antalet utländska spelare. (En del på grund av deras dominans i poängligan, vilket är rätt dumt om man kollar på förra årets poängliga!) vilket jag tycker är dumt. Dessa spelare tillför spetskvalitéer i sina respektive lag.
Bättre spel - Bättre hockey - Bättre liga om du förstår mitt tänk.
Du måste ha känslor och stämning för att engagera dig, medan en del helt enkelt måste ha kvalité på matcherna för att bry sig. Om man vill locka folk till matcherna måste man ha en hel produkt och att då begränsa de spelare som ska ersätta våra förlorade spetsspelare tycker inte jag är rätt väg att gå. När spelare som Klasen, Omark, Engqvist, Mårtensson hellre spelar i SHL än KHL eller dylikt är jag absolut för att man kan begränsa. Men som det ser ut just nu så tycker inte jag att man ska det.
I dina övriga ståndpunkter tycker jag såhär:
Håller med om att vi ska minska antalet matcher i serielunken och skrota Play-in, den idén är riktigt korkad av mig, det är professionell sport och ingen melodifestival.
Håller med dig om tuffare streck neråt. Sista laget i SHL byter plats med 1:an i HA. Dock tycker jag det räcker med att ett lag från SHL kvalar mot ett lag från HA, bäst av 5.
8 lag till slutspel är helt rätt, inte mer eller mindre.
Efter det skiljer sig min åsikt från din på vissa punkter. Jag vill att det ska vara såhär
Lag:
1-8 - Slutspel
9-12 - Färdigspelat för säsongen
13 - Kval mot 2:an i HA
14 - Åker ut och byter plats med lag 1 från HA.
8 lag till slutspel som spelas i bäst av sju möten. Långa matchserier kan skapa en rivalitet mellan två klubbar. För några år sen var inte Luleå något speciellt lag, ett lag i mängden. Men efter kvartsfinalen 2010/2011 skapades en rivalitet och ett "hat" mellan lagen. Det behöver ligan också, lag och fans som inte tycker om varandra och matcher som skapar ytterligare stämning. Finalen ska spelas bäst av 7 då det enligt mig ger större chans att det "bästa" laget vinner och inte finalen avgörs på ren tur.
9-12 Färdigspelat, de lagen ska inte få spela play in eller dylikt. Ur ett ekonomiskt perspektiv ett bakslag för lagen, men i min värld ska sportsliga resultat gå före ekonomin.
Lag 13 kvalar i bäst av 5 möten mot 2:an från HA. SHL laget får fördel i hemmamöten (3 hemma, 2 borta)
Lag 14 åker ut och byter plats med lag 1 i HA. Har länge velat haft den ändringen. Trist som fan för det laget i HA som vinner grundserien för att sen se lag 7 i samma liga ta platsen istället. Dessutom kommer man toksist i SHL (typ Timrå 2011-2012) då ska man åka ut och inte få en andra chans.
Jag tycker inte vi ska utöka till 16 lag ännu, vill gärna se hur serien ändras med 14 lag. Dessutom är jag tveksam vilka dessa 4 lag i HA som man vill ha upp i SHL och som ska hjälpa att höja nivån i ligan.
Nu tänkte jag ta helg och önskar dig en trevlig helg och tackar för en bra diskussion som höll en bra och schyst nivå!