Bryta med Järnkaminerna?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Dexter

Inlägg av Dexter »

Pinocchio skrev:Såhär är det: JK styrs av sina medlemmars intressen. Anser ni något är fel? Gå med! Skapa opinion! Driv era egna frågor i föreningen. Gå på årsmöten, engagera er.
Du beskriver exakt det jag menar! Varför ska de som går på hockey tvingas övertyga en supporterförening med tusentals fotbollsintresserade medlemmar om att hockeyn är bra? Vore det inte bättre om de hockeyintresserade järnkaminerna bröt sig ur Järnkaminerna och bildade en hockeysupporterklubb?

Alla djurgårdare vill Djurgårdens bästa. Jag undrar bara hur supportrarna ska organisera sig på bästa sätt för att vi ska få en acceptabel klack till hockeyn. Nu när Järnkaminerna har huvudansvaret så har vi 24 personer i klacken. Finns det andra sätt att organisera sig som gör att vi får 25 personer eller mer?
Dexter

Inlägg av Dexter »

Rash skrev:Dexter, var skulle du ta medlemmarna till den nya supporterföreningen från? De som redan står i klacken är nog redan i ganska stor utsträckning med i JK så skillnaden i antal skulle nog inte skilja nämnvärt.

Kan inte riktigt förstå varför du strävar efter att bli som brajjens hockey fans. Eller är ett publiksnitt på ca 200-300 personer per match ett mål att vara stolt över?
Medlemmarna skulle i första hand komma från den nuvarande hockeyklacken, så på kort sikt blir det ingen skillnad. Men har en ren hockeysupporterklubb större möjligheter att växa jämfört med om hockeysupportrarna är en del av Järnkaminerna?

Bajen har otroligt mycket bättre drag på sina matcher än vad vi har på våra matcher. Deras publiksiffror är dock värdelösa. Vi ska ta efter det drag de har på matcherna, inte deras publiksiffror.
Användarvisningsbild
Altono

Inlägg av Altono »

Men snälla Dexter!

Vi ska inte bli som bajen som har 149 olika supportergrupper. JK är inte i mot hockeyn om det är det du tror. Den stor skillnaden ligger i att det är så få medlemmar som angagerar sig i hockeyn i jämförelse med fotbollen.

Så bli medlem i JK och börja angagera dig så kan det kanske bli ändrig på det.

Så enkelt är det
Dexter

Inlägg av Dexter »

Altono skrev:Men snälla Dexter!

Vi ska inte bli som bajen som har 149 olika supportergrupper. JK är inte i mot hockeyn om det är det du tror. Den stor skillnaden ligger i att det är så få medlemmar som angagerar sig i hockeyn i jämförelse med fotbollen.

Så bli medlem i JK och börja angagera dig så kan det kanske bli ändrig på det.

Så enkelt är det
Nej, jag vet att Järnkaminerna inte är mot hockeyn. Tvärtom så jobbar dom 100% för Djurgårdens bästa i alla sammanhang. Problemet är bara att den insatsen har lett till att 24 personer står i hockeyklacken trots att de år efter år fått billiga erbjudanden och numera även har en ståplats.

Då måste man väl få ifrågasätta om den nuvarande supporterorganisationen är den bästa? Kan supportrarna organisera sig på ett annat sätt som gör att hockeyklacken växer snabbare? Eller är det här det absolut bästa? Ska vi helt enkelt acceptera att det är omöjligt att få mer än 24 personer att stå i hockeyklacken?

Alla vet hur stor hockeyklacken blir när Järnkaminerna har huvudansvaret. Hur stor skulle den bli med en annan organisation? Större? Mindre? Vi har i alla fall inge att förlora på att prova nåt nytt.
DIF 4 EVER

DIF 4 EVER

Inlägg av DIF 4 EVER »

>>>>>> Dexter

Tror du själv på det du skriver? Att det skulle bildas nya supportergrupper med mera?

Wake up and smell the shit! Jag förstår att folk inte går på hockey med det kassa lag vi har. Fotbollen har ett lag i mästarklass att visa upp. Hockeyn har ett bånkgäng som harvar i bottenträsket. Självklart går folk på fotboll istället då. Där är vi ju med och slåss om guld.

Jag har tidigare sagt detta men jag säger det igen DET GÅR ALDRIG ATT SPARA SIG UR EN KRIS. Det enda som kommer hända är att krisen blir ännu djupare och att ännu fler överger DIF hockey.
Vem vill gå och titta på ett lag som alltid förlorar?
Användarvisningsbild
mforce
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av mforce »

Det är lätt att bli förbannad på DIF 4 EVERs (vilket kanske bör ändras till DIF NÄR DET GÅR BRA 8) ) inlägg. Men det ska jag försöka hålla mig ifrån.
Det här problemet beror ingalunda enbart på att laget presterat svagt på isen.

I många inlägg här säger man att JK jobbar för hockeyn. Vad menar man då när man säger JK? Menar man då inte medlemmarna, eller några få i styrelsen? Vad är JK om inte dess medlemmar?
Nej, ingen kan tvinga någon att gå på hockey om de inte vill. JK kan ha gjort allt som står i dess makt för att få sina medlemmar intresserade av att gå på matcherna, men uppenbarligen är intresset iskallt. Kanske använder de fel metoder, jag har ingen aning. Kanske behövs det, som Altono är inne på, fler som brinner för Hockey inom JK som kan styra upp arbetet.
Hååller till viss del med om att det kanske är dumt att ha en separat suppporterförening, men i så fall måste JKs hockeyengagemang bli starkare.
Dexter

Re: DIF 4 EVER

Inlägg av Dexter »

DIF 4 EVER skrev:>>>>>> Dexter

Tror du själv på det du skriver? Att det skulle bildas nya supportergrupper med mera?

Wake up and smell the shit! Jag förstår att folk inte går på hockey med det kassa lag vi har. Fotbollen har ett lag i mästarklass att visa upp. Hockeyn har ett bånkgäng som harvar i bottenträsket. Självklart går folk på fotboll istället då. Där är vi ju med och slåss om guld.

Jag har tidigare sagt detta men jag säger det igen DET GÅR ALDRIG ATT SPARA SIG UR EN KRIS. Det enda som kommer hända är att krisen blir ännu djupare och att ännu fler överger DIF hockey.
Vem vill gå och titta på ett lag som alltid förlorar?
Hur gammal är du? Om du är 14 år så förstår jag ditt inlägg, för då var du inte med år 2000. Då vann DIF hockey SM-guld och DIF fotboll spelade i superettan. På läktaren såg det ut som det gör nu, det var alltså inget drag alls på hockeymatcherna och fotbollslaget slog publikrekord.

Svaret på din sista fråga: Alla som inte är medgångssupportrar fortsätter att titta på DIF hockey även när de ligger i botten av tabellen.
Kojak

Inlägg av Kojak »

Jag har ingen som helst förståelse för varför man vill att Järnkaminerna ska gå och bli en supporterförening enbart för DIF Fotboll. Det betyder att människor som ser Handbollen som den roligaste och trognaste sporten måste starta egen supporterförening? Eller de som tycker bäst om bandyn? Eller bowling..? (Ja, det finns de människor som tycker bäst om dessa sporter, jag är dock inte någon av dem).

Det som tyvärr missas är att klacken var på väg uppåt igen. Denna säsong har det tyvärr dalat en del. Varför? Man kan skylla på dåliga tabellplacering och då säger jag som många andra: Fan vad jag hatar medgångssupportrar!

Men för att ändå lösa det här problemet och få tillbaka härligt gammalt klackfolk. Det är inte så svårt egentligen. Järnkaminerna har gjort sitt bästa för hockeyn. Naturligtvis, detta måste man ha förståelse för, har fotbollen fått mer utrymme på jk.nu än vad hockeyn har fått, men hockeyn har ändå fått mer utrymme än vad man fått tidigare.

Detta beror till stor del på att DIF Hockey och Järnkaminerna har fört en mycket bra dialog med varandra, som jag förstår det som. Att fotbollen fått mer utrymme är ju ändå på grund av det tabelläge man befann sig i och faktiskt också kunde ta hem guldet till Stockholm. Nu är snart Fotbollssäsongen helt över och då räknar jag med att JK kommer ge Hockeyn mer utrymme, och också fler Haussningar.

JK har gjort sitt jobb! Nu är det upp till medlemmarna.

Alla vet vi att folk lockar folk. "Varför ska jag gå när det inte är någon stämning alls kring hockeyn". Jag slår vad om att det finns små grupperingar av Djurgårdare i Stockholm där en eller några personer vill gå på hockeyn. Ta er i kragen, säg åt polarna att nu går vi på hockey och gör livet surt för våra motståndare! Folk lockar folk!

Internet är en stor del i att man lyckas locka folk till olika arrangemang. I DIF Hockeys fall finns www.jarnkaminerna.nu och också www.svenskafans.com/ishockey/dif (08 Hockey).

Många tror att 08 Hockey försöker konkurera med JK. Det är helt och hållet tvärtom. Vi är alla järnkaminer som sköter om den sidan och vi står bakom JK i alla väder. Sidan sköts som en medial och supportersida. Trots detta är vi ingen egen supporterförening! Hjälp till DU också. Engagera dig i arbetet kring hockeyn. Skicka gästkrönikor, tyck till i olika forum (inte bara här) och använd eran fantasi.

08 Hockey tar emot gästkrönikor som har något att säga. Jag kan inte svara för JK men jag tror att dom gör detsamma.

Kort alltså: Dra med polarna! Engagera er i hockeyarbetet med JK och även på nyss nämnda hemsidor. Gör det och det kommer bli mycket bättre. Det är jag övertygad om!

Och sist hörrni, snälla...Slopa tankarna på att skapa nya supporterföreningar.
Användarvisningsbild
Stocky
Säsongskort: Ja

Inlägg av Stocky »

Jag tror det är omöjligt att få folk gå på 25 (hemma matcher?) som inte har nån direkt betydelse. Slutspelet förra säsongen var riktigt bra med folk (i klacken övrig publik gömde sig ju fram till VF)
Men kan man inte sattsa nåt helt otroligt på tex LHC (som det har stått mycket om på JK.se de e bra) och några andra matcher.
Antal Djurgårdare MÅSTE ju vara dubbelt så många än dom flesta andra lag. DIF-HV71 matchen är ju nått man drömmer om än!
Användarvisningsbild
Rash
Kontakt:

Inlägg av Rash »

Dexter, jag förstår fortfarande inte VARFÖR folk skulle börja komma till klacken bara för att man skulle bryta med JK? Vad är det en enskild hockeysupporterförening skulle kunna göra bättre än JK?

Kanske man kan börja betala folk för att gå på hockey?

Stocky, ingen kräver att folk ska gå på ALLA 25 hemmamatcher i grundserien, men om man åtminstone gick på 1-2 matcher per månad, för det tror jag de flesta råd och tid med.
I år måste väl ändå de flesta matcherna ha ganska stor betydelse då vi ligger på nedre halvan och kämpar för att hålla oss ovanför kvalstrecket. Det är väl DÅ iskrigarna behöver vårt stöd som mest?
Lycka är att vara djurgårdare
Dexter

Inlägg av Dexter »

Rash skrev:Dexter, jag förstår fortfarande inte VARFÖR folk skulle börja komma till klacken bara för att man skulle bryta med JK? Vad är det en enskild hockeysupporterförening skulle kunna göra bättre än JK?
Varför? Därför att en hockeysupporterförening fokuserar helt på hockey istället för att vara en liten, liten, liten del av en större supporterklubb.

Det finns ju otaliga exempel på organisationer som fungerar så, där man bryter ut små delar för att dessa ska fungera optimalt. Tex finns det många små fackförbund trots att alla fackförbund har samma mål, att tillvarata arbetstagarnas intressen. På samma sätt kan det finnas flera supporterklubbar till DIF trots att alla har ett gemensamt mål, att stödja DIF.

Sen skulle jag vilja ställa en fråga till dig, Mikael Nylander och alla andra som är så anti en hockeysupporterklubb. Varför är ni så otroligt skeptiska till att prova något nytt? Vi vet exakt vad som händer med Järnkaminerna, 24 personer står i klacken trots ny ståplats och svinbilliga säsongskort. Nu har vi Elitseriens överlägset sämsta klack och överlägset sämsta stämning på matcherna. Kan man inte då dra slutsatsen att vi inte har något att förlora på att prova något nytt?

Sen föreslår jag inte en total brytning med Järnkaminerna. Alla som stöttar DIF är såklart välkomna på matcherna. Rubriken är något överdriven.
Mats W

Inlägg av Mats W »

Det kanske inte är nödvändigt att bryta, men det låter som en mycket god idé att ha ett gäng som fokuserar enbart på hockeyn. Kanske en sektion inom JK - eller en fristående grupp. :!:
stonedbelalugosi

Inlägg av stonedbelalugosi »

tror att det är många som jag, fanatiska djurgårdare som inte bor i sthlm och som inte har råd/möjlighet (inga övernattningsmöjligheter/tågförbindelser) att se matcherna live. fan, jag skulle så gärna heja på om jag bara hade möjligheten... :(
är ärligt talat öppen för alla alternativ för support så länge det gagnar dif!

8)
92.Czerkawski

Inlägg av 92.Czerkawski »

Har skummat igenom lite grann och tänkte lägga lite synpunkter.

Jag vet inte hur JK är organiserat, men jag har fullt förtroende att de jobbar till 100% för att få supportrar till matchen. Felet tror jag inte lägger där utan att hockey intresset har rasat i sthlm. För 6-7 år känns de som att det var mera tempo i matcherna, det var en högre kvalite på isen än vad det är idag.

Idag spelas det 50 omgångar i grundserien plus slutspelsmatcher som är bäst av 7. Ärligt talat, vem har råd och gå se varje match på Globen? Ibland är det ju 3 matcher på en vecka, och för att en person ska sitta på långsidan så kostar det bara 260 * 3 = 780 kr. Och om han vill ta me frugan och barnen så blir det hur sjukt dyrt som helst. Jag tror det är den största anledningen till att publikensnittet har sjunkit, iallafall här i sthlm.

Skulle man sänka omgångarna till 30 per säsong och ha bäst av 5 i slutspel skulle man i störst sannolikhet vinna tillbaka publiken och ändå gå i vinst med större intäkter. Jag skiter i om det är mindre omgångar, jag ser hellre färre matcher med en full arena och en grymt skön stämning än 1/4 del fyld arena men massa skridsko econ.

och jag tror inte att det skulle vara fel om AIK dyker upp i elitserien igen!
Användarvisningsbild
Don_T

Inlägg av Don_T »

Stocky skrev:Jag tror det är omöjligt att få folk gå på 25 (hemma matcher?) som inte har nån direkt betydelse.!
Denna säsong är alla matcher av direkt betydelse!
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Skriv svar