Vi måste nog bort lite från det där tänket. För många handlar det om hela arenaupplevelsen, andra inte. För dig kanske det inte spelar så stor roll. För mig spelar det roll, till en viss del i alla fall. Kolla bara på vår publikökning till Tele2 Arena, som enbart beror på att den är betydligt bekvämare än Stadion.Kall-El skrev:Att ens prata om Globen är en fara för hockeyns hela existens.
Den arenan fungerar enbart vid fullsatt.
I övrigt man går väl på hockey för att titta på hockey, inte för att titta på en jävla tv-skärm eller?
Arenatråden
Re: Arenatråden
Publikökningen till trots på T2 så verkar det inte vara en bra deal ekonomiskt dock.pulverapa skrev:Vi måste nog bort lite från det där tänket. För många handlar det om hela arenaupplevelsen, andra inte. För dig kanske det inte spelar så stor roll. För mig spelar det roll, till en viss del i alla fall. Kolla bara på vår publikökning till Tele2 Arena, som enbart beror på att den är betydligt bekvämare än Stadion.Kall-El skrev:Att ens prata om Globen är en fara för hockeyns hela existens.
I övrigt man går väl på hockey för att titta på hockey, inte för att titta på en jävla tv-skärm eller?
Skall vi spela på Globen måste vi ha en snittpublik på typ 12k annars funkar inte den arenan.
Har svårt att se oss komma upp i de nivåerna och något hattande mellan två arenor vill inte jag ha i alla fall. Man har en hemmarink och gör den till sin borg.
- Jim Morrison
Nä, vi lär ha svårt att få till 12k under serielunken. Men det gäller att utnyttja vår comeback-säsong nu och hypen som kommer med den. Speciellt om vi kommer till slutspel.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Re: Sv: Arenatråden
Har du någon konstruktiv lösning på arenafrågan eller finns det bara problem enligt dig?Kall-El skrev:Publikökningen till trots på T2 så verkar det inte vara en bra deal ekonomiskt dock.pulverapa skrev:Vi måste nog bort lite från det där tänket. För många handlar det om hela arenaupplevelsen, andra inte. För dig kanske det inte spelar så stor roll. För mig spelar det roll, till en viss del i alla fall. Kolla bara på vår publikökning till Tele2 Arena, som enbart beror på att den är betydligt bekvämare än Stadion.Kall-El skrev:Att ens prata om Globen är en fara för hockeyns hela existens.
Skall vi spela på Globen måste vi ha en snittpublik på typ 12k annars funkar inte den arenan.
Har svårt att se oss komma upp i de nivåerna och något hattande mellan två arenor vill inte jag ha i alla fall. Man har en hemmarink och gör den till sin borg.
- minalman
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Arenatråden
I min mening är bästa lösningen att lajna upp med ett världsomspännande artistbokningsföretag och ta över hela driften av Globenarenorna med Stockholms goda minne att både vi och staden ska tjäna på bra arrangemang i våra arenor. Kan tänka mig till och med att starta bolag med Bajen för att få bort amerikanarna. Djurgården hockey och fotboll, plus lokalförmågor som Bajen och världsartister på turné plus alla andra stora event skulle bli ett superproffsigt upplägg. Fattar inte att detta inte är vårt huvudspår. Det går aldrig att driva en egen arena i Stockholm utan att fylla upp med andra arrangemang än sporten, men så länge Globen drivs av andra skulle vi inte klara konkurrensen.
Senast redigerad av minalman den 2014-07-29 21:12:33, redigerad totalt 1 gånger.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
pulverapa skrev:Har du någon konstruktiv lösning på arenafrågan eller finns det bara problem enligt dig?Kall-El skrev:pulverapa skrev:Vi måste nog bort lite från det där tänket. För många handlar det om hela arenaupplevelsen, andra inte. För dig kanske det inte spelar så stor roll. För mig spelar det roll, till en viss del i alla fall. Kolla bara på vår publikökning till Tele2 Arena, som enbart beror på att den är betydligt bekvämare än Stadion.Kall-El skrev:Att ens prata om Globen är en fara för hockeyns hela existens.
Publikökningen till trots på T2 så verkar det inte vara en bra deal ekonomiskt dock.
Jag skulle inte bli det minsta förvånad om det minst dåliga ekonomiska alt. vore att spela i Södertälje.
Ockerhyrorna på Hovet / Globen måste vi bort från i alla fall.
Skulle Hovet dessutom rustas upp skulle hyran där bli än högre.
Vår ekonomiska framtid ligger inte i arenafrågan för där är vi mer eller mindre rökta redan utan att antingen förhandla fram ett eget mer fördelaktig tv-avtal alternativt kräva en rättvis fördelning av den gemensamma TV-pengen.
Att ens börja snacka om att öka publiksnittet och räddas av detta är bara meningslöst, finns inte en chans att vi skulle kunna börja locka 11k i snitt än gång med nuvarande idiotiska serieupplägg där varje match enskilda värde sportsligt nedvärderas mer och mer för varje säsong som går. Låter man LHC fortsätta få styra har vi snart en högsta serie med 70 matcher där alla lag går till slutspel samt matchserier i bäst av 12 eller något liknande.
fortsätter det som det gör nu är vi dömda att förbli ett gjutet bottenlag i SHL eller ett topplag i Allsvenskan. Vi har inte resurser till något annat under rådande omständigheter.
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
Fast det där måste ju ändå vara 0% chans? Varför skulle dom andra lagen acceptera att få mindre pengar än vad vi får? Det kommer aldrig att hända i Sverige. Fast hur går det i t.ex Tyskland, Spanien och England när det kommer till fotboll?Kall-El skrev:pulverapa skrev:Kall-El skrev:pulverapa skrev:Kall-El skrev: Vår ekonomiska framtid ligger inte i arenafrågan för där är vi mer eller mindre rökta redan utan att antingen förhandla fram ett eget mer fördelaktig tv-avtal alternativt kräva en rättvis fördelning av den gemensamma TV-pengen.
Avskaffa tre mot tre.
I Tyskland har jag för mig att 50% av intäkten inte delas lika medan den andra hälften gör det.
England tror jag delar helt lika, men där får de in så fruktansvärt mycket stålar att det inte spelar någon större roll.
Hur det är i Frankrike vågar jag inte svara på.
I Spanien tror jag att Real och Barca drar in betydligt mer än andra lag.
Jag skulle alltså personligen förorda ett tyskt-system som helt klart känns som det mest rättvisa. Självfallet då tillsammans med ett totalförbud beträffande kommunal dopning.
England tror jag delar helt lika, men där får de in så fruktansvärt mycket stålar att det inte spelar någon större roll.
Hur det är i Frankrike vågar jag inte svara på.
I Spanien tror jag att Real och Barca drar in betydligt mer än andra lag.
Jag skulle alltså personligen förorda ett tyskt-system som helt klart känns som det mest rättvisa. Självfallet då tillsammans med ett totalförbud beträffande kommunal dopning.
- SirDIFalot
52 miljoner pund var till alla lag i Premier League ifjol. Exakt lika. Sedan får man ytterligare pengar beroende på ligaplacering och lite annat som gör att Liverpool drog in £35M mer än Cardiff till exempel.
Tabell från England.
http://www.sportingintelligence.com/201 ... 14-140501/
Tabell från England.
http://www.sportingintelligence.com/201 ... 14-140501/
Expert.
Jag tror inte heller att vår framtid ligger i arenafrågan. Jag tror man gör det väldigt enkelt för sig om man tror att vi helt plötsligt skulle gå med miljonvinster om vi skulle äga en arena. Kostnaderna som medföljer ägandet av arenan skulle äta upp oss troligtvis. Om vi mot förmodan inte skulle gå ihop med någon och deläga arenan. Nej vi måste försöka hitta andra vägar att gå. TV-avtalet måste förändras enligt mig. Jag tycker att det är sjukt att lag som absolut inte drar några tittare ska få lika mycket pengar som oss tex.
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
Nu blir jag upp i varv när jag läser om TV-avtalet igen. HUR ska det kunna gå igenom? Om vi säger till SHL: "Vi drar till KHL om inte vi för en större andel av TV-pengarna" så kommer dom bara säga "Hejdå!". För det finns liksom ingen anledning för dom att minska sina egna intäkter.
SHL är ju (tyvärr) uppbyggt på demokrati.
Avskaffa tre mot tre.
Befogad fråga. Jag konstaterade bara att jag tycker avtalet är helt galet men hur vi sen ska försöka få en förändring på det har jag inga bra lösningar på är jag rädd för. Dock är det något vi måste förändra.Mattias_87 skrev:Nu blir jag upp i varv när jag läser om TV-avtalet igen. HUR ska det kunna gå igenom? Om vi säger till SHL: "Vi drar till KHL om inte vi för en större andel av TV-pengarna" så kommer dom bara säga "Hejdå!". För det finns liksom ingen anledning för dom att minska sina egna intäkter.
Nu har jag äntligen fått klarhet i hur mycket av försäljningen i arenan vi får. Och det är bättre än vad jag trodde. Men fortfarande extremt dåligt. Vi får provision för hur mycket vi säljer, det finns en stege. Vi får till att börja med två procent (2%) av försäljningen. Stegen ser ut så här:
0-4 miljoner: 2%
4-6 miljoner: 4%
6-10 miljoner: 6%
10 miljoner+: 10%, samt en bonus på 350 000 kr 13/14 (aik fick inte denna deal, de var ändå inte i närheten av 10 miljoner).
Vi lyckades passera 10 miljonersstrecket med nöd och näppe förra säsongen, vilket alltså inbringade 1 350 000 kr.
DIF är extremt missnöjda med försäljningen, man tycker den är väldigt låg och skyller på kvaliteten på Hovet. Man anser dessutom att Globen också är en dålig arena för försäljningen och jobbar nu stenhårt med att få till en kortsiktig lösning, att rusta Hovet. Det största målet just nu är dock att få K-märkningen på Hovets tak hävd och sedan jämna hela arenan med marken och bygga upp en ny. Man jobbar stenhårt med sociala projekt för att påvisa hur viktiga vi (och aik) är i Stockholm. Fakta, fakta, fakta. Damlaget är en viktig del för att blidka politikerna. Det är det enda som Stockholms Stad är intresserade av.
10 miljoner+: 10%, samt en bonus på 350 000 kr 13/14 (aik fick inte denna deal, de var ändå inte i närheten av 10 miljoner).
Vi lyckades passera 10 miljonersstrecket med nöd och näppe förra säsongen, vilket alltså inbringade 1 350 000 kr.
DIF är extremt missnöjda med försäljningen, man tycker den är väldigt låg och skyller på kvaliteten på Hovet. Man anser dessutom att Globen också är en dålig arena för försäljningen och jobbar nu stenhårt med att få till en kortsiktig lösning, att rusta Hovet. Det största målet just nu är dock att få K-märkningen på Hovets tak hävd och sedan jämna hela arenan med marken och bygga upp en ny. Man jobbar stenhårt med sociala projekt för att påvisa hur viktiga vi (och aik) är i Stockholm. Fakta, fakta, fakta. Damlaget är en viktig del för att blidka politikerna. Det är det enda som Stockholms Stad är intresserade av.
Man blir ju mörkrädd när man ser at tvi har en sån dålig deal, fan vi ser ju till att området lever.pulverapa skrev:Nu har jag äntligen fått klarhet i hur mycket av försäljningen i arenan vi får. Och det är bättre än vad jag trodde. Men fortfarande extremt dåligt. Vi får provision för hur mycket vi säljer, det finns en stege. Vi får till att börja med två procent (2%) av försäljningen. Stegen ser ut så här:
Det betyder att på 10 miljoner i försäljning delat på 199970 besökare (26 grundmatcher + 5 kvalmatcher) så har varje enskild person köpt för 50kr i snitt över säsongen. Avgör själva om det är mycket eller lite.pulverapa skrev:Nu har jag äntligen fått klarhet i hur mycket av försäljningen i arenan vi får. Och det är bättre än vad jag trodde. Men fortfarande extremt dåligt. Vi får provision för hur mycket vi säljer, det finns en stege. Vi får till att börja med två procent (2%) av försäljningen. Stegen ser ut så här:
Jag är inte arg, och inte besviken.