Sjöwall skrev:Hur får Mora pengar till Kopitars försäkring som måste kosta runt 300k? Är det som vanligt kommunen som slevar in pengar?
Tror Kopitars försäkring är runt 200K / månad, och det är nog han själv som delvis betalar den (vill ju spela med brorsan) alternativt sponsor. Kommunen vettefan, borde inte kunna vara inblandad men vad vet man...
Han tjänar mer än vad Erik Karlsson gör och försäkringen baseras väl på vad spelaren i fråga tjänar så han borde ligga runt 300k... ?
Hur som helst är frågan om Mora har dem pengarna eller om han nu pröjsar ur egen ficka. Kan Kopitar betala sin försäkringar kan nog Kronwall och Murray göra samma sak.
Sjöwall skrev:Hur får Mora pengar till Kopitars försäkring som måste kosta runt 300k? Är det som vanligt kommunen som slevar in pengar?
Tror Kopitars försäkring är runt 200K / månad, och det är nog han själv som delvis betalar den (vill ju spela med brorsan) alternativt sponsor. Kommunen vettefan, borde inte kunna vara inblandad men vad vet man...
Han tjänar mer än vad Erik Karlsson gör och försäkringen baseras väl på vad spelaren i fråga tjänar så han borde ligga runt 300k... ?
Hur som helst är frågan om Mora har dem pengarna eller om han nu pröjsar ur egen ficka. Kan Kopitar betala sin försäkringar kan nog Kronwall och Murray göra samma sak.
De har nog råd att göra det själva förmodligen skulle jag tro, fast frågan är om de är villiga att betala hela summan själva dock, tror i bästa fall att det kommer röra sig om att DIF Hockey betalar en del, och spelarna en del, om det blir av, fast då gäller det ju att DIF Hockey har pengar att göra det med också.
Fast det är lite lustigt hur lag som mora helt plötsligt kan få pengar ur tomma intet, det är ju snudd på kanske 1.2 - 1.8 miljoner totalt det skulle röra sig om för hela säsongen.
Blir väl typ hälften av det om han skulle betala hälften själv.. ändå hyfsat mycket pengar.
Finns inte ekonomin så skall det inte in några spelare. Det är den bistra sanningen men även den enda som fungerar i slutändan.
Och eftersom vi inte hade råd med Otto utan externa medel så har jag mycket svårt att se att vi ska ha råd med Kronwall, Murray, Hörnqvist osv. Det enda sättet dom kan komma att spela med oss är att dom står för allting själva...
Att sponsorer skulle vara villiga att gå in med extra pengar ser jag som tveksamt då jag egentligen inte ser vad dom skulle tjäna på att göra det. Visst att dom skulle få lite mer exponering i media kanske men frågan är om dom skulle få tillräckligt för att motivera att man skall slänga ut massa pengar på extra spelare.
Vi har redan idag otroligt gynnsamma sponsorkontrakt för att vara en allsvensk klubb.
Vårat hopp till NHL-förstärkningar står alltså till att spelarna själva verkligen vill eller att vi vaknar upp och hittar x antal miljoner bara liggandes.
Läste siffran 200K i någon tidning vill jag minnas, så gick efter den.
Tycker det är märkligt att DIF har scoutat och fört samtal med Nhl spelarare och även varit en av de klubbar som jobbade för att allsvenskan skulle ändra sig så att man får ta in Nhl spelare för att när de väl ändrat sig snyftar över att det inte finns några pengar. Nåt här stämmer inte, om man inte har råd vill man väl inte att andra lag ska ha möjlighet att ta in förstärkningar och stärka sig avsevärt mot sin egen klubb?
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson http://www.djurgardshjalpen.com/
-daniel- skrev:Jag hoppas verkligen inte det finns planer på en insamling för det här ändamålet, skulle kännas smått pinsamt.
Nej, det finns det inte mig veterligen, men det var som sagt var en idé.
Och vad är det som är så pinsamt? DIF Hockey är inte direkt den rikaste klubben på jorden i dagsläget, vad är det pinsamma i att folk som tror och hoppas på laget genuint skulle sluta upp bakom den?
Ja, jag tycker det känns rätt ruttet att tigga pengar av vanligt folk för att betala en försäkring till en redan multimiljonär (i dollar). Finns ingenting som känns rätt med det, tror det faktiskt skulle bli oerhört svårt att få in några pengar om man gör ett liknande upplägg som med Rädda Otto kampanjen. Tror inte heller varken Murray eller Kronwall skulle gilla det initiativet.
BaronVonDif skrev:Tycker det är märkligt att DIF har scoutat och fört samtal med Nhl spelarare och även varit en av de klubbar som jobbade för att allsvenskan skulle ändra sig så att man får ta in Nhl spelare för att när de väl ändrat sig snyftar över att det inte finns några pengar. Nåt här stämmer inte, om man inte har råd vill man väl inte att andra lag ska ha möjlighet att ta in förstärkningar och stärka sig avsevärt mot sin egen klubb?
Detta är någonting jag också funderat på. I första skedet är man för NHL-spelare och när man väl fått igenom det så har man inga pengar. Någonting är lurt? Måste vara en taktik från Challes sida
Det är väl ganska uppenbart att man vill försöka få endera spelarna själva stå för alla kostnader, eller få in någon sponsor? Man vill ju inte gå ut och säga att man har pengar och kan lösa de aktuella frågorna för då är det jävligt svårt att backa sen när det verkligen kommer till kritan.
Sammanställde lite efter en ny artikel på aftonhoran. Rolig grej att göra när man har tråkigt på jobbet. Listan är på spelare som vill/inte kan spela för Djurgården.
Douglas Murray - DIF är det enda alternativet.
Johnny Oduya - vill hjälpa oss i allsvenskan.
Erik Karlsson - varit i kontakt med DIF (sålänge inte elitserien öppnar, då Frölunda förmodligen blir aktuellt)
Mika Zibanejad -AHL
Jacob Josefson - AHL
Niklas Kronwall - Känns väldigt sugen.
Marcus Krüger - AHL
Gabriel Landeskog - DIF verkar vara ett alternativ.
Patric Hörnqvist - vill också hjälpa DIF i allsvenskan.
Drömma kan man väl
Vi är bara på besök i Allsvenskan och som den goda gäst vi är stannar vi inte längre än nödvändigt - Aggie_66
BaronVonDif skrev:Tycker det är märkligt att DIF har scoutat och fört samtal med Nhl spelarare och även varit en av de klubbar som jobbade för att allsvenskan skulle ändra sig så att man får ta in Nhl spelare för att när de väl ändrat sig snyftar över att det inte finns några pengar. Nåt här stämmer inte, om man inte har råd vill man väl inte att andra lag ska ha möjlighet att ta in förstärkningar och stärka sig avsevärt mot sin egen klubb?
Kanske siktar på att bli underdogs :0
Vi är bara på besök i Allsvenskan och som den goda gäst vi är stannar vi inte längre än nödvändigt - Aggie_66
Det finns flera sidor på detta mynt. DIF har ju en del pengar att betala med dels p g a utebliven lön till Nisse A och att man har en slant för denna typ av utgifter (försäkringar alltså). Troligtvis räcker dock inte pengarna till alla 3 spelare man vill ha Douglas, Niklas och Bengan). Alltså går man ut med håven lite.
Nästa fråga är: kommer det att gynna DIF på lång sikt? Om spelarna stannar till strax före kvalserien och sedan sticker över till andra sidan pölen, hur slagkraftigt blir då laget? Det är 2 bra backar som i så fall försvinner. Bengan brukar behöva ett bra stöd i sin kedja för att leverera. Vad jag säger är att det finns förhoppningsvis andra målskyttar.