Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Användarvisningsbild
android
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av android »

Vilken ålder snackar vi om? Annars är det svårt med input. Är det 16-åringar det gäller så är det självklart lite galet, men i så fall kommer det laget inte heller vinna några matcher. Är det tioåringar det gäller så tycker jag det är bra. Borde vara minimalt med taktik i den åldern och maximalt med glädje, fart och gemenskap. Det utvecklar.

Ofta finns det lag som är otroligt bra som unga. Dom vinner alla störra cuper etc, men spelarna behöver inte bli alltför bra som seniorer.

Jag tror att "leken" i idrott ofta bygger spets. När Micke Johansson och Bremberg kom upp i A-laget kunde ju dom avsluta med att spela två mot två, tre mot tre matcher mot folk där dom utvecklade sitt spel på små ytor, sina flippassar etc.

"Sen - precis som görs i Amerikansk Fotboll - bör man träna på att proppa folk. "
Det måste väl fortfarande göras? Jag är helt övertygad om att Sveriges ungdomslag tränar på tacklingar, att det finns inlagda övningar med primärt mål att lära sig tackla och som sidoeffekt lära sig ta emot en tackling.
Ska man göra detta med elvaåringar? Kanske. Samtidigt kanske en 11-åring inte väger så mycket så att h*n kan ta hu mycket sats som helst och tackla utan att det märks. Inte för tacklaren, inte för mottagaren och inte för tränaren. Detta blir ett rörelse-mönster som sedan följer spelaren upp i åldrarna.

Tillbaka till Stockholmssyndromet. Att lära sig slå en snabb förstapass i egen zon ser jag inte som något negativt. Som sagt beror det också på åldern. Att skola om en 16-åring är inte speciellt svårt.
Född till sportchef.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Läser om ytterligare en spelare som blir bestraffad för att den han avsett att tackla gör något helt jävla tokdumt:
Sportbladet skrev:Pucken var på väg ur Luleås zon när Jonas Berglund lutade sig ned och sträckte sig efter pucken. Han såg inte att Simon Bertilsson kom åkandes och Brynäs-spelaren delade ut en vårdslös tackling.
Alltså, kan lagen se till att alla spelare i truppen fattar vad man ska inte göra ute på isen? Sen kan det ju vara läge att tala om för dem att det gäller att se upp, att ha koll på läget. Klarar man inte av detta är nog ishockey inte den sport man ska syssla med.

Killen som proppade fick matchstraff. Undrar om han blir anmäld till disciplinnämnden också. Usch.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Jokester

Inlägg av Jokester »

Svårt att vara kritisk när någon blir allvarligt skadad, men han får ju för fan ha lite koll och inte stirra ner i isen.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Jokester skrev:Svårt att vara kritisk när någon blir allvarligt skadad, men han får ju för fan ha lite koll och inte stirra ner i isen.
Det är ju för fan rena pojklagsgrejer en del "elitspelare" pysslar med. Nu är det ju väldigt synd att killen blir skadad men faktum kvarstår. Har du inte koll på spelet blir du en säkerhetsrisk, för dig själv och andra.
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

Jävla Luleå****, börja spela hockey och lär dig att ta emot tacklingar. Fyfan.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

En open ice sitter som bäst när motståndaren tittar ner på pucken, då är det självförvållat = ingen påföljd.
Men Bertilssons tackling är en sk "blindside", tacklingen i sig är det inget fel på men han visar ingen som helst respekt för luleåspelaren som inte har en chans att hinna ta emot tacklingen.
Såna här fall ska rendera nån sorts påföljd

Om Marcus Nilson blivit sänkt med en sån tackling så hade precis alla här inne vrålat så fradgan sprutade och krävt en lång avstängning.
Ibland är ni alldeles otroligt gulliga i eran enögdhet
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

Lee Harvey Oswald skrev: Om Marcus Nilson blivit sänkt med en sån tackling så hade precis alla här inne vrålat så fradgan sprutade och krävt en lång avstängning.
Tror att Mackan faktiskt är så pass rutinerad att han kan ta emot en sån tackling, eller i alla fall undvika den.

Mer tacklingar i hockey.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Kan se tacklingen någonstans, letat runt ett tag nu...?
Expert.
Användarvisningsbild
Jokester

Inlägg av Jokester »

Lee Harvey Oswald skrev:En open ice sitter som bäst när motståndaren tittar ner på pucken, då är det självförvållat = ingen påföljd.
Men Bertilssons tackling är en sk "blindside", tacklingen i sig är det inget fel på men han visar ingen som helst respekt för luleåspelaren som inte har en chans att hinna ta emot tacklingen.

Om Marcus Nilson blivit sänkt med en sån tackling så hade precis alla här inne vrålat så fradgan sprutade och krävt en lång avstängning.
Pfft, mackan hade aldrig sträckt sig efter den pucken. Han hade åkt och bytt istället.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Jag börjar snart tvivla på min egen mentala hälsa. Jag ser fan inget fel i brynäsincidenten, annat än en misstänkt interference. Återigen ett 50/50-fall, ibland blåser de för det ibland inte.

Rehnberg verkar dock har utvecklat en synsk egenskap då han med bestämdhet vet att brynässpelaren var ute efter att skada sin motståndare. Själv ser jag det som att luleåspelaren är oerfaren och inte har uppsikt. Inte nog med det -- han böjer ned huvudet?!

Om du ger dig ut i ett spel där kroppskontakt är tillåten, men ger blanka fan i att se upp, är det i sverige den tacklande spelarens fel. Kan någon hjälpa mig förstå?
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Lee Harvey Oswald skrev: Om Marcus Nilson blivit sänkt med en sån tackling så hade precis alla här inne vrålat så fradgan sprutade och krävt en lång avstängning.
Nej, nej nej och åter nej. Jag kan försäkra dig om att så inte är fallet. Alla spelare SKA SKYDDA SIG SJÄLVA därute, oavsett färg på tröjan.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Nilson var ett otroligt korkat exempel av mig, eftersom Marcus står still och spelar har ju han all tid i världen på sig att bara stiga åt sidan.
Så vi säger Kempe istället.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Lee Harvey Oswald skrev:En open ice sitter som bäst när motståndaren tittar ner på pucken, då är det självförvållat = ingen påföljd.

Du kliver undan för grundproblematiken: Spelare som egentligen borde spela innebandy spelar nu hockey. När du har satt en tackling i rörelse, när du har bestämt dig att kladda till spelaren framför dig, då du har satt kurs och hastighet för att klämma dit killen mot sargen.. då böjer sig killen ner efter pucken.. Du har inte speciellt många millisekunder på dig att avvika från angiven kurs.

Hur fort tror du att det går från det att tacklingen hade varit en vanlig mörsare mot sargen till att den blir en "vårdslös tackling mot huvudet"?! Det går fort i hockey kan jag påstå. Mät tiden det tar för klåparen att böja sig framåt. Från upprätt, tacklingsbar position till nedböjd glass-kross-position.

Jag tycker att spelarna måste avkrävas smartness.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Magnutz skrev: Du kliver undan för grundproblematiken: Spelare som egentligen borde spela innebandy spelar nu hockey. När du har satt en tackling i rörelse, när du har bestämt dig att kladda till spelaren framför dig, då du har satt kurs och hastighet för att klämma dit killen mot sargen.. då böjer sig killen ner efter pucken.. Du har inte speciellt många millisekunder på dig att avvika från angiven kurs.

Hur fort tror du att det går från det att tacklingen hade varit en vanlig mörsare mot sargen till att den blir en "vårdslös tackling mot huvudet"?! Det går fort i hockey kan jag påstå. Mät tiden det tar för klåparen att böja sig framåt. Från upprätt, tacklingsbar position till nedböjd glass-kross-position.

Jag tycker att spelarna måste avkrävas smartness.
Nop, det sköter ni så bra själva.
Än så länge (till ert förtret) så är blindside tacklingar inte tillåtna och kommer beivras.
Ölvestads paradgren höga armar mot huvud kommer också alltid beivras.
Dags att sluta blanda ihop begreppen.

Att bli Kronwalled är nåt helt annat, det är konst...och dessutom tillåtet.

Innebandysnacket är dessutom skitlöjligt, SkrikeGårdsvarning på det...
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

Rent såhär så tycker jag att den här tacklingen är ruskigt ful av några enkla anledningar:

- Killen har precis vänt sig om och sträckt sig efter pucken, vilken han inte ens rör
- Bertilsson kommer i hög fart och ser hela händelsen men väljer ändå att fullfölja tacklingen fullt ut.

Den här är inte snygg!
2014-04-07, vad hände?
Skriv svar