Lönetak?
Lönetak?
Vore det inte en bra idé med prestationslöner till spelarna som på många företag?
Man har en grundlön och klubben sätter sig med spelare individuellt där spelaren får komma med konkreta personliga mål. Om målen uppnås erhåller spelaren en bonus som han själv och klubben kommit överens om.
Man har en grundlön och klubben sätter sig med spelare individuellt där spelaren får komma med konkreta personliga mål. Om målen uppnås erhåller spelaren en bonus som han själv och klubben kommit överens om.
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Re: Lönetak?
Sådant funkar inte tyvärr, en spelarsäsong går ju upp och ner sjukdom, skador osv.JohanPez skrev:Vore det inte en bra idé med prestationslöner till spelarna som på många företag?
En spelare vill ju alltid ha en rikigt säkerhet med lönen oavsätt om dom är skadade eller spelar mindre bra, funkar nog inte i sportvärlden.
Men jag förstår vad du menar jag som plåtslagare brukar jobba på ACKORD ibland då jobben passar bra. Men nej det skulle nog inte funka i sportvärlden speciellt inte i sverige.
Lönetak?
Hur skiljer sig spelare mot vanligt folk?Robinhansen skrev:Sådant funkar inte tyvärr, en spelarsäsong går ju upp och ner sjukdom, skador osv.JohanPez skrev:Vore det inte en bra idé med prestationslöner till spelarna som på många företag?
En spelare vill ju alltid ha en rikigt säkerhet med lönen oavsätt om dom är skadade eller spelar mindre bra, funkar nog inte i sportvärlden.
Men jag förstår vad du menar jag som plåtslagare brukar jobba på ACKORD ibland då jobben passar bra. Men nej det skulle nog inte funka i sportvärlden speciellt inte i sverige.
Om jag har problem med sjukdom och annat så kan ju inte jag uppnå min bonus lika lätt heller. För vanligt folk kan det ju dessutom vara skillnad på existensminimum eller skaplig månad där man har råd med en del extra.
Spelarna tjänar långt mer än vad de måste ha för att kunna leva bra.
Huruvida detta kan fungera borde ju bara ha att göra med hur stor del av inkomsten som bonusen är. Säg någonstans mellan 10-20% så har spelarna ändå så de klarar sig men ändå tillräckligt mycket för att det ska fungera som sporre.
-
JohanPez skrev:Hur skiljer sig spelare mot vanligt folk?Robinhansen skrev:Sådant funkar inte tyvärr, en spelarsäsong går ju upp och ner sjukdom, skador osv.JohanPez skrev:Vore det inte en bra idé med prestationslöner till spelarna som på många företag?
Om jag har problem med sjukdom och annat så kan ju inte jag uppnå min bonus lika lätt heller. För vanligt folk kan det ju dessutom vara skillnad på existensminimum eller skaplig månad där man har råd med en del extra.
Spelarna tjänar långt mer än vad de måste ha för att kunna leva bra.
Huruvida detta kan fungera borde ju bara ha att göra med hur stor del av inkomsten som bonusen är. Säg någonstans mellan 10-20% så har spelarna ändå så de klarar sig men ändå tillräckligt mycket för att det ska fungera som sporre.
Du har rätt i det du säger, men jag tror inte det skulle funka så bra, det skulle kunna bli dyrt för klubben också. Nu finns det så mycket mer jag skulle kunna skriva upp för och nackdelar, MEN jag orkar inte just nu är trött skrivhuvud off. kan ta denna diskussion imorn om det skulle vara okej ?
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Farlig väg att gå om vi ska höja omsättningen genom storsponsorer. De kan lätta vika av efter något år. Sedan har jag svårt att se att en europaliga skulle dra till sig så mycket mer sponsorer.isolerad skrev:Fördelarna mer en europaliga torde vara att det blir lättare att knyta till sig storsponsorer som pumpar in pengar. T ex en stor blaffa med Ericsson på tröjan.BOMBOM BOUCHARD skrev:Är tveksam till hur en europaliga skulle förbättra de svenska klubbarnas ekonomi. De svenska skattereglerna gör att vi skulle få oerhört svårt att hävda oss mot många av de sydeuropeiska klubbarna som skulle ligga i topp i en sådan löneliga. Sedan skulle det dröja många år innan publiken i Sverige blev bekväm med att se DIF-Kloten. Skulle väl kunna fungera med en differentierad inkomst från TV-bolagen för att utjämna skillnaderna som finns mellan länderna.-daniel- skrev:Så är det naturligtvis, men det är knappast Elitserien som styr lönenivåerna. Det har ju eskalerat överallt vilket gör att lagen här naturligtvis åtminstone måste försöka kunna konkurrera med andra ligor om lönenivåer... men det är inte speciellt sunt att buda över varandra när ekonomin rent generellt är genomusel bland lagen i Elitserien.
Således kommer man in på knäckfrågan; hur få bättre ekonomi? Tror som jag skrev ovan att en delvis gemensam Europeisk liga är enda vägen att gå...
Känns som att det finns många nyckelfrågor att lösa innan det vore en rimlig lösning.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Se där, speedwayen ligger även mig varmt om hjärtat.Stavhoppet skrev:Jag kan dra en parallell men min kära Speedway
Tyvärr finns det ju bara Bajen Speedway att tillgå i Stockholm numera, nu när mesta mästarna (16 SM-guld) Getingarna gått i KK. Apropå skenande löner ...
Resonemanget om att ett lönetak skulle leda till spelarflykt håller inte. Om NHL/KHL vill ha en svensk spelare - med eller utan tak - så kontrakterar man honom helt enkelt (förutsatt att spelaren vill, förstås). Oavsett vilken väg svensk hockey väljer, så kan vi inte strida på samma villkor ... ännu.
Poängen med ett lönetak är ju att göra Elitserien finansiellt starkare, och att taket höjs därefter.
Djurgården Hockey är en av de starkaste förespråkarna för ett lönetak. Månne nå't att reflektera över ...
Robinhansen skrev:Löner har ingen annan och göra med förrutom den spelare det gäller, inte vill väl du ha dina löneuppgifter på ett papper i fikarummet på jobbet?pulverapa skrev:Det finns vissa fördelar med ett lönetak...
Jag gillar att alla löner blir offentliga. Varför de inte är det nu är ett under. Är man medlem så har man väl rätt till information om spelarlöner?
och nej till löne-tak så jävla bra är inte elitserien.
Inkomster är offentliga uppgifter, så vad surrar du om??
"Whatever you want"
- -daniel-
- Säsongskort: Ja
Sverige är en liten spelare i sammanhanget, de stora pengarna finns från TV-bolag i Tyskland och delar av Ryssland. En annan grej är ju också att det kommer finnas enorma möjligheter till bättre reklam via sponsorer. Tror många internationella företag i Sverige avböjer större sponsorskap med svenska ES-klubbar enkom för att de aldrig exponeras internationellt. Det borde finnas enorma möjligheter för Sveriges storföretag till en bredare exponering = intresset för att sponsra torde öka kapitalt.BOMBOM BOUCHARD skrev:Är tveksam till hur en europaliga skulle förbättra de svenska klubbarnas ekonomi. De svenska skattereglerna gör att vi skulle få oerhört svårt att hävda oss mot många av de sydeuropeiska klubbarna som skulle ligga i topp i en sådan löneliga. Sedan skulle det dröja många år innan publiken i Sverige blev bekväm med att se DIF-Kloten. Skulle väl kunna fungera med en differentierad inkomst från TV-bolagen för att utjämna skillnaderna som finns mellan länderna.-daniel- skrev:Så är det naturligtvis, men det är knappast Elitserien som styr lönenivåerna. Det har ju eskalerat överallt vilket gör att lagen här naturligtvis åtminstone måste försöka kunna konkurrera med andra ligor om lönenivåer... men det är inte speciellt sunt att buda över varandra när ekonomin rent generellt är genomusel bland lagen i Elitserien.BOMBOM BOUCHARD skrev:Elitserien utarmas på profiler år efter år. Att då komma på tanken att införa lönetak är snudd på idioti.
Sedan skulle man väl önska att klubbarna skrev mer realistiska kontrakt istället för att bedriva en ibland löjeväckande budgivning på rätt mediokra spelare. Tyvärr finns spelare med riktigt höga löner som inte gör mycket väsen av sig.
Spelare som lirar i förstalinan och producerar ska däremot självklart ha en hög lön.
Således kommer man in på knäckfrågan; hur få bättre ekonomi? Tror som jag skrev ovan att en delvis gemensam Europeisk liga är enda vägen att gå...
Känns som att det finns många nyckelfrågor att lösa innan det vore en rimlig lösning.
Jag ser egentligen bara fördelar med en liknande liga, tror faktiskt inte heller DIF vs Kloten är så mycket mindre intressant än totalt intetsägande ES-lag som Timrå eller nu senast stolpskottet Växjö.
Notera att jag verkligen INTE förespråkar en liga där man spelar en betydande del av matcherna mot internationellt motstånd, en sådan har ju inte heller (om jag förstått saken rätt) varit på tapeten utan det handlar om att spela kanske 1/5 av matcherna mot hyfsat närliggande europeiska "storklubbar".
-
- Säsongskort: Ja
Lön efter prestation finns redan inom sport....
Måste återigen dra en parallell med speedway.
En förare kör vanligvis 4 heat (ev ytterligare 1 om han varit riktigt bra) han kan ta max 3p/heat.
Hans lön består vanligvis av en s.k. poängpeng, han har tex 3000/p
vilket gör att en bra match så kan han tjäna, säg att han tar max poäng 15, alltså 45.000.
Dock ska sägas att om han tar 4p en match så är det 12.000...
Det är då det han tjänar på en match den veckan. utöver det så har många av förarna sign on pengar de får fär att skriva på kontraktet.
Sen kan det köra 3-4 march er i veckan beroende på hur många ligor man kör i. Så en veckolön för stjärnorna kan säkert variera mellan säg en riktigt bra vecka 200.000 till en dålig vecka ca 50.000.
Visst då kör dem flera matcher än vad det är i hockey men ändå.
Nu säger jag inte att detta är ett sätt som kommer att funka i hockey, men det är tankvärt att se hur en spelare som M. Nilson spelar ibland då han ser väldigt lojj ut och ibland är han kung på banan. Om det var så att han tex skulle få 5% extra för varje mål och säg 3% extra för varje ass skulle det göra att han skulle spela mera på tå då?
Tankvärt iaf?
//Henke
Måste återigen dra en parallell med speedway.
En förare kör vanligvis 4 heat (ev ytterligare 1 om han varit riktigt bra) han kan ta max 3p/heat.
Hans lön består vanligvis av en s.k. poängpeng, han har tex 3000/p
vilket gör att en bra match så kan han tjäna, säg att han tar max poäng 15, alltså 45.000.
Dock ska sägas att om han tar 4p en match så är det 12.000...
Det är då det han tjänar på en match den veckan. utöver det så har många av förarna sign on pengar de får fär att skriva på kontraktet.
Sen kan det köra 3-4 march er i veckan beroende på hur många ligor man kör i. Så en veckolön för stjärnorna kan säkert variera mellan säg en riktigt bra vecka 200.000 till en dålig vecka ca 50.000.
Visst då kör dem flera matcher än vad det är i hockey men ändå.
Nu säger jag inte att detta är ett sätt som kommer att funka i hockey, men det är tankvärt att se hur en spelare som M. Nilson spelar ibland då han ser väldigt lojj ut och ibland är han kung på banan. Om det var så att han tex skulle få 5% extra för varje mål och säg 3% extra för varje ass skulle det göra att han skulle spela mera på tå då?
Tankvärt iaf?
//Henke
-
Skulle nog vara bra för Dif med löntetak.
Ja men på vissa spelare kanske om det skulle funka?Orvar Stambert skrev:Skulle nog vara bra för Dif med löntetak.
Typ på lirare som börjar komma till åren.