Trodde att Luleå skulle åka sönder oss fullständigt i första matchen. De var ju mer eller mindre tvingade att slå oss för att hålla sig kvar i denna serie. Mot detta tycker jag vi ändå stod upp på ett riktigt bra sätt. De skapade inte särskilt mycket trots hemmaplansfördel. Kan vi bara göra en något bättre insats nästa match i Coopen så vinner vi.
Tre saker som däremot inte var lyckade i första matchen:
1. Släppa in ett mål i första minuten och direkt ge bort "momentet" i matchen
2. Tredje periodens sista halva. Varför envisades våra backar med burskydd och sedan ett pass ut till backkollegan i högra sarghörnet. Luleå fick i lugn och ro sätta upp sitt checking-försvar (checkande forwards och alla spelare på rätt sida våra). Inga av våra forwards som mötte djupt i fart.
3. Den onödiga utvisningen i slutet. (så jävla arg jag var igår

)
Tycker faktiskt vi gör en i övrigt helt okey första match (särskilt 2:a perioden). Vi ska ha klart för oss att Luleå är ett mycket bra lag som är oerhört målsnålt och svårslaget.
Matchen i sig visade inte prov på något skönspel utan lagen tog ut varandra bra. Vår dump and chase hockey var inte särskilt lyckad igår. Men jag lovar att det är en hel del möra ben bland Lulebackarna idag. Robin Jonsson såg riktigt jävla sliten ut i sista perioden. Jag är övertygad om att denna matchserie kommer öppna upp sig rejält desto längre den går i och med tröttare spelare och att lagen nu fått känna på varandra. Och i en öppnare match har vi de skickligare spelarna.
Jag hade verkligen inte förväntat mig att vi skulle slå ut detta Luleå med 4-0 eller 4-1 i matcher. Spelarna gjorde vad de kunde igår och detta är långt ifrån över. Matchen var som sagt mycket viktig för Luleås chanser att gå vidare och med tanke på det tycker jag vi visade att de inte kan snurra upp oss ens i deras hemmahall.
Till morgondagens match ligger kravet på oss och jag är säker på att Luleå kommer få det riktigt jävla jobbigt. Nu taggar vi till ordentligt på alla håll och ser till att vinna denna match. Sedan är jag fullständigt övertygad om att vi är det starkare laget desto längre denna kvartsfinal går. Kom ihåg att Luleås sätt att spela kräver enormt mycket av varje spelare och de har under säsongen visat på klara tendenser att tappa form inför uppehåll i serien.
Det är för övrigt alltid jävligt surt att förlora, särskilt i ett slutspel. Det är också sällan man kan hitta några ljusglimtar efter en förlust. Men efter att fått smälta förlusten några timmar är jag åter övertygad om att dessa bumbibjörnar från norr inte kommer att kunna lyckas slå ut lagmaskinen Djurgården i bäst av 7 matcher.
Tills imorgon kväll får gärna bumbibjörnarna tro att de vunnit något stort i gårdagens drabbning. Imorgon smäller det igen. Helvete vad jag längtar.