Religion, sekter och andlighet.
- DIF_Soldier
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Re: Religion, sekter och andlighet.
Carl Sagan förklarar hur hjärnan fungerar.
Kul att det som karakteriserar religion sitter i den primitiva, minst utvecklade delen av hjärnan - reptildelen. Medan inuition och kritiskt tänkande sitter i den del som är mer utvecklad. Sedan är det ju upp till varje individ att välja vilken man vill nyttja mest...
"The brain of a crocodile" Tänkvärt.
Kul att det som karakteriserar religion sitter i den primitiva, minst utvecklade delen av hjärnan - reptildelen. Medan inuition och kritiskt tänkande sitter i den del som är mer utvecklad. Sedan är det ju upp till varje individ att välja vilken man vill nyttja mest...
"The brain of a crocodile" Tänkvärt.
Säg den glädje som varar
- DIF_Soldier
Fortsätter diskussionen här.Metal Machine skrev: Vad religionens historiska skuld beträffar är jag inte övertygad om att det är religionen per se som ligger till grund för någon historisk konflikt över huvud taget. Religionen har fått bära hundhuvudet när människor som inte kan se bakom fasaden har tagit på sig att analysera konflikterna och dess bakomliggande orsaker. Man kan också se det som att religionen är ansvarig för alla historiska konflikter, om man är av uppfattningen att människan och religionen är oskiljaktiga. För historiskt sett är det ingen orimlig slutsats att dra. Historiskt sett är också religion och politik mycket svåra att skilja åt. Säg att vi kommer fram till att politiken i själva verket är ansvarig för alla världens konflikter. Är då lösningen att göra oss av med politiken, och i så fall hur?
Är det rimligt att anta att makthavarna i de statser som var inblandade i Det trettioåriga kriget krigade på grundval av sin religiösa övertygelse, eller är det troligare att maktanspråk låg bakom konflikten? Helt ärligt, alltså?
Vi börjar med din poäng, dvs. vad är det egentliga syftet.
Religion används som ett redskap för makt. Någon som vill ta kontroll över en population gör det knappast genom att skandera gör som jag säger för att jag vill! Den personen når ingenstans i sin strävan efter makt. Om personen däremot hävdar att han är under gudomligt inflytande går det bättre. Det märks inte minst bland överhuvudena inom katolska kyrkan. Gör de det de gör för att få makt i himlen eller här? Svaret är enkelt.
Vad som gör det en bra ingång för makt är för att ämnet är tabubelagt och så enormt respekterat. Du får inte kritisera religion! Hur passande är det inte att åberopa en arbetsgivare som inte behöver stå till svars om du är någon som vill ha makt?
Jag håller med om att religion bidragit till mycket, bland annat konstnärliga verk och skrifter.
En viktig del av människans historia, tveklöst.
Men vad är grunden bakom monoteistisk tro? Är den i grunden hjälpsam? Nej. Religion förtrycker oss i vår djupaste integritet därför att den anser att vi inte är något utan den - att vi inte skulle veta rätt från fel utan ett totalitärt gudomligt ledarskap. Att du ska frukta någon som du älskar - ett grunddrag av sadomasochism. Tionde budordet pådyvlar tankebrott - du kan straffas i sömnen om du tänker fel tankar.
Som religiös finns det en dealbreaker som inte ofta tas upp, men det är det faktum att man tror och hoppas på en apokalyps. Som religiös måste du köpa detta, då det är grundläggande för de stora religionerna. Om man lyssnar till religionens riktiga talesmän och inte de patetiska ursäktsutövarna så ser man en längtan efter döden - en längtan efter att få separera fåren från flocken.
Och är det verkligen så hälsosamt att tro något bara för att det känns bra? Är man mjäkigt religiös så ger ju det en hävstång för de som bedriver ondska i dess namn för att majoriteten är på deras sida.
Religiösa makthavare är beroende av folket.
Behöver vi religionen verkligen så mycket som vi tror? Mycket välgörenhetsarbete har gjorts i religionens namn, visst, men svara mig detta:
Kan du nämna en moralisk handling som bara har kunnat utövas av en religiös?
Om vi tänker motsaten och ber någon nämna en omoralisk handling som utövats av religiösa skäl så dröjer det inte länge innan de kommit på flera.
Säg den glädje som varar
-
Soldier: Jag är inte intresserad av att föra denna diskussion vidare (se mitt senaste inlägg i JVM-tråden). Men kort sagt: Religionen - om vi med det menar gudstro - kan hjälpa människor att bli starkare. I vissa former kan religionen vara bra. Det är min ståndpunkt. Och det gäller inte bara svaga människor. Däremot har du rätt i att religionen har utnyttjats i politiska syften under historien. Frågan är vem av dessa som bär skulden...
Jag tror på yxan som klyver allt motstånd. Nominellt är jag odinist.
-
Ska tillägga att jag inte har läst bibeln, är inte kunnande i egentligen någon religion. Orsaken är att jag i princip aldrig har haft något intresse för det. Så ifall jag är fel på någon faktor så får du/någon gärna rätta mig.DIF_Soldier skrev:Religion används som ett redskap för makt. Någon som vill ta kontroll över en population gör det knappast genom att skandera gör som jag säger för att jag vill! Den personen når ingenstans i sin strävan efter makt. Om personen däremot hävdar att han är under gudomligt inflytande går det bättre. Det märks inte minst bland överhuvudena inom katolska kyrkan. Gör de det de gör för att få makt i himlen eller här? Svaret är enkelt.
Personligen så tror jag att den största delen till att religionen skapades, var för att skapa ett välfungerande samhälle. Det jag då menar är att om man jämför tekniken idag, för ca 2000 år sedan. Så kunde säkert folk springa runt berserk,tjuv,våldtäcktsmän dvs mer som vildsinta rabies apor. Min känsla är att man skulle förmodligen kunna göra detta 7 dagar i veckan utan att bli "upptäckt".
För att inte "släppa lös" människans ytterst mörka delar så behövde vi något att se upp till, något att frukta, något att sträva efter.
Så precis som du säger, den "högre makten" utav människor skapat religion, just för att tjäna på det. I slutet av dagen så blev det ändå den "högre makten" som ansåg om du skulle korsfästas, inte Gud.
Är inte säker, men står det inte någonstans i det gamla testamentet(Johannes testamente eller något sånt) att det är "OK" att våldta kvinnor, dom är mindre värda osv - dvs så mycket emot våra vackra kvinnor som det bara går. Det lättar väl lite på det i det nya testamentet, men här har vi flickor/kvinnor som är Gud trogen.
Synpunkter?
- DIF_Soldier
Nja du har ju bland annat 5 Mosebok 22:28-29: "Om en man träffar en orörd flicka som inte är trolovad och förgriper sig på henne och de ertappas när han ligger med henne, skall mannen som låg med henne ge femtio siklar silver till flickans far. Han skall sedan gifta sig med henne, eftersom han har lägrat henne, och får inte skilja sig från henne så länge han lever."
Religion är väl främst vår första försök till vetenskap och en förståelse av världen. Samhällen fungerar utan religion då medkänsla och omtanke för dina egna finns inom oss. Att en gud skulle finnas närvarande hindrade ju inte någon från att begå hemskheter, som du just påvisade.
Det krävs ju inte en befallning för att vi ska känna medkänsla. Isåfall är vi godhjärtade för att vi är rädda för gudomligt straff och inte för att vi vill. Det är ju hemskt om så vore fallet.
Religion är väl främst vår första försök till vetenskap och en förståelse av världen. Samhällen fungerar utan religion då medkänsla och omtanke för dina egna finns inom oss. Att en gud skulle finnas närvarande hindrade ju inte någon från att begå hemskheter, som du just påvisade.
Det krävs ju inte en befallning för att vi ska känna medkänsla. Isåfall är vi godhjärtade för att vi är rädda för gudomligt straff och inte för att vi vill. Det är ju hemskt om så vore fallet.
Säg den glädje som varar
Religion, sekter och andlighet.
App app. Förstahandskällor som gäller om ni ska diskutera Jesus. Visst? 

Född till sportchef.
Oh ja! Inget annat duger!android skrev:App app. Förstahandskällor som gäller om ni ska diskutera Jesus. Visst?
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
-
Jesus älskar mig. Det sa några trevliga kristna i "The metal Church" på Sweden Rock Festival när jag blev välsignad.android skrev:App app. Förstahandskällor som gäller om ni ska diskutera Jesus. Visst?
Re: Re: Religion, sekter och andlighet.
Fuckin' awesome!stolpskott skrev:Jesus älskar mig. Det sa några trevliga kristna i "The metal Church" på Sweden Rock Festival när jag blev välsignad.android skrev:App app. Förstahandskällor som gäller om ni ska diskutera Jesus. Visst?
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.