Hyllningstråd till DIF Hockeys styrelse och övrig ledning

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Bigge
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Hyllningstråd till DIF Hockeys styrelse och övrig ledning

Inlägg av Bigge »

Caveman skrev:Lägger även in denna text i den här tråden, då den också handlar om styrelsen & ledningen.

Leffe Boork i dagens Expressen:

Djurgården har problem. Stora problem.
Inte bara med spelet och spelarna, utan med hela elitsidan i ishockeyföreningen.

DJURGÅRDENS MARDRÖMSSVIT
25 oktober: Timrå (b) 2-3
28 oktober: Södertälje (h) 3-5
30 oktober: Färjestad (b) 1-2
1 november: Frölunda (h) 3-6
3 november: Modo (b) 3-4
11 november: Modo (h) 7-0
15 november: Skellefteå (b) 2-2
18 november: Brynäs (h) 2-4
20 november: Frölunda (h) 1-4

Många av mina kontaktytor i Djurgården är oroade. Och frågeställningen är: Hur kommer det sig att en av Sveriges mest anrika föreningar, i rikets största stad med enormt många kontaktytor in i näringsliv och politik inte lyckas lösa sina problem. Och det är inte vilka problem som helst.

Problem, problem, problem...
* Ett gigantiskt ekonomiskt underskott och likviditetsproblem som utmynnar i att man måste låna pengar av sina anställda.
* En handlingsförlamande situation med en arena som man inte har makten över.
* En intern organisation som är under stark kritik och till synes oförmögen att lösa problemen.
* Ett lag som underpresterar och som periodvis spelar för bekvämt och utan passion.
* Och ett publikunderlag som är hopplöst dåligt. 4 200 åskådare i torsdags mot Frölunda.
Flera mycket initierade personer inklusive jag själv, tror att det kan gå käpprätt åt helsike.

Mycket som inte stämmer
Djurgården IF är en institution. Det finns fantastiskt många människor med inflytande som värnar och står bakom föreningen. Den nuvarande organisationen har inte förmåga att realisera dessa människors positioner i reell ekonomi och handlingskraft. Vad gör Du Carl-Henric Svanberg? Sitter Du bara och värmer en sittdyna i styrelserummet?
Vad gör Stockholms stad? Fattar ni inte att ni är på väg att mista en marknadsposition inom den mest etablerade sektorn inom svensk elitidrott. Nämligen ishockeyn. Och ännu värre. Djurgårdens ishockeystyrelse förmår inte ändra på detta.
Fattar inte styrelsen att den största bad-will man kan göra medialt är när man tar pengar från spelarna. Då är man garanterad dåligt mediefokus.
Fattar ni inte att ni måste ha en sportslig organisation med makt. Sportchefen ska bestämma och ha en budget. Han ska inte ha sex, sju före detta spelare över sig i en sportkommitté som saknar erfarenheter av lagbyggnad. Och hur kan nuvarande sportchefen finna sig i detta? Prestige?
Fattar inte sportchefen och tränarna att de måste operera bort spelare som saknar förmåga att mobilisera arbetsglädje och passion. Det ska mobiliseras varje dag. I allt man gör. Inte bara efter ett krismöte eller de sista 10-12 minuterna i en match med underläge.
Jag tror det behövs grundläggande förändringar. Snart. Och jag vet att det finns många som skulle kunna bidra. Om de fick frågan
Intressant läsning och det stämmer!

Bra att både Stockholms stad får sig en känga och vår styrelse. Bara hoppas att de tar åt sig av denna kritik..

Helt sjukt egentligen att man för 7 år sedan va dubbla SM mästare, för att sen efter det få ekonomin, styrelse m.m att gå käpprakt åt helvete. Kan inte bara va en tillfällighet utan måste va personerna i styrelsen som ska ha all kritik och ansvar för detta.

Brydde mig inte förra året då folk va så negativa, va väl själv lite blåögd och ville inte tro något sånt om mitt lag.
Men nu kommer alltid fram igen, ekonomin återigen körd i botten, inget eget spel eller grundspel som vi kan falla tillbaka till då det går dåligt, trodde bara det va Säckens coachning. Men märks ju att Monten&Johansson tagit efter det.

Tycker också det är dags att visa att sådant här accepteras inte inom en förening som DJURGÅRDEN - lite finare lite bättre som sagt!!!
There is no I in TEAM!!!!
Mofo23

Inlägg av Mofo23 »

Det finns en fråga där klubledningen och styrelsen har lyckats och det är att man har fått tillbaka klacken, det är numera alltid fullt på klacksektionen. Det har man gjort riktigt bra.

Det finns dock många frågor som saknar svar:

1. Vad hände med den målsättning man gick ut med inför Wikegårds sista säsong, DIF skulle öka publiksnittet till 10 000 inom 3 år.
- Vilka åtgärder gjordes för att nå målet?
- Var tog den visionen vägen?
- Finns något samband med Hovet flytten

2. Hur ser ledningens långsiktiga plan ut för föreningen?
- Vi står och stampar på exakt samma ställe som för 4 säsonger sedan.

3. Finns det någon konkret plan för Hovet?
- Hur ser planen ut?
- Finns förslag på ritningar/bilder för ett ombyggt Hovet
- En halvfärdig jumbotron är vad som har hänt på 2 säsonger

4. Finns någon plan för hur intäkterna ska ökas?
- Det måste gå. Stockholm är Sveriges i särklass största marknad.
Se möjligheterna i stället för hindren! :wink:
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Kall-El skrev:Faktum är dock att det fortfarande så vitt jag vet inte tagits fram någon realistisk plan på hur föreningen skall ta sig ur de ekonomiska problemen och så länge inte dettas görs ställer jag stora frågetecken kring kompetensförhållandena i toppen av föreningen.
Så länge som DIF inte får motsvarande stöd av sina kommuner finns det väldigt lite DIF:s styrelse kan göra för att lösa det relativa ekonomiska underläge som klubben har. Styrelsen kan givetvis göra vissa detaljer bättre, men klubbens övergipande strategi att satsa på egna produkter är bra.

Organisationen behöver även lite tur och årets svaga resultat har att göra med att Daniel Larsson dröjde alltför länge med att ge ett negativt besked till DIF, något som gjorde att klubben missade Christopher Heino-Lindberg.

Klubben saknar även en riktigt BRA sportslig organisation. När ekonomin är knackig måste den sportsliga organisationen vara bäst för att klubben inte ska få problem. Jag listar nedan de största grodorna i år:

1. Tillltron till Riddarn som förestmålvakt med stöd av Gustaf Wesslau. Paret håller ännu tyvärr inte riktigt god Elitserieklass.
2. Den missade värvningen av en etablerad förstetränare såsom exempelvis Roger Melin. Paret Tomas Montén och Michael Johansson håller ännu inte riktigt god Elitserieklass.
3. Värvningen av Tero Konttinen.
4. Värvningen av Tim Eriksson, som tyvärr inte tar en plats i första eller andrakedjan.
5. Värvningen av Niklas Andersson, som tyvärr inte tar en plats på bänken.

Viktigt är fortsatt att vi supportar fortsätter att stötta DIF. Om vi ger upp finns klubben garanterat inte kvar.

För övrigt skulle jag inte klaga om Putte Carlsson kom in som förstetränare och arbetade med stöd av Tomas Montén och Michael Johansson året ut.
Kagen

Inlägg av Kagen »

I fem års tid har det gnällts att Stockholm stad måste sponsra Djurgården på samma sätt som de sponsrar landsortslagen, även Mats Larsson har skrivit det i ett öppet brev.

Men när jämförelser görs så räcker det likförbaskat inte att skylla på det, för då borde DIF inte ligga bakom Linköping t.ex!

Ja, FBK fick en superdeal med Löfbergs Lila Arena. Ja, Frölunda får hyra Scandinavium väldigt billigt. Men så mycket längre räcker inte snacket om att 'landsortskommunderna subventionerar klubbarna' för i de undersökningar som gjorts visar det sig att det är marknadsmässiga avtal. Linköping äger inte Cloetta Center, de betalar en hyra på knappt 20 miljoner varje år - full kostnadstäckning.

Det hindrar inte den styrelsen från att vara pionjärer med Nordic Trophy, hyra ut spelare till Ryssland o tjäna pengar på dem så de i stort sett kan plocka in andra klasspelare gratis. Eller för all del knyta till sig en sådan som Hugo Stenbeck med hans miljard(er?) och få honom att gå ut i Dagens Industri och säga att han ska satsa vidare på LHC.

Förut var det DIF som var pionjärerna som ville bilda bolag, lansera nya spelsystem och allt vad det var. Idag verkar det inte finnas någon entreprenörsanda alls i föreningen, att sälja ut andelar av den känns varken nytt eller fräscht, snarare luktar det Hammarby och AIK.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Och Luleå fiock visst köpa sin arena för att kommunen sedan skulle ta de pengarna de fick in och rusta upp den samtidigt som de sedemera skulle hyr ain sig i hallen för stora summor. Det är i alla fall vad jag kallar sponsring utan dess like.

Vad jag vet är det bara ett lag till i elitserien förutom DIF som INTE behandlas med silkesvantar av sin kommun och det är HV71.

För övrigt så finns det en orsak till varför just LHC vill utöka antalet omgångar i elitserien och det rejält... De har helt enkelt problem med att ha råd med sin trupp, eller de hade i alla fall detta förra säsongen i alla fall.
Användarvisningsbild
android
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av android »

Som sagt klubben verkar blöda, att bara torka bort blodet funkar inte. Måste laga såren, låte kroppen läka och stärka oss. Hur vi ska göra är jag i dagsläget inte rätt man att svara på. Det hoppas jag att styrelsen är.
Född till sportchef.
Lucas

Inlägg av Lucas »

Kall-El skrev:För övrigt så finns det en orsak till varför just LHC vill utöka antalet omgångar i elitserien och det rejält... De har helt enkelt problem med att ha råd med sin trupp, eller de hade i alla fall detta förra säsongen i alla fall.
Nu kommer dom ligga förbaskat lågt angående den punkten.. Stenbeck betalar. Nu kommer det antagligen bara vara FBK (tror jag) som driver på "fler matcher för att täcka kostnader" kampanjen. LHC lär glömma det och fokusera på CHL, där man tjäna ordentligt med grönt.
Kagen

Inlägg av Kagen »

Kall-El skrev:Och Luleå fiock visst köpa sin arena för att kommunen sedan skulle ta de pengarna de fick in och rusta upp den samtidigt som de sedemera skulle hyr ain sig i hallen för stora summor. Det är i alla fall vad jag kallar sponsring utan dess like.
Det ju inte sant, Luleå HF kommer inte köpa någon arena alls så vitt jag vet. De har hyrt arenan så länge jag känner till och ska så vitt jag begriper fortsätta hyra den.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Kagen skrev:
Kall-El skrev:Och Luleå fiock visst köpa sin arena för att kommunen sedan skulle ta de pengarna de fick in och rusta upp den samtidigt som de sedemera skulle hyr ain sig i hallen för stora summor. Det är i alla fall vad jag kallar sponsring utan dess like.
Det ju inte sant, Luleå HF kommer inte köpa någon arena alls så vitt jag vet. De har hyrt arenan så länge jag känner till och ska så vitt jag begriper fortsätta hyra den.
Inte enligt Luleås politikers eget förslag, men vad vet jag det kanske blev nedröstat i slutändan.
Kagen

Inlägg av Kagen »

Ja, det verkliga utfallet är iaf att LHF hyr arenan av kommunen även i fortsättningen. Tidigare var det dock tal om att LHF skulle få köpa arenan, men det gäller inte längre.

Självklart är många luleåfans besvikna men samtidigt kan inte en kommun med skattemedel sponsra t.ex skyhög lön till Lubos Bartecko som inte ens betalar skatt i Sverige.

Alla föreningar måste kunna stå på egna ben, självklart kan de vända sig till kommunen och erbjuda marknadsmässiga förslag. För mindre orter som Luleå och Skellefteå betyder naturligtvis ett Elitserielag mycket för stadens identitet och fungerar inte sällan som mötesplats för affärer.

I Stockholm ser även den aspekten annorlunda ut, det finns så att säga andra arenor att mötas på i form av Operan, Dramaten, Kungliga Slottet, Museer osv som tillsammans får hundratals miljoner i stöd från svenska skattebetalare varje år.

DIF måste hitta sin lösning och se på de unika möjligheter de har som ensam elitförening i sveriges största arenaidrott, jag tycker att det är otroligt märkligt faktiskt att de inte lyckats bättre än vad de gjort. Det känns otroligt fantasilöst att tjura om att Karlstad Kommun hjälper Färjestads BK.. fan det rymms femton-tjugo Karlstad i Stockholm se på möjligheterna istället!
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
Buford

Inlägg av Buford »

Se tråden Kris. För övrigt kan denna tråd tas bort.
Användarvisningsbild
samiam

Inlägg av samiam »

Jävligt passande tråd
DIF kommer vara nummer 1 igen
Skriv svar