Intressant läsning och det stämmer!Caveman skrev:Lägger även in denna text i den här tråden, då den också handlar om styrelsen & ledningen.
Leffe Boork i dagens Expressen:
Djurgården har problem. Stora problem.
Inte bara med spelet och spelarna, utan med hela elitsidan i ishockeyföreningen.
DJURGÅRDENS MARDRÖMSSVIT
25 oktober: Timrå (b) 2-3
28 oktober: Södertälje (h) 3-5
30 oktober: Färjestad (b) 1-2
1 november: Frölunda (h) 3-6
3 november: Modo (b) 3-4
11 november: Modo (h) 7-0
15 november: Skellefteå (b) 2-2
18 november: Brynäs (h) 2-4
20 november: Frölunda (h) 1-4
Många av mina kontaktytor i Djurgården är oroade. Och frågeställningen är: Hur kommer det sig att en av Sveriges mest anrika föreningar, i rikets största stad med enormt många kontaktytor in i näringsliv och politik inte lyckas lösa sina problem. Och det är inte vilka problem som helst.
Problem, problem, problem...
* Ett gigantiskt ekonomiskt underskott och likviditetsproblem som utmynnar i att man måste låna pengar av sina anställda.
* En handlingsförlamande situation med en arena som man inte har makten över.
* En intern organisation som är under stark kritik och till synes oförmögen att lösa problemen.
* Ett lag som underpresterar och som periodvis spelar för bekvämt och utan passion.
* Och ett publikunderlag som är hopplöst dåligt. 4 200 åskådare i torsdags mot Frölunda.
Flera mycket initierade personer inklusive jag själv, tror att det kan gå käpprätt åt helsike.
Mycket som inte stämmer
Djurgården IF är en institution. Det finns fantastiskt många människor med inflytande som värnar och står bakom föreningen. Den nuvarande organisationen har inte förmåga att realisera dessa människors positioner i reell ekonomi och handlingskraft. Vad gör Du Carl-Henric Svanberg? Sitter Du bara och värmer en sittdyna i styrelserummet?
Vad gör Stockholms stad? Fattar ni inte att ni är på väg att mista en marknadsposition inom den mest etablerade sektorn inom svensk elitidrott. Nämligen ishockeyn. Och ännu värre. Djurgårdens ishockeystyrelse förmår inte ändra på detta.
Fattar inte styrelsen att den största bad-will man kan göra medialt är när man tar pengar från spelarna. Då är man garanterad dåligt mediefokus.
Fattar ni inte att ni måste ha en sportslig organisation med makt. Sportchefen ska bestämma och ha en budget. Han ska inte ha sex, sju före detta spelare över sig i en sportkommitté som saknar erfarenheter av lagbyggnad. Och hur kan nuvarande sportchefen finna sig i detta? Prestige?
Fattar inte sportchefen och tränarna att de måste operera bort spelare som saknar förmåga att mobilisera arbetsglädje och passion. Det ska mobiliseras varje dag. I allt man gör. Inte bara efter ett krismöte eller de sista 10-12 minuterna i en match med underläge.
Jag tror det behövs grundläggande förändringar. Snart. Och jag vet att det finns många som skulle kunna bidra. Om de fick frågan
Bra att både Stockholms stad får sig en känga och vår styrelse. Bara hoppas att de tar åt sig av denna kritik..
Helt sjukt egentligen att man för 7 år sedan va dubbla SM mästare, för att sen efter det få ekonomin, styrelse m.m att gå käpprakt åt helvete. Kan inte bara va en tillfällighet utan måste va personerna i styrelsen som ska ha all kritik och ansvar för detta.
Brydde mig inte förra året då folk va så negativa, va väl själv lite blåögd och ville inte tro något sånt om mitt lag.
Men nu kommer alltid fram igen, ekonomin återigen körd i botten, inget eget spel eller grundspel som vi kan falla tillbaka till då det går dåligt, trodde bara det va Säckens coachning. Men märks ju att Monten&Johansson tagit efter det.
Tycker också det är dags att visa att sådant här accepteras inte inom en förening som DJURGÅRDEN - lite finare lite bättre som sagt!!!