Krig i familjen?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Orko
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Orko »

spiik skrev:Jag tycker detta utspel är ganska märkligt.

Hade ett samarbete med DFAB varit realistiskt och aktuellt är ju inte Mats Larsson dummare än att han skulle nappat på det. Omständigheter, som vi inte känner till, måste helt enkelt legat till grund för att ett sådant samarbete inte kunnat sättas i verket.

Jag tror Tommy Jacobsson ser sin chans att propagera för ett förslag som ger popularitetspoäng men som aldrig skulle kunna bli verklighet.

Jag menar, hur kan snacket om en "Djurgårds-arena" helt plötsligt dyka upp nu i efterhand när en sådan tidigare nämnts i samma andetag som utopi? DFAB har ju arbetat för en egen arena länge och hade en genuin önskan om gemensam arena med hockeyn funnits så skulle denna otvivelaktigt kommit fram på ett eller annat sätt.

Samtidigt som Tommy Jacobsson skriver om AEGs intresse för pengar ska ingen inbilla sig att han inte heller skulle haft det som drivkraft om han och DFAB skulle ingå ett samarbete med DIF Hockey.

Det känns lite som att hans bitterhet lyser igenom för att inte blivit utvald som den som ska rädda DIF Hockey. Men anledningen till det måste helt enkelt ligga i att krav ställts som inte kunnat tillgodoses. Och på ruinens brant fanns bara alternativet AEG kvar och då passar Tommy Jacobsson på att ge Mats Larsson och DIF Hockey en känga.

Hade allt prat om kärleken till Djurgårdsfamiljen betytt någonting hade DIF Hockey aldrig behövt ta in AEG utan ett samarbete med DFAB skulle redan varit i gång.

Lägg därtill att det inte var så länge sedan Tommy Jacobsson var i luven på Bosse Lundqvist också så kanske är det så att han gärna gör sig omöjlig när saker och ting inte styrs på så sätt som han vill.
Väldigt nyktert resonerat, jag är enig med dig vad gäller Jacobssons uttalande. Vad gäller i övrigt kring Hockey´n med bolagisering och med vilka aktörer har jag svårt att bilda uppfattning. Har dock fortfarande kännslan av att ledningen är kunniga och vet vad de gör.
Användarvisningsbild
Andy
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Andy »

Jag har sagt det förut och jag säger det igen:

DIF fotboll och DIF hockey skulle vara starkare tillsammans.

Dessutom

Är det ju så att vi vanliga suportrar riktar vår kärlekt till skölden och färgerna - oavsett sport - och därför vill se ett djupare samarbete.

Tycker att det är bra att detta kommer upp då det sätter oss medlemmar och suportrar i en possition och ger oss en anledning att ställa krav på att ev stridigheter begravs och att man sätter sig ner och ser hur man kan samarbeta bättre i stället för att kasta skit på varandra.

Det är det minsta jag tycker att vi fans ska göra - kräva att fotbollen och hockeyn undersöker hur man bäst kan samarbeta. Det finns bara ett DIF

Alltid oavsett - ni vet....
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Andy skrev:Det är det minsta jag tycker att vi fans ska göra - kräva att fotbollen och hockeyn undersöker hur man bäst kan samarbeta. Det finns bara ett DIF
Håller med till 100%. Om en intressekonflikt mellan DIF Fotboll och DIF Hockey övergår i en personlig konflikt är ingen av företrädarna för de båda föreningarna värdiga att företräda respektive förening.

LAGET GÅR FÖRE JAGET!

I idrott handlar allt om att underkasta sig vad som är bäst för laget. Tjusningen i idrott är frånvaron av politik. Om företrädarna för DIF Ishockey och DIF Fotboll inte ens kan försöka kommunicera med varandra underkastar de sig inte laget!

DIF är lite finare och lite bättre. Just nu är det precis tvärtom. Jag skiter i vems felet är ursprungligen. Nu väntar jag på ett gemensamt pressmedelande som dementerar att det finns en personlig konflikt mellan företrädarna för respektive klubb. Frånvaron av ett pressmedelande signalerar inkompetens och behov av byte av toppcheferna inom repektive klubb. LÄS ATT DE SKA FÅ FOTEN.

VD:n för McDonalds i Danmark kan inte gå ut OFFENTLIGT och säga att VD:n för MacDonalds i Sverige är inkompetent utan att en konsekvens sker. Ett kompetent sätt att sköta problemet är att kalla på pressfotografer och le in i kameran. Att inte göra på nämnda sätt indikerar att nämnda personer skiter i att hantera varumärkesfrågor utifrån ett gemensamt förhållningssätt.
Josefsson

Inlägg av Josefsson »

Jacobsons text är inget annat än uppvigling att vi som håller på Djurgården ska vända hockeyn ryggen. Jag har stöttat DJURGÅRDEN, fotboll som hockey, så länge jag kan minnas. Ska jag nu enligt Jacobson ta ställning mot en av dessa föreningarna och för en annan av föreningarna?

Det är inget annat än en rejäl pungspark som man får tilldelad sig idag som Djurgårdare när man ser vad karln skriver. Utan att överhuvudtaget gå in på några sakfrågor, är det så här vi ska agera mot varandra framöver i Djurgården? Ledning mot ledning, supportrar mot supportrar?
Kagen

Inlägg av Kagen »

Jag är bunden av ett styrelsemöte ikväll, annars hade det varit intressant att lyssna på kvällens möte.

Jag har skrivit om några funderingar kring AEG /DIF i en annan tråd här på forumet. Tommy Jacobssons brev spär på de tankarna snarare än minskar dem. Jag ser ett scenario här som går mot att AEG precis som Tommy skriver köper in sig i Globen Arenorna. Jag förklarar mer ingående i den andra tråden.

I fotbollen finns tre Stockholmsklubbar i högsta serien, i hockeyn bara en. Jag ser AEG som ett steg mot att Djurgården säljer sin plats i Elitserien till ett nybildat stockholmslag med starka AEG intressen. Ett Stockholm Vikings eller Stockholm Capitals som kan locka 'bönder', Djurgårdare, AIKare och Hammarbyare.

Nej, det kommer inte att ske idag. Men jag tror att möjligheten till detta finns under ytan på alldeles för många av de inblandade i ledningen. Om DU som går på kvällens möte är motståndare till detta så se då till att fråga. Be om garantier. Be om starkast möjliga uttalanden. Rent juridiskt är det säkert möjligt att 'skydda' namnet Djurgården på så vis att det lag som innehar elitserielicensen ska heta Djurgården, både idag och imorgon. Punkt.

Det om något skulle döda spekulationer och skriverier som pågått i många år. Lasse Anrell brukar ta upp ämnet sisådär varannat år.

Medlemmarna i Djurgården bestämmer, tro inget annat. Men ledningen kan om den vill skapa situationer som gör att bara ett enda beslut är praktiskt möjligt. Idag är det praktiskt omöjligt att sparka ut AEG. Men det är fortfarande möjligt att slå vakt om namnet Djurgården.
Senast redigerad av Kagen den 2008-04-22 12:09:12, redigerad totalt 1 gånger.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
*Knirre

Inlägg av *Knirre »

Josefsson skrev:Jacobsons text är inget annat än uppvigling att vi som håller på Djurgården ska vända hockeyn ryggen. Jag har stöttat DJURGÅRDEN, fotboll som hockey, så länge jag kan minnas. Ska jag nu enligt Jacobson ta ställning mot en av dessa föreningarna och för en annan av föreningarna?

Det är inget annat än en rejäl pungspark som man får tilldelad sig idag som Djurgårdare när man ser vad karln skriver. Utan att överhuvudtaget gå in på några sakfrågor, är det så här vi ska agera mot varandra framöver i Djurgården? Ledning mot ledning, supportrar mot supportrar?
Håller med! Sinnessjukt att ens publicera hans krigsförklaring enligt mig.

Det är ju så uppenbart att det här är något personligt för honom. Och om han vill lämna skeppet så får han väl göra det, men det är ren idioti att Djurgården själva lägger fram detta, som man ju måste ha förstått, gör att media hoppar på tåget och blåser upp det, vilket på inget sätt kan gynna Djurgårdens IF.

Det är att likna vid att ett företag lägger upp en nyhet på sin hemsida, "Storbråk i styrelsen". Vem gynnar det egentligen? Förutom konkurrenterna... Allmänhetens bild av företaget/föreningen svärtas ju ner ordentligt, vilket knappast är en fördel när det gäller sponsorjakt osv.. för att inte tala om aktiekursen.. :wink:

Så först säger Jacobsson att man borde löst problemet internt, vilket självklart vore den bästa lösningen. Men att vi utomstående ska tro på att Larsson inte övervägt alla möjligt alternativ är ju absurt. Är övertygad om att han gärna hade löst det så OM möjligheten funnits. Självklart vill han bara föreningen väl, även om det är möjligt att man agerat inkompetent i vissa beslut. Anyways, efter detta väljer då Jacobson, likt en tjurig 5-åring, att TOTALT bryta banden och dessutom förklara ett krig som ska förhindra ev. kommande samarbeten. Inte smart.
Kagen

Inlägg av Kagen »

Om vi vänder på steken då?

Scenariot är följande:

En multimiljonär köper upp 49% av AIK Hockey (låter nästan som en favorit i repris, anyways..) med målet att etablera AIK Hockey som en topp-4 klubb i Elitserien.

Samtidigt är Djurgårdens Foboll i ekonomisk knipa. De vänder sig i hemlighet till samma multimiljonär som köpt upp 49% av AIK Hockey. De vägrar namnge vilken investorn är förrän på det möte där hela konkarongen ska klubbas. Sälj eller dö blir beskedet.

Jag tror att ledare för Djurgården Hockey hade varit ganska upprörda då.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
TomyMörth

Inlägg av TomyMörth »

*Knirre skrev:
Josefsson skrev:Jacobsons text är inget annat än uppvigling att vi som håller på Djurgården ska vända hockeyn ryggen. Jag har stöttat DJURGÅRDEN, fotboll som hockey, så länge jag kan minnas. Ska jag nu enligt Jacobson ta ställning mot en av dessa föreningarna och för en annan av föreningarna?

Håller med! Sinnessjukt att ens publicera hans krigsförklaring enligt mig.

Det är ju så uppenbart att det här är något personligt för honom. Och om han vill lämna skeppet så får han väl göra det, men det är ren idioti att Djurgården själva lägger fram detta, som man ju måste ha förstått, gör att media hoppar på tåget och blåser upp det, vilket på inget sätt kan gynna Djurgårdens IF.

Det är att likna vid att ett företag lägger upp en nyhet på sin hemsida, "Storbråk i styrelsen". Vem gynnar det egentligen? Förutom konkurrenterna... Allmänhetens bild av företaget/föreningen svärtas ju ner ordentligt, vilket knappast är en fördel när det gäller sponsorjakt osv.. för att inte tala om aktiekursen.. :wink:

Så först säger Jacobsson att man borde löst problemet internt, vilket självklart vore den bästa lösningen. Men att vi utomstående ska tro på att Larsson inte övervägt alla möjligt alternativ är ju absurt. Är övertygad om att han gärna hade löst det så OM möjligheten funnits. Självklart vill han bara föreningen väl, även om det är möjligt att man agerat inkompetent i vissa beslut. Anyways, efter detta väljer då Jacobson, likt en tjurig 5-åring, att TOTALT bryta banden och dessutom förklara ett krig som ska förhindra ev. kommande samarbeten. Inte smart.

Tommy Jacobson vet i alla fall vad Debit och Kredit är till skillnad från hockey styrelsen som redovisar röda och fiktiva siffror varje år!

Hellre Milton som ägare än AEG! Snacka om intressekonflikt Hammarby Fotboll & DIF Hockey! Det här är clowneri på högnivå! Avgå Styrelsen! Sätt in kompetent folk! Håller med Tommy Jacobson fullständigt!

Förövrigt verkar Joijje haft rätt angående DIF Hockey! Varför tillfrågades inte medlemmarna att köpa aktier innan AEG? Det här stinker!

DIF Hockey är inte styrelsen leksak! DIF Hockey är fansens och medlemarnas klubb! (än så länge)

Exempel på förra året! Helt plötsligt kom det ut att DIF höll på att förlora elitlicensen! Man skrev en liten notis på hemsidan att DIF Hockey hadde förlorat x antal miljoner...Om det vore ett företag skulle styrelsen få ta sina konsekvenser asap!
Senast redigerad av TomyMörth den 2008-04-22 12:41:32, redigerad totalt 2 gång.
Josefsson

Inlägg av Josefsson »

Kagen skrev:Jag tror att ledare för Djurgården Hockey hade varit ganska upprörda då.
Och jag hade varit lika upprörd som jag är på Jacobson nu om en ledande företrädare för Djurgården Hockey gått ut på ett likadant sätt mot Djurgården Fotboll. Inte ens om Jacobson har helt rätt skriver man en sådan där text med den innebörden. Jag tänker inte överge Djurgården, varken fotbollen eller hockeyn, för jag är till skillnad från Tommy Jacobson en riktig Djurgårdare. Tommy kan aldrig ha sjungit med i 'Djurgårn tills jag dör'...
Enok svulunder

Inlägg av Enok svulunder »

Josefsson skrev:Jag tänker inte överge Djurgården, varken fotbollen eller hockeyn, för jag är till skillnad från Tommy Jacobson en riktig Djurgårdare. Tommy kan aldrig ha sjungit med i 'Djurgårn tills jag dör'...
Om det blir en sammanslagning med bajen, är det fortfarande DIF du hejar på då?
Kojak

Inlägg av Kojak »

Enok svulunder skrev:
Josefsson skrev:Jag tänker inte överge Djurgården, varken fotbollen eller hockeyn, för jag är till skillnad från Tommy Jacobson en riktig Djurgårdare. Tommy kan aldrig ha sjungit med i 'Djurgårn tills jag dör'...
Om det blir en sammanslagning med bajen, är det fortfarande DIF du hejar på då?
OK att man kan vända på argumenten som vissa har gjort här ovanför, och få det att låta trovärdigt. Men ett argument om en sammanslagning med Bajen..? Va?

Patetiskt!
ogooglad
Kontakt:

Rötter vs Nötter

Inlägg av ogooglad »

Alltså,

visst kan man tycka att Tommy har gjort fel och att det är uppvigling mm.

Men, faktum kvarstår - vi släpper mer eller mindre i smyg in en av bajens ägare i DIF hockey. Om inte det är skäl nog att bli upprörd så vet inte jag.

Man kan tolka Tommys brev på olika sätt, men om man väljer att tro att han på riktigt är orolig för att DIF hockey håller på att säljas ut - och att han därmed tror att detta kommer skada både hockeyn och fotbollen allvarligt den närmaste tiden - är det då fortfarande fel av honom att gå ut med detta brev? Är det alltid bäst att sitta still och vara vänner, även när ens "vän" håller på att köra ut för ett stup, alternativt sätta en kniv i ens rygg?

Vi vet inte vad som kommer hända, men jag har större förtroende för fotbollsstyrelsen än för Hockeystyrelsen och den som säljer ut vår klubb till ett företag som också äger delar av bajen har faaaan mycket mer att förklara än den som kritiserar detsamma.

Sen att vissa inflyttade bönder (typ anrell) välkomnar detta så att de kan sätta på sig sina pajashattar, vandra iväg till globen och lyssna till 2Unlimited medan Stockholm United HC spelar hockey - det är en annan sak.
Själv föredrar jag SFGD före match - vad föredrar du?
Josefsson

Inlägg av Josefsson »

Självklart kan man kritisera det hela, varje dag kritiseras Djurgården härinne. Det värvas för dåliga spelare, det värvas inte tillräckligt, laget underpresterar, hemsidan har ingen publikbarometer, forumet modereras för dåligt etc etc. Tommy Jacobson har naturligtvis samma rätt som alla oss andra att ifrågasätta och kritisera Djurgården, inte tu tal om det.

Men det han nöjer sig ju inte med det, det han gör är ju att vända Djurgården ryggen och uppmana andra att göra samma sak. Är det så en riktig Djurgårdare agerar, när man är missnöjd med något i klubben? Är det det som är Djurgårdsandan som givit 16 SM-guld i hockey och 11 SM-guld i fotbollen?
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Detta är en soppa utan like och i soppor brukar båda sidor ha del i skulden. Faktum är dock att i denna soppa verkar hockeyn ha strulat mest.

*De börjar med att inte vilja gå ut med vem det är som går in med pengar förrän beslutet är taget. Läs, man vill inte att fansen skall få nys om att den som går in med pengar även är delägare till HIF-fotboll.

Om styrelsen hade haft 100% rent mjöl i påsen hade man givetvis gått ut med denna information tidigare så alla hade fått möjlighet att yttra sig i frågan.

* Ovilja att prata med DIF foboll. Har svårt att se Tommy J ljuga om detta inte minst då det är ganska lätt att motbevisa om det skulle vara osant.

Har länge haft känslan av att hockeyns styrelse har haft stora problem att öppna upp ögonen för andra alternativ än de som de själva kommit på. Detta cementerar denna övertygelse än mer.

* Avslutningsvis känns frågan som Tommy J ställer beräffande styrelsen kompetens helt ok att ställa. Vi snackar allts här om en styrelse som inte lyckas hålla ekonomin på rätt köl, tror att ökade publiksiffror skall vara föreningens räddning samt vägrar inse det nödvändiga med att ha en arena man själva kontrollerar.

Denna nya deal som skall rädda föreningen ökar inte direkt mitt förtroende för styrelsen heller. Känns som vi genom detta förbinder oss inte bara till en vedervärdig amerikan som inte tvekar på att byta namn och flytta på hockeylag om vinster kan göras på detta dessutom sätter vi oss än mer i knät på Globe-arena och genom detta cementerar vi fast oss själva som ett lag som alltid kommer ha svag ekonomi då vi inte har kontrollen över våra egna arrangemang.

HIF fotboll säljer mest souvernirer, har bäst sponsorer och hög publiksnitt, enligt dem själva i alla fall. Detta till trots gå föreningen nästan aldrig med vinst. Kan de svarta hålet månne vara Philip A? Jag tror i alla fall att så är fallet...
ogooglad
Kontakt:

Inlägg av ogooglad »

Josefsson

Vad menar du att han skall göra då.

Prata med Mats - som är den han anser håller på att sälja ut DIF hockey och slå undan benen på DIF fotboll?

Det har han ju uppenbarligen gjort.

Personligen är jag tacksam att han gjorde som han gjorde. Jag följer inte DIF hockey så noga nu när säsongen är slut och detta hade mer eller mindre gått mig förbi om inte Tommy J hade gått ut med detta brav. Jagh visste om bolagiseringen med att det var AEG det handlade om visste jag inte.
Senast redigerad av ogooglad den 2008-04-22 13:19:45, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar