Femmorna 07/08

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
Diffe89
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Inlägg av Diffe89 »

Kall-El skrev:Tror du gört ett farligt antagande om man rankar Frylén som bättre än spelare som Lindman. Köper att han är något bättre än Liwing och Ericsson, men fasen vet om han är så mycket skarpare än Ribben. Persson kan jag inte uttala mig om då jag sett killen för lite.

Fara nummer två är att Tompa och Ronnie blir ett år äldre. Kommer de hänga med? Inte helt säkert.

Fara nummer 3, unga spelare kan bli allt mellan fågel och fisk. Bengan blev fågel förra året Ribben fisken bland de yngre spelarna. Finns INGA garantier på att någon av de två unga backarna kommer ta rejäla kliv i sin utveckling. De kan göra det, men risken är lika stor att de kommer stå still. Unga spelares formkurva brukar dessutom gå väldigt mycket upp och ner.

Fara nummer 4 Åldersstrukturen på backarna: Just nu har vi två gamlingar, 2 spelare runt 30 samt två ungtuppar. ( Jiri räknar jag inte med då han missar de första 15 matcherna. ) Helst vill man ju ha 2-3 backar i åldern 25-30 år som skall bära lagdelen. Detta saknar vi helt.

Visst det kan funka om båda juniorerna utvecklas och tar kliv framåt kombinerat med att våra gamlingarna fortfarande hänger med. Faktumet kvarstår dock att till de första 15 matcherna i serien har vi just nu en back som kan anses vara "stabil" nämligen Timmy. Resten måste man sätta upp en hel del frågetecken bakom. Att räkna med att Frylén skall bli någon form av "frälsare" är väldigt farligt. drar man på sig minus 21 har man inte de kvalitéerna. Tompa och Ronnie har massor att lära ut och kan sin hockey, bara att hoppas att benen är lika pigga, tyvärr inte så säker på detta.

- - - - -- - - - --

När det gäller forwardssidan känns väl Dragan som en liten förlust, men ändå fullt acceptabelt. Vårt stora problem förra året var ju snarast att bara en kedja producerade. Kan de två nya spelarna hjälpa till här? Svaret är i mitt tycke kanske. Axlesson såg väldigt bra ut under försäsongen, men frågan är hur han ser ut i seriespel. Anger har jag inga större förhoppningar på alls egentlgen. Mycket tveksam till hans kvalitéer som spelare.

Dock tror jag att Axelsson / Anger har större möjligheter att få igång någon kedja jämfört med Dragan.

Forwardssidan ser intressant ut, men om vi vill nå något bättre än 9e platsen i tabellen måste vi ha två kedjor som producerar. Att PP sedan också måste slipas till är nödvändigt. Om vi vill ha riktigt bra PP saknas det nog dessutom en riktigt bra PP-back dessutom. Ur denna synvinkel skulle vi ha ruggigt mycket mer nytta av Tärnström jämfört med Staffan Kronwall. Tärnström har lite puck i sig, ett faktum man inte direkt kan "beskylla" Kronwall för.

Min högst personliga uppfattning om kronwall är att visst han skulle bli en klar förstärkning till vårt lag, men det är inte den typ av back som vi skriker efter. Tuffa, tunga backar har vi redan rätt gott om. Det som behövs är spelskickliga backar med fart.
Håller i mångt och mycket med dig. Fryléns plus/minus beror nog i alla fall delvis på att han fick lira mest i seriens absolut sämsta lag, men självklart säger det en del om honom också. Dock så tycker jag att han förbättrat spelet med puck och mycket väl kan vara en av våra PP-backar med framgång. När jag har sett Malmö har Frylén i alla fall imponerat på mig offensivt.

Ronnie tror jag får svårt att hänga med i år, men får han senare lira med Jiri så överlever han. Thomas var dålig förra året och är säkerligen revanschsugen. Dessutom behövs han mer på isen än vad man tror, då främst som en ledare.

Oscar Eklund tror jag mycket på, han imponerade redan ifjol. Dennis Persson är väl lite mer tveksam, men han kan blomma ut. Jag är lite besviken på att man struntade i att kontraktera From-Björk, som imponerade stort på mig när han fick lira i Elitserien.

Ålderstrukturen är ett problem absolut, men våra äldre spelare kan ju även göra så att ungtupparna mognar i sitt spel lite fortare än vanligt. Vi får väl hoppas att en ca. 25-årig klassback kommer in. Om detta är Kronwall återstår att se. Han är ju ingen offensivt lagd back så jag ser nog hellre Tjärnqvist, som är bra både framåt och bakåt. Lars Jonsson snackades det väl om också? Han var ju på väg till DIF förut?

Jag är också väldigt tveksam till Anger, men om man tänker efter så är han ju mycket mer av en poänggörare än t.ex. Fimpen, Ask, Danielsson (som bildade tredjekedja under stora delar av fjolåret). Därför borde han kunna få igång en tredjekedja med två st. av Falk, Engqvist, Danielsson, Fimpen och Ask.
Wilhelm Arwe

Inlägg av Wilhelm Arwe »

Diffe89 skrev: Oscar Eklund tror jag mycket på, han imponerade redan ifjol. Dennis Persson är väl lite mer tveksam, men han kan blomma ut. Jag är lite besviken på att man struntade i att kontraktera From-Björk, som imponerade stort på mig när han fick lira i Elitserien.
frommen lirade en elitseriematch...

oscar tror jag på, han såg bra ut både i elitserien och j20. sen kan nog dennis bevisa den kvalitet han har. såg mycket stabil ut förra säsongen.
Användarvisningsbild
Diffe89
Kontakt:

Inlägg av Diffe89 »

Wilhelm Arwe skrev:
Diffe89 skrev: Oscar Eklund tror jag mycket på, han imponerade redan ifjol. Dennis Persson är väl lite mer tveksam, men han kan blomma ut. Jag är lite besviken på att man struntade i att kontraktera From-Björk, som imponerade stort på mig när han fick lira i Elitserien.

oscar tror jag på, han såg bra ut både i elitserien och j20. sen kan nog dennis bevisa den kvalitet han har. såg mycket stabil ut förra säsongen.
Japp, och då imponerande han stort på mig. Var ju även rätt bra i Almtuna.
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Wilhelm Arwe skrev:

Oscar tror jag med på, Dennis Persson var inte lika allround som Oscar, Mest Offensiv. Enligt mej.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Jämför nedan backarna relativt matchen mot Färjestad 070130. Utgår från att vi spelar med tre backpar och att det fjärde utgör extraspelare. Vidare antar jag att Kronwall är en gräns på nedsidan för den klassback DIF önskar värva.

070130
Lindman - Timmy
Ferna - TJ
Ronnie - Jiri
Ribben - Ericsson

Idag
TJ - Timmy
Jiri - S. Kronwall
Frylén - Eklund
Persson - Ronnie

Skattar första och andra backpar högre nu än 070130. Tredje är sämre nu än 070130. Extraspelarna är bättre nu än 070130. Utan regeln gällande puck-out skattar jag Lindman framför Frylén. Tyvärr finns fortfarande regeln om puck-out och jag föredrar därför Frylén. Tid finns fortfarande att hitta en till bra back som inte bör vara sämre än S. Kronwall (helst Tärnström).
Användarvisningsbild
Bladman

Inlägg av Bladman »

Östgöten skrev:Jämför nedan backarna relativt matchen mot Färjestad 070130. Utgår från att vi spelar med tre backpar och att det fjärde utgör extraspelare. Vidare antar jag att Kronwall är en gräns på nedsidan för den klassback DIF önskar värva.

070130
Lindman - Timmy
Ferna - TJ
Ronnie - Jiri
Ribben - Ericsson

Idag
TJ - Timmy
Jiri - S. Kronwall
Frylén - Eklund
Persson - Ronnie

Skattar första och andra backpar högre nu än 070130. Tredje är sämre nu än 070130. Extraspelarna är bättre nu än 070130. Utan regeln gällande puck-out skattar jag Lindman framför Frylén. Tyvärr finns fortfarande regeln om puck-out och jag föredrar därför Frylén. Tid finns fortfarande att hitta en till bra back som inte bör vara sämre än S. Kronwall (helst Tärnström).
Jag skulle heldre se

Frylén - Timmy
Jiri - S.Kronwall
TJ - Eklund
Persson - Ronnie

Inte så stor skillnad, men jag tycker att TJ har större erfarnhet än Frylén och borde därför kunna lära Eklund mer än vad Frylen kan. TJ är en stor ledare bland backarna och grymt kunnig, han kan lära våra färska backar mycket!
Djurgår'n tills jag dör!
Huddinge

Inlägg av Huddinge »

Det man måste tänka på är att det troligtvis kommer att komma in 1 ny spets forward och en ny spets back så....
Therocket1

Inlägg av Therocket1 »

Nja, forward är inte så säkert. Det kommer bara dyka upp en ny forward om det dyker upp nåt intressant, typ Ekman, Nilson osv.

Däremot har de lovat en klassback.
Bild
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Östgöten skrev:Jämför nedan backarna relativt matchen mot Färjestad 070130. Utgår från att vi spelar med tre backpar och att det fjärde utgör extraspelare. Vidare antar jag att Kronwall är en gräns på nedsidan för den klassback DIF önskar värva.

070130
Lindman - Timmy
Ferna - TJ
Ronnie - Jiri
Ribben - Ericsson

Idag
TJ - Timmy
Jiri - S. Kronwall
Frylén - Eklund
Persson - Ronnie

Lite farligt att göra en uppskattning där två spelare som du har med inför kommande säsong inte är klara från match 1. Inte alls äkert att Kronwall kommer till oss och Jiri missar de första 15 matcherna så om man skall vara helt ärlig måste ju jämförelsen göras utan dessa båda spelare. Detta säger mer om hur det verkligen står till i alla fall.

Personligen hade jag hellre haft Lindman än Frylén då Lindman är bra mycket bättre på att åka skridskor...

Det jag dock är mest nyfiken på just nu är hur LHC skall ha råd med både Fernholm och Nummelin... Nästan så man hoppas att LHC tackar nej till Fernholm, vi lyckas få Dick och sedan kan Fernholm leta arbetsgivare bäst han vill själv...
Muster_h

Re: Femmorna 07/08

Inlägg av Muster_h »

Huddinge skrev:Även fasst laget inte är helt spikat kan man ju börja spekulera hur femmorna kommer att formeras.

Något så här tycker jag de borde se ut.

D. Larsson
S. Ridderwall

1.

T.Pettersson - VAKANT

Ölvestad-Ottosson-VAKANT

2.

Johansson-Frylén

Bremberg-Bäcker-Hörnqvist

3.
Marusak- R.Pettersson

Anger-Falk-Axelsson

4.

O.Eklund-Persson

Ask-C.Eklund-Engqvist/Danielsson

Nja... skulle nog hellst se Sudden i första linan!!! :D

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 29,00.html ... mycket nice!! 8) 8)

.
stolpskott

Re: Femmorna 07/08

Inlägg av stolpskott »

Muster_h skrev:
Huddinge skrev:Även fasst laget inte är helt spikat kan man ju börja spekulera hur femmorna kommer att formeras.

Något så här tycker jag de borde se ut.

D. Larsson
S. Ridderwall

1.

T.Pettersson - VAKANT

Ölvestad-Ottosson-VAKANT

2.

Johansson-Frylén

3.
Marusak- R.Pettersson

Anger-Falk-Axelsson

4.

O.Eklund-Persson

Ask-C.Eklund-Engqvist/Danielsson

Nja... skulle nog hellst se Sudden i första linan!!! :D

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 29,00.html ... mycket nice!! 8) 8)

.
Det är inget som är säkert än ;)
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Stod i DN i morse att Sundins agent säger att Sundin kommer spela i Toronto nästa säsong - oavsett vad som händer. Står vidare att Sundin sagt att han aldrig mer kommer att spela i elitserien. Aftonbladets lögner...
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Kan inte avhålla mig från att fundera om femmor.

Backar
TJ - Timmy
Jiri - Printz
Frylén - Eklund
Persson - Ronnie

Bort med Ericson.

Forwards
Anger/Jimmie - Otto - Axelsson
Linkan - Bäcker - Hörnqvist
Anger/Jimmie - Falk - Engqvist
Eklund - Ask - Danielsson

Tycker att det ser bättre ut en vid samma tidpunkt föregående år. Tyvärr ser andra lag också ut att vara bättre nästa säsong. Juniorerna och de unga spelarna avgör om det blir slutspel eller ej. För att nå plats 6 saknar vi en skridskostark offensiv back som är bra i pp och som inte slår puck-out hela tiden såsom Lindman gjorde samt en center av klass. Föredrar dock Stockholms- och juniorsatsningen framför en satsning på alltför många utländska stjärnor som byts ut varje år på ett sätt att varje år inleds med att lära sig laguppställingen. För att vara säker på slutspel krävs en offensiv back - gärna högerskytt - som petar TJ i första backpar och som därmed petar Ericsson och indirekt Persson från truppen. Vi som hoppas på tur tror att TJ, Frylén, Printz och Eklund är tillräckligt bra (Timmy, Ronnie och Jiri litar jag på) för att DIF inte ska missa slutspelet i år igen.
Användarvisningsbild
Diffe89
Kontakt:

Inlägg av Diffe89 »

Skriver väl de jag hoppas på också.

Kedjor

Ölvestad-Ottosson-Axelsson

Jag överskattar kanske Dick, men det bästa är om han kastas in i hetluften direkt. Ottosson och Ölvestad är därför perfekta kedjekompisar som kan hjälpa Axelsson att acklimatisera sig i Elitserien.

Kommentarer överflödiga.

Anger-Falk-Engqvist

Tror att Anger faktiskt kan få igång gamle "Falken" och samtidigt göra så att inte bara en kedja producerar. Engqvist imponerade på mig förra säsongen och borde fortsätta utvecklas.

Fimpen-Ask-Danielsson

En kedja som verkligen imponerade på mig under de perioder av säsongen som de spelade tillsammans. Producerade ju faktiskt en del mål vissa matcher dessutom.

Backpar

Timmy-Frylén

Jag tror och hoppas att Frylén verkligen kan överraska, framför allt offensivt. Han passar ihop med Timmy som är en lite snabbare back, vilket kanske kan komma att behövas.

Johansson-Printz

Printz liknar tydligen Fernholm även om han använder kroppen mer. Därför borde han också kunna ersätta Fernholm i förra säsongens framgångsrika backpar. Thomas och printz har dessutom varit lagkamrater i AIK.

Ronnie-Marusak

Jag tycker faktiskt att Ronnie bevisade att han fortfarande håller under förra säsongens slutdel, även om jag trots det höjde på ögonbrynen när han inte slutade utan istället förlängde. Marusak är vår bäste back och han är dessutom snabb, vilket man inte kan säga om Ronnie. Om veteranen misslyckas ska dock Oscar Eklund in och ersätta omgående.

Persson-Eklund

Två påläggskalvar som bör få chansen på riktigt kommande säsong. Eklund har visat att han klarar av spel i Elitserien och kommer förmodligen få mer speltid än Persson. Den sistnämnde har ju dock potential.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Köper kedjorna till fullo. ( Och hoppas innerligt att Axelsson är så bra som jag tror han är. ) dock vill jag blanda in junisarna med de mer rutinerade spelarna i backparen. Enda chansen att utveckla en junis är att låta dem få speltid i vettig omgivning. Sätter man två unga killar i ett fjärde backpar kommer de inte få många minuter per match. Bättre då att de får spela med en "klippa" och färmed komma upp i den speltid som de behöver. Då ger man dem i alla fall en chans att lyckas. Sätter man dem i ett fjärde backpar tillsammans kommer de inte ens att få chansen.
Skriv svar