Håller i mångt och mycket med dig. Fryléns plus/minus beror nog i alla fall delvis på att han fick lira mest i seriens absolut sämsta lag, men självklart säger det en del om honom också. Dock så tycker jag att han förbättrat spelet med puck och mycket väl kan vara en av våra PP-backar med framgång. När jag har sett Malmö har Frylén i alla fall imponerat på mig offensivt.Kall-El skrev:Tror du gört ett farligt antagande om man rankar Frylén som bättre än spelare som Lindman. Köper att han är något bättre än Liwing och Ericsson, men fasen vet om han är så mycket skarpare än Ribben. Persson kan jag inte uttala mig om då jag sett killen för lite.
Fara nummer två är att Tompa och Ronnie blir ett år äldre. Kommer de hänga med? Inte helt säkert.
Fara nummer 3, unga spelare kan bli allt mellan fågel och fisk. Bengan blev fågel förra året Ribben fisken bland de yngre spelarna. Finns INGA garantier på att någon av de två unga backarna kommer ta rejäla kliv i sin utveckling. De kan göra det, men risken är lika stor att de kommer stå still. Unga spelares formkurva brukar dessutom gå väldigt mycket upp och ner.
Fara nummer 4 Åldersstrukturen på backarna: Just nu har vi två gamlingar, 2 spelare runt 30 samt två ungtuppar. ( Jiri räknar jag inte med då han missar de första 15 matcherna. ) Helst vill man ju ha 2-3 backar i åldern 25-30 år som skall bära lagdelen. Detta saknar vi helt.
Visst det kan funka om båda juniorerna utvecklas och tar kliv framåt kombinerat med att våra gamlingarna fortfarande hänger med. Faktumet kvarstår dock att till de första 15 matcherna i serien har vi just nu en back som kan anses vara "stabil" nämligen Timmy. Resten måste man sätta upp en hel del frågetecken bakom. Att räkna med att Frylén skall bli någon form av "frälsare" är väldigt farligt. drar man på sig minus 21 har man inte de kvalitéerna. Tompa och Ronnie har massor att lära ut och kan sin hockey, bara att hoppas att benen är lika pigga, tyvärr inte så säker på detta.
- - - - -- - - - --
När det gäller forwardssidan känns väl Dragan som en liten förlust, men ändå fullt acceptabelt. Vårt stora problem förra året var ju snarast att bara en kedja producerade. Kan de två nya spelarna hjälpa till här? Svaret är i mitt tycke kanske. Axlesson såg väldigt bra ut under försäsongen, men frågan är hur han ser ut i seriespel. Anger har jag inga större förhoppningar på alls egentlgen. Mycket tveksam till hans kvalitéer som spelare.
Dock tror jag att Axelsson / Anger har större möjligheter att få igång någon kedja jämfört med Dragan.
Forwardssidan ser intressant ut, men om vi vill nå något bättre än 9e platsen i tabellen måste vi ha två kedjor som producerar. Att PP sedan också måste slipas till är nödvändigt. Om vi vill ha riktigt bra PP saknas det nog dessutom en riktigt bra PP-back dessutom. Ur denna synvinkel skulle vi ha ruggigt mycket mer nytta av Tärnström jämfört med Staffan Kronwall. Tärnström har lite puck i sig, ett faktum man inte direkt kan "beskylla" Kronwall för.
Min högst personliga uppfattning om kronwall är att visst han skulle bli en klar förstärkning till vårt lag, men det är inte den typ av back som vi skriker efter. Tuffa, tunga backar har vi redan rätt gott om. Det som behövs är spelskickliga backar med fart.
Ronnie tror jag får svårt att hänga med i år, men får han senare lira med Jiri så överlever han. Thomas var dålig förra året och är säkerligen revanschsugen. Dessutom behövs han mer på isen än vad man tror, då främst som en ledare.
Oscar Eklund tror jag mycket på, han imponerade redan ifjol. Dennis Persson är väl lite mer tveksam, men han kan blomma ut. Jag är lite besviken på att man struntade i att kontraktera From-Björk, som imponerade stort på mig när han fick lira i Elitserien.
Ålderstrukturen är ett problem absolut, men våra äldre spelare kan ju även göra så att ungtupparna mognar i sitt spel lite fortare än vanligt. Vi får väl hoppas att en ca. 25-årig klassback kommer in. Om detta är Kronwall återstår att se. Han är ju ingen offensivt lagd back så jag ser nog hellre Tjärnqvist, som är bra både framåt och bakåt. Lars Jonsson snackades det väl om också? Han var ju på väg till DIF förut?
Jag är också väldigt tveksam till Anger, men om man tänker efter så är han ju mycket mer av en poänggörare än t.ex. Fimpen, Ask, Danielsson (som bildade tredjekedja under stora delar av fjolåret). Därför borde han kunna få igång en tredjekedja med två st. av Falk, Engqvist, Danielsson, Fimpen och Ask.