De föredrar fotboll på Kalle Anka-nivå - helt obegripligt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
Hawk
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Hawk »

Zkar skrev:Visst, det har gått bra för våra krigare. Men alltså, man gnäller över att folk går på fotboll och inte på hockey. Snälla, det har gått tre matcher. Om sisådär en 10-15 matcher kan man börja utvärdera hur det står till publikmässigt. Folk som har följt fotbollen sen i våras går på matcherna säsongen ut. Sen kommer det strömma till folk, jag lovar. Det är ju fortfarande nästan sommar ute vilket inte direkt förknippas med hockey.
Detta har du faktiskt rätt i. Men fan ta dig om du inte håller vad du lovar :D :D
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Hela krönikan skriker okunskap kombinerat med en önskan om att få provocera. Om inte Nyström fattar att det krävs nerv och spänning och inte bara jippo för att locka folk tycker jag han skall ta sitt pick och pack och flytta över till USA där ser de på idrott som jippo, för min del är idrott betydligt viktgare än så.

Att han sedan har mage att hylla schizofrena göteborgare får mig lätt illamående. Kanske inte är så konstigt att Frölunda drar mycket folk när änglar, Gaisare och ÖISare samtliga sluter upp kring Frölunda i hockey. Att dessa fans helt missat det faktum att Frölunda har ett fotbollslag verkar ingen bry sig om. Nämner man dessutom dessa på olika VFHC Forum blir man spärrad på livstid. Det är alltså dessa fans som Nyström vurmar för. Själv skulle jag vilja kalla dem för fega idioter som inte törs hålla på ett fotbollslag på dekis.

Jag skulle t o m vilja gå så långt som att hävda att VFHC har större reellt publikunderlag än vad vi har. I göteborg sluter hela stan upp för Frölunda medan max en 1/3 av befolkningen i STHLM gör det. Sedan har vi dessutom Södertälje inte längt borta som också lägger beslag på en del fans. Frölunda har inget motstånd vintertid utan kan plocka fans från hela jävla Västragötaland till sina matcher.

Anrell skrev för rätt längesedan en urkorkad krönika om STHLM united. Krönikan i Expressen ligger på ungefär samma nivå.
Användarvisningsbild
X3M

Inlägg av X3M »

Men för fan.. Fotboll är för kärringar.. ramlar för ingenting o filmar o töntar sig.. hockey är på riktigt.... hårda tag... nu kan vi skita i sm-guld i fotboll.. kom då till hockeyn o fyll globen :)
Användarvisningsbild
Sydor
Kontakt:

Inlägg av Sydor »

Kall-El skrev:Hela krönikan skriker okunskap kombinerat med en önskan om att få provocera. Om inte Nyström fattar att det krävs nerv och spänning och inte bara jippo för att locka folk tycker jag han skall ta sitt pick och pack och flytta över till USA där ser de på idrott som jippo, för min del är idrott betydligt viktgare än så.

Att han sedan har mage att hylla schizofrena göteborgare får mig lätt illamående. Kanske inte är så konstigt att Frölunda drar mycket folk när änglar, Gaisare och ÖISare samtliga sluter upp kring Frölunda i hockey. Att dessa fans helt missat det faktum att Frölunda har ett fotbollslag verkar ingen bry sig om. Nämner man dessutom dessa på olika VFHC Forum blir man spärrad på livstid. Det är alltså dessa fans som Nyström vurmar för. Själv skulle jag vilja kalla dem för fega idioter som inte törs hålla på ett fotbollslag på dekis.

Jag skulle t o m vilja gå så långt som att hävda att VFHC har större reellt publikunderlag än vad vi har. I göteborg sluter hela stan upp för Frölunda medan max en 1/3 av befolkningen i STHLM gör det. Sedan har vi dessutom Södertälje inte längt borta som också lägger beslag på en del fans. Frölunda har inget motstånd vintertid utan kan plocka fans från hela jävla Västragötaland till sina matcher.

Anrell skrev för rätt längesedan en urkorkad krönika om STHLM united. Krönikan i Expressen ligger på ungefär samma nivå.
Det är klart krönikan går ut på att provocera. Det är tyvärr krönikörernas uppgift.

Det är oväsentligt vilken stad som har bäst publikunderlag.
Det verkar inte ha nån betydelse när man kollar på fotbollens siffror.

Är ni Djurgårdare eller inte?
Sluta klaga om för mycket matcher hit och dit och nerv och annat som du gör varje gång du skriver nåt om publik och DIF hockey.

Det blir aldrig bättre än man gör det till. Gå på matcherna. Fyll globen, sjung som idioter.
Gör det DIF fans är bra på när ni väl är på plats....
Det är enda sättet.
Det kommer inte att bli färre matcher.
Det måste bli populärt att gå på hockey i Sthlm igen, och det blir det inte när varje j-vla Djurgårdare tjatar om negativa saker samtidigt som ni "gnäller" på att medierna bara skriver om trista nyheter i stället för att skriva om hur bra DIF startat säsongen, hur bra det är att laget betåtr till stor del av sthlmsgrabbar och att DIF släpper fram duktiga junisar som färgar.

Bort med det negativa så kommer DIF Hockey lyfta på riktigt.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Vidhåller att det måste finnas nerv och spänning för att en match skall bli riktigt intressant. Detta finns i varje fotbollsmatch tackvare serieupplägg kombinerat med schyssta derbyn med jämna mellanrum. I hockeyn finns inga "uppsnacksmatcher" kombinerat med att seriesystemet effektiv tagit död på all form av nerv och spänning.

Vill man bara ha lite lätt underhållning kan man lika gärna slå på TVn och titta på en film, detta är dessutom betydligt billigare och smidigare än att ta sig ut i Globen / Hovet. Frågan man måste ställa sig är denna, hur många personer är villiga att pröjsa 200 spänn för att se en av 50+ matcher som egentligen inte gäller något?
Användarvisningsbild
mforce
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av mforce »

Vad då inte gäller något? Alla poäng är väl lika mycket värda? Att matcherna är betydelselösa är en lögn som upprepas ständigt. Dessutom, hur kommer det sig att det spelas rätt så hygglig hockey trots att det inte gäller något?
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Varje enskild match gäller inte något speciellt. I fotboll t ex är varje match / poäng viktigt så är det inte med hockeyns upplägg främst pga det faktum att för många lag går till slutspel samt att grundserien är för lång. Ju fler matcher som spelas desto mindre betydelse får varje enskild match svårare än så är det inte. Sedan är det ju alltid en bonus om serieni sig är någorlunda jämn. Fotbollen brukar vara det, hockeyn brukar inte vara det.

Har aldrig påstått att vissa poäng i vissa matcher skulle vara mer värda. Allt jag konstaterar är att ju flera poäng det spelas om desto mindre värda / betydelsefulla blir varje enskild pinne / match.
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Trots att Allsvenskan kallas för Kalle Anka serie så drar den mer folk och är mer populär än ES, säger det mesta... Fotboll är livet! Hockey är en sport bland andra.
Användarvisningsbild
mforce

Inlägg av mforce »

Jo, visst blir varje enskild match mindre värd. Jag tycker dock att man kan gå och se på hockey bara för spelets skull. Det kan bli spännande matcher även om de i det långa loppet har mindre betydelse för vilka som blir mästare.

Fotboll är sporten nummer ett i Sverige, det kommer man inte ifrån. Dock inte för mig. Jag har alltid varit lite mer hockeyintresserad. Det fanns en tid då fotboll eller hockey inte spelade så stor roll. De flesta gick på båda sporterna.
Användarvisningsbild
Johaan
Kontakt:

Inlägg av Johaan »

Men om nu Djurgården är så pass bra som resultaten visar. 3-3 borta mot Frölunda, 6-2 hemma mot LHC... Vad är det då som krävs för att vi ska få upp mot en 10 000 åskådare per match? Det verkar ju inte som att det räcker med att vi spelar bra mot de bästa.
GOGO FIMPEN!
Användarvisningsbild
Enbom

Inlägg av Enbom »

Johaan: Det du säger är fullkomligt korrekt
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Matcherna i Elitserien gäller lika mycket som i Allsvenskan, om inte mer.
De tre poängen vi tog mot Linköping senast kan visa sig ha större betydelse än de tre poängen som fotbollslaget förlorade igår.

Hockeypoängen kan ta oss till slutspel, fotbollen förlust betydde kanske att vi missar Royal Leauge eller Uefa-kval.

Ett slutspel i ishockey är betydligt häftigare än vad en trolig förlust mot något irländsk korplag i ett UEFA-kval skulle vara.
Inget Allsvenskt lag kan vinna något mer än ett SM-Guld, så varför bry sig om vi lyckas nå någon placering som betyder internationellt spel?

De senaste åren har det krigats om slutspelplatser i ishockeyn in i det sista, så lär det även bli i år. Självklart är alla matcher viktiga i Elitserien. I Allsvenskan gäller det att nå förstaplatsen eller undvika nedflyttning, alla andra placeringar är att hamna i en "gråzon". I Elitserien är endast plats 9 och 10 en "gråzon".

Däremot kan vi inte jämföra publikunderlaget med Göteborg, där nästan alla sluter upp kring ett lag. I Stockholm är det max 1/5 som håller på Djurgården, resten är AIK:are, Bajare eller inflyttade landsortsbor som håller på sina ursprungslag.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

det är per definition omöjligt att elitseriepoängen kan vara mer värda av följande två anledingar:

1. Fler poäng att spela om = varje individuell poäng blir värd mindre.

2. Hockeyn har slutspel samt kvalspel vilket för med sig att man inte kastas ut som sista lag = man har alltid en chans extra antingen i slutspel eller i KS. = varje pinne i hockeyn mindre värd jämfört med en rak fotbollsserie.

Sedan kan man ju tycka vad man vill, men rent matematiskt har jag rätt i alla fall.

en kvalmatch i UEFA-cupen är 1000x mera häftigt än möjligheten att få se en av kanske sju kvartsfinaler i hockey!
Användarvisningsbild
lu

Inlägg av lu »

BOMBOM BOUCHARD skrev:Matcherna i Elitserien gäller lika mycket som i Allsvenskan, om inte mer.
De tre poängen vi tog mot Linköping senast kan visa sig ha större betydelse än de tre poängen som fotbollslaget förlorade igår.

Hockeypoängen kan ta oss till slutspel, fotbollen förlust betydde kanske att vi missar Royal Leauge eller Uefa-kval.

Ett slutspel i ishockey är betydligt häftigare än vad en trolig förlust mot något irländsk korplag i ett UEFA-kval skulle vara.
Inget Allsvenskt lag kan vinna något mer än ett SM-Guld, så varför bry sig om vi lyckas nå någon placering som betyder internationellt spel?

De senaste åren har det krigats om slutspelplatser i ishockeyn in i det sista, så lär det även bli i år. Självklart är alla matcher viktiga i Elitserien. I Allsvenskan gäller det att nå förstaplatsen eller undvika nedflyttning, alla andra placeringar är att hamna i en "gråzon". I Elitserien är endast plats 9 och 10 en "gråzon".

Däremot kan vi inte jämföra publikunderlaget med Göteborg, där nästan alla sluter upp kring ett lag. I Stockholm är det max 1/5 som håller på Djurgården, resten är AIK:are, Bajare eller inflyttade landsortsbor som håller på sina ursprungslag.
Stämmer med tanke på våra förutsättningar och att vi förra säsongen fick veta att slutspel inte är någon självklarhet. Pendlar man upp och ner kring de olika strecken blir varje match viktig.

Men sedan har vi det förargliga med "Bara vi tar oss till slutspel, sedan kan allt hända" och "Vi gasar lite under hösten för att säkra en plats och sedan är det viktigare att formen är på topp lagom till slutspel". Om hälften av ES-lagen tänker så så är det väl ändå helt klart att grundserien inte betyder särskilt mycket.

Sedan... DIF - Juventus är kanske rätt cool ändå va? :wink:
Användarvisningsbild
dif rules
Säsongskort: Ja

Inlägg av dif rules »

de e väl helt enkelt så att dom tycker det är roligare med fotboll, och framför allt populärare.
Skriv svar