Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvakter mm

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
pulverapa
Säsongskort: Ja

Re: Sv: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm

Inlägg av pulverapa »

sensei skrev:
pulverapa skrev:Challe ska vara kvar, säsongen är körd ändå.

Undvik kval nedåt och ta nya tag nästa säsong med ny tränare (Challe kvar som sportchef) och fasa ut våra gamlingar och se till att värva lika smart som konkurrenterna.

Grundproblemet är att vi inte vet vad det är som gör att vi är såna losers på isen. Alla har teorier. Jag tror de flesta i laget vet varför det går så illa men ingen vågar ärlig.
Kan du inte delge mer av dina teorier? Ditt inlägg tog liksom slut där det började bli intressant.
Mjo, jag satt på bussen med telefonen och min slutstation kom ifatt! :)

Jag tror egentligen så här... Spelare som Ölvestad, Ottosson, Linkan, Fimpen och Timmy försöker leda laget på det sätt de ska göra men inser att de inte klarar av det. Det jag menar med "vågar vara ärlig" betyder också att vara ärlig mot sig själv. De har sett sina bästa dagar. De försöker och försöker där ute på isen men de är inte tillräckligt bra på att ta tag i problemet. Istället för att då säga som det är, att man inte är tillräckligt bra för den lön man har så "kör de på" och håvar inte de sista slantarna. Hockey är inte lika kul längre... De har inte kul tillsammans och skapar inte den där gruppkänslan som kallas "Vi".

Spelet har blivit mer som ett jobb för dem. De har spelat så länge ihop nu att den där känslan "nu jävlar går vi upp i Elitserien tillsammans" inte infinner sig längre. De accepterar att de går till jobbet och gör det som krävs men inte mer. Det kanske funkar på din och min arbetsplats men i Hockeyallsvenskan så kör lag som t.ex. Almtuna utav bara helvete och då måste man klara av det. Våra gamla spelare, vår stomme, klarar inte av det här längre.

Det märks också tydligt hur Ottosson blir en så mycket bättre hockeyspelare när han har en kedja framför sig som glänser, då kan han komma in på isen och göra ett bra jobb. Han slipper vara den där spelaren alla väntar sig något av.

Det vi måste göra är att släppa dessa spelare nu och se till att värva spelare som Leisenring, Aulin, Wiklander, Kapstad och Löfstedt. Man får dessa för samma peng.

Jag vill också tillägga att jag inte tror budgeten sjunker med så värst mycket från den här säsongen.
sensei
Kontakt:

Re: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvaker mm

Inlägg av sensei »

Ja, kanske det. Å andra sidan finns det gott om spelare som håller ångan uppe och överpresterar trots ålder och trygghet. Man får bedöma på individbasis, och det har kanske gått snett i några av de fallen du nämner.

Hade jag vart challe så hade så hade jag tittat på matcher som inte riktigt går vår väg. Idag känns det bara som att perioderna går, inget händer. Det gäller att spelarna får känna att de har lite lösa tyglar att göra något för att vända en match som inte går vår väg. Det finns ju massor av tricks för detta, men ingen gör något.

Vi måste börja böka med lite grisigt spel när det inte går vår väg. Vi har en stor resurs som är helt outnyttjad i en välfylld arena med ilskna fans som är med på noterna.

Jag tror inte riktigt spelarna känner att de har mandat att göra det.

I och med det så tappar motståndaren fokus och våra individuellt bättre spelare kan få mer utrymme.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
android
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av android »

sensei skrev: Vi måste börja böka med lite grisigt spel när det inte går vår väg. Vi har en stor resurs som är helt outnyttjad i en välfylld arena med ilskna fans som är med på noterna.

I och med det så tappar motståndaren fokus och våra individuellt bättre spelare kan få mer utrymme.
Håller helt med dig. Jag vill se skickliga spelare i DIF, men jag vill även se 2-3 stycken riktiga grisar som är i ansiktet på motståndarna från matchstart. Ramla eller spruta snö på målvakterna efter avblåsning, trashtalka, handskar i ansiktet etc. Det var längesedan vi hade något sådant.

Typ Fimpen är en begränsad spelare, sina bästa stunder har han när han håller på och grisar sig. Då brukar han få egen energi också. Jimmie har väl inte riktigt den inställningen till sig själv även om han kan spela så ibland. Hank borde också bli mycket äckligare för motståndarna. Även Honken kan bli jobbigare.

Ge tydliga roller till i alla fall Fimpen och Hank att jobba på det här sättet. Sätt dom i varsin tredje och fjärdekedja. Deras jävla roll i det här lagbygget är att ge laget enerig. Just nu bidrar dom inte med någonting.

Sedan måste folk sluta påminna Linkan om hans passningar. Nu försöker han slå magiska passningar varje gång han får pucken. Killen måste börja slappna av lite och slå en enkel passning ibland. Så trött på att så fort han får pucken så ska han dra ut pucken till backhand och slå en flippmacka genom hela zonen, förbi fyra motståndare. Det funkar inte Fredrik.

Åberg har skärpt sig. Om det är för att tränarna slutade använda honom fel eller om det var han själv som inte spelade efter sin kapacitet är svårt att säga. I början så ställde han upp sig för skott HELA tiden. I PP skulle han vara point och skjuta direkt etc. Pontus största styrka är inte skottet utan att han har riktigt bra fart och kan både behandla och skjuta oannonserat i steget. Inte stå stilla och skjuta direktskott. Det borde Zabel känna till.

Timmy ska kanske börja anpassa sig till HA snart. Det kommer komma en back och checka hårt. Han kommer inte bromsa 10 meter innan. Du kan inte heller vända bort honom genom att titta bakom mål och tro att han kommer åka förbi dig. Han kommer köra rätt in i dig och ta pucken.

Granath har ju börjat spela som han ska. Fysiskt och enkelt. Tack för det.

Lennhammer skjuter och skjuter. Hans tyndpunkt sitter någonstans runt axlarna fortfarande men tar för sig mer och mer.

Synd att våra backar kan stoppa 1 av 10 puckar som motståndarna rensar. Vi får aldrig kvar trycket i zonen. Motståndarbackarna stoppar 5 av 10 puckar som vi försöker rensa ut. Då kommer vi inte vinna hockeymatcher.
Född till sportchef.
Axel_K

Inlägg av Axel_K »

android skrev:
sensei skrev: Vi måste börja böka med lite grisigt spel när det inte går vår väg. Vi har en stor resurs som är helt outnyttjad i en välfylld arena med ilskna fans som är med på noterna.

Håller helt med dig. Jag vill se skickliga spelare i DIF, men jag vill även se 2-3 stycken riktiga grisar som är i ansiktet på motståndarna från matchstart. Ramla eller spruta snö på målvakterna efter avblåsning, trashtalka, handskar i ansiktet etc. Det var längesedan vi hade något sådant.

Typ Fimpen är en begränsad spelare, sina bästa stunder har han när han håller på och grisar sig. Då brukar han få egen energi också. Jimmie har väl inte riktigt den inställningen till sig själv även om han kan spela så ibland. Hank borde också bli mycket äckligare för motståndarna. Även Honken kan bli jobbigare.

Ge tydliga roller till i alla fall Fimpen och Hank att jobba på det här sättet. Sätt dom i varsin tredje och fjärdekedja. Deras jävla roll i det här lagbygget är att ge laget enerig. Just nu bidrar dom inte med någonting.

Sedan måste folk sluta påminna Linkan om hans passningar. Nu försöker han slå magiska passningar varje gång han får pucken. Killen måste börja slappna av lite och slå en enkel passning ibland. Så trött på att så fort han får pucken så ska han dra ut pucken till backhand och slå en flippmacka genom hela zonen, förbi fyra motståndare. Det funkar inte Fredrik.

Åberg har skärpt sig. Om det är för att tränarna slutade använda honom fel eller om det var han själv som inte spelade efter sin kapacitet är svårt att säga. I början så ställde han upp sig för skott HELA tiden. I PP skulle han vara point och skjuta direkt etc. Pontus största styrka är inte skottet utan att han har riktigt bra fart och kan både behandla och skjuta oannonserat i steget. Inte stå stilla och skjuta direktskott. Det borde Zabel känna till.

Timmy ska kanske börja anpassa sig till HA snart. Det kommer komma en back och checka hårt. Han kommer inte bromsa 10 meter innan. Du kan inte heller vända bort honom genom att titta bakom mål och tro att han kommer åka förbi dig. Han kommer köra rätt in i dig och ta pucken.

Granath har ju börjat spela som han ska. Fysiskt och enkelt. Tack för det.

Lennhammer skjuter och skjuter. Hans tyndpunkt sitter någonstans runt axlarna fortfarande men tar för sig mer och mer.

Synd att våra backar kan stoppa 1 av 10 puckar som motståndarna rensar. Vi får aldrig kvar trycket i zonen. Motståndarbackarna stoppar 5 av 10 puckar som vi försöker rensa ut. Då kommer vi inte vinna hockeymatcher.
Tror inte vi vann bara pga Landeskog, utan även Granath. Granath tycker jag spelar riktigt bra på senaste tid. Väldigt synd att han inte spelade mot Almtuna och de andra bönderna vi mötte häromdagen.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Säg vad man vill om E.Gustafsson men han är +8 än så länge. Överlägset bäst i truppen. Wennberg närmast på +4 och Åberg på +3. Även Linus Arnesson på dom minutrar han har fått är +3.

Linkan och Sörensen sämst på -5 resp -6.
Född till sportchef.
Jaha!

Inlägg av Jaha! »

android skrev:Säg vad man vill om E.Gustafsson men han är +8 än så länge. Överlägset bäst i truppen. Wennberg närmast på +4 och Åberg på +3. Även Linus Arnesson på dom minutrar han har fått är +3.

+- är en grymt bra statistik och det säger en hel del. Jag vill att vi satsar mycket på Arnesson. Han är ung, han är uttagen i juniorlandslaget och han kommer förmodligen bara att bli bättre. Något att bygga på inför nästa säsong. Om man har +8 ska man spelas mer och jag tycker även vi ska satsa hårt på Gustafsson.

Wennberg och Åberg är också uttagna till juniorlandslaget. Självklart ska man satsa mycket på dem med. Fattar inte hur Challe kunde bänka Åberg till en början senast. Han leder vår poängliga och han har bra +-. Dessutom har han blivit klart bättre på slutet jämfört med i början. Grovt tjänstefel av Challe.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Jaha! skrev:
android skrev:Säg vad man vill om E.Gustafsson men han är +8 än så länge. Överlägset bäst i truppen. Wennberg närmast på +4 och Åberg på +3. Även Linus Arnesson på dom minutrar han har fått är +3.

+- är en grymt bra statistik och det säger en hel del. Jag vill att vi satsar mycket på Arnesson. Han är ung, han är uttagen i juniorlandslaget och han kommer förmodligen bara att bli bättre. Något att bygga på inför nästa säsong. Om man har +8 ska man spelas mer och jag tycker även vi ska satsa hårt på Gustafsson.

Wennberg och Åberg är också uttagna till juniorlandslaget. Självklart ska man satsa mycket på dem med. Fattar inte hur Challe kunde bänka Åberg till en början senast. Han leder vår poängliga och han har bra +-. Dessutom har han blivit klart bättre på slutet jämfört med i början. Grovt tjänstefel av Challe.
Samtidigt kan man inte stirra sig blind på +/-. Gustafsson måste slipa bort en del brister han har. Vill även se honom börja tackla mer, han har grym timing i sina tacklingar men väljer just nu att falla tillbaka istället. Kanske med all rätt, skulle han missa en open-ice tackling så finns det ju ingen som täcker bakom.

Vi har många talangfulla backar just nu. Dessa måste få växa runt duktiga erfarna backar. Något vi för tillfället saknar.
Född till sportchef.
Jaha!

Inlägg av Jaha! »

Jag vet inte om man kan påstå att DIF saknar målskyttar. Grejen är ju den att vi spelar skitdåligt över hela plan och helt enkelt inte skapar några heta målchanser. Direktivet spelarna fått nu att lägga alla puckar på mål är helt förödande. Spelarna åker nu in och föser iväg puckarna på mål helt utan möjlighet till att få till en retur eller nåt sånt. Vi slänger ju bort möjligheten till att skapa spelövertag och tryck och därigenom få till de här Jättelägena som man ska göra mål på. Vi är helt fel ute och spelarna vet varken ut eller in. Nattsvart.
Användarvisningsbild
Buford

Inlägg av Buford »

Går inte att vinna genom att spela hockey i 10-15 minuter per match, det är fullt ös i 60 minuter som gäller.
Användarvisningsbild
Sjöwall

Inlägg av Sjöwall »

Nån som vill ha min biljett mot Mora?

Nu har det kommit till det stadiet där jag inte ens blir berörd av en förlust. Jag bryr mig helt enkelt inte längre.
Användarvisningsbild
Daniel942

Inlägg av Daniel942 »

Sjöwall skrev:Nån som vill ha min biljett mot Mora?

Nu har det kommit till det stadiet där jag inte ens blir berörd av en förlust. Jag bryr mig helt enkelt inte längre.
Medgångare, helt ärligt. Vad är det med dig och er andra som är som du?

Om laget torskar spelar det fan ingen roll, det är vi supportrar som är Djurgårdens IF. Även om vi skulle torska mot Mora nu nästa hemmamatch så skulle jag likförbannat vara lika taggad på att åka till Oskarshamn som jag är idag nu efter SSK förlusten.

Skärp dig/er.
DIF!
Användarvisningsbild
Sjöwall

Inlägg av Sjöwall »

Daniel942 skrev:
Sjöwall skrev:Nån som vill ha min biljett mot Mora?

Medgångare, helt ärligt. Vad är det med dig och er andra som är som du?

Om laget torskar spelar det fan ingen roll, det är vi supportrar som är Djurgårdens IF. Även om vi skulle torska mot Mora nu nästa hemmamatch så skulle jag likförbannat vara lika taggad på att åka till Oskarshamn som jag är idag nu efter SSK förlusten.

Skärp dig/er.
Medgångare? Så fort man vägrar att gå på en match är man plötsligt medgångare? Idiot. Du verkar helst seriöst dum i huvudet.

Jag var på varenda hemmamatch förra året och har varit på alla denna säsong också men jag tänkte fan inte lida mig igenom ännu en kväll på Hovet, då gör jag hellre någonting jag mår bra utav, gärna ett pass på gymmet.
Norenfalk

Inlägg av Norenfalk »

Måste bara få tillägga en sak.

Kom ihåg det nu alla spelare! Önskar man kunde säga det öga mot öga med alla. Glöm inte vad ni lovat!

Alltid oavsett!
RÖTT FÖR BLODET GENOM HJÄRTA OCH VEN
GULT FÖR SOLENS VÄRMANDE SKEN
BLÅTT FÖR HIMMEL,REGN OCH HAV
STOCKHOLMS STOLTHET VÅRAT LAG!
Erik I

Inlägg av Erik I »

Glad jag köpte Ständig Medlem efter förra säsongen, har garderat mig för att kallas "medgångare" för all framtid. Men jag förstår folk: varöfr lägga tid och pengar vecka ut och vecka in på att må dåligt? Vore en annan sak om vi torskade mot bättre lag eller på ren otur men att alla vekrligenn gav ALLT, då kan man inte säga något; som det är nu behöver ju motståndarna inte ens ge sitt allt för att slå DIF, sorgligt men sant.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

Erik I skrev:Men jag förstår folk: varöfr lägga tid och pengar vecka ut och vecka in på att må dåligt?
Det är just så jag tänker. Jag mår psykiskt dåligt att Djurgården Hockey, och jag tror att jag skulle må mycket bättre av att gå vidare. Men samtidigt kan jag inte.
Avskaffa tre mot tre.
Skriv svar