Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Edin
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Edin »

Jepe skrev:
Edin skrev:
Jepe skrev:Intressant diskussion precis i Canal+ studion angående tacklingarna, Sören Persson och Wikegård pratade tacklingar. Visade ok tacklingar och icke ok tacklingar. Persson och Wikegård var inte helt överens om Bertilssons tackling.

Men det var bra tycker jag att en domare tar denna diskussion.
Jag håller med, men det hade varit roligare att bjuda in en representant ifrån disciplinnämnden, för det är där dom riktiga pulvrena sitter.
Absolut, men jag tror nog aldrig att de skulle ställa upp.
Det har du rätt i, och det är precis vad som är så jävla tråkigt. Jämför gärna med NHL där Brendan Shanahan sitter i deras motsvarighet till disciplinnämnden och släpper såna här förklaringar efter varje avstängning:

NHL och Elitserien är ljusår ifrån varandra även utanför isen.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

Edin skrev:
Jepe skrev:
Edin skrev:
Jepe skrev:Intressant diskussion precis i Canal+ studion angående tacklingarna, Sören Persson och Wikegård pratade tacklingar. Visade ok tacklingar och icke ok tacklingar. Persson och Wikegård var inte helt överens om Bertilssons tackling.

Men det var bra tycker jag att en domare tar denna diskussion.
Jag håller med, men det hade varit roligare att bjuda in en representant ifrån disciplinnämnden, för det är där dom riktiga pulvrena sitter.
Absolut, men jag tror nog aldrig att de skulle ställa upp.
Det har du rätt i, och det är precis vad som är så jävla tråkigt. Jämför gärna med NHL där Brendan Shanahan sitter i deras motsvarighet till disciplinnämnden och släpper såna här förklaringar efter varje avstängning:

NHL och Elitserien är ljusår ifrån varandra även utanför isen.
Cecilia Hager i Aftonbladets plusartikel "Det här är disciplinnämnden"
Varför är du lämpad att utfärda bestraffningsärenden i elitserien?

– Jag har de egenskaper som krävs för ordförandeskapet eftersom jag är jurist och dessutom har jobbat en hel del med idrottsjuridik och är ishockeyintresserad.
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

Jepe skrev:

– Jag har de egenskaper som krävs för ordförandeskapet eftersom jag är jurist och dessutom har jobbat en hel del med idrottsjuridik och är ishockeyintresserad.
Jag tycker att jag ska få spela ifrån start för Barcelona därför att jag har jobbat som bollkalle och har ett fotbollsintresse.

Vi har Cissi, NHL har Brendan Shanahan...
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Jepe skrev:

... hon har inte spelat hockey. Hon vet inte hur det är. Endast personer som utövat sporen kan ta rätt beslut, eller åtminstone vara nära att ta rätta beslut. En jurist som gillar hockey. Nope. Sorry.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

Magnutz skrev:
Jepe skrev:

... hon har inte spelat hockey. Hon vet inte hur det är. Endast personer som utövat sporen kan ta rätt beslut, eller åtminstone vara nära att ta rätta beslut. En jurist som gillar hockey. Nope. Sorry.
Sammanfattning:

2 Jurister
2 Fd hockeyspelare
3 Fd hockeydomare
2014-04-07, vad hände?
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Jepe skrev:
Magnutz skrev:
Jepe skrev:

Sammanfattning:

2 Jurister
2 Fd hockeyspelare
3 Fd hockeydomare
De som sitter i nämnden?! Kan tänka mig att hockeyspelarna blir nedröstade då om de har vettiga åsikter.. Så här borde det se ut:

Ordf. FD Hockeyspelare
3 FD Hockeyspelare
2 FD Hockeydomare
1 jurist.
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

Magnutz skrev:
Jepe skrev:
Magnutz skrev:
Jepe skrev:

Sammanfattning:

2 Jurister
2 Fd hockeyspelare
3 Fd hockeydomare
De som sitter i nämnden?! Kan tänka mig att hockeyspelarna blir nedröstade då om de har vettiga åsikter.. Så här borde det se ut:

Ordf. FD Hockeyspelare
3 FD Hockeyspelare
2 FD Hockeydomare
1 jurist.
Japp det är nuvarande nämnd.
2014-04-07, vad hände?
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Att Granström stängs av är ju inte ens roligt.

Jag borde ha full rätt att få tillbaks pengarna för mina säsongskort eftersom jag har blivit lurad -- tacklingar är inte längre tillåtet.

Game over.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

sensei skrev:Att Granström stängs av är ju inte ens roligt.

Jag borde ha full rätt att få tillbaks pengarna för mina säsongskort eftersom jag har blivit lurad -- tacklingar är inte längre tillåtet.

Game over.
Jag kan inte ens anse att det är utvisning egentligen. Om han ska tackla Figren hur fan ska han göra i det läget för att inte alls träffa huvudet (nu när Figren väljer att komma in i situationen som han gör), ska han slänga sig mot Figrens pung? Spelarna ska inte hela tiden behöva fundera på om moståndaren är en idiot som inte fattar att när han befinner sig på isen kan han bli tacklad.

Näe börjar bli rätt patetiskt detta.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

crike skrev:
sensei skrev:Att Granström stängs av är ju inte ens roligt.

Game over.
Jag kan inte ens anse att det är utvisning egentligen. Om han ska tackla Figren hur fan ska han göra i det läget för att inte alls träffa huvudet (nu när Figren väljer att komma in i situationen som han gör), ska han slänga sig mot Figrens pung? Spelarna ska inte hela tiden behöva fundera på om moståndaren är en idiot som inte fattar att när han befinner sig på isen kan han bli tacklad.

Näe börjar bli rätt patetiskt detta.
Men du, Cecilia Hager är ju ordförande för skämtnämnden. Hon har ju det som krävs för denna sortens beslut för hon är ju advokat-jurist-of-doom, och dessutom hockeyintresserad. Det är ju allt som krävs för att du ska få vara den starkaste rösten i en nämnd som avgör hurvida en manlig elithockeyspelare ska stängas av för tackling eller icke.

Jag säger: Bort med henne och bort med alla andra Civilister. BARA hockeyfolk ska ta besluten. Och besluten ska ALDRIG tas med tacklingens eftereffekter som utgångspunkt. Tacklingen ska bedömas utifrån hur den utdelas. Tycker jag.
Användarvisningsbild
Soedergren22

Inlägg av Soedergren22 »

Det är ju helt horribelt hur hockeyn fallerat, eller rättare sagt hanteringen av olika incidenter. Regelrätta tacklingar ger långa avstängningar för att folk skadar sig, och det lönar sig att slänga sig som en primadonna och lura till sig utvisningar på det viset. Har folk ingen skam i kroppen längre?

Det är naturligtvis olyckligt att folk skadas, men om tacklingen i sig inte bryter mot någon regel i det tekniska utförandet ska den heller inte bestraffas, då är det att betrakta som ett olycksfall i arbetet. Fega överfall ska naturligtvis bestraffas, men nu är det mer konsekvensen som avgör eventuella straff, inte handlingen i sig. Dessutom måste alla veta att de även har ett ansvar för sin egen säkerhet, annars skulle en spelare som satt i system att böja fram huvudet och stirra ner i isen hela tiden i praktiken aldrig vara tacklingsbar.

Och som sagt, vad gäller filmningar, varför åker nästan aldrig någon ut för det? I NHL tar ju domarna en hel del utvisningar för diving, men det är ytterst sällan någon åker ut för det här hemma. Det ska inte löna sig att spela Hollywooddiva, utan hockey är hockey och ska spelas som hockey var tänkt att spelas, rejält och hårt men samtidigt ärligt. Disciplinnämnden borde hellre dela ut avstängningar till filmare och andra fuskare, och låta bli de som av ren otur skadar en spelare.
Användarvisningsbild
Jokester

Inlägg av Jokester »

Almtorps utvisning för elbowing som var en solklar tackling? WTF? Trodde allvarligt talat att dem drev med mig när jag såg reprisen.
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

Rätt intressant....

2014-04-07, vad hände?
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

FBKs Frögren fick matchstraff efter att ha bonkat en Timråspelare i kortsargen. Vad säger vi om det. Inge vidare. Stor möter liten och sen smäller det. Man får alltså matchstraff per automatik när man som stor spelare proppar dvärgar?
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Magnutz skrev:FBKs Frögren fick matchstraff efter att ha bonkat en Timråspelare i kortsargen. Vad säger vi om det. Inge vidare. Stor möter liten och sen smäller det. Man får alltså matchstraff per automatik när man som stor spelare proppar dvärgar?
Jag tycker Frögen har armbågen där den "ska sitta" och Friberg kryper ihop och försöker gömma sig när tacklingen kommer. Han skyddade sig själv ruskigt uselt där. Aldrig matchstraff eller avstängning tycker jag.
Expert.
Skriv svar