Operation publikstöd!

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Peter skrev:
Bautabröl skrev:Varför inte! Det är ju dom överdrivna spelarlönerna som lett fram till det stora antalet matcher och omgångar som nu finns i Elitserien som i sin tur lett fram till det svala intresset för hockey i Stockholm.
Och vad skulle få spelarna i Jönköping, Karlstad, Göteborg och Malmö att bry sig om DIF? Speciellt när de kan skratta hela vägen till banken med nuvarande system?

Om ES sänker lönerna kraftigt utan att omgivande ligor gör detsamma kommer många av de bra spelarna att flytta dit istället. ES skulle då allt mer tappa status som skyltfönster mot NHL och därmed ytterligare tappa spelare som vill över pölen. Det skulle göra livet svårare för de andra ES-klubbarna så varför skulle de vilja ha det så?

Ska vi klara det här så måste vi göra det själva. Vi kan inte förvänta oss att andra ska göra eftergifter för vår skull. Kan vi inte konkurrera på deras villkor så finns det redan en rad andra klubbar som både kan och vill!
Tror du missat en viktig sdak här. Det finns egentligen bara 3 ligor i europa som håller högre klass; Nämligen serierna i Sverige, Finland och Ryssland. Finland har redan infört vissa lönebegränsningar vilket fört med sig att det kommit hit en del finnar för att spela i Sverige till denna säsong. Ryssland kan vi aldrig matcha lönemässigt i alla fall. ( Och frågan är hur många spelare smo vill flytta till Ryssland. ) Om vi skulle införa ett lönetak vart skulle spelarna flytta? Knappast till Schweiz då de har den vettiga idéen med att begränsa utlänningar rejält. Kvar blir då den tyska ligan, som visserligen har pengar, men jag tvivlar på att den kan locka annat än äldre spelare då den idrottsligt inte är mycket att hurra för.

Om mitt resonemang stämmer bör ett visst lönetak eller form av lönebegränsning innebära att en del finnar försvinner från elitserien samt kanske några medelmåttiga andra utlänningar. Detta ser jag enbart som något gott för övrigt då vi redan nu har fär mycket löst folk i elitserien.

Jag tror att elitklubbatna har stora vinster att göra på att komma överrens om något form av lönetak. Tror dessutom att detta på sikt innebär att fler yngre svenska spelare får chansen då man bör välja att satsa på en billig svensk junior jämfört med en dyrare medelmåttig utlänning. Ett lönetak kommer knappast att stoppa de bästa utlänningarna från vara attraktioner i elitserien, däremot är sannolikheten rätt stor för att den grå massan kommer minska ner rätt rejält. Med andra ord borde vinsterna ett lönetak för med sig vida överskrida eventuella negativa effekter.

När det gäller antalet matcher finns det säkert lag med egna nya arenor som gärna skulle vilja se fler matcher under en säsong. Jag säger bara ge det några år så får vi se hur det ser ut publikmässigt. Det är hyfsat enkelt att fylla en nybyggd arena, en helt annan sak att fylla den då den stått färdig och använd i 5-6 år. Jag tror alltså anatalet besökare i Karlstad och Jönköping kommer sjuka en del inom 2-3 säsonger ochdå kanske man kan göra något åt skämtet med alla dessa matcher.
LiteOn

Inlägg av LiteOn »

Peter skrev:
Bautabröl skrev:Varför inte! Det är ju dom överdrivna spelarlönerna som lett fram till det stora antalet matcher och omgångar som nu finns i Elitserien som i sin tur lett fram till det svala intresset för hockey i Stockholm.
Och vad skulle få spelarna i Jönköping, Karlstad, Göteborg och Malmö att bry sig om DIF? Speciellt när de kan skratta hela vägen till banken med nuvarande system?

Om ES sänker lönerna kraftigt utan att omgivande ligor gör detsamma kommer många av de bra spelarna att flytta dit istället. ES skulle då allt mer tappa status som skyltfönster mot NHL och därmed ytterligare tappa spelare som vill över pölen. Det skulle göra livet svårare för de andra ES-klubbarna så varför skulle de vilja ha det så?

Ska vi klara det här så måste vi göra det själva. Vi kan inte förvänta oss att andra ska göra eftergifter för vår skull. Kan vi inte konkurrera på deras villkor så finns det redan en rad andra klubbar som både kan och vill!
Peter, Du har rätt i det du skriver.
Pengarna styr i Elitidrott.
Men om en 7-8 år så kommer de som idagsläget har nybyggda arenor att börja behöva underhålla dessa arenor, bara Globen har en underhållskostnad per år på ca 30 miljoner kronor.
Är rädd för att många av klubbarna hellre i dagsläget ger spelare lön än att Fondera dessa pengar till kommande underhåll och drift av arenan.
Hrdina i HV71 hade en lön på 500 000:- i månaden samtidigt som 11 av 16 lag i HockeyAllsvenskan går back, DIF har ett underskott på -4,5 miloner, Svenska Ishockeyförbundet går -1 000 000:- back...

System i Svensk ishockey är ett sjukt system som först kommer döda hockeyn i Stockholm sedan ute i landet.
Elitserielagen lever i dagsläget mycket på att alla TV-Pengar tillfaller dem och i denna uppgörelse skulle Elitserielagen tillgodose Svensk Ishockeys utveckling... Titta bara på Mora. När det är landslagsuppehåll har de inte en spelare kvar i Mora, men ingen i Svenska Landslaget Tre Kronor...

Det enda som dessa TV-pengar skapat är en ökad lönespiral ibland spelarna och ett svagare ishockeyförbund.

Vi hämtar ju allt i dagens Elitserie från NHL...
Sjukt många omgångar, slutspel i bäst av 7 matcher, Djurnamn på våra ishockeyklubbar?!? mm mm.
men det är en sak det aldrig har talats om... LÖNETAK.
kan de ha det i NHL, varför skulle inte vi kunna ha det här i Sverige.
den klubb som vill betala mer för sin trupp än lönetaket skall betala samma överskjutande del till hela Svenska Ishockeyn.

Om Djurgården åkte ur eller vart degraderade av ekonomiska skäl till hockeyAllsvenskan så skull landsortslagen ha ungefär samma publiksnitt på sina matcher ändå, den största skillnaden skulle märkas massmedialt.
de flesta och det tyngsta namnen inom sportjournalistiken bor och jobbar i Stockholm.
Ta Patrick Ekwall TV4-sporten, en elitserieomgång med Djurgården-Färjestad på Hovet/Globen innebär att han vaknar runt 11:00 glidr till redaktionen runt 14:00, är på Hovet/Globen från 17:30-22:30, gör sitt repotage, får sina bilder intervjuv mm, går sedan på Stureplan...

Utan Djurgården (eller annat Stockholmslag) i Elitserien innebär det att han skall flyga upp (åka bil)till Luleå/jönköping/örnsköldsvik mm, göra sitt repotage, flyga hem (åka bil) och missa Stureplan...
Med detta i baggage kommer det att bli mindre bevakning av Svensk Ishockey, Går även Landslaget kräftgång med ett par riktiga bottennapp i VM/OS så kommer detta även att kännas i Jönköping/karlstad mm.

Svensk Fotboll jobbar så mycket bättre och så mycket mer långsiktigt än vad Svensk Ishockey gör.
I dagsläget är det 15 bokade bussar till fotbollsmatchen borta mot Gefle
AiK har 23 000 på en hemmamatch mot Kalmar...
och detta då Allsvenskan rankas som den 28:e ligan i Europa. Elitserien rankas som världens näst bästa liga och DIF-SAIK lockar 4 732 åskådare.
det är dags för Svensk Ishockey att inse ATT det kommer att bli problem i framtiden med denna utveckling.

Ett steg är att införa lönetak, de andra att se till att hela svensk ishockey fungerar (inte bara dem där kommunen sponsrar)
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Inlägg av Bautabröl »

DIF 4-EVER skrev:Men jag sviker aldrig DIF, älska dom till döden
Respekt!
Peter skrev:Ska vi klara det här så måste vi göra det själva. Vi kan inte förvänta oss att andra ska göra eftergifter för vår skull. Kan vi inte konkurrera på deras villkor så finns det redan en rad andra klubbar som både kan och vill!
Absolut! Mitt inlägg var mer av retorisk art än ett faktiskt förslag. Hur som helst så måste hysterin med ökat antal matcher sluta. Ska spelarnas löneutveckling bestämma antalet omgångar är vi snart upp i NHL:s nivå.
Kall-El skrev:Om mitt resonemang stämmer bör ett visst lönetak eller form av lönebegränsning innebära att en del finnar försvinner från elitserien samt kanske några medelmåttiga andra utlänningar. Detta ser jag enbart som något gott för övrigt då vi redan nu har fär mycket löst folk i elitserien.

När det gäller antalet matcher finns det säkert lag med egna nya arenor som gärna skulle vilja se fler matcher under en säsong. Jag säger bara ge det några år så får vi se hur det ser ut publikmässigt. Det är hyfsat enkelt att fylla en nybyggd arena, en helt annan sak att fylla den då den stått färdig och använd i 5-6 år. Jag tror alltså anatalet besökare i Karlstad och Jönköping kommer sjuka en del inom 2-3 säsonger ochdå kanske man kan göra något åt skämtet med alla dessa matcher.
Kan inte annat än att hålla med i ditt resonemang.
LiteOn skrev:System i Svensk ishockey är ett sjukt system som först kommer döda hockeyn i Stockholm sedan ute i landet.

...alla TV-Pengar...

Det enda som dessa TV-pengar skapat är en ökad lönespiral ibland spelarna och ett svagare ishockeyförbund.

Om Djurgården åkte ur eller vart degraderade av ekonomiska skäl till hockeyAllsvenskan så skull landsortslagen ha ungefär samma publiksnitt på sina matcher ändå, den största skillnaden skulle märkas massmedialt.
de flesta och det tyngsta namnen inom sportjournalistiken bor och jobbar i Stockholm.

Ett steg är att införa lönetak, de andra att se till att hela svensk ishockey fungerar (inte bara dem där kommunen sponsrar)
Vad ska man säga? Åter levererar du ett kalasinlägg som undertecknad inte har något annat att tillföra än att hålla med och tacka för lektionen.
Bild

My name is Bautabröl, Brutus Bautabröl :D
gojken
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av gojken »

mycket klockrent inlägg
upinsm

Inlägg av upinsm »

Hej vill börja med att säga att jag är frölundait, brukar va inne här å läsa inför vf-matcher för att se vad folk tycker inför match osv.
Denna diskussion tyckte jag va intressant så jag bestämde mig för att regga.

Vill börja att säga att jag tycker det är något helt fel hur hockeyn jobbar, dock inte vår egna elitserie utan på internationell nivå.
Jag är hockeyfrälst, kollar nästan alla frölundas matcher samt älskar landslagshockey när den är som BÄST!

Det jag anser förstör är alla jävla kalleanka-turneringar, LG. hockey games och allt vad dem heter. Sen VM varje år där inte ens alla dom bästa är med.

Varför spelar man ens vm när de bästa spelarna är mitt inne i brinnande nhl slutspel? Kör VM vart fjärde år och gör en deal med nhl så att alla kan delta.

Som det ser ut nu bryr man sig knappt.

Vad gäller vår egna elitserie är den helt perfekt nu, man skulle möjligen kunna korta ner den lite grann om championsleauge-hockeyn ger bra utslag.

Som någon ovan nämnde så måste djurgården själva försöka locka mer folk, inte minska antalet matcher. Inga andra klubbar går med på det.

Kan bara nämna frölunda som ju ligger närmast till hands för mig.
Var på vf-lhc i tisdags. Speakern presenterar publiksiffran som va på drygt 10800. Reaktionen från publiken var ett buande, man är alltid van vid att ha minst 11500 åskådare på plats. Även förra säsongen då vi missade slutspel så låg snittet på 11469.

Att då sänka antalet omgångar bara för att dif har dåliga publiksiffror är helt fel väg att gå.

Men jag hoppas verkligen att djurgården hänger kvar, vinner tillbaka publik och blir ett storlag. Ni behövs i högsta serien inte minst pga massmedialt fokus men även rivaliteten ni har gentemot många andra klubbar, tänker främst på färjestad.

Hade varit nyttigt med ytterliggare ett stockholmslag i eliten, om AIK kunde segla upp igen. Det hade varit räddningen för sthlm-hockeyn tror jag. Kan tänka mig att det hade skapat ordentligt surr.

Har även läst någonstans att ni betalar hutlöst för hyran av globen/hovet, så ni har mycket att kämpa med men hoppas ni kan förhandla er till ett juste avtal.

Vfs framgång började i samband med hoten om konkurs. Man förhandlade sig då till ett väldigt bra avtal, som har legat till grund för att ekonomin i föreningen har blivit så stabil.

Tack för ordet.

Ps. tips inför kvällens batalj 2-2 Ds.
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Inlägg av Bautabröl »

Tack för ett bra inlägg!

Problemet för Djurgårns del är att man drunknar i konkurrensen i det nöjesutbud som finns i stan.

Missar man en match går det att se en ny i övermorgon och vips har hela säsongen gått.
upinsm skrev:Var på vf-lhc i tisdags. Speakern presenterar publiksiffran som va på drygt 10800. Reaktionen från publiken var ett buande, man är alltid van vid att ha minst 11500 åskådare på plats. Även förra säsongen då vi missade slutspel så låg snittet på 11469.
Ni har ett hockeylag i Götet som VF:are, IFK:are, Häckeniter (eller vad det kallas). ÖIS:are och GAIS:are kan slutas upp kring. Här i stan finns det inte en sportmössa att en gnagare går och kollar på en bajenmatch i hockey och en Djurgårdare går absolut inte och kollar in gnaget.

Trettiosex matcher som det var förr är det bästa, det näst bästa är den utformning av serien som 'LiteOn' gav uttryck för tidigare i den här tråden.

Tips: DIF-VF 2-5.
Bild

My name is Bautabröl, Brutus Bautabröl :D
upinsm

Inlägg av upinsm »

Bautabröl skrev:Tack för ett bra inlägg!

Problemet för Djurgårns del är att man drunknar i konkurrensen i det nöjesutbud som finns i stan.

Missar man en match går det att se en ny i övermorgon och vips har hela säsongen gått.
upinsm skrev:Var på vf-lhc i tisdags. Speakern presenterar publiksiffran som va på drygt 10800. Reaktionen från publiken var ett buande, man är alltid van vid att ha minst 11500 åskådare på plats. Även förra säsongen då vi missade slutspel så låg snittet på 11469.
Ni har ett hockeylag i Götet som VF:are, IFK:are, Häckeniter (eller vad det kallas). ÖIS:are och GAIS:are kan slutas upp kring. Här i stan finns det inte en sportmössa att en gnagare går och kollar på en bajenmatch i hockey och en Djurgårdare går absolut inte och kollar in gnaget.

Trettiosex matcher som det var förr är det bästa, det näst bästa är den utformning av serien som 'LiteOn' gav uttryck för tidigare i den här tråden.

Tips: DIF-VF 2-5.
Jo visst är det så, vi har bara ett lag i högsta serien och jag vet samtidigt att en aikare inte skulle gå och titta på dif. Dom har ju sitt egna hockeylag.
Men då sthlm är en väldigt mycket större stad än gbg så borde det ändå finnas underlag.

Önskar ändå lycka till!

Var larsson grym i målet förra matchen? eller var det mestadels "lätta"
skott?
Användarvisningsbild
Crashmash

Inlägg av Crashmash »

upinsm skrev:Ett riktigt bra inlägg.
Inte ofta man ser ett vettigt inlägg av ett annat lags supporter här inne, cred till dig!

Riktigt bra inlägg, och JK har faktiskt lagt ner mycket på hockeyn den här säsongen och ska bli ännu bättre inför matcher osv. Hoppas det ger utslag. DIF Hockey själva behöver göra mycket mer reklam.

Om man ser till eknomin, det var inte längesen Frölunda och Timrå var riktigt i krisen också, men se nu, det ändras snabbt. En egen arena så är mycket vunnit, men vi ska inte ge upp och strunta i hockeyn för det. Det är nu vi behövs som mest.

Frölunda har inte vunnit i Stockholm på 4 år, tips tills ikväll 3-2 till DIF, antingen efter full tid eller i sudden, 1X alltså.

Min text hör inte enbart ihop med citeringen, som ni säkert ser.
Användarvisningsbild
Crashmash

Inlägg av Crashmash »

upinsm skrev:Var larsson grym i målet förra matchen? eller var det mestadels "lätta"
skott?
Larsson var faktiskt underbar förra matchen, fortfarande lite virrig, men överlag underbar. Han motade 30 skott, och hade det riktigt svettigt i alla DIFs PP och gjorde fina sidleds-räddningar, hoppas verkligen han är pågång för han är en blivande landslagsmålvakt. Kanske redan denna säsong :)
Användarvisningsbild
blocco

Inlägg av blocco »

Crashmash skrev:
upinsm skrev:Var larsson grym i målet förra matchen? eller var det mestadels "lätta"
skott?
Larsson var faktiskt underbar förra matchen, fortfarande lite virrig, men överlag underbar. Han motade 30 skott, och hade det riktigt svettigt i alla DIFs PP och gjorde fina sidleds-räddningar, hoppas verkligen han är pågång för han är en blivande landslagsmålvakt. Kanske redan denna säsong :)
Inte för att det hör till ämnet. Men Bengt-åke borde tagit med Danne redan under förra säsongen.
upinsm

Inlägg av upinsm »

Crashmash skrev: Riktigt bra inlägg, och JK har faktiskt lagt ner mycket på hockeyn den här säsongen och ska bli ännu bättre inför matcher osv. Hoppas det ger utslag. DIF Hockey själva behöver göra mycket mer reklam.
som mest.
Ja, jag läste att ni hade sålt många klack-kort. En sån sak kommer ju innebära att man även säljer många fler sittplatsbiljetter.
Blir det bra atmosfär i arenan, är det ytterliggare ett skäl att ta sig dit istället för att sitta hemma framför tv:n.
upinsm

Inlägg av upinsm »

blocco skrev:
Crashmash skrev:
skott?
Inte för att det hör till ämnet. Men Bengt-åke borde tagit med Danne redan under förra säsongen.
Det ska bli intressant att se honom ikväll. Han får dock passa sig för pluss-kedjan :wink: . Dom har enligt mig sett vassast ut än så länge.
Första linan med Kallio har inte alls presterat som man är van vid.
Användarvisningsbild
blocco

Inlägg av blocco »

upinsm skrev:
blocco skrev:
Crashmash skrev:
skott?
Det ska bli intressant att se honom ikväll. Han får dock passa sig för pluss-kedjan :wink: . Dom har enligt mig sett vassast ut än så länge.
Första linan med Kallio har inte alls presterat som man är van vid.
Ungefär som för oss. Linkan-kedjan har inte imponerat, men Otto/Anger/Axelsson-kedjan har.

Men fortsätt diskussionen i matchtråden!
Antie

Inlägg av Antie »

Jag tippar på att lönetak kan införas runt säsongen 2012-2013 eller något sånt. Det som först måste till är att alla klubbar måste börja visa att publiken kommer att tröttna och sluta komma på hockeyn. Så länge ett lag går med plus i publiken så kommer det inte att införas.
rikkard

ang publiksiffrorna...

Inlägg av rikkard »

Som flera har nämnt tidigare är det självklart så att fotbollen lockar mer för tillfället. Tar vi guld där, lär vi få en positiv publikanda som smittar av sig på hockeyn.

Tycker att det ändå är skönt att höra skillnaden på Hovet och globen. Nu märks det att det finns publik på läktaren. Trots att bara drygt 4000 letade sig till arenan var det ändå liv i luckan. Mer segrar och publiken lär öka stadigt...
Skriv svar