Tror du missat en viktig sdak här. Det finns egentligen bara 3 ligor i europa som håller högre klass; Nämligen serierna i Sverige, Finland och Ryssland. Finland har redan infört vissa lönebegränsningar vilket fört med sig att det kommit hit en del finnar för att spela i Sverige till denna säsong. Ryssland kan vi aldrig matcha lönemässigt i alla fall. ( Och frågan är hur många spelare smo vill flytta till Ryssland. ) Om vi skulle införa ett lönetak vart skulle spelarna flytta? Knappast till Schweiz då de har den vettiga idéen med att begränsa utlänningar rejält. Kvar blir då den tyska ligan, som visserligen har pengar, men jag tvivlar på att den kan locka annat än äldre spelare då den idrottsligt inte är mycket att hurra för.Peter skrev:Och vad skulle få spelarna i Jönköping, Karlstad, Göteborg och Malmö att bry sig om DIF? Speciellt när de kan skratta hela vägen till banken med nuvarande system?Bautabröl skrev:Varför inte! Det är ju dom överdrivna spelarlönerna som lett fram till det stora antalet matcher och omgångar som nu finns i Elitserien som i sin tur lett fram till det svala intresset för hockey i Stockholm.
Om ES sänker lönerna kraftigt utan att omgivande ligor gör detsamma kommer många av de bra spelarna att flytta dit istället. ES skulle då allt mer tappa status som skyltfönster mot NHL och därmed ytterligare tappa spelare som vill över pölen. Det skulle göra livet svårare för de andra ES-klubbarna så varför skulle de vilja ha det så?
Ska vi klara det här så måste vi göra det själva. Vi kan inte förvänta oss att andra ska göra eftergifter för vår skull. Kan vi inte konkurrera på deras villkor så finns det redan en rad andra klubbar som både kan och vill!
Om mitt resonemang stämmer bör ett visst lönetak eller form av lönebegränsning innebära att en del finnar försvinner från elitserien samt kanske några medelmåttiga andra utlänningar. Detta ser jag enbart som något gott för övrigt då vi redan nu har fär mycket löst folk i elitserien.
Jag tror att elitklubbatna har stora vinster att göra på att komma överrens om något form av lönetak. Tror dessutom att detta på sikt innebär att fler yngre svenska spelare får chansen då man bör välja att satsa på en billig svensk junior jämfört med en dyrare medelmåttig utlänning. Ett lönetak kommer knappast att stoppa de bästa utlänningarna från vara attraktioner i elitserien, däremot är sannolikheten rätt stor för att den grå massan kommer minska ner rätt rejält. Med andra ord borde vinsterna ett lönetak för med sig vida överskrida eventuella negativa effekter.
När det gäller antalet matcher finns det säkert lag med egna nya arenor som gärna skulle vilja se fler matcher under en säsong. Jag säger bara ge det några år så får vi se hur det ser ut publikmässigt. Det är hyfsat enkelt att fylla en nybyggd arena, en helt annan sak att fylla den då den stått färdig och använd i 5-6 år. Jag tror alltså anatalet besökare i Karlstad och Jönköping kommer sjuka en del inom 2-3 säsonger ochdå kanske man kan göra något åt skämtet med alla dessa matcher.