Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Byström
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Byström »

pulverapa skrev:Djurgårdens IF är ett alltför starkt varumärke för att någon skulle ändra någonting. Varför skulle biljettpriset höjas med 1000%?? En säsongsbiljett kan väl för fan inte kosta 50.000 kr!?

Det här med namnbyte på klubb och nya loggor är egentligen inget unikt för lag med ägare. I Sverige har vi t.ex. Växjö som sålt ut sig som horor. Likaså BIK. Vi försökte för några år sedan men det blev ramaskri. Att någon skulle komma in och vända upp och ner på klubben är helt otänkbart.

Men vi kan sitta här med vårt 49%-tjafs och spela i HockeyAllsvenskan tillsammans med Tingsryd och Almtuna, vars arenor liknar mest lador... Visst. Jävla loserklubb är vad vi är, spyr fan på det.
Biljetter för bortastå i Premier League har i år uppmätts till siffror högre än 60 pund. Om man jämför med vad det i Allsvenskan kostar att titta på fotboll på en bortasektion så ligger priserna mellan 50-100 kronor i de allra flesta fallen. Höjningen där är precis som jag sa närmre 1000%. Hur stort bortafölje tror du vi hade haft i Västerås med dessa priser? Hur många hade vi varit i Karlskoga för att kunna stötta laget i ett läge där vi med en sjätte utespelare kan nå kvalserien?

Ett för starkt varumärke? Precis som Highwind belyste så fick Cardiff sina tröjfärger bytta förra säsongen utan att ha ett skit att säga till om. Slopar vi 51%-regeln så försvinner vår frihet och det kommer inte spela någon roll om det blir ramaskrier när vi får vår sköld utbytt mot något annat. Ser ägaren ett vinstintresse finns det inte en chans att han/hon ångrar sig.

Jag vet inte hur du känner men att se mitt Djurgården spela hockey på Hovet hemma mot Troja med biljett i kurvan för 300 spänn och uppåt lockar inte mig speciellt. Oavsett om jag sen tidigare har ett säsongskort köpt för flera tusenlappar.

Vi kan säga hej då till den fantastiska inramning vi haft på senare år (nåja åtminstone tills innan polisincidenterna), vi kan välkomna business-folk på läktarna som trycker varmkorv efter varmkorv iklädda kostymer eller jippo-event-tröjor. Vi kommer se en avsevärt bättre nivå på spelet under matcherna men det är inte värt det.

Sen att du drar upp att vi spelar mot Tingsryd och Almtuna... Kom igen nu. Det är inte 51%-regelns orsak att vi sitter i Hockeyallsvenskan just nu. Jag förstår att du hellre tittar på Frölunda eller Färjestad, det gör jag också men inte till den gränsen att jag skulle sälja Djurgårdens själ för att trycka upp laget till Elitserien igen så snabbt som möjligt.

Du ser själv vad som kan hända om man utmanar ekonomin, Hammarby konkade och Leksand satt i enorma skulder som man klarade på grund av sin kommun. Vad händer ifall vi får en ägare som pumpat in miljoner i föreningen och sedan bestämmer sig för att lämna snabbare än valfri nybliven publikentusiast tryckt sina sju korvar i andra periodpausen? Vi står med byxorna nere, skyhöga spelarlöner och konkursen bakom hörnet.
Highwind

Inlägg av Highwind »

Vikas skrev:
Highwind skrev:
Om jag minns rätt så är väl även Real Madrid och Barcelona medlemsägda och dem har inga problem med ekonomin.
I de spanska ligorna har de ingen "sosse-fördelning" när det gäller TV-rättigheter etc. Real och Barca får väl själva in upp mot 80-90% av TV-pengarna.

Sen har de ju skyhöga skulder trots det, men det är en annan sak.
Något elitserien borde ta efter. Järnkaminerna och DIF hockey har gjort ett fantastiskt jobb för att få mer publik och öka intresset för DIF hockey och elitserien under åren. Men får inget betalt för det.

Djurgården blir pissade på av hockeysverige. Vi drar tillsammans med Frölunda överlägset flest tv-tittare och publik. Men får samma tv-pengar som övriga lag. Ett skämt såklart.

Sedan får de andra elitföreningarna köpa sina hallar för några kronor och kommunen går in och räddar dom vid ekonomiska problem. Ska man prata klarspråk så är detta fusk.

Kontentan: Vi blir pissade på.
Användarvisningsbild
Durden

Inlägg av Durden »

BildBild
Vikas skrev:
Highwind skrev:
Om jag minns rätt så är väl även Real Madrid och Barcelona medlemsägda och dem har inga problem med ekonomin.
I de spanska ligorna har de ingen "sosse-fördelning" när det gäller TV-rättigheter etc. Real och Barca får väl själva in upp mot 80-90% av TV-pengarna.

Sen har de ju skyhöga skulder trots det, men det är en annan sak.
Men ändå, Europas fyra bästa fotbollslag i Bayern, Dortmund, Real och Barcelona är alla medlemsägda.

pulverapa skrev:Men vi kan sitta här med vårt 49%-tjafs och spela i HockeyAllsvenskan tillsammans med Tingsryd och Almtuna, vars arenor liknar mest lador... Visst. Jävla loserklubb är vad vi är, spyr fan på det.
Varför skulle situationen plötsligt bli så mycket bara för att vi släpper på 51%? Är det drömmen att bara DIF skulle nyttja nya regler på ett bra och framgångsrikt sätt?

pulverapa skrev:Djurgårdens IF är ett alltför starkt varumärke för att någon skulle ändra någonting. Varför skulle biljettpriset höjas med 1000%?? En säsongsbiljett kan väl för fan inte kosta 50.000 kr!?
Nej, och Arsenal tar £1,955 för bästa plats. Ett sådant pris man hade velat betala för att se "Nhl"-stjärnor på Hovets/Globens is?

pulverapa skrev:Att någon skulle komma in och vända upp och ner på klubben är helt otänkbart.
Nej.
It's a good thing we won, because we were going to thrash the place if we didn't.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Jag vet inte om jag tycker att paralleller till engelsk fotboll är rätt. Det känns väldigt avlägset. Cardiff är en miljardindustri. Arsenal likaså. Vi håller på med kaffepengar...

Som någon sa tidigare, nivån på svensk hockey kommer att sjunka successivt och när vi till sist blir tvingade att släppa på 51%-regeln så är det en lång väg upp till nivån där elitserien är världens näst bästa liga. Frågan är om vi någonsin kommer tillbaka till elitserien med problemen vi brottas med.
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

Grabbar. Allvarligt talat. Sverige är ett litet land i sammanhanget. Så länge vi fortsätter att vara det kommer vi aldrig att kunna brottas med de stora björnarna.
Användarvisningsbild
pulverapa

Sv: Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av pulverapa »

Metal Machine skrev:Grabbar. Allvarligt talat. Sverige är ett litet land i sammanhanget. Så länge vi fortsätter att vara det kommer vi aldrig att kunna brottas med de stora björnarna.
Va? Vi var bäst i Europa för 10 år sen, nu faller vi och blir snart uppätna av Schweiz och Tyskland.
johan_80
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Sv: Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av johan_80 »

pulverapa skrev:
Metal Machine skrev:Grabbar. Allvarligt talat. Sverige är ett litet land i sammanhanget. Så länge vi fortsätter att vara det kommer vi aldrig att kunna brottas med de stora björnarna.
Va? Vi var bäst i Europa för 10 år sen, nu faller vi och blir snart uppätna av Schweiz och Tyskland.
Vi är bäst i världen vann ju för f.n vm guld
Användarvisningsbild
pulverapa

Sv: Re: Sv: Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av pulverapa »

johan_80 skrev:
pulverapa skrev:
Vi är bäst i världen vann ju för f.n vm guld
Vi, som i Sverige, och vi, som i DIF. För mycket vi på en gång. :)
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

Ja, därför att Schweiz och Tyskland är ekonomiska stormakter och vi är ett sketet litet sosseland. Så fort de bestämmer sig för att konkurrera med oss kan vi säga adjö. Vi har inget att sätta emot.
Användarvisningsbild
Sudden

Inlägg av Sudden »

Bild
Vi är inte Bajen. Vi ska tillbaka.
Användarvisningsbild
sthlm1891

Inlägg av sthlm1891 »

Sudden skrev:Bild
Som kan bli Cardiff dragons....
Användarvisningsbild
Sudden

Inlägg av Sudden »

pulverapa skrev:Jag vet inte om jag tycker att paralleller till engelsk fotboll är rätt. Det känns väldigt avlägset. Cardiff är en miljardindustri. Arsenal likaså. Vi håller på med kaffepengar...

Som någon sa tidigare, nivån på svensk hockey kommer att sjunka successivt och när vi till sist blir tvingade att släppa på 51%-regeln så är det en lång väg upp till nivån där elitserien är världens näst bästa liga. Frågan är om vi någonsin kommer tillbaka till elitserien med problemen vi brottas med.
Vem bryr sig om den är världens bästa liga? Jag håller på Djugårn och vill vinna ES. Det blir väl inte enklare för oss att gå upp om man häver 51%-regeln? Alla andra klubbar spelar ju på samma villkor då...
Vi är inte Bajen. Vi ska tillbaka.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Sudden skrev:
pulverapa skrev:Jag vet inte om jag tycker att paralleller till engelsk fotboll är rätt. Det känns väldigt avlägset. Cardiff är en miljardindustri. Arsenal likaså. Vi håller på med kaffepengar...

Vem bryr sig om den är världens bästa liga? Jag håller på Djugårn och vill vinna ES. Det blir väl inte enklare för oss att gå upp om man häver 51%-regeln? Alla andra klubbar spelar ju på samma villkor då...

Precis min mening också.
Jag skiter i om Elitserien är rankad som den 3e eller 6e serien i världen.
Den rankning är för min del helt ointressant. ( Fattar inte ens hur den kan vara av intresse )
Jag vill se DIF lira hockey i Elitserien och göra det så bra som möjligt kombinerat med att det finns spänningsinslag som t ex hot om nedflyttning.
Användarvisningsbild
Arkju

Inlägg av Arkju »

http://www.difhockey.se/artikel/2591/
http://hastatic.sportsedit.se/files/DIF ... msstad.pdf
Ska bli mycket intressant att se vad svaret på det här öppna brevet blir.

Mycket oroande att läsa att man inte kunnat komma överens om ett hyresavtal för nästa säsong trots att man diskuterat i tre månader.

Avtalet som Stockholm stad skrev med AEG/SGA 2008 ser ut som dödsdomen för Stockholmshockeyn tyvärr. Känns rätt viktigt att få ut AEG som ägare till föreningen också då de inte bidrar på något sätt alls vad det verkar.

Blir till att fundera på lite frågeställningar till årsmötet om en vecka.
”Den grad av kränkthet människor känner, är precis den mängd de förtjänar.”
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Det är ju uppenbart att man nu med de senaste händelserna färskt i minnet vill sätta press på alla inblandade, riktigt bra att man inte bara skrivit på något avtal rakt av.
Skriv svar