Biljetter för bortastå i Premier League har i år uppmätts till siffror högre än 60 pund. Om man jämför med vad det i Allsvenskan kostar att titta på fotboll på en bortasektion så ligger priserna mellan 50-100 kronor i de allra flesta fallen. Höjningen där är precis som jag sa närmre 1000%. Hur stort bortafölje tror du vi hade haft i Västerås med dessa priser? Hur många hade vi varit i Karlskoga för att kunna stötta laget i ett läge där vi med en sjätte utespelare kan nå kvalserien?pulverapa skrev:Djurgårdens IF är ett alltför starkt varumärke för att någon skulle ändra någonting. Varför skulle biljettpriset höjas med 1000%?? En säsongsbiljett kan väl för fan inte kosta 50.000 kr!?
Det här med namnbyte på klubb och nya loggor är egentligen inget unikt för lag med ägare. I Sverige har vi t.ex. Växjö som sålt ut sig som horor. Likaså BIK. Vi försökte för några år sedan men det blev ramaskri. Att någon skulle komma in och vända upp och ner på klubben är helt otänkbart.
Men vi kan sitta här med vårt 49%-tjafs och spela i HockeyAllsvenskan tillsammans med Tingsryd och Almtuna, vars arenor liknar mest lador... Visst. Jävla loserklubb är vad vi är, spyr fan på det.
Ett för starkt varumärke? Precis som Highwind belyste så fick Cardiff sina tröjfärger bytta förra säsongen utan att ha ett skit att säga till om. Slopar vi 51%-regeln så försvinner vår frihet och det kommer inte spela någon roll om det blir ramaskrier när vi får vår sköld utbytt mot något annat. Ser ägaren ett vinstintresse finns det inte en chans att han/hon ångrar sig.
Jag vet inte hur du känner men att se mitt Djurgården spela hockey på Hovet hemma mot Troja med biljett i kurvan för 300 spänn och uppåt lockar inte mig speciellt. Oavsett om jag sen tidigare har ett säsongskort köpt för flera tusenlappar.
Vi kan säga hej då till den fantastiska inramning vi haft på senare år (nåja åtminstone tills innan polisincidenterna), vi kan välkomna business-folk på läktarna som trycker varmkorv efter varmkorv iklädda kostymer eller jippo-event-tröjor. Vi kommer se en avsevärt bättre nivå på spelet under matcherna men det är inte värt det.
Sen att du drar upp att vi spelar mot Tingsryd och Almtuna... Kom igen nu. Det är inte 51%-regelns orsak att vi sitter i Hockeyallsvenskan just nu. Jag förstår att du hellre tittar på Frölunda eller Färjestad, det gör jag också men inte till den gränsen att jag skulle sälja Djurgårdens själ för att trycka upp laget till Elitserien igen så snabbt som möjligt.
Du ser själv vad som kan hända om man utmanar ekonomin, Hammarby konkade och Leksand satt i enorma skulder som man klarade på grund av sin kommun. Vad händer ifall vi får en ägare som pumpat in miljoner i föreningen och sedan bestämmer sig för att lämna snabbare än valfri nybliven publikentusiast tryckt sina sju korvar i andra periodpausen? Vi står med byxorna nere, skyhöga spelarlöner och konkursen bakom hörnet.