Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Tellqvist32
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Tellqvist32 »

Är inte Vela ungefär som Rensfeldt och Norman? En nyttig spelare, men kanske inte den pålitliga poänggöraren vi behöver?

Visst, man kanske inte ska förvänta sig någon som gör 1p/match såklart.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2023-05-22 10:42:37
Cyber skrev: 2023-05-22 10:35:01
Jim Morrison skrev: 2023-05-22 10:30:43
Nattuggla_ skrev: 2023-05-22 09:44:08 Jo absolut, men finns pengarna till det? Dickinson och Vigneault var ju förstacentrar i Hockeyallsvenskan dessutom.
Man kanske får anta att Norman gör en bättre säsong än senast och tar in Vela så har man sina Topp-3. Det är iallafall jag nöjd med sett till ekonomi och så vidare.
Jag tror Vela är dyrare än vad en ”ny” Dickinson från ECHL skulle kosta.
Inte ens MoDo-fansen trodde på en så stor succe som det blev med Dickinson. Han var fram till benbrottet den enda som kunde konkurrera mot Krüger som seriens bästa center.

Att fiska i ECHL-vatten är rätt svårt. Det är väldigt svårt att veta hur spelarna presterar på större rink, med andra lagkamrater och sammanhang. ECHL är fruktansvärt ojämnt så det är svårt att jämföra korrekt. Handlar det om AHL kan vissa lag ge mindre speltid eller sämre roll till en äldre spelare, då man vill premiera yngre med större potential. Därför kan man ibland hitta spelare som pga politik fått mindre speltid eller i sämre miljö.
Jag tycker nog helt tvärtom faktiskt. Jag tycker det har varit rätt stor träffsäkert på spelare från ECHL till HA och den omställningen verkar inte alls lika stor som AHL till SHL. Men det förutsätter ju att man gör jobbet ordentligt eller anställer någon som kan göra det åt dig.

Om alla våra toppkonkurrenter lyckas med importer varje säsong så kan vi.
Problemet är ju fortfarande att vi verkar inte jobba så.
Vi testade ju med Galajda som beskrivet ovan, dock från NCAA, men som hade otroligt fina siffror flera säsonger, hur gick det?

Jag är för att man ska försöka hitta guldkorn i de ligorna, men då krävs en sportchef som kan den marknaden och har de kontakterna. Känns inte som att K-G har det.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Nattuggla_ skrev: 2023-05-22 10:47:07 Jag är för att man ska försöka hitta guldkorn i de ligorna, men då krävs en sportchef som kan den marknaden och har de kontakterna. Känns inte som att K-G har det.
Och då får man ställa sig frågan om det är godkänt för en sportchef i DIF?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2023-05-22 10:50:00
Nattuggla_ skrev: 2023-05-22 10:47:07 Jag är för att man ska försöka hitta guldkorn i de ligorna, men då krävs en sportchef som kan den marknaden och har de kontakterna. Känns inte som att K-G har det.
Det tycker jag inte, och det är väl den slutsatsen som man alltid kommer tillbaka till.

Återigen, K-G verkar ha grym kontakt med de lite mer kända spelarna och spelare som kommer från Djurgården. Inget illa alls där.
Men vi måste ha båda delarna.
Speciellt nu när vi är i andraligan med en försämrad ekonomi.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Nattuggla_ skrev: 2023-05-22 10:56:59
Det tycker jag inte, och det är väl den slutsatsen som man alltid kommer tillbaka till.

Återigen, K-G verkar ha grym kontakt med de lite mer kända spelarna och spelare som kommer från Djurgården. Inget illa alls där.
Ja och om inte KG fixar det måste han anställa hjälp. En scout borde inte vara för dyr och kan spara föreningen en massa pengar med alla dyra kontrakt vi lär undvika.

KG kan vara kvar men inte som ensam ansvarig för sporten då jag inte tror han är tillräckligt kompetent för det.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Cyber

Inlägg av Cyber »

Jim Morrison skrev: 2023-05-22 11:00:21
Nattuggla_ skrev: 2023-05-22 10:56:59

Ja och om inte KG fixar det måste han anställa hjälp. En scout borde inte vara för dyr och kan spara föreningen en massa pengar med alla dyra kontrakt vi lär undvika.

KG kan vara kvar men inte som ensam ansvarig för sporten då jag inte tror han är tillräckligt kompetent för det.
Framförallt verkar han imponeras av djurgårdshjärtan. Förutom Reideborn har han väl varenda gång varit beredd att betala stora summor för djurgårdare, även om de inte passat in i hur man vill spela hockey. Det är inte som andra lag där man ofta verkar ha en röd tråd i värvandet. Det var som om K-G bara skulle ha Brodin, Vejdemo osv för vad de har gjort och inte för vad han (och coachen) tänkt sig använda dem till.
Där borde också Garpen kunna blanda sig i mer. Han borde väl efter alla år med Tre Kronor ha lärt sig att man inte kan ta ut de 12 bästa forwardsen till en match, utan man måste också komponera kedjor. Det fungerar inte med 12 Linus Klasen, för man måste också ha grovjobbare, snabba spelare, fysik, defensiv osv.
Cyber

Inlägg av Cyber »

Nattuggla_ skrev: 2023-05-22 10:44:18
Nattuggla_ skrev: 2023-05-22 09:44:08 Jo absolut, men finns pengarna till det? Dickinson och Vigneault var ju förstacentrar i Hockeyallsvenskan dessutom.
Man kanske får anta att Norman gör en bättre säsong än senast och tar in Vela så har man sina Topp-3. Det är iallafall jag nöjd med sett till ekonomi och så vidare.
Inte ens MoDo-fansen trodde på en så stor succe som det blev med Dickinson. Han var fram till benbrottet den enda som kunde konkurrera mot Krüger som seriens bästa center.

Att fiska i ECHL-vatten är rätt svårt. Det är väldigt svårt att veta hur spelarna presterar på större rink, med andra lagkamrater och sammanhang. ECHL är fruktansvärt ojämnt så det är svårt att jämföra korrekt. Handlar det om AHL kan vissa lag ge mindre speltid eller sämre roll till en äldre spelare, då man vill premiera yngre med större potential. Därför kan man ibland hitta spelare som pga politik fått mindre speltid eller i sämre miljö.
Vet inte exakt hur mycket rinken spelade roll i nedan exempel, men kolla en sådan som Cole Cassels.
Gjorde 0+2 i Södertälje på 13 matcher.
Lämnar som en flopp, går tillbaka till AHL och gör 51(!) poäng (12+39) på 64 matcher.

Så otroligt svårt med sådana värvningar, och man måste nästan ha jobbat så ett tag innan för att kunna pricka rätt, och även då är det svårt.
Nordamerikanska värvningar är svåra. Västervik hade fler än Vela och Brickley, men de har väl alla glömt namnen på. SSK floppade varenda sådan värvning trots att Georgsson varit snudd på helgonförklarad för hans jobb i Västervik just med den biten. Västerås floppade sina som man plockade in. Kristianstad misslyckades också.

Ja, MoDo och Löven prickade väldigt bra, men Löven har nog väldigt mycket kontakter då de är det HA-lag med flest nordamerikanska importer under Kenttä. MoDo hade Gradin som sportchef som även jobbar lite som scout åt Colorado, samt man har en snubbe som heter Grundström i styrelsen som är scout för Flyer samt Niclas Sundström som scout för San Jose.

DIF borde också kunna använda sitt nät och inte bara låta K-G köra sitt ensamrace. Det håller inte.
Osten östlund

Inlägg av Osten östlund »

Cyber skrev: 2023-05-22 11:17:22
Nattuggla_ skrev: 2023-05-22 10:44:18

Vet inte exakt hur mycket rinken spelade roll i nedan exempel, men kolla en sådan som Cole Cassels.
Gjorde 0+2 i Södertälje på 13 matcher.
Lämnar som en flopp, går tillbaka till AHL och gör 51(!) poäng (12+39) på 64 matcher.

Så otroligt svårt med sådana värvningar, och man måste nästan ha jobbat så ett tag innan för att kunna pricka rätt, och även då är det svårt.
Nordamerikanska värvningar är svåra. Västervik hade fler än Vela och Brickley, men de har väl alla glömt namnen på. SSK floppade varenda sådan värvning trots att Georgsson varit snudd på helgonförklarad för hans jobb i Västervik just med den biten. Västerås floppade sina som man plockade in. Kristianstad misslyckades också.

Ja, MoDo och Löven prickade väldigt bra, men Löven har nog väldigt mycket kontakter då de är det HA-lag med flest nordamerikanska importer under Kenttä. MoDo hade Gradin som sportchef som även jobbar lite som scout åt Colorado, samt man har en snubbe som heter Grundström i styrelsen som är scout för Flyer samt Niclas Sundström som scout för San Jose.

DIF borde också kunna använda sitt nät och inte bara låta K-G köra sitt ensamrace. Det håller inte.
Instämmer... men varför inte plocka in 2-3 på tryout. Dom sämre HA lagen skeppar om det ej funkar.

Sen tycker man även att typ 😀Landeskog kan bidra med ngt fynd, guldkorn el . nätverk . Han har ju "semester" hela nästa säsong .
Användarvisningsbild
Rudi
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Rudi »

Det är ändå en del här inne som verkar veta hur KG jobbar. Han har alltså ungefär lika raffinerade arbetssätt som om man själv hade blivit ombedd att värva ihop resterande spelare till nästa års trupp.
Olon

Inlägg av Olon »

Cyber skrev: 2023-05-22 11:17:22 Nordamerikanska värvningar är svåra. Västervik hade fler än Vela och Brickley, men de har väl alla glömt namnen på. SSK floppade varenda sådan värvning trots att Georgsson varit snudd på helgonförklarad för hans jobb i Västervik just med den biten. Västerås floppade sina som man plockade in. Kristianstad misslyckades också.

Konstigt att K-G tydligen kör ett enmansrace, när DIF till och med officiellt gått ut med att det finns ett sportsligt advisory board som bollplank till honom. En gruppering där bland annat Victor Nybladh (NHL-scout sedan mer än 10 år) och Tommy Boustedt (NHL-scout för Red Wings) ingår. Utöver detta råd, som är officiellt, har K-G en mängd inofficiella kontakter som han bollar eventuella nyförvärv med. Exempelvis Jonsson-Fjällby som blev rådfrågad kring Schilling, i form av tidigare lagkamrat.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Jim Morrison sitter ju bara och killgissar som vanligt. En ung man med noll erfarenhet från branschen, men tror ändå han vet allt för att han har SirDifAlot som idol. Var det inte du som taggade KG i en tweet också vad gällde Tegnérs summering av spelarnas säsonger? Sjukt skämmigt beteende. Typ ''kolla här så du lär dig vem som har bäst corsi och vilka som är dom bästa spelarna''.
Spela fult
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

diftobbe89 skrev: 2023-05-22 15:07:44 Jim Morrison sitter ju bara och killgissar som vanligt. En ung man med noll erfarenhet från branschen, men tror ändå han vet allt för att han har SirDifAlot som idol. Var det inte du som taggade KG i en tweet också vad gällde Tegnérs summering av spelarnas säsonger? Sjukt skämmigt beteende. Typ ''kolla här så du lär dig vem som har bäst corsi och vilka som är dom bästa spelarna''.
Kul att du följer mig i alla fall! :lol:
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Jim Morrison skrev: 2023-05-22 15:17:49
diftobbe89 skrev: 2023-05-22 15:07:44 Jim Morrison sitter ju bara och killgissar som vanligt. En ung man med noll erfarenhet från branschen, men tror ändå han vet allt för att han har SirDifAlot som idol. Var det inte du som taggade KG i en tweet också vad gällde Tegnérs summering av spelarnas säsonger? Sjukt skämmigt beteende. Typ ''kolla här så du lär dig vem som har bäst corsi och vilka som är dom bästa spelarna''.
Jag har inte twitter själv, men kunde se Tegnérs genomgång av spelarna och kommentarer. All eloge till Tegnérs jobb, det var du som skämde ut dig :wink:
Spela fult
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

diftobbe89 skrev: 2023-05-22 15:28:13
Jim Morrison skrev: 2023-05-22 15:17:49
Jag har inte twitter själv, men kunde se Tegnérs genomgång av spelarna och kommentarer. All eloge till Tegnérs jobb, det var du som skämde ut dig :wink:
”håll dina vänner nära men dina fiender närmare”
Knickedick

Inlägg av Knickedick »

Det är väl solklart att scoutingen är undermålig när t.o.m. de spelare som inte kräver scouting floppar?
Låst