Säsongen 2010/2011

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Daniel942
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 2010/2011

Inlägg av Daniel942 »

Kentta skrev:Man brukar väl sätta upp extraspelarna som backar i fjärdekedjan?
Mer än jag visste, håller inte på med Laguppställningar ;)
DIF!
Mash

Inlägg av Mash »

Jo det var så jag oxå tänkte, my bad om jag har fel :)

Förresten, vart har Falken tagit vägen?
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

Mash skrev:
Jo det var så jag oxå tänkte, my bad om jag har fel :)

Förresten, vart har Falken tagit vägen?
Han dissade hockeylivet och hängde på hyllan idag 8)

Nämen seriöst så vet jag inte, han klev ju av derbyt med någon skada så det är väl pga det han inte spelar.
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

Funderade lite och kom fram till:

Ekman-Ottosson-Nilson
Printz-Kronwall

Ölvestad-Eklund-Cehlin
Holmqvist-Eklund

Widing-Krüger-Tjärnqvist
Boumedienne-Falk

Brodin-Norman-Kempe
Extra: Eriksson, Lassen

Cehlin får ta Brodins plats eftersom att jag anser att Cehlin kan göra det jobbet Brodin gör minst lika bra, förutom att kanske tacklas då. Dessutom har Sillen lite mer finess och tanke bakom det han gör. Brodin får gå ner i en fjärdekedja med Kempe och Norman, som både kan tackla och göra mål.

Svårt som fan detta ju.. :wink:
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Jag tycker inte att man ska splittra varken förstakedjan (Fimpen) eller tredjekedjan (Ekman) eftersom dom har fungerat exemplariskt i två matcher. Det vore synd att splittra dem. En tvättäkta checking-line är oerhört häftigt och som bevisats mycket effektiv.

Kedjor
Brodin-Fimpen-Ölvestad
Widing-Krüger-Kempe
Nilson-Otto-Ekman
Tjärnqvist-Norman-Cehlin
Tim

Anledningen till att jag har formerat laget såhär är att jag även vill ge andrakedjan tid att bli ännu bättre, och med dessa kedjor har jag även sett till att låta den spelare som är något seg på skridskorna (Tjärnqvist) spela med två snabbskrinnare. Alla kedjor har alltså kompetensen att spela ett enormt fartfyllt spel, och det är i tempot som vi krossar motståndarna.

Tim Eriksson står som extraforward av den anledningen att någon måste göra det, det är allt. Tim ska ändå få delad speltid med framförallt Cehlin men även Kempe. Cehlin, Tim och Kempe kan alla snurra med puck och gör således ingen märkbar skillnad om kedjorna alterneras under matchen.

Backar
Kronwall-Printz
Boumedienne-Falk
Eklund-Holmqvist

Inga invändningar. Detta blir helt enkelt, inte bäst, men det får duga...

Power Play
Som någon var inne på borde Brodin få mer speltid i power play. Därför föreslår jag

Nilson-Otto-Ekman
Kronwall-Boumedienne

Tjärnqvist-Krüger-Kempe/Brodin
Widing-Holmqvist/Eklund

Här blir det tight med platser. Jag vill ändå försöka få upp Widing på backen för att nyttja skottet. Annars kan man ju rulla på tre PP-konstellationer om man märker att de två första inte producerar.

PP1: Oförändrat

PP2
Tjärnqvist-Krüger-Kempe
Widing-Holmqvist

PP3
Brodin/Ölvestad-Norman-Cehlin
Falk-Eklund

Nyckeln till att detta ska fungera är att coacha hårt och våga spela de som är hetast. Frekvent alternera med Tim i 5 mot 5 och spela en tredje PP-femma om de första två inte uträttat något på 65 sekunder. Vi har just nu en extremt bred trupp på forwardssidan och med skarp och kvicktänkt coaching kan man nyttja samtliga för maximal effekt. Detta förutsatt att PP1 är under isen såklart, annars ska de spela non-stop.
Säg den glädje som varar
henka83

Inlägg av henka83 »

Tim ska inte bänkas. Han är en av de bästa spelarna för tillfället. Hade gett Tjärnqvist mindre speltid då han inte gör ett väsen av sig 5 mot 5. Däremot kan han få stå framför målvakten och få blåmärken i PP. Men att bänka Tim i dagsläget är tjänstefel.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

henka83 skrev:Tim ska inte bänkas. Han är en av de bästa spelarna för tillfället. Hade gett Tjärnqvist mindre speltid då han inte gör ett väsen av sig 5 mot 5. Däremot kan han få stå framför målvakten och få blåmärken i PP. Men att bänka Tim i dagsläget är tjänstefel.
Syftade du på mitt inlägg syftar jag till läskunnighet för din del. Läs om läs rätt.
Säg den glädje som varar
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

henka83 skrev:Tim ska inte bänkas. Han är en av de bästa spelarna för tillfället. Hade gett Tjärnqvist mindre speltid då han inte gör ett väsen av sig 5 mot 5. Däremot kan han få stå framför målvakten och få blåmärken i PP. Men att bänka Tim i dagsläget är tjänstefel.
Precis. Att bänka TIm vore ett tjänstefel av rang. Han är snabb och fokuserad! We like!!
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Jockmaniac

Inlägg av Jockmaniac »

Magnutz skrev:
Precis. Att bänka TIm vore ett tjänstefel av rang. Han är snabb och fokuserad! We like!!
Tackar för detta! Har alltid fått strida nästintill själv mot den enorma "Bort med Tim-kuppen". Kan behöva lite rekrytering :wink:

Faktum är att jag kan räkna upp ett gäng spelare som Tim de senaste fem-sex matcherna varit bättre än. Kempe, Krüger, Zibanejad, Tjärnqvist(i spel 5-5), Norman och har även hållit jämt skägg med Cehlin. Nu är ju läget så att Krüger och Norman är två av våra naturliga centrar vilket utesluter dem. Men de övriga spelarna förtjänar inte platsen mer än Tim.

Ska hur som haver bli spännande att se hur Hardy gör det här. Om ens den situationen dyker upp! Känns som nästintill omöjligt att vara helt skadefria.
100% DJURGÅRDSJ***L
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Jockmaniac skrev:
Magnutz skrev:
Tackar för detta! Har alltid fått strida nästintill själv mot den enorma "Bort med Tim-kuppen". Kan behöva lite rekrytering :wink:

Faktum är att jag kan räkna upp ett gäng spelare som Tim de senaste fem-sex matcherna varit bättre än. Kempe, Krüger, Zibanejad, Tjärnqvist(i spel 5-5), Norman och har även hållit jämt skägg med Cehlin. Nu är ju läget så att Krüger och Norman är två av våra naturliga centrar vilket utesluter dem. Men de övriga spelarna förtjänar inte platsen mer än Tim.

Ska hur som haver bli spännande att se hur Hardy gör det här. Om ens den situationen dyker upp! Känns som nästintill omöjligt att vara helt skadefria.
Att vara bättre än en skadad spelare som inte gjort en match på X antal omgångar är ju förvisso inte direkt svårt; där skulle jag nästan vilja påstå att min gamla skruppliga farmor varit i paritet med Tjärna. ;)

Håller dock annars med om att Tim ser oerhört pigg ut för tillfället.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Bild
Mash

Inlägg av Mash »

Magnutz skrev:Bild
Dom vita prickarna, är det förra säsongens placering?
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Mash skrev:
Nepp, de markerar spellediga datum.
Mash

Inlägg av Mash »

Magnutz skrev:
Mash skrev:
Nepp, de markerar spellediga datum.
Ah, nu såg jag alla datum :lol:
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

DIF_Soldier skrev:Bra text och en intressant läsning.
Jag håller med dig i det mesta, och tycker att dina formationer ser väldigt bra ut.
Men jag börjar bli tveksam på om man inte ska ge Lassen mer och mer speltid nu och låta Falken gå upp som center igen. Djurgården som helhet har nu börjat prestera bra samtidigt som poängen rullar in, och i samma stund som segrarna började komma så har faktiskt Lassen, hur osannolikt det än är, börjat spela stabilt defensivt och kryddat det med ett mål mot Skellefteå. Ingen kan ju förneka att Lassen har varit helt värdelös hittills och under all kritik, med all rätt, men om han själv har fått självförtroende nu efter några bra insatser så tycker jag verkligen att det är dags att ge honom mer speltid för att spela in honom ordentligt och visa att vi har förtroende för honom så att han förhoppningsvis kan bygga upp självförtroendet och höja spelet både en och två nivåer och landa på den nivån som han höll under VM.
Lassen har potential till att bli en stabil elitserieback, men för att han ska lyckas med detta så krävs det att han har självförtroende och får speltid, så jag tycker verkligen att Hardy & Co bör ge honom en ny chans att visa vad han går för.
Sen om han trots det skulle spela dåligt igen så har vi väl inget annat val än att bänka honom, men han är värd en andra chans ur mitt tycke på grund av att han sitter på ett kontrakt över nästa säsong men även för att han har visat vad han kan tidigare.

Den främsta fördelen med om Lassen kommer igång är ju att Falk kan gå upp och leda en femtekedja alá slutspelet ifjol med två hungriga juniorer. Det är ett extra vapen som enbart Djurgården har en potential bredd för att klara av, och det vore utmärkt om vi kunde gå in med fem fungerande kedjor i slutspelet den här säsongen och trötta ut våra motståndare likt ifjol.
Skriv svar