European Trophy 2012

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
pulverapa
Säsongskort: Ja

Sv: European Trophy 2012

Inlägg av pulverapa »

KHL har gått framåt kraftigt de senaste åren. Om det beror på att den är stängd året jag vara osagt.
Tyska ligan är stängd och den har närmat sig elitserien på senare tid. Dock så är den ligan helt spolierad av kanadensare...

Det finns både bra och dåliga saker med stängd liga. Ligan skulle aldrig stängas utan att DIF var med. ;)
sensei
Kontakt:

Re: European Trophy 2012

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev: Vad jag hört är att intresset dog där när inget lag kunde åka ur och det blev tvingade att öppna den igen.
Detta försök till argument är mycket märkligt. Alla vet att publikdödaren nummer 1 för elitserien är när okända klubbar med marginellt publikunderlag går upp.

Jag kan hålla med om att det låter romantiskt, fint och svenskt helylle med öppna sportsliga ligor -- problemet är bara att det i realiteten inte ger samma populäritet som stängda konkurrenter.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
ANTECKNINGSBLOCK
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av ANTECKNINGSBLOCK »

Mycket märkligt att det går så bra med öppna ligor i fotbollen men tydligen är en omöjlighet konkurrensmässigt sätt i hockeyn?
Snacka om att ta död på "tjusningen" (hur jävla hemskt det än må vara) med bottenstriden.
Användarvisningsbild
Heaty

Inlägg av Heaty »

Jag tycker att man ska behålla elitserien - och alla andra svenska ligor öppna. Det finns många lag som etablerat sig och bidrar till att utveckla svensk ishockey samt har bra publik men som är relativt nya i Elitserien. Det är väl bara att kolla på HV71, som bland annat gett oss Stefan Liv.
Jag anser att det är viktigt för att utvecklingen av våra spelare att man har en öppen liga som gör det intressantare att spela hockey i sin lokala klubb och inte behöva söka sig till de lag som faktiskt får spela i Elitserien. Dessutom så går det ju onekligen bra med öppna ligor i t.ex fotbollen? Så varför skulle det inte funka i hockeyn?
Sen tycker jag att det är mer "äkta" att vinna en öppen liga än en stängd.

Ber om ursäkt för luddigt inlägg...
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

ANTECKNINGSBLOCK skrev:Mycket märkligt att det går så bra med öppna ligor i fotbollen men tydligen är en omöjlighet konkurrensmässigt sätt i hockeyn?
Snacka om att ta död på "tjusningen" (hur jävla hemskt det än må vara) med bottenstriden.
Det är mycket möjligt att även fotbollen skulle gå bättre med en stängd liga. Så länge inte fotbollen i sverige går före och stänger sin liga, och därmed kanske tar ännu mer plats från hockeyn så är jag glad..

Skämt åsido, jag vet inte om stängda ligor är bra för fotboll eller andra sporter över huvud taget. Däremot ser vi med all tillgänglig statistik att det ger en väldigt positiv effekt på populäriteten i hockeyn i de fall det har införts.
Användarvisningsbild
JIIR

Inlägg av JIIR »

sensei skrev:
ANTECKNINGSBLOCK skrev:Mycket märkligt att det går så bra med öppna ligor i fotbollen men tydligen är en omöjlighet konkurrensmässigt sätt i hockeyn?
Skämt åsido, jag vet inte om stängda ligor är bra för fotboll eller andra sporter över huvud taget. Däremot ser vi med all tillgänglig statistik att det ger en väldigt positiv effekt på populäriteten i hockeyn i de fall det har införts.
Men det är väl just det vi inte ser? SM-Liiga var tvungna att öppna igen för att det var så opopulärt. Dessutom skulle det, som någon tidigare sagt, leda till att andra divisioner än högsta tappar all publik och popularitet.
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

Är inne på Heatys linje i det här fallet, även om en stängd liga inte innebär att alla andra föreningar fövsvinner. Det kommer naturligtvis att finnas utrymme för fler ligor, fastän det skapas en stängd proffsliga.

Argumentet om att kvalitén på DEL och KHL/RSL har ökat genom att man har övergett det system som ES fortfarande följer (i Ryssland kanske man aldrig har haft det?) är inte relevant. Detta för att det främst är av ekonomiska skäl som flera andra ligor har gått om oss. Och det beror på att Sverige är ett litet land. Vill vi råda bot det gör vi nog bäst i att sluta abortera våra barn. Just sayin'...

Att öppna upp vår marknad är inte så klokt ur ett större perspektiv, eftersom det innebär att vi flyttar makten från oss själva. För mig handlar supporterskap fortfarande så ofantligt mycket om hjärta, tradition och identitet. I Sverige har vi faktiskt jämförelsevis gott om detta och det tycker jag att vi ska värna om.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

En stängd liga får precis motsatt effekt mot vad sensei tror, det är jag fullständigt övertygad om. Tråkigt med noll spänning under pågående säsong och på sikt helt förödande för sporten.

Att det fungerar i NHL är ju naturligtvis för att det är en så enormt mycket mer attraktiv liga i övrigt sett till spelarmaterial.

Mitt drömupplägg (än mer nu när vi själva sitter i skiten) är följande utseende på ES:
14 lag

1-8 slutspel
9-10 Utanför slutspel
11-13 Kvalserien
14 Byter plats med 1:an från Hockeyallsvenskan

Sen så kan det så klart komma att se annorlunda ut om man blandar in en europeisk liga.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Alltså, NHL har ju alltid haft en serie bara. Det finns inga fler lag.

Här dödar man ju alla lag och deras fans drömmar om man stänger Elitserien. Intresset för alla lag utanför ES skulle ju tokdö. Och på sikt också i Elitserien om det inte finns någon som helst spänning i en bottenstrid.

Jag följer Djurgården dagligen men skulle man vara avsågade med 15-20 poäng upp till ES plats med 20 matcher kvar skulle jag nog knappast bry mig om att åka en timme till Hovet och kolla. Om det inte finnas något att spela om.
Expert.
Kagen

Inlägg av Kagen »

Lakrisal skrev:Att i sina första matcher möta lag som de flesta inte hört talas om verkar inte vara så intressant, tvyärr. Men så har det alltid varit i ET, det var väl 1500 typ mot Linköping förra året?

Träningsmatcher, jo det är ändå det, är inte jätteheta. Att det kom 2000 till matchen mot Bern var lite av en chock.

Det ska nog bli bättre när Allsvenskan drar igång och matcherna blir viktiga på riktigt.
Allsvenskan spelas över 52 omgångar och DIF kommer vara favorit att vinna 40(?) av de matcherna. Av de 14 lagen i serien ska DIF ha som mål att komma top 3 alt. top 7. Jag är inte helt övertygad om att alla matcher i Allsvenskan kommer ha karaktären av 'viktig på riktigt'.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

SirDIFalot skrev:Alltså, NHL har ju alltid haft en serie bara. Det finns inga fler lag.

Här dödar man ju alla lag och deras fans drömmar om man stänger Elitserien. Intresset för alla lag utanför ES skulle ju tokdö. Och på sikt också i Elitserien om det inte finns någon som helst spänning i en bottenstrid.

Jag följer Djurgården dagligen men skulle man vara avsågade med 15-20 poäng upp till ES plats med 20 matcher kvar skulle jag nog knappast bry mig om att åka en timme till Hovet och kolla. Om det inte finnas något att spela om.
AHA! Medgångare!
Manijock

Inlägg av Manijock »

Metal Machine skrev:
SirDIFalot skrev:Alltså, NHL har ju alltid haft en serie bara. Det finns inga fler lag.

AHA! Medgångare!
Kallas konsumentation, så fan att man pröjsar för något som inte ens är lite underhållning. Oavsett hur mycket man älskar varan i grund och botten, funkar den inte så blir det inga kulor 8)
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Manijock skrev:
Metal Machine skrev:

AHA! Medgångare!
Kallas konsumentation, så fan att man pröjsar för något som inte ens är lite underhållning. Oavsett hur mycket man älskar varan i grund och botten, funkar den inte så blir det inga kulor 8)
Det här är nackdelen med att sätta det sportsliga, traditionella och "rättvisa" framför underhållningsvärdet.

Jag går gladeligen på alla matcher med Florida Panthers -- även när de i praktiken var chanslösa att gå vidare i slutet på grundserien. Det är helt enkelt jävligt kul, snabb hockey, fajter, bekvämt, trevligt och goda drinkar.

Det är naturligtvis inte den lilla skillnaden i spelarnas kompetens som är den avgörande skillnaden att folk vallfärdar även när lag är avklippta i bra (stängda) ligor. Men vad är det? Tål att fundera på.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev:
Det är naturligtvis inte den lilla skillnaden i spelarnas kompetens som är den avgörande skillnaden att folk vallfärdar även när lag är avklippta i bra (stängda) ligor. Men vad är det? Tål att fundera på.
Är det verkligen så svårt att se att skillnaden är världsspelare på varje position och överblivna chipsfetton på 50% av platserna i ES-lagen? :shock:
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Att stänga ES skulle ju innebära en enorm förändring. I stort sett alla A-lag nedanför ES skulle ju få lägga ner verksamheten. Dels för att de inte har något att spela för och dels för att publiken inte vill komma och kolla på träningsmatcher hela året.

Detta skulle innebära att alla talanger som kommer fram måste flytta till någon av ES-klubbarna i typ 6-års åldern för att ha en chans och vi skulle gå miste om 95% av talangerna som finns därute vilket skulle försvaga svensk hockey enormt på sikt.

Hade vi haft ett system i Sverige där de bara fanns 30 lag och 100-tals juniorlag som det gör i NHL, så visst. Stäng ligan. Men det innebär ju också att man måste ha system som med draften och det.

Det är inte bara att stänga ligan och köra på som vanligt.
Expert.
Skriv svar