European Trophy 2012

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Re: European Trophy 2012

Inlägg av SirDIFalot »

Kagen skrev:Lika imponerad som jag är av Rädda Otto-kampanjen lika besviken är jag på publiksiffrorna i ET.

Varför ska media och sponsorer tända till när publiken inte ens behagar dyka upp? Är det en protest mot europatanken så okej men om det saknas intresse bara för att det är försäsong tycker jag det är helt galet. Hade DIF 'bara' hållit samma publiksiffror som Luleå hade det knappast behövts någon rädda Otto-kampanj. Hade man matchat Berlin skulle kassan fyllts på rätt bra. Det är hockey, det är tävlingsmatcher och det är en årligen återkommande turnering som förmodligen bara kommer växa.

DIF, läs spelarna, har imponerat enormt så här långt men publiken stannar hemma. Är verkligen DIF - Bern så mycket tråkigare än DIF - Asplöven eller kommer läktarna gapa lika tomma i Allsvenskan?
Det är ju noll hype och uppmaning till biljettköp på hemsidan. Det är det enkla svaret och den främsta anledning tror jag.

Jag är rätt imponerad av publiksiffrorna. Cirka 2k i ET var mer än jag hade vågat hoppas på. Det tyder på att vi kan få en del bra publiksiffror i Allsvenskan. ET är visserligen en turnering, men det känns alltid som försäsong.
Expert.
Användarvisningsbild
Lakrisal
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Lakrisal »

Att i sina första matcher möta lag som de flesta inte hört talas om verkar inte vara så intressant, tvyärr. Men så har det alltid varit i ET, det var väl 1500 typ mot Linköping förra året?

Träningsmatcher, jo det är ändå det, är inte jätteheta. Att det kom 2000 till matchen mot Bern var lite av en chock.

Det ska nog bli bättre när Allsvenskan drar igång och matcherna blir viktiga på riktigt.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Har alltid tyckt det är lite konstigt att det kommer mer folk mot tråkiga ES-lag än mot något nytt utländskt lag. Det är ju som i fotbollen då det har varit mer folk mot Sundsvall, Gefle osv än när vi spelat mot Rosenborg och andra europeiska lag. De matcherna tycker jag är hundra gånger roligare.

Jag möter mycket, mycket, mycket hellre ett lag som Bern på försäsongen än något lag som vi kommer möta fem gånger kommande säsong. (Inte längre förstås)
Expert.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:
Jag möter mycket, mycket, mycket hellre ett lag som Bern på försäsongen än något lag som vi kommer möta fem gånger kommande säsong. (Inte längre förstås)
Håller med fullt ut. Tyvärr så är det så här det är i svensk hockey. En stor del av publiken går för att de älskar Djurgården, inte för att det bjuds på underhållning primärt. Att luleå har mer publik under försäsongen beror nog helt enkelt på att det inte finns så utvecklad konkurrens på underhållningsfronten.

Hade vi haft stängda serier och en liga som inte sorterade under ideologiska idrottsnormer (idrottsförbundet) och med ett reglemente som faktiskt är publikfriande, så hade läget kunnat vara helt annorlunda.

Det är ett av livets mysterier varför gamla gubbar sitter och stretar emot när det gäller erkänt publikfrieri som touch icing, 5 min majors, osv osv.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev:
SirDIFalot skrev:
Håller med fullt ut. Tyvärr så är det så här det är i svensk hockey. En stor del av publiken går för att de älskar Djurgården, inte för att det bjuds på underhållning primärt. Att luleå har mer publik under försäsongen beror nog helt enkelt på att det inte finns så utvecklad konkurrens på underhållningsfronten.

Hade vi haft stängda serier och en liga som inte sorterade under ideologiska idrottsnormer (idrottsförbundet) och med ett reglemente som faktiskt är publikfriande, så hade läget kunnat vara helt annorlunda.

Det är ett av livets mysterier varför gamla gubbar sitter och stretar emot när det gäller erkänt publikfrieri som touch icing, 5 min majors, osv osv.
Håller med i allt förutom det där med stängd liga, men den har vi diskuterat förut så vi låter det vara tror jag. ;)
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

Lakrisal skrev:Att i sina första matcher möta lag som de flesta inte hört talas om verkar inte vara så intressant, tvyärr. Men så har det alltid varit i ET, det var väl 1500 typ mot Linköping förra året?

Träningsmatcher, jo det är ändå det, är inte jätteheta. Att det kom 2000 till matchen mot Bern var lite av en chock.

Det ska nog bli bättre när Allsvenskan drar igång och matcherna blir viktiga på riktigt.
Det var inte ens 1 000 personer mot LHC förra året, vill jag minnas. Men å andra sidan spelades den matchen i Mjölby. Året dessförinnan dök det däremot upp 3 000 personer för att se DIF - LHC på Hovet.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Kanske fel ställe att ta debatten, men jag kan inte ens förstå hur "stängd liga" kan diskuteras som ett seriöst alternativ? Herregud.
Expert.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:Kanske fel ställe att ta debatten, men jag kan inte ens förstå hur "stängd liga" kan diskuteras som ett seriöst alternativ? Herregud.
Bakgrunden är att det fungerar väldigt bra på andra ställen där det används.

I de länder där vi vägrar inse detta, som Sverige, ser vi att vår liga tappar i konkurrenskraft år efter år.

Nu lär det väl gå en säkring i huvudet på topic-polisen..
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

sensei skrev:
SirDIFalot skrev:Kanske fel ställe att ta debatten, men jag kan inte ens förstå hur "stängd liga" kan diskuteras som ett seriöst alternativ? Herregud.

I de länder där vi vägrar inse detta, som Sverige, ser vi att vår liga tappar i konkurrenskraft år efter år.

Det är ju skillnad på NHL där det alltid varit så liksom. Att applicera det här och döda intresset för publiken i typ alla klubbar utanför Elitserien skulle ju vara mördande för hockeyintresset i Sverige.
Expert.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:
sensei skrev:

Det är ju skillnad på NHL där det alltid varit så liksom. Att applicera det här och döda intresset för publiken i typ alla klubbar utanför Elitserien skulle ju vara mördande för hockeyintresset i Sverige.
SM-liiga är ett bättre exempel. Ligan har haft stark utveckling sedan 2000-talet när den stängdes, och det finns mig veterligen ingen anledning att anta att detta ökade intresse skulle vara negativt för hockeyn i största allmänhet. Tvärt om känns det rimligt att anta att ett starkt intresse för toppligan är bra för sporten i allmänhet.

Med andra ord -- i verkligheten sker den exakta motsatsen till det du skriver.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

sensei skrev:
SirDIFalot skrev:
sensei skrev:

SM-liiga är ett bättre exempel. Ligan har haft stark utveckling sedan 2000-talet när den stängdes, och det finns mig veterligen ingen anledning att anta att detta ökade intresse skulle vara negativt för hockeyn i största allmänhet. Tvärt om känns det rimligt att anta att ett starkt intresse för toppligan är bra för sporten i allmänhet.

Nu hoppar jag in här. Visst har Sm-liiga varit stängd men den har väl öppnat igen för några år sedan?
Avskaffa tre mot tre.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Mattias_87 skrev:
sensei skrev:
SirDIFalot skrev:
sensei skrev:

Nu hoppar jag in här. Visst har Sm-liiga varit stängd men den har väl öppnat igen för några år sedan?
Strikt talat så är "stängd" inget bra ord eftersom klubbar kan kastas ut, alltså är ligan inte stängd per se. I praktiken och all väsentlighet för diskussionen ovan är den dock att betrakta som stängd.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Det sista laget måste väl kvala sig kvar?

Vad jag hört är att intresset dog där när inget lag kunde åka ur och det blev tvingade att öppna den igen.
Expert.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:Det sista laget måste väl kvala sig kvar?

Vad jag hört är att intresset dog där när inget lag kunde åka ur och det blev tvingade att öppna den igen.
Det är i praktiken omöjligt för ett lag att åka ur. Så vitt jag vet finns det bara ett exempel på lag som har åkt ur, och det skedde lustig nog när ligan var stängd. Jag antar att det röstades bort etc.

Alltså är ligan i praktiken stängd. Rätta mig om jag har fel!

Eftersom ligan i praktiken är stängd och har gått riktigt starkt efter dessa regeländringar, så visar den att verkligheten går emot vad alla "tror" om stängda ligor, även i norden.
Användarvisningsbild
Jepe

European Trophy 2012

Inlägg av Jepe »

Är väl bäst av sju mellan 1an i div2 mot jumbon i SM Liiga?
2014-04-07, vad hände?
Skriv svar