Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Magnutz
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Magnutz »

Vidhåller att tacklingen är ful som fan även efter att ha sett den tre gånger till.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

Magnutz skrev:Det jag ser är Madsen trycka till vid kontakt. Han ser ju L komma och här kan vi snacka onödig vårdslös tackling. Ska kolla igeb. Återkommer.

Det är vi överrens om.
Onödig? Möjligtvis, hade Lauritzen själv gjort den om han kunnat? Högst troligt.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

crike skrev:
Magnutz skrev:Det jag ser är Madsen trycka till vid kontakt. Han ser ju L komma och här kan vi snacka onödig vårdslös tackling. Ska kolla igeb. Återkommer.

Det är vi överrens om.
Onödig? Möjligtvis, hade Lauritzen själv gjort den om han kunnat? Högst troligt.
Det hade han säkert gjort men situationen hade ju bara varit samma. Det är inte personerna bakom tacklingen vi ska hata - det är tacklingen :)

Det är ju när Madsen liksom nästan är förbi hela situationen som han sätter axeln i skallen på L. Som en eftertanke. Slarvigt och farligt.

Jimmie satsar ju järnet på tacklingarna och de är ju i stort sett alltid gränsfall enligt expertisen eftersom de som får ta del av tacklingen på isen skakas om en smula, blir lite groggy och så...

Men, det är just de här onödiga och farliga grejerna jag vill ha bort. Rena Nord/syd-smällar är härliga.
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

Magnutz skrev:
crike skrev:

Det är vi överrens om.
Det hade han säkert gjort men situationen hade ju bara varit samma. Det är inte personerna bakom tacklingen vi ska hata - det är tacklingen :)

Det är ju när Madsen liksom nästan är förbi hela situationen som han sätter axeln i skallen på L. Som en eftertanke. Slarvigt och farligt.

Jimmie satsar ju järnet på tacklingarna och de är ju i stort sett alltid gränsfall enligt expertisen eftersom de som får ta del av tacklingen på isen skakas om en smula, blir lite groggy och så...

Men, det är just de här onödiga och farliga grejerna jag vill ha bort. Rena Nord/syd-smällar är härliga.
Hata en tackling, men Magnutz då :)
Klart nord/syd-smällarna är härligast det får jag säga, gillar bara inte när dom börjar slänga iväg avstängningar på upp till 10 matcher (ink cash) för något som till huvudsak (hoho) hör sporten till. Visst att det kan gå lite fel då och då men det kan inte finnas många spelare där ute som medvetet vill förstöra karriären för en motståndare...kanske bara plocka honom ur matchen hehe
Användarvisningsbild
Jokester
Säsongskort: Ja

Inlägg av Jokester »

Om en tackling är onödig eller ej är ganska oväsentligt då det inte är utvisning för onödiga tacklingar i ishockey.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

crike skrev:
Magnutz skrev:
crike skrev:

Det är vi överrens om.

Hata en tackling, men Magnutz då :)
Klart nord/syd-smällarna är härligast det får jag säga, gillar bara inte när dom börjar slänga iväg avstängningar på upp till 10 matcher (ink cash) för något som till huvudsak (hoho) hör sporten till. Visst att det kan gå lite fel då och då men det kan inte finnas många spelare där ute som medvetet vill förstöra karriären för en motståndare...kanske bara plocka honom ur matchen hehe
Jag vill ha bort avstängningarna. Det är ju huvudtanken bakom tråden jag skapat här. ;) Men i vissa fall - där det är solklart, även i mina barbariska ögon, att det handlar om överfall, fula skittacklingar av korkade spelare. Då ska det ändå finnas ett straff för dem.

Jag gillar Jimpas pang-pang-hockey och Bertilssons intentioner med tacklingen som fällde Berglund som en gammal tall. Jag gillar inte skit-tacklingar som den Madesen delar ut, i förbifarten. Den sortens hits är korkade och bara farliga.

:)
Användarvisningsbild
android

Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av android »

Fel tråd kanske. Men inom tio år är det lika mycket filmningar inom hockeyn som i fotbollen. Sanna mina ord. Luleå leder utveckling av svensk ishockey. Björnarna från norr. Hua.
Född till sportchef.
Magnutz

Re: Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Magnutz »

android skrev:Fel tråd kanske. Men inom tio år är det lika mycket filmningar inom hockeyn som i fotbollen. Sanna mina ord. Luleå leder utveckling av svensk ishockey. Björnarna från norr. Hua.
Håller med... Abbotts m fl grinar och håller på. Tycker hockeyn har alla chanser att få bukt med detta innan det börjar sprida sig. Klubbarna har stort ansvar här. Domarna. Och en ny instans istället för disciplinnämnden eftersom den nuvarande inte kan eller förstår sig på hockey för fem öre.

Hockeyspelare som filmar är en skam för laget de representerar och för sporten de utövar.
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

@Magnutz, pallar inte att länka till den nu men kan du läsa DNs dom och säga om du är enig med dom. Dom hävdar att avstägninge grundar sig på att tacklingen kommer från sidan och att den är mot huvudet. Jag säger som Brasse, fel fel fel :)
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

crike skrev:@Magnutz, pallar inte att länka till den nu men kan du läsa DNs dom och säga om du är enig med dom. Dom hävdar att avstägninge grundar sig på att tacklingen kommer från sidan och att den är mot huvudet. Jag säger som Brasse, fel fel fel :)
Kollar på sekvensen från 2:22 HÄR och det är uppenbart att Madsen väljer att proppa sin motståndare fult. Avstängning och böter i det här fallet är helt i linje med vad jag anser vara rätt. Påminner om de tacklingar i NHL som också renderar i straff och dryga böter just för att tacklingar av detta slag ofta leder till hjärnskakningar. Sen är tacklingen i sig så jävla rutten att jag skulle vilja sparka Madsen lite på pungen, men civiliserad som jag är så avstår jag.

Min motivering till avstängningen och böterna lyder:

Då Morten Madsen med uppebart uppsåt väljer att tackla Sebastian Lauritzen mot huvudet i en situation där Morten Madsen har åtminstone två andra, regelrätta alternativ, blir påföljden 5 matchers avstängning samt 5 matcher i form av böter.

Sen kan vi vikta detta mot Jimpas propp och också Bertilssons. Dessa två är fan inte fula. Ölvestad är snabb och hård och skoningslös, men inte elakt ful. han är tuff att möta. Bertilssons tackling är inte något att höja på ögonbrynen över alls. Han går in i situationen för att dela ut en bröstvärmare och möter "Mannen med Huvudet i Bröstet"..

Men men. Morten Madsen skiter i det blå skåpet här och det är tydligt att han gör det han gör med flit.
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

Noterade ni att Simon Bertilssons tackling som renderade i 7 matchers avstäning fanns med under sista powerbrejekt i segmentet "veckans tacklingar"?
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Jockmaniac

Inlägg av Jockmaniac »

Ny propp mot huvudet idag som kommer spä på mediaelden. Tror det var Hyvönen på Hallin. Vad trött jag blir!
100% DJURGÅRDSJ***L
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Jockmaniac skrev:Ny propp mot huvudet idag som kommer spä på mediaelden. Tror det var Hyvönen på Hallin. Vad trött jag blir!
Vägskäl nu. En mängd bra beslut måste tas om det ska bli ordning i röran.

Först måste de som sitter och beslutar om straff ha en grundlig och relativt lång hockeyerfarenhet. Helst ska de ha varit aktiva själva. Att vara hockeyintresserad räcker inte. Sen sticker jag ut hakan här och menar att det inte ska finnas kvinnor med i besluten som gäller en sport där bara män tävlar. (Damhockey är en sport för sig). Detta har inget med genus att göra. Det har enbart med erfarenheten och kunskapen att bedöma en sport att göra. En kvinna har aldrig spelat elithockey med män. Inte i Sverige i alla fall. Då ska de inte vara med och ta beslut som handlar om det som försiggår på isen. (väntar på mothugg hehe)

Problemet är att Disciplinnämnden har straffat OK tacklingar hårt. Hur fan ska de göra nu när de får se riktigt fula grejer?!
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Bertilssons tackling är helt ren, men den såg farlig ut med allt efterspel.
"Jamen, de skickade ju in ambulans!"

Madsens tackling däremot är fulare, långt fulare, och får en kortare avstängning?
Anledningen? Det berodde inte på tacklingen; det berodde på ambulansen.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Jokester

Inlägg av Jokester »

DIF_Soldier skrev:Bertilssons tackling är helt ren, men den såg farlig ut med allt efterspel.
"Jamen, de skickade ju in ambulans!"

Madsens tackling däremot är fulare, långt fulare, och får en kortare avstängning?
Anledningen? Det berodde inte på tacklingen; det berodde på ambulansen.
Märkligt sätt att resonera det där tycker jag. Inte fan är det den tacklande spelarens problem att den han tacklar är gjord av glas?
Någon som på allvar tror att en spelare som Corey Perry eller Steve Stamkos ens ramlat av den tacklingen?

Patetiskt disciplinnämnden.
Skriv svar