Luleå HF - Djurgårdens IF, 8/10 2009

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
sthlm_dif
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Luleå HF - Djurgårdens IF, 8/10 2009

Inlägg av sthlm_dif »

Caveman skrev:Håller med till en viss del, men det är ändå en första målvakt i Elitserien, i ett lag som satsar på att gå till slutspel. Men där har DIF ett stort problem, målvaktsfrågan, det är en fråga som också skulle kunna göra försvaret mer stabila.
Det är ju DIF som har valt att satsa på Wesslau.
Alla vet ju att han inte räcker till som förstamålvakt, Wesslau vet det säkert själv, det är jag övertygad om att han gör. Han gör så gott han kan, han är inte bättre än så här, men trots det är han vår överlägset bästa målvakt.

Det är DIF Hockeys lednings fel att vi befinner oss i en situation utan en förstamålvakt.
Wesslau kan ju inte klandras för detta, då det är omöjligt att bli 2-3 snäpp bättre under ett sommaruppehåll.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Användarvisningsbild
Caveman

Inlägg av Caveman »

sthlm_dif skrev:
Caveman skrev:Håller med till en viss del, men det är ändå en första målvakt i Elitserien, i ett lag som satsar på att gå till slutspel. Men där har DIF ett stort problem, målvaktsfrågan, det är en fråga som också skulle kunna göra försvaret mer stabila.
Alla vet ju att han inte räcker till som förstamålvakt, Wesslau vet det säkert själv, det är jag övertygad om att han gör. Han gör så gott han kan, han är inte bättre än så här, men trots det är han vår överlägset bästa målvakt.

Det är DIF Hockeys lednings fel att vi befinner oss i en situation utan en förstamålvakt.
Wesslau kan ju inte klandras för detta, då det är omöjligt att bli 2-3 snäpp bättre under ett sommaruppehåll.
Det håller jag med om som sagt!
Användarvisningsbild
sthlm_dif

Inlägg av sthlm_dif »

Caveman skrev:
sthlm_dif skrev:
Caveman skrev:vad ska dom göra, ställa sig på mållinjen och agera extra keeper?
1. Inte låta motståndarspelare stå helt orörda 10 cm framför Wesslau.
2. Täcka skott.

Det är två enkla uppgifter som DIFs backar verkar ha uppenbara problem med, eller är det även Wesslaus fel att motståndarna får skymma honom?
Kanske borde han putta undan dom själv?
1. Ja, är spelarna för närgångna så är det bara för Wesslau att putta/knuffa/slå med klubban på motspelaren. Te.x Brodeur i Devils, är det så att backarna inte tar bort motspelarna så gör han det själv av den enkla anledningen att han vill ha fri sikt, så han kan se när det kommer ett fladdrande dragskott från blå & inte som Wesslau som sätter sig ner på knä.
2. Visst, forwards kan & ska täcka skott när, var & hur är en avvägning. För täcker dom skott på ett "felaktigt" sätt så försvårar dom det än mer för Wesslau.
Där har du i och för sig väldigt rätt. Han borde anstränga sig mer på den fronten, men faktum kvarstår trots det att det inte är hans uppgift som målvakt.
Han är ju inte Brodeur precis :wink:
Om en målvakt ska behöva ta det jobbet indikerar det ju bara på att backarna missköter sitt arbete.
Men som sagt, backarna samt Wesslau måste höja sig aningen för att det ska gå bra i år. Det är nyckeln till framgång i år, den saken är säker.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Wesslan gör några mindre bra ingripande, men också en hel del rätt bra räddningar så tycker inte man enbart kan gnälla på honom. Luleå var ju dock äckligt effektiva i sitt powerplay. Detta hade kunnat sluta hur som helst, ett oavgjort resultat hade inte varit helt orättvist... Orkar inte kommentera så mycket mer.

Eller jo, det orkar jag visst: Någon som jag tycker har höjt sig 2-3 klasser i defensiven sen förra året är Andreas Holmqvist. Allvarligt talat, vad har hänt med karln? Han spelar ju aggressivt! Förra året åkta han runt som en rädd hare så fort spelet blev lite fysiskt.

Timmy Pettersson gör ju dock en riktig pissmatch. Förstår dock inte hur folk kan gnälla på Mackan efter den här matchen, visst han tappar pucken då & då men tycker han krigar på bra och skapar lägen både för sig själv och medspelarna.

MAtchen på lördag blir ju intressant mot ett tokrevanschsuget FBK...kan vi störa dem i början på matchen tror jag vi kan få dem precis dit vi vill.
Användarvisningsbild
Caveman

Inlägg av Caveman »

sthlm_dif

Jo, jag vet att han inte är någon Brodeur, det var bara ett exempel. Men tittar man på NHL så är det väldigt vanligt att målakterna gör detta för att få fri sikt, särskilt i spel BP då det inte alltid finns någon möjlighet för backarna att plocka bort motstånderna som skymmer målvakten. Men äve forwards har ett stort ansvar, speciellt att täcka skott utifrån.
Här tar jag ett ex till med Brodeur, han har sagt till sina spelare att inte täcka skott i tid & otid då det gör att han tappar ögonkontakten med pucken.
Användarvisningsbild
mårten

Inlägg av mårten »

sthlm_dif skrev:

Håller med dig, när jag säger att målvaktsspelet är uselt är det Wesslau jag menar , men det är inte hans fel i grund och botten. Man tycker att ledningen / målvaktstränaren / tränarna skall ha sett deta under förra säsongen, sommaruppehållet att han inte riktigt räcker till. Wesslau verkar som en skön kille som bjuder på sig själv och jävligt synd att han inte lyckas bättre än han gör. Hoppas verkligen att det löser sig i år och att vi klarar slutspel , tackar av Wesslau och lägger krutet på en 1:a målis nästa säsong
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

En punkt till: in med Cehlin istället för Tim E från start i nästa match. Sillen har bevisat att han klarar att spela sitt spel på den här nivån, Tim åker bra skridskor men inte så värst mycket mer. Jag har trott sen han kom till oss att han ska blomma ut och bli vass men den dagen har liksom aldrig kommit....dags att lämna över till någon annan, och Cehlin står helt klart på tur.
fillefilander

Inlägg av fillefilander »

Varför fick inte Krüger nån ass på sista målet?! Det var ju en grymt fin skarv fram till Cehlin på Josefssons passning!
Nån mer som tänkte på det?
fillefilander

Inlägg av fillefilander »

Videobevis.

Kolla 2:40 i i filmen! Jag såg det live på PPV, fattar inte hur dom kan missa den skarven han gör.

http://tv4play.se/sport/hockeykanalen?v ... currPage=0
Användarvisningsbild
Caveman

Inlägg av Caveman »

fillefilander skrev:Varför fick inte Krüger nån ass på sista målet?! Det var ju en grymt fin skarv fram till Cehlin på Josefssons passning!
Precis, tänkte precis skriva det när jag såg att det bara stod att Josefson fått en assist. Tycker det var en klockren ass av Kruger (jag vet fortfarande inte hur man får prickarna över u:et i Kruger, där sviker mitt minne mig)
Soulsic

Inlägg av Soulsic »

Krüger kanske kan få en till assist i efterhand.

Marcus Nilson, vad håller han på med ute på isen? Trodde efter Linköping matchen, då han var riktigt bra, att han var på gång, men idag var han fan inte bra. Hur många mål bakåt har han legat bakom så här långt?
jensa85

Inlägg av jensa85 »

Caveman skrev:
fillefilander skrev:Varför fick inte Krüger nån ass på sista målet?! Det var ju en grymt fin skarv fram till Cehlin på Josefssons passning!
Precis, tänkte precis skriva det när jag såg att det bara stod att Josefson fått en assist. Tycker det var en klockren ass av Kruger (jag vet fortfarande inte hur man får prickarna över u:et i Kruger, där sviker mitt minne mig)

Klockren ass på Krüger, synd att han inte får den officiellt.

Prickarna över u får du genom att först trycka på tangenten till höger om å(iaf på mitt tangentbord) och sen på tangenten u :wink:
Användarvisningsbild
alskar_dif
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av alskar_dif »

Caveman skrev: Sedan så undrar jag lite över Tjärna, var finns viljan, skridskoåkning, det fysiska spelet, ser ut som att han har iallafall ett skydd kvar på ena skridskon.

Samma med Marcus Nilson.

:?
Användarvisningsbild
Caveman

Inlägg av Caveman »

Krüger..... Så var det ja... Tack för hjälpen. Men visst måste han kunna få en poäng i efterhand, den skarven var solklar.

Var är Kall-El med sin matchrapport, han måste ha sett när Tim E tog en utvisning som återigen var i anfallszonen.
Senast redigerad av Caveman den 2009-10-09 15:47:18, redigerad totalt 1 gånger.
snobbas

Inlägg av snobbas »

Celin om målet och matchen, www.hockeymedmariehallman.se
Skriv svar