Krig i familjen?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Kojak

Inlägg av Kojak »

ogooglad skrev:
Micke Nylander skrev:God morgon.

Kagen, jag förstår hur du tänker. Det finns flera bilder av den uppkomna situationen, men vi får inte glömma bort det viktigaste: Om DIF Hockeys hyresvärd även är delägare i bolaget så har DIF större möjligheter att få en EGEN arena (Nybyggd Hovet) som renderar i mer pengar.

När jag säger "egen" menar jag naturligtvis en arena som bara DIF spelar i, där intäkterna blir betydligt fler än vad de är idag.

Om AEG inte har aktier i DIF kan de, som du säger, hyra ut Hovet till DIF men då blir det inte någon skillnad än vad det är idag egentligen, det vill säga ingen DIF-arena. Vem vet, kanske ombyggnationen i så fall inte blir som vi Djurgårdare skulle önska? Och intäkterna blir därefter.

AEG vill värna om supportrarna de också. Vill vi ha ståplats? Då ska vi få det! Vill AEG göra detta för oss supportrar om de inte innehar några aktier i DIF? Tveksamt!

För övrigt, läs på startsidan här nu.

Beröm till Jerker Dammbro som lyckades tyda mina runskrifter! :P

Först och främst så har klubbar flyttats runt mellan stadsdelar, städer och lansdsdelar tidigare. En sammanslagning är i sammanhangetinte helt otrolig - på sikt.

Ta bajen hockey - de är väl farmarlag till DIF hockey - innan de konkade. Vem tror du skulle tro det var möjligt för 15 år sedan?

Jag tror givetvis inte att AEG bara en dag säger att nu slås klubbarna ihop. Det jag säger är att det skulle ligga i AEG´s intresse att både bajen och DIF skulle spela i deras arenor och att det allra bästa givetvis vore om DIF och bajen var en klubb istället för två.

Med ett sammanslaget bajen och DIF skulle fotbollsarenan kunna fyllas, och globen skulle kunna fyllas för hockey.

Om AEG får välja - tror du inte detta skulle vara drömmen?

Men som sagt, så finns ju vi supportrar som skulle stoppa det. Men vad gör vi för att stoppa början på denna resa - ingenting. vad säger att vi kommer göra någonting nästa gång, eller gången efter det?

Varje gång ett krisbeslut måste tas - och det finns ett sätt att stärka bajens och DIFs relation - så kommer AEG verka för att så blir fallet.

Allt tro något annat är naivt.
Jag köper dina argument, men du nämner en viktig faktor i det hela själv. Vi supportrar, även Bajenfansen, skulle reagera och detta VET AEG. Ihopslagning pratades det om igår också, och Mats tänker inte gå med på det! Ingen styrelse skulle gå med på det. Hatet är för stort mot Bajen och kärleken är ännu större!

Skulle det diskuteras så skulle det bli värre här uppe än vad det blev i Göteborg när tre klubbar skulle bilda FC Gothia! Tro mig, du behöver inte vara orolig!

I övrigt måste jag fråga om det är några fler argument som nämnts som du inte förstår? Jag tycker det här är ett för bra forum för att frågor inte ska kunna ställas och jag hoppas att vi som var på mötet igår kan svara på dessa frågor. Det är viktigt att folk förstår detta!

Sen att det finns idioter som tänker sluta stötta DIF Hockey helt och hållet pga detta är bara så korkat. De är inte välkomna tillbaka när DIF (Inte DIF/Hammarby) vinner Sm-Guld i hockeyn! ;)
ogooglad
Kontakt:

Inlägg av ogooglad »

Grundproblemen sammanfattas nedan:

1 - Staden vill bygga lyxiga arenor för att kunna sola sig i glansen.

2 - Staden vill inte driva då man går med förlust.

3 - Staden vill att 1 part driver alla tre arenor (varför vet jag inte?)

Då får AEG driva arenorna.

Både bajen och DIF vill ju egentligen äga och driva sina egna arenor, nu kommer AEG göra det istället. Det är inte bra.
AEG´s intresse är att tjäna pengar till AEG - inte att tjäna pengar till DIF.

Om DIF får alla pengar från alla arr på hovet - vad tjänar då AEG på det hela? Givetvis skall de ha en rätt stor del av vinsten. Alternativet är att alla pengar går in i DIF men att då DIF istället gör en jättevinst och ger den vinsten till AEG.

Dock, AEG tjänar pengar på att DIF går bra - för då fylls deras arena (hovet) - så AEG kommer nog pumpa in en del pengar i DIF. Vi blir därmed än mer beroende av AEG och kommer vara tvungna att göra som de säger allt oftare.

Titta på de föreningar AEG äger idag - är det cirkussällskap eller är det idrottsklubbar med själ och hjärta?

Så länge DIF hockey går bra så är det intressant för AEG - så fort det går sämre så tappar de intresset och cashar ut - men de driver fortfarande alla stockholms arenor i 30-40 år till.
Låt säga att DIF ramlar ur elitserien. Man saknar då Stockholmslag i elitserien - AEG kan sätta sin plan i verket.

Man kan köpa upp typ Huddinge - byta namn, satsa som faan och vips så har vi ett nytt nybildat Stockholmslag i elitserien.
Som ägare i DIF hockey kan AEG sedan se till att det nya laget stannar där uppe medan DIF hålls på mattan.

AEG har enkelt och effektivt bytt ut bajen och DIF mot ett nytt lag som hela Stockholm kan samsas kring.

Visst, det är lite långsökt, men poängen är återigen att scenarion som detta kommer ligga i AEG´s intresse - och genom att bjuda in dem i bajen och DIF samt i arenorna så kommer vi ge dem möjlighet att när läge ges, slå till och genomföra sina förhoppningar.
Senast redigerad av ogooglad den 2008-04-23 09:20:07, redigerad totalt 1 gånger.
ogooglad
Kontakt:

Inlägg av ogooglad »

Micke Nylander skrev:
ogooglad skrev:

Kagen, jag förstår hur du tänker. Det finns flera bilder av den uppkomna situationen, men vi får inte glömma bort det viktigaste: Om DIF Hockeys hyresvärd även är delägare i bolaget så har DIF större möjligheter att få en EGEN arena (Nybyggd Hovet) som renderar i mer pengar.

När jag säger "egen" menar jag naturligtvis en arena som bara DIF spelar i, där intäkterna blir betydligt fler än vad de är idag.

Om AEG inte har aktier i DIF kan de, som du säger, hyra ut Hovet till DIF men då blir det inte någon skillnad än vad det är idag egentligen, det vill säga ingen DIF-arena. Vem vet, kanske ombyggnationen i så fall inte blir som vi Djurgårdare skulle önska? Och intäkterna blir därefter.

AEG vill värna om supportrarna de också. Vill vi ha ståplats? Då ska vi få det! Vill AEG göra detta för oss supportrar om de inte innehar några aktier i DIF? Tveksamt!

Först och främst så har klubbar flyttats runt mellan stadsdelar, städer och lansdsdelar tidigare. En sammanslagning är i sammanhangetinte helt otrolig - på sikt.

Ta bajen hockey - de är väl farmarlag till DIF hockey - innan de konkade. Vem tror du skulle tro det var möjligt för 15 år sedan?

Jag tror givetvis inte att AEG bara en dag säger att nu slås klubbarna ihop. Det jag säger är att det skulle ligga i AEG´s intresse att både bajen och DIF skulle spela i deras arenor och att det allra bästa givetvis vore om DIF och bajen var en klubb istället för två.

Med ett sammanslaget bajen och DIF skulle fotbollsarenan kunna fyllas, och globen skulle kunna fyllas för hockey.

Men som sagt, så finns ju vi supportrar som skulle stoppa det. Men vad gör vi för att stoppa början på denna resa - ingenting. vad säger att vi kommer göra någonting nästa gång, eller gången efter det?

Varje gång ett krisbeslut måste tas - och det finns ett sätt att stärka bajens och DIFs relation - så kommer AEG verka för att så blir fallet.

Jag köper dina argument, men du nämner en viktig faktor i det hela själv. Vi supportrar, även Bajenfansen, skulle reagera och detta VET AEG. Ihopslagning pratades det om igår också, och Mats tänker inte gå med på det! Ingen styrelse skulle gå med på det. Hatet är för stort mot Bajen och kärleken är ännu större!

Skulle det diskuteras så skulle det bli värre här uppe än vad det blev i Göteborg när tre klubbar skulle bilda FC Gothia! Tro mig, du behöver inte vara orolig!

I övrigt måste jag fråga om det är några fler argument som nämnts som du inte förstår? Jag tycker det här är ett för bra forum för att frågor inte ska kunna ställas och jag hoppas att vi som var på mötet igår kan svara på dessa frågor. Det är viktigt att folk förstår detta!

Sen att det finns idioter som tänker sluta stötta DIF Hockey helt och hållet pga detta är bara så korkat. De är inte välkomna tillbaka när DIF (Inte DIF/Hammarby) vinner Sm-Guld i hockeyn! ;)

Jag har inga direkta frågor.

jag förstår uipplägget. Jag förstår vad styrelsen har sagt. Jag förstår varför ni tror att det är det bästa som kan hända.

jag vet att grundproblemet är Stockholms stad och att det nu troligen är för sent att ändra på något.

Jag äcklas av att ha med bajen att göra, men jag hoppas att inget än värre kommer ske i framtiden.
Jag är ocksåp helt övertygad om att detta är stadens dolda agenda och att DIF fotboll aldrig kommer få några förutsättningar framöver.

Men men, DIF är starkare än AEG - om 20 år så är de borta och helt andra förutsättningar råder.

Detta är priset klubbarna kommer få betala iochmed bolagiseringen - det har hänt utomlands och det börjar hända i Sverige. Det är trist men det är så det är.

Att kalla dem som protesterar med bojkott för idioter är inte rätt. Målet med en bojkott är att rädda DIF - på samma sätt som ditt mål är att rädda DIF. Målen är samma - vägarna olika.
Kagen

Inlägg av Kagen »

ogooglad skrev: Jag är ocksåp helt övertygad om att detta är stadens dolda agenda och att DIF fotboll aldrig kommer få några förutsättningar framöver.
Staden styrs av våra folkvalda politiker. Ledningen för Globenarenorna är i högsta grad politisk. Som alla vet har majoriteten skiftat i Stockholm de senaste valen så att det skulle finnas någon dold agenda här tror jag är väl konspiratoriskt.

Jag är dessutom övertygad om att det varit fullt möjligt att köpa loss Hovet från Globenarenorna om upplägget bara presenterats tillräckligt bra men istället har Djurgården velat mellan å ena sidan Globen med sin kapacitet och Hovet med sin stämning. Med facit i hand är det lätt att vara kritisk idag. Hade Djurgården satt ned foten för flera år sedan och sagt att vi ska spela alla våra matcher i Hovet och vill köpa in oss i Hovet så hade situationen kunnat se annorlunda ut idag.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
rikkard

börjar bli trött på kisrubriker...

Inlägg av rikkard »

Affären är en möjlighet att ta över Hovet och att säkra vår elitserielicens. Det är antingen det eller en resa till allsvenskan utan returbiljett.

Jag hade naturligtvis föredragit att Dif fotboll och Hockey legat under samma tak, men utifrån de förutsättningar som finns är det i dagsläget omöjligt. Vi måste vara realistiska och pragmatiska i den här situationen.

Ifall affären öppnar upp möjligheten för oss att ta över driften av Hovet får vi inte stå bredvid och titta på.

Jag tycker att debattartikeln från Jakobsson är otroligt onödig. Finns ingen anledning att skapa krisrubriker i media. Ta ett möte och red ut frågan och gör ett gemensamt uttalande.

Vi måste vara enade även i framtiden...
Kagen

Inlägg av Kagen »

Ja, Jacobssons artikel känns felplacerad.

Djurgården Hockey har nu tagit initativ till ett försoningsmöte vilket naturligtvis är jättebra. Men jag förstår samtidigt ilskan hos Jacobsson med flera som inte informerades.

Det är mycket som kunnat gjorts annorlunda, men säg vilken förening som är felfri..
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Enok svulunder

Inlägg av Enok svulunder »

Kagen skrev:Djurgården Hockey har nu tagit initativ till ett försoningsmöte...
Vad ska dom säga där då?

"Förlåt att vi sabbar DIF Fotbolls idéer och planer på en egen arena"!?
zero_cool

Inlägg av zero_cool »

Mats Larsson förstår inte hur det här beslutet påverkar fotbollen?! Är han på riktigt? Va fan pratar den mannen om... Vårat hockeylag kommer numera bli systerbolag med bajen-fotboll. AEG kommer möjligen ta över hela globenområdet. De vill självklart fylla sina arenor, då också stockholmsarenan. Kommer de lobba för att DIF ska spela där i framtiden? Hmmm låt mig tänka.... dööööhhh... JA! Kommer de sätta press på staden att inte ge oss ny mark... Troligen. Kommer de ge oss Hovet så att vi sköter driften där? Föga troligt.

I min lilla värld är Anschutz en kille som står låååångt till höger i USA... dvs bra mycket längre till höger än våra moderater. Vad vill jag då säga med det, jo jag tror att han gillar deg. Han vill således maximera sin vinst. Gör han det genom att låta DIF sköta Hovet. Nä det tror jag inte. Han lär hyra ut Hovet till ett ok pris och sen ta intäkterna för kringförsäljningen. Han skiter väl i om det är DIF, ajikå eller bajen som spelar på Hovet, bara han får vinsten.

Varför måste vi spela kvar på Hovet? Varför är en ett gemensamt DIF-område helt otänkbart för hockeyn? Det hade varit optimalt för DIF! Nu ska vi istället hamna i knät på AEG/bajen. Mitt råd till styrelsen är följande: se lite längre än till nästa säsong. Åk iväg några dagar med fotbollens styrelse och planera framtiden för ett gemensamt DIF! Ja och se till att backa ur det här med AEG illa kvickt!
Kojak

Inlägg av Kojak »

Enok svulunder skrev:
Vad ska dom säga där då?

Och du påstår att jag är bitter?

Mats pratade om det här också igår, och det han sa är väl inte populärt hos sådana som dig...

Men det faktum att DIF Hockeys styrelse har fått mandat att ta hand om DIF Hockey är väl inte konstigt? Varför ska de tänka på andra grenar? Självklart vill Mats ta så mycket hänsyn som möjligt till fotbollen, men de måste ju i första hand tänka på sig själva, eller hur?

Och jag håller med angående fotbollen. Jag är jävligt sur på Stockholm stad för att de inte kan hjälpa DIF Fotboll att få en bra egen arena, samtidigt som jag är jävligt sur över att de satt käppar för hjulen även för hockeyn. Nu kan hockeyn få en bra lösning, varför ska de inte få det?

En gemensam arena är väldigt skön tanke. Men det är flera år framåt, speciellt med tanke på att DIF Fotboll inte har gillat något av de förslag som kommit. Så det hade förstört för hockeyn som just har lite brådis!

Men visst, en gemensam arena klar om ett-två år, skulle det gå så hoppas jag DIF Hockey väljer det framför det här. Med andra ord, omöjligt!
Kojak

Inlägg av Kojak »

zero_cool skrev:Mats Larsson förstår inte hur det här beslutet påverkar fotbollen?! Är han på riktigt? Va fan pratar den mannen om... Vårat hockeylag kommer numera bli systerbolag med bajen-fotboll. AEG kommer möjligen ta över hela globenområdet. De vill självklart fylla sina arenor, då också stockholmsarenan. Kommer de lobba för att DIF ska spela där i framtiden? Hmmm låt mig tänka.... dööööhhh... JA! Kommer de sätta press på staden att inte ge oss ny mark... Troligen. Kommer de ge oss Hovet så att vi sköter driften där? Föga troligt.

I min lilla värld är Anschutz en kille som står låååångt till höger i USA... dvs bra mycket längre till höger än våra moderater. Vad vill jag då säga med det, jo jag tror att han gillar deg. Han vill således maximera sin vinst. Gör han det genom att låta DIF sköta Hovet. Nä det tror jag inte. Han lär hyra ut Hovet till ett ok pris och sen ta intäkterna för kringförsäljningen. Han skiter väl i om det är DIF, ajikå eller bajen som spelar på Hovet, bara han får vinsten.

Varför måste vi spela kvar på Hovet? Varför är en ett gemensamt DIF-område helt otänkbart för hockeyn? Det hade varit optimalt för DIF! Nu ska vi istället hamna i knät på AEG/bajen. Mitt råd till styrelsen är följande: se lite längre än till nästa säsong. Åk iväg några dagar med fotbollens styrelse och planera framtiden för ett gemensamt DIF! Ja och se till att backa ur det här med AEG illa kvickt!
Du har inte hängt med så mycket i diskussionerna va? Läs igenom denna tråd, framförallt de inlägg som skrevs efter mötet igår. Och börja sen fundera lite. Jag orkar nämligen inte argumentera mot dig då du ställer samma frågor som folk tidigare har ställt i denna tråd. Läs och få svar där! Om du fortfarande inte förstår kanske du kan utveckla dina frågor lite grann?
Användarvisningsbild
Don_T
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Don_T »

Enok svulunder skrev:
Vad ska dom säga där då?

Varför skulle DIF Hockey sabba det?

DIF Fotboll vill ha en ny arena på Östermalm - DIF Hockey vill spela i ett renoverat Hovet!

Mötet är ju till för att reda ut missförstånd, det är ju det allt handlar om egentligen.
DIF! ALLTID - OAVSETT!
spiik
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av spiik »

Micke Nylander skrev:
zero_cool skrev:Mats Larsson förstår inte hur det här beslutet påverkar fotbollen?! Är han på riktigt? Va fan pratar den mannen om... Vårat hockeylag kommer numera bli systerbolag med bajen-fotboll. AEG kommer möjligen ta över hela globenområdet. De vill självklart fylla sina arenor, då också stockholmsarenan. Kommer de lobba för att DIF ska spela där i framtiden? Hmmm låt mig tänka.... dööööhhh... JA! Kommer de sätta press på staden att inte ge oss ny mark... Troligen. Kommer de ge oss Hovet så att vi sköter driften där? Föga troligt.

Du har inte hängt med så mycket i diskussionerna va? Läs igenom denna tråd, framförallt de inlägg som skrevs efter mötet igår. Och börja sen fundera lite. Jag orkar nämligen inte argumentera mot dig då du ställer samma frågor som folk tidigare har ställt i denna tråd. Läs och få svar där! Om du fortfarande inte förstår kanske du kan utveckla dina frågor lite grann?
Håller med! Börjar bli lite tjatigt med alla, helt plötsligt, nyreggade på forumet som sprider en massa surrealistiska argument.

Missförstå mig rätt - alla ska få komma till uttryck, och det är viktigt att detta debatteras och analyseras från alla möjliga vinklar. Men nu är det som är beslutat och försök förstå de bakomliggande orsakerna till att detta just nu är den bästa möjligheten för DIF Hockey att kunna börja konkurrera på samma villkor som övriga klubbar.

Visst, en DIF camp med en superarena må vara det allra bästa alternativet, men knappast det mest realistiska. Det är en dröm som ligger så långt bort från verkligheten att det just förblir en våt dröm.
Möjligt att det skulle kunna bli av i framtiden men för det finns ingen tid att vänta.
Blue Brigade Sthlm
ogooglad
Kontakt:

Inlägg av ogooglad »

spiik skrev:
Micke Nylander skrev:

Håller med! Börjar bli lite tjatigt med alla, helt plötsligt, nyreggade på forumet som sprider en massa surrealistiska argument.

Missförstå mig rätt - alla ska få komma till uttryck, och det är viktigt att detta debatteras och analyseras från alla möjliga vinklar. Men nu är det som är beslutat och försök förstå de bakomliggande orsakerna till att detta just nu är den bästa möjligheten för DIF Hockey att kunna börja konkurrera på samma villkor som övriga klubbar.

Visst, en DIF camp med en superarena må vara det allra bästa alternativet, men knappast det mest realistiska. Det är en dröm som ligger så långt bort från verkligheten att det just förblir en våt dröm.
Möjligt att det skulle kunna bli av i framtiden men för det finns ingen tid att vänta.

Varför äger man ett lag, vad tjänar man för pengar på det?

Om det är ett lag som barcelona, galaxy, valfritt NHL-lag eller liknande så är tv-rättigheter och merchandise en stor intäkt som kan ge stor vinst.
I Sverige finns knappast dessa intäkter - så varför skall AEG ge sig in i bajen och DIF egentligen?

I min värld så ger de sig in i DIF och bajen för att få kontroll över alla arenor i norra europas huvudstad. När de väl har det så kommer den främst aintäkten vara konserter och andra arrangemang - det är därför man ger sig in i detta - inte för att göra DIF till ett världslag.

Hur DIF långsiktigt skall tjäna på att byta huresvärd men fortfarande inte kontrollera och driva sin egen arena övergår mitt förstånd. Sen kanske vi inte hade några alternativ, staden kanske har pressat DIF till detta eftersom staden uppenbarligen vill att samma aktör driver samtliga arenor. om så är fallet skulle man gått ut med det direkt - allt för att sätta fokus på hur staden håller på att sälja ut stockholms idrottslag och arenor till en amerikansk jättekoncern.

Det gjorde inte hockeyn - istället tittade man efter närmsta tvål att böja sig efter.
Användarvisningsbild
Örebroarn
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Örebroarn »

ogooglad skrev:

Vad får folk att tro att AEG bryr sig om Hammarby Hockey? Då hade de väl gått in med pengar då de var på gränsen till konkurs. Sanningen är den att AEG är ett stort multinationellt företag som investerar för att få god avkastning. De har investerat i DIF för att få bättre utgångsläge jäntemot Live Nation i förhandlingarna om globen området. Om vi säger att AEG inte skulle äga hälften av Hammarby Fotboll. Skulle ni då protestera lika högt eller är det bara för de råkar ha investerat i våra rivaler? Den nya idrotten är i grund och botten endast baserad på ekonomi. Med god ekonomi kan man få bra spelare, bra arena osv. Jag tycker att Tommy Jacobsson går för långt och han har precis som Mats Larsson har ett ansvar för att föra deras respektive organisationer framåt. Ska DIF Hockey stå still för att man måste få "klartecken" ifrån DIF Fotboll för att göra saker?
Kojak

Inlägg av Kojak »

ogooglad skrev:
spiik skrev:
Micke Nylander skrev:

Varför äger man ett lag, vad tjänar man för pengar på det?

Om det är ett lag som barcelona, galaxy, valfritt NHL-lag eller liknande så är tv-rättigheter och merchandise en stor intäkt som kan ge stor vinst.
I Sverige finns knappast dessa intäkter - så varför skall AEG ge sig in i bajen och DIF egentligen?

I min värld så ger de sig in i DIF och bajen för att få kontroll över alla arenor i norra europas huvudstad. När de väl har det så kommer den främst aintäkten vara konserter och andra arrangemang - det är därför man ger sig in i detta - inte för att göra DIF till ett världslag.

Hur DIF långsiktigt skall tjäna på att byta huresvärd men fortfarande inte kontrollera och driva sin egen arena övergår mitt förstånd. Sen kanske vi inte hade några alternativ, staden kanske har pressat DIF till detta eftersom staden uppenbarligen vill att samma aktör driver samtliga arenor. om så är fallet skulle man gått ut med det direkt - allt för att sätta fokus på hur staden håller på att sälja ut stockholms idrottslag och arenor till en amerikansk jättekoncern.

Det gjorde inte hockeyn - istället tittade man efter närmsta tvål att böja sig efter.
Tack gode gud så vill inte DIF bli ett värdslag, de vill bara bli ledande i Sverige! :)

Men i alla fall. Visst stämmer det att arenorna även kommer användas till konserter, men vad tror du Globen kommer vara till för när vi spelar på Hovet? AEG vill göra så stor vinst som möjligt, inget konstigt i det. Men DIF Hockey kan locka grymt mycket personer till sina matcher, och som sagt, AEG är beredda att pröjsa så Hovet blir en skön hockeyarena som är Djurgårdens! Konserter? Visst, men det gör väl inget om det blir konserter också, det kommer DIF tjäna på, tror jag!

Fortfarande, det finns risker med allt, men det här var nödvändigt för att överleva.
Skriv svar