Kall-El skrev:
Avslutningsvis är jag ytterst trött på tjatet om att det måste till mer publik. Lägg iställer energin på att minska ner antalet omgångar och det rejält så kan jag garantera att siffrorna kommer att stiga. Finns inte många som är villiga att köpa säsongskort för att se 50+ meningslösa matcher för att sedan bänka sig och se ett eventuellt slutspel. Att man dessutom möter alla lag hemma två gånger gör att huassen blir än mindre.
Har sagt det förut och jag säger det igen. En rak serie med 16 eller 18 lag. Alla möter alla 1 gång hemma borta. Får man dessutom upp rätt lag kommer hockeyintresset att sprida sig och detta är betydligt viktigare än att nuvarande elitklubbar tappar några millar på tv-rättigheterna. 18 lag 32 omgångar och sedan slutspel för de 6 främsta. ( 1 och 2 direktklara för semi. ) Med detta system kommer matcherna att bli hetare samt gälla betydligt mera och då kommer också publiken tillbaka.
Görs detta får vi åter en het serie och då behöver inte klubbledare oroa sig för sviktande publiksiffror...
Lika trött som du är på tjatet om publiksiffror är jag på tjatet om färre omgångar. Elitserien kommer aldrig att spela färre än 50 omgångar igen. Det är bara att acceptera. Först och främst så tjänar 11 elitserielag på det här systemet, och det kan DIF inte ändra på. Dessutom spelar ingen toppliga i europa färre än 44 omgångar (tror det är schweiziska ligan som fortfarande spelar 44 omgångar, resten spelar 50 eller fler). Att bara spela 30 eller 34 omgångar som du föreslår skulle göra att elitserien skulle ligga ljusår efter övriga europa rent ekonomiskt. Alla etablerade elitspelare i sverige skulle försvinna till tyskland, schweiz, österrike, finland och ryssland direkt. Och vi kan glömma alla svenska hemvändare och förstärkningar från NHL/AHL/Finland/Tjeckien som för tillfället håller kvaliteten uppe i elitserien.
Det man kanske kan hoppas på att förbundet kan ändra på är att kanske bredda själva elitserien med 2 eller 4 lag, införa ekonomiska regler likt NHL's lönetak för att göra det jämnare och gå tillbaks till 5 omgångar i slutspelet. Frågan om det breda folkintresset för ishockey är nog lite mer komplex än att det helt enkelt spelas för mycket hockey. Man kanske ska ta en titt på varför ishockeyn har blivit den (etniskt) svenska övre medelklassens sport.
Alright fine det kanske inte blir färre matcher, men så länge inte detta blir fallet bör man inte heller tjafsa om mer publik. Om det inte finns någon efterfråga måste man helt enkelt skära ner på tillgången alternativt göra sin produkt betydligt mer attraktiv på andra sätt. Enkel företagsekonomi.
Det är inte hos Djurgården felet ligger, det är hos supportrarna felet ligger som borde gå på de 25 matcher som bjuds och inte klaga om att det är för mycket. Det är roligt att gå på hockey och hade jag själv bott i Stockholm så hade jag gått på varenda match jag kunnat.
Det är långt ifrån alla som har tiden att gå på 25 matcher per säsong. Eller snarast visst skulle man kunna gå på 25 matcher, om de var så smart lagda så det ALDRIG blev mer än en match i veckan. Som det varit senaste säsongerna har de ju ibland t o m varit två hemmafighter samma helg. Med ett upplägg i den stilen ber man mer eller mindre fansen stanna hemma. Sedan kan man ju fråga sig vilka som kom den smarta ideén att lägga in dubbelmöten mellan lagen. Detta lär inte heller locka mer folk om man säger så. Nej styrelsen borde lägga ner energin på att ändra om seriesystemet, det skulle alla parter vinna på rejält.
Visst går det att ha 50 omgångar, men det förutsätter att man skippar de fullständigt meningslösa landslagturneringarna. Då finns det utrymme för 50 omgångar som det ser ut nu gör det inte det.
Hockeyn borde för övrigt allvarligt fundera på om det inte är dags att bara ha VM vart 4 år. Räcker med ett större mästerskap vartannat år om ni frågar mig.
Kall-El: Du har helt rätt med det där om att göra produkten mer attraktiv men hur man ska göra det vet inte jag det överlåter jag till dem som kan.
Jag tänkte det där på att det är så få invandrare i hockey, varför inte satsa på att få mer invandrare i publiken det finns ju många invandrare i Stockholms förorter det kanske finns ett intresse vad vet jag men som sagt det var bara en tanke som slog mig.
"Det känns skitkul. Det finns inget roligare lag att spela i än Djurgården. Jag är Djurgårdare sedan födseln." - Sagt av Niklas Andersson
Antingen har de väl inte råd eller så är de helt enkelt inte intresserade, så är det ju med alla människor. Om det ska till en kampanj så ska man inte bara locka invandrare.
Självklart ska inte kampanjen bara inrikta sig på invandrare och om det inte finns någon intresse får man skapa ett istället och om inte det går får man komma på något annat men som sagt det var bara en tanke och inget seriöst förslag.
"Det känns skitkul. Det finns inget roligare lag att spela i än Djurgården. Jag är Djurgårdare sedan födseln." - Sagt av Niklas Andersson