Ordförande Mats Larsson skriver till Djurgårdare

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
Don_T
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Ordförande Mats Larsson skriver till Djurgårdare

Inlägg av Don_T »

DIF Hockeys ordförande Mats Larsson har skrivit en krönika där han redogör för läget i föreningen.

Mycket bra skrivet! Det är verkligen dags att publiken tar sitt ansvar och går på hockey!

Läs krönikan: http://www.difhockey.se/nyhet.php?news=3424
DIF! ALLTID - OAVSETT!
DIF 4 EVER

Inlägg av DIF 4 EVER »

Bra skrivet och vettigt resonerat. Hoppas bara att de 2-3 spelare som han pratar om som skall tillkomma är spelare som tillför spetskompetens. Det behövs. Bra om ett par av dem kunde vara riktiga målskyttar. Det är för få av dem i truppen idag. En stabil back skulle också vara bra.
Användarvisningsbild
Hovet

Inlägg av Hovet »

Känns skönt att höra att läget är stabilt inom DIF och att det kommer bli ännu bättre, och mycket av detta beror ju som sagt på vad publiken vill.
Användarvisningsbild
Ritterwand

Inlägg av Ritterwand »

Trevlig och intressant läsning. Tycker att det är jättebra att de ger rapporter och kommentarer då och då. Vill läsa/höra (var tog videointervjuerna vägen förresten?) om allt rörande DIF Hockey från Larsson, Engström, Stoppel och alla i sportgruppen så ofta som det är möjligt.
isolerad

Inlägg av isolerad »

Jag tycker det är kanon att de har som målsättning att hamna i den övre halvan av tabellen nästa år =)

I övrigt var det bra skrivet.
Användarvisningsbild
Lunkan

Inlägg av Lunkan »

Bra och infromativt. Inger ett lugn, hoppas bara lugnet är lika utbrett som han skriver...

Saknar också videointervjuerna. Det tillsammans med brev från Mats inger trygghet och nrhet till föreningen.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

hmmm har man som mål övre halvan av tabellen?
Låter kul, frågan är bara vilka tunga nyförvärv man tänker presentera för att nå detta mål.

Känns som att det sakbnas tvåbackar av klass kombinerat med två målskyttar av klass...
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Mer positivt än i fjol, men övre halvan låter optimistiskt. Med bara 2-3 spelare till så krävs det i så fall att det är Ovetjkin-klass på de två forwardsen och att det är Kung Kronwall som förstärker på backsidan.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Frågan är om det skulle räcka med en Kung Kronwall!

Skulle själva gissa att det skulle behövas 2...
pekka21

Inlägg av pekka21 »

Det känns lite väl optimistiskt att tro dem ska nå en den övre tabellplats redan till nästa säsong men vem vet djurgårds ledningen kanske har ett eller flera ess i rockärmen. Det är väl det man kan hoppas på iaf annars har jag svårt att se att man ska klara dem målsättningen.

Men med en riktigt bra back och två bra forwards till så kan det räcka ganska långt. FYLL GLOBEN I PREMIÄREN!!!!!!!
"Det känns skitkul. Det finns inget roligare lag att spela i än Djurgården. Jag är Djurgårdare sedan födseln." - Sagt av Niklas Andersson
Användarvisningsbild
Don_T

Inlägg av Don_T »

Det Mats Larsson skriver är suveränt och framför allt sant!

Fyll Hovet i premiären!!
DIF! ALLTID - OAVSETT!
pekka21

Inlägg av pekka21 »

Don_T skrev:Det Mats Larsson skriver är suveränt och framför allt sant!

Fyll Hovet i premiären!!

Sorry Hovet ska det ju vara inte Globen.....GO DIF!!!
"Det känns skitkul. Det finns inget roligare lag att spela i än Djurgården. Jag är Djurgårdare sedan födseln." - Sagt av Niklas Andersson
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Don_T skrev:Det Mats Larsson skriver är suveränt och framför allt sant!

Fyll Hovet i premiären!!
Hmmm har jag missat några nya spelarinköp då för jag vid håller att laget vi har nu inte tillhör den övre halvan. Försvinner Thoresen gör vi det än mindre.

Saknas fortfarande en klassback ( minst ) och då snackar vi bra framåt och bakåt samt en pjäs i PP.

Vidare har jag väldigt svårt att se vilka spelare som skallkliva fram och sätta trissan i buren. Skulle nog behöva två snabbskrinnande, tuffa skarprättare. Får vi in detta då köper jag resonemanget om över halvan. Utan detta tror jag inte ettskit på det hela.

Avslutningsvis är jag ytterst trött på tjatet om att det måste till mer publik. Lägg iställer energin på att minska ner antalet omgångar och det rejält så kan jag garantera att siffrorna kommer att stiga. Finns inte många som är villiga att köpa säsongskort för att se 50+ meningslösa matcher för att sedan bänka sig och se ett eventuellt slutspel. Att man dessutom möter alla lag hemma två gånger gör att huassen blir än mindre.

Har sagt det förut och jag säger det igen. En rak serie med 16 eller 18 lag. Alla möter alla 1 gång hemma borta. Får man dessutom upp rätt lag kommer hockeyintresset att sprida sig och detta är betydligt viktigare än att nuvarande elitklubbar tappar några millar på tv-rättigheterna. 18 lag 32 omgångar och sedan slutspel för de 6 främsta. ( 1 och 2 direktklara för semi. ) Med detta system kommer matcherna att bli hetare samt gälla betydligt mera och då kommer också publiken tillbaka.

Görs detta får vi åter en het serie och då behöver inte klubbledare oroa sig för sviktande publiksiffror...
Användarvisningsbild
Don_T

Inlägg av Don_T »

Men kamma luggen!

Tror du DIF bygger ett luftslott som ska vinna SM nästa säsong och sen gå i konkurs?

Jämför förra årets lag med det vi har nu. Finns det någon spelare du skulle vilja ha kvar om du jämför med nyförvärven?

Nu anser jag inte att DIF hittat någon fullgod ersättare för Rudslätt om man bortser från de sista 15 omgångarna förra säsongen, då han ändå bara längtade efter tyska Euro!

Det lag DIF ställer på isen kommer vara klassr bättre än förra säsongens lag och naturligtvis ska de sikta på övre halvan!

DIF har inte värvat klart!
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Tompa J är klart bättre än de backar som fått gå.

I de övriga backfallen är jag betydligt mer tveksam.

Dennis kan nog bli bra på sikt, men räknar inte med några underverk redan i år.

Timmy P tror jag själv inte ett ögonblick på. En kille som inte platsade i Frölunda som sedan reste till HV där han inte heller platsade för att sedan resa till SSK som åkte ur. Detta facit impar inte på mig alls.

Sedan har vi då killen från Bofors, vars namn jag nite kommer på just nu. Han är mer svårbedömd, men om han nu vore riktigt vass misstänker jag att FBK hade lagt vantarna på honom med en gång. Tror tyvärr att risken är rätt stor att detta är en typisk division 1 spelare. Bra i ettan betydligt sämre i elitserien. Skall jag vara helt ärlig luktar det rymanvarning om den killen. Ryman hade visst varit dominant i norska serien, men i Sverige hade han inte mycket att hämta. Risken finns att denna kille går Rymans öde till mötes.

Slutsats; Nuvarande backbesättningen är bättre än förra året, men detta säger egentligen ingenting med tanke på hur uselt det var ställt på denna fronten då. Nuvarande backbesättning kan OMJÖLIGEN anses hålla övre elitserieklass. Skulle vilja påstå att vi gått från att ha haft serien sämsta backar till att ligga runt 9-10.

Forwards; Fimpen och Danielsson är två smarta signingar då de verkar vara tuffa killar som krigar varje sekund de är på isen. Gott så. Centeruppsättningen känns bra, men vilka skall göra målen? Tappar vi Thoresen, vilket jag tyvärr tror vi gör med tanke på vilket skitlag det är som har rättigheterna till honom har vi egentligen ingen naturlig målskytt kvar. Rudan kommer saknas rejält här och om vi vill ha minsta möjlighet att hamna runt 6e plats, som verkar vara det nämnda målet måste det in minst 2 riktigt bra snipers.

Slutsats; Centerbesättningen håller övre elitklass, forwardsen gör det långtifrån. Värst av allt är då givetvis avsaknaden av målskyttar. Värva dessa spelare torde inte heller vara direkt enkelt.

Herr Larsson har nu utmålat målsättningen 5-7 plats. För att nå detta blir han nog tvungen att presentera 1 back i toppklass kombinerat med två påitliga målskyttar. Något annat inlägg härinne pratade om spelare som bröderna Tjärnqvist. Om målsättningen skall kunna uppnås är det nog tyvärr spelare av denna kaliber som måste presenteras. Om Thoresen dessutom försvinner räcker det inte med två pålitlika målskyttar, då måste vi få fram tre!

För att avslutningsvis svara på din fråga, ja jag tycker vi har ett bättre lag just nu än förra året. Tyvärr beror dock detta mest på det faktum att vi hade en usel backbesättning förra säsongen. Denna är bättre nu, men om jag skall vara ärlig känns inte anfallsbesättningen bättre än förra året. Den känns ungefär lika starkt och redan då hade vi problem med målskyttet. Det är som jag ser det en mycket lång väg att vandra för att nå 5-7 plats. Som det känns just nu har vi ett lag för plats 9-10 och jag vågar inte riktigt tänka på vad som händer när Percy öppnar pluskan rejält...
Skriv svar