Femmorna säsongen 2006/2007?
Femmorna säsongen 2006/2007?
http://www.svenskafans.com/hockeyzon/di ... ?id=123242
Hur vill du att femmorna ska se ut säsongen 2006/2007
Hur vill du att femmorna ska se ut säsongen 2006/2007
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Min tanke är att ha en mer rutinerad back tillsammans med en ung ooch lovande. Bättre att ha det så än att ha två junisbackar som vi supportrar blir superdarriga av när de är inne på isen. Det fick i alla fall jag nog av förra säsongen.
Sen spelar det ingen roll vem som spelar mellan Linkan och Thore, den spelaren vinner skytteliga 99 år av 100! Varför slösa bort Otto där?
Sen spelar det ingen roll vem som spelar mellan Linkan och Thore, den spelaren vinner skytteliga 99 år av 100! Varför slösa bort Otto där?
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Själv hoppas man på en rutinerad back till som har offensivkvalite, så slipper alla backpar innehålla en junior. För som Don_T säger, två juniorbackar brevid varandra utgör inte direkt stabilitet.
Men Gud Pettersson och Johansson skulle inte vara helt fel att ha brevid varandra.
PP1:
Tomas Johansson - Jonas Liwing
Fredrik Bremberg - Jimmie Ölvestad - Patrick Thoresen
Vem hade du tänkt skulle teka där? ;)
Men Gud Pettersson och Johansson skulle inte vara helt fel att ha brevid varandra.
PP1:
Tomas Johansson - Jonas Liwing
Fredrik Bremberg - Jimmie Ölvestad - Patrick Thoresen
Vem hade du tänkt skulle teka där? ;)
- Kid Notorious
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Min högst personliga uppfattning är att man borde plocka in en junis i varje kedja. Fimpan tanken på en juniskedja och låtdem istället spela med mer rutinerat folk! I bättre omgivning tror jag de utvecklas fortare kombinerat med att de med största säkerhet får mer speltid jämfört med att bli förpassad til en juniskedja. Dessutom ger detta en möjlighet till 4 jämna kedjor som kan spela lika mycket vilket i sin tur innebär att vi kan spela hårdare med vissa spelare i PP samt boxplay. Avslutningsis tror jag inte heller det är så lyckat att slänga in allt krut i en kedja då risken blir stor att hela laget rääknar med att denna trio skall producewra vilket sätter stor press på dessa individer samtidigt som det kanske innebär att övriga spelare inte krigar på lika hårt då de räknar med att första kesjan skall göra jobbet. Fyra jämna kedjor är i mitt tycke bättre bådeför spelarna och för lagets bästa.....
- Diffe89
- Säsongskort: Ja
- Kontakt:
Jag vågar inte riktigt satsa på From-Björk, annars tycker jag att dina femmor funkar helt klart, Tomas, din förstafemma är klockren, de andra tycker jag ska se ut så här:
2:a femman
Ölvestad - Ottosson - Hörnqvist
R. Pettersson - T. Pettersson
3:e femman
Eklund - Falk - Danielsson
Ericsson - Persson
4:e femman
Thörn - Engqvist (så länge) - Löfberg
From-Björk - Liwing
Jag tycker helt klart att Dennis Persson ska få en rejäl chans i A-laget redan under debutåret. Han verkar vara tillräckligt bra för det. Annars så byter han plats med Liwing, som inte alls imponerade på mig förra året, men som borde få fler chanser. Thörn har inte heller visat tillräckligt, vilket Hörnqvist gjort. Löfberg likaså, men han fick tyvärr inte plats i någon av de andra kedjorna. Jag förespråkar också många chanser till spel för Daniel Larsson, även om Lassila ska vara förstemålvakt.
2:a femman
Ölvestad - Ottosson - Hörnqvist
R. Pettersson - T. Pettersson
3:e femman
Eklund - Falk - Danielsson
Ericsson - Persson
4:e femman
Thörn - Engqvist (så länge) - Löfberg
From-Björk - Liwing
Jag tycker helt klart att Dennis Persson ska få en rejäl chans i A-laget redan under debutåret. Han verkar vara tillräckligt bra för det. Annars så byter han plats med Liwing, som inte alls imponerade på mig förra året, men som borde få fler chanser. Thörn har inte heller visat tillräckligt, vilket Hörnqvist gjort. Löfberg likaså, men han fick tyvärr inte plats i någon av de andra kedjorna. Jag förespråkar också många chanser till spel för Daniel Larsson, även om Lassila ska vara förstemålvakt.
-
Jag personligen tycker såhär:
1a FEMMAN
Patrick Thoresen - Pär Bäcker - Fredrik Bremberg
Thomas Johansson - Alexander Ribbenstrand
Kommentar: I den här formationen finns allt, kommentar överflödig!
2a FEMMAN
Jimmie Ölvestad - Kristofer Ottosson - VAKANT
Fredrik Ericson - Timmy Pettersson
Kommentar: Jimmie brunkrar, Otto passar och VAKANT skjuter in målen! Ericson är en offensiv back för 1a lr 2a kedjan, därför får han lira här, Timmy backar upp bakåt.
3e FEMMAN
Christian Eklund - Patrik Hörnqvist - Nicklas Danielsson
Ronnie Pettersson - Dennis Persson
Kommentar: En kedja där Eklund visar vägen, Hörnqvist passar, Danielsson nätar, Eklund trycker in returerna. Ronnie lär Dennis om defensivt spel, Ronnie backar även upp Dennis när han drar ut på offensiv äventyr.
4e FEMMAN
Christopher Thörn - Nicklas Falk - Christofer Löfberg
Jonas Liwing - Christoffer From-Björk
Kommentar: En avlastningskedja, pappa Nicklas lär yngligarna de unika delarna i Elitseriespel.
ÖVRIGT:
Jag saknar en klassback, typ Lars Jonsson eller Nolan Baumgartner.
Potentiella backförvärv enligt min åsikt:
Lars Jonsson, HV 71, inget kontrakt
Nolan Baumgartner, Vancouver Canucks, kontraktet går ut i sommar, enligt rykten ingen förlängning
Jan Novák, Slavia Praha, inget kontrakt än så länge, Slavia jobbar med att förlänga
Sen saknas det också en målskytt av rang enligt mig, det förvärvet är tänkt att fylla VAKANT platsen, om det är en medelmåtta som kommer så ska Löfberg ta VAKANT platsen.
Potentiella målskyttsförvärv enligt min åsikt:
Ryan Savoia, Milan, fick ingen ärlig chans i DIF, har utvecklats i Italien
Gábor Ocksay, Alba Volán, spelar ständigt i ungerska landslaget, sprutar in mål i ungerska ligan
Jan Kolar, Pardubice, är en mycket duktig målskytt i ett topplag i tjeckiska ligan, kontraktet går ut i sommar.
1a FEMMAN
Patrick Thoresen - Pär Bäcker - Fredrik Bremberg
Thomas Johansson - Alexander Ribbenstrand
Kommentar: I den här formationen finns allt, kommentar överflödig!
2a FEMMAN
Jimmie Ölvestad - Kristofer Ottosson - VAKANT
Fredrik Ericson - Timmy Pettersson
Kommentar: Jimmie brunkrar, Otto passar och VAKANT skjuter in målen! Ericson är en offensiv back för 1a lr 2a kedjan, därför får han lira här, Timmy backar upp bakåt.
3e FEMMAN
Christian Eklund - Patrik Hörnqvist - Nicklas Danielsson
Ronnie Pettersson - Dennis Persson
Kommentar: En kedja där Eklund visar vägen, Hörnqvist passar, Danielsson nätar, Eklund trycker in returerna. Ronnie lär Dennis om defensivt spel, Ronnie backar även upp Dennis när han drar ut på offensiv äventyr.
4e FEMMAN
Christopher Thörn - Nicklas Falk - Christofer Löfberg
Jonas Liwing - Christoffer From-Björk
Kommentar: En avlastningskedja, pappa Nicklas lär yngligarna de unika delarna i Elitseriespel.
ÖVRIGT:
Jag saknar en klassback, typ Lars Jonsson eller Nolan Baumgartner.
Potentiella backförvärv enligt min åsikt:
Lars Jonsson, HV 71, inget kontrakt
Nolan Baumgartner, Vancouver Canucks, kontraktet går ut i sommar, enligt rykten ingen förlängning
Jan Novák, Slavia Praha, inget kontrakt än så länge, Slavia jobbar med att förlänga
Sen saknas det också en målskytt av rang enligt mig, det förvärvet är tänkt att fylla VAKANT platsen, om det är en medelmåtta som kommer så ska Löfberg ta VAKANT platsen.
Potentiella målskyttsförvärv enligt min åsikt:
Ryan Savoia, Milan, fick ingen ärlig chans i DIF, har utvecklats i Italien
Gábor Ocksay, Alba Volán, spelar ständigt i ungerska landslaget, sprutar in mål i ungerska ligan
Jan Kolar, Pardubice, är en mycket duktig målskytt i ett topplag i tjeckiska ligan, kontraktet går ut i sommar.
Senast redigerad av Therocket1 den 2006-04-27 06:26:52, redigerad totalt 1 gånger.
Don_T skrev:From-Björk blev utsedd till bäste back i J-VM, varför ska man inte våga satsa på honom?Diffe89 skrev:Jag vågar inte riktigt satsa på From-Björk, annars tycker jag att dina femmor funkar helt klart, Tomas, din förstafemma är klockren, de andra tycker jag ska se ut så här:
Fördelen med att ha unga spelare är att man kan ge dem speltid i j20. Tycker man kan ge From-Björk en chans i a-laget och det har man väl gjort genom att ge honom sommarkontrakt. Men en back som kan skjuta och spela puck i powerplay behövs. Rhodin eller Hamr typen fast antagligen billigare och yngre, Angell skulle inte varit fel. Men man ska inte ha falska förhoppningar. Ryktena gick förra säsongen att en toppback skulle in, Ryman kom istället....
Vill personliogen hellre se följande kedjor:
Thoresen - Bäcker - Eklund
Ölvestad - Ottosson - Löfberg
Danielsson - Bremberg - Thörn
Hörnqvist - Falk - ?
Skulle också gärna vilja se att en målskytt köps in. Denna målskytt skall då placeras ihop med Ottosson och Ölvestad.
Bremberg är bra nog att lira center och i denna roll får han dessutom ha mycket puck vilket passar Bremberg bra. Har fått för mig att Danielsson och Thörn är ganska tuffa gossar som säkert kan röja väg för Brembergs magiska handleder.
Thoresen - Bäcker - Eklund. Eklund och Thoresen skall hör förhoppningsvis kunna ge Bäcker det utrymme han behöver för att slåde passningar som ovan nämna herrar behöver för att sätta trissan i mål.
Ölvestad - Ottosson - Löfberg. Ottosson är en fältherre, Ölvestad har speeden. Det enda denna kedja behöver är en målskytt. Tveksamt om Lögfberg är denna målskytt dock, men än så länge har vi inte denna spelare tyvärr.
Falken är en rutinerad herre som utan problem kan leda en kedja med två ungtuppar och samtidigt lära dessa en hel del om hur hockey skall liras.
Som sagt det vore dock bra med en målskytt till av klass...
Backpar ber jag att få återkomma till.
Thoresen - Bäcker - Eklund
Ölvestad - Ottosson - Löfberg
Danielsson - Bremberg - Thörn
Hörnqvist - Falk - ?
Skulle också gärna vilja se att en målskytt köps in. Denna målskytt skall då placeras ihop med Ottosson och Ölvestad.
Bremberg är bra nog att lira center och i denna roll får han dessutom ha mycket puck vilket passar Bremberg bra. Har fått för mig att Danielsson och Thörn är ganska tuffa gossar som säkert kan röja väg för Brembergs magiska handleder.
Thoresen - Bäcker - Eklund. Eklund och Thoresen skall hör förhoppningsvis kunna ge Bäcker det utrymme han behöver för att slåde passningar som ovan nämna herrar behöver för att sätta trissan i mål.
Ölvestad - Ottosson - Löfberg. Ottosson är en fältherre, Ölvestad har speeden. Det enda denna kedja behöver är en målskytt. Tveksamt om Lögfberg är denna målskytt dock, men än så länge har vi inte denna spelare tyvärr.
Falken är en rutinerad herre som utan problem kan leda en kedja med två ungtuppar och samtidigt lära dessa en hel del om hur hockey skall liras.
Som sagt det vore dock bra med en målskytt till av klass...
Backpar ber jag att få återkomma till.
-
Tror det vore vansinne att inte låta Thore och Linkan fortsätta ihop, de var ju ett av seriens absolut vassaste radarpar förra säsongen. Håller faktiskt med Therocket1 till 100 % när det gäller kedjorna, Bäcker bör få chansen i en av de bästa formationerna om vi ska få nån nytta av honom...
Backparen är svårare, kan ändras mycket om det skulle ramla in ett riktigt bra nyförvärv (vilket det förhoppningsvis gör). Som det känns nu skulle jag låta From-Björk börja i J20 och ha Dennis Persson och Liwing som reserver. Johansson - ????, T.Pettersson - Ribbenstrand, R.Pettersson - Ericson. Känns som att Ronnie är perfekt som backpartner till våra mest orutinerade kort, så om Liwing eller Persson ska lira så blir det på Ericsons bekostnad.
Nackdelarna jag kan hitta med min uppställning är att Fredrik Ericson, efter vad man läst och hört, är en offensiv back som bara kommer till sin rätt i 1:a eller 2:a femman. Vet inte om det stämmer men det lär vi ju märka. Bland forwards har jag stora förhoppningar på att Christofer Löfberg kan utvecklas till en riktig sniper, men det kanske inte blir så om han tvingas husera i en checking line...
Jaja, slut på hockeyspekulationer för nu. Det har ju faktiskt just blivit vår ute
Backparen är svårare, kan ändras mycket om det skulle ramla in ett riktigt bra nyförvärv (vilket det förhoppningsvis gör). Som det känns nu skulle jag låta From-Björk börja i J20 och ha Dennis Persson och Liwing som reserver. Johansson - ????, T.Pettersson - Ribbenstrand, R.Pettersson - Ericson. Känns som att Ronnie är perfekt som backpartner till våra mest orutinerade kort, så om Liwing eller Persson ska lira så blir det på Ericsons bekostnad.
Nackdelarna jag kan hitta med min uppställning är att Fredrik Ericson, efter vad man läst och hört, är en offensiv back som bara kommer till sin rätt i 1:a eller 2:a femman. Vet inte om det stämmer men det lär vi ju märka. Bland forwards har jag stora förhoppningar på att Christofer Löfberg kan utvecklas till en riktig sniper, men det kanske inte blir så om han tvingas husera i en checking line...
Jaja, slut på hockeyspekulationer för nu. Det har ju faktiskt just blivit vår ute

-
Inte Ronnie i PP. Varför ska han spela PP? Motivering? Han e knappast känd för sitt skott. Thomas Johansson kommer bli en tillgång i PP.
Skulle vilja se att den vakanta platsen fylls av en etablerad målskytt. Guld skulle vara typ Orszagh, Peter Högardh eller Nisse Ekman.
Men det e väl för höga drömmar.
Det enda jag hört är att Högardh inte kommer fortsätta i Frölunda, men e ny klubb klar? Nisses succé i NHL gör väl att han inte kommer hem än på ett par år. Hur det är med Orszagh vet jag inte.
Bågon som har updates om dessa spelare?
Skulle vilja se att den vakanta platsen fylls av en etablerad målskytt. Guld skulle vara typ Orszagh, Peter Högardh eller Nisse Ekman.
Men det e väl för höga drömmar.
Det enda jag hört är att Högardh inte kommer fortsätta i Frölunda, men e ny klubb klar? Nisses succé i NHL gör väl att han inte kommer hem än på ett par år. Hur det är med Orszagh vet jag inte.
Bågon som har updates om dessa spelare?
Ronnie är som sagt inte särskild berömd för sitt skott. Han har dock ett riktigt bra skott och är ett riktigt bra alternativ i en andra PP-uppställning. Dels för sin storlek. En back som glider in och ställer sig framför målet och ger Nichlas Falk skottläge mitt i slottet. Radek Hamr gjorde två snabba mål mot Frölunda i SM-Finalen på det sättet. Nichlas Falk har ett riktigt bra skott.DIF 4 EVER skrev:Inte Ronnie i PP. Varför ska han spela PP? Motivering? Han e knappast känd för sitt skott. Thomas Johansson kommer bli en tillgång i PP.
Räcker det som motivering?
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Bremberg - Bäcker - Thoresen
(Antar att om man ska få igång Bäcker måste han få både speltid och lekkamrater)
Danielsson - Ottosson - XXXXXXX
(Behövs ytterligare en sniper som kan avlasta Bremberg/Thoresens produktion)
Ölvestad - Falk - Eklund
(Checking line Falk är en bra defensiv tredje line center i elitseriemått mätt)
Löfberg - Hörnqvist - Thörn
(Junisarna bör nog stå på tillväxt ytterligare en säsong, men ge dom speltid i fjärde linan)
För att vara april ser truppen hygglig ut på forwardsidan. Förutom gamla pålitliga Thoresen och Otto finns det inga egentliga toppar. Vad är oddsen att gamle Bremberg orkar dra hela oket även nästa säsong? Lägg därtill att båda Rudslätt och Eklund som tillsammans stod för 1/4 av lagets målproduktion förra säsongen så beprövad produktion behövs.[/i]
(Antar att om man ska få igång Bäcker måste han få både speltid och lekkamrater)
Danielsson - Ottosson - XXXXXXX
(Behövs ytterligare en sniper som kan avlasta Bremberg/Thoresens produktion)
Ölvestad - Falk - Eklund
(Checking line Falk är en bra defensiv tredje line center i elitseriemått mätt)
Löfberg - Hörnqvist - Thörn
(Junisarna bör nog stå på tillväxt ytterligare en säsong, men ge dom speltid i fjärde linan)
För att vara april ser truppen hygglig ut på forwardsidan. Förutom gamla pålitliga Thoresen och Otto finns det inga egentliga toppar. Vad är oddsen att gamle Bremberg orkar dra hela oket även nästa säsong? Lägg därtill att båda Rudslätt och Eklund som tillsammans stod för 1/4 av lagets målproduktion förra säsongen så beprövad produktion behövs.[/i]