Tack BOMBOM, äntligen ett konstruktivt svar för ett målvaktsbyte och inte bara dessa onliners, med ”Tellan vore grymt” Jag får intrycket av att många här tar rygg på varandra, en del kommer ihåg honom från hans storhetstid, andra har ingen aning, men han låter bra.BOMBOM BOUCHARD skrev:Jag vill ha hem Tellan. Av det jag sett av honom senaste åren (landslagsspel) så är han klart bättre än våra nuvarande målvakter. Sedan tycker jag att statistik för en målvakt ska tas med en rejäl nypa salt. Ridderwall hade under denna säong ett tag den bästa räddningsprocenten. Var han bästa målvakten i serien då? Knappast va.
Jag skulle lätt ta Liv, Lindbäck eller Karlsson istället för våra målvakter vilken dag i veckan som hellst, även om deras räddningsprocent är sämre.
Sedan är det en viss skillnad att jämföra procent från olika ligor. Kasta in Wesslan i ett NHL lag får vi väl se hur hans procent blir. Dessutom spelar det stor roll i vilket lag man står. I ett spelförande lag kan man lätt åka på många 1-2, 1-3 lägen. Spelar man i ett utpräglat defensivt lag kan skotten komma från enklare lägen för en målvakt.
Så att argumentera utifrån räddningsprocent är rätt meningslöst, i varje fall för mig.
Att vara en duktig målvakt handlar om så mycket mer än räddningsprocent. Exempelvis vilken typ av mål man släpper in. Gör man de avgörande räddningarna? Är man bäst när det gäller?
Jag har inte samma uppfattning som dig och återkommer med ett svar lite senare när jag får tid.
Jag har inte hört någon som kan sig på målvakter som har dissat Wesslau eller Ridderwall i år.Torpedo Novgorod skrev: Vilka experter tycker att Ridderwall och Wesslau är väldigt duktiga målvakter?
Lyssna t.ex på Wikegårds intervju med Mick målvaktstränare.
http://nyheter24.se/bloggar/hockeyblogg ... akts-coach