Flytt till Globen?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
jensa85

Re: Flytt till Globen?

Inlägg av jensa85 »

melker skrev:Haha jag tar på mig den :lol:
Kan hända även den bästa :wink:
Platini
Säsongskort: Ja

Inlägg av Platini »

Rätt tröttsamt att man blir kallad en massa saker och "mindre Djurgårdare" m.m för att man är anti mot globen. Jag förbehåller mig rätten att gå på dom matcher jag vill och även på vilken arena jag vill utan att degraderas som supporter.

Jag liksom många andra har sakta återvänt till hockeyn efter många år där jag mer följt på avstånd. Skälen vet nog alla till varför många försvann så dom lämnar jag därhän. Nu har det dock gått åt rätt håll i flera år och då gillar jag inte kortsiktigt tänkande. Nu har vi stöttat hela serielunken och belöningen är inom räckhåll med ett slutspel som denna gång ser ut att kunna bli långvarigt. Då ska man flytta godbitarna från Hovet som är en av hörnstenarna till att det vänt. Det krävs inte mycket mer än ett taskigt slutspel och en risig höstinledning så kanske man sitter där med 3-4000 åskådare igen och en halverad klack. Då har man inte mycket glädje av extrapengarna och de extra slipsnissarna som kom in på globenmatcherna. Dom dyker inte upp på DIF-Rögle i oktober.

Jag kommer se globenfighterna från tv-soffan, möjligtvis med undantag från då Hovet är bokat av annat och DIF inte kan påverka det.
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av -daniel- »

Platini skrev: Det krävs inte mycket mer än ett taskigt slutspel och en risig höstinledning så kanske man sitter där med 3-4000 åskådare igen och en halverad klack. Då har man inte mycket glädje av extrapengarna och de extra slipsnissarna som kom in på globenmatcherna. Dom dyker inte upp på DIF-Rögle i oktober.
Förstår inte resonemanget. Menar du alltså på fullaste allvar att det scenariot som du målar upp här INTE skulle kunna inträffa i framtiden om vi spelar alla slutspelsmatcher på Hovet?

Att du sen kommer se de eventuella Globenmatcherna hemifrån är fruktansvärt beklagligt. Jag trodde man stödde laget, om det så spelades på "en uterink nära dig", Hovet, Globen eller whatever...pinsamt resonemang.
jensa85

Inlägg av jensa85 »

Tänk om alla pessimister bara kunde tänka så här istället:

"Fine, kanske blir Globen i någon slutspelsmatch längre fram då ledningen vill ta chansen att dra in någon extra miljon till våran ganska skrala klubbkassa. Nu knyter vi näven och skapar tidernas bästa tryck i Globen och visar att vi är Sveriges bästa fans oavsett vilken jävla arena det handlar om."

Samtliga matcher nästa säsong kommer att spelas på Hovet och i ett eventuellt slutspel då är det ju inte säkert att det blir spel i Globen. Det får man ju ta då.

Fan, svälj stoltheten eller vad det nu är och sluta inte stötta laget bara för att någon match kanske ska spelas i den dubbelt så stora grannarenan som tidigare var våran hemmaplan där vi har vunnit SM-Guld inför 13850 åskådare som skapade ett fantastiskt jävla tryck.

Är det verkligen så oerhört jobbigt att ta gå in i Globens entré istället för Hovets 1 gång av 30 när klubben tjänar så otroligt mycket på det? Jag fattar verkligen inte.

Köper inte den där skiten med att utvecklingen är oroande. Är ju redan bestämt att Hovet är våran hemmaarena men när en sådan här möjlighet dyker upp att man faktiskt kan fylla Globen någon enstaka gång så ska man självklart ta den.
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

DIF på Hovet = jag håller på Djurgården!

DIF på Globen = när börjar melodifestivalen?

Som många skriver här innan så är det ju inte snack om att flytta grundseriematcher till Globen, det handlar väl mer om att det man har byggt upp nu också börjar bära frukt. Eller ser man hellre föreningen göra ett minus resultat än att spela på Globen när möjligheten till storpublik finns? Visst köper jag att Hovet är att föredra, att stämningen där är underbar och även jag älskar Hovet. Men här måste man också se det ur ett större perspektiv. Att det här skulle skada DIF långsiktigt köper jag inte riktigt heller, skapas det ett enormt tryck inne på Globen så är det kanske 5000 till som nästa år kommer längta tillbaka till matcherna.

Med det jag skrev först vill jag inte peka ut någon som mindre supporter än den andra, men man börjar undra lite vad som verkligen spelar in. Vi säljer ju inte direkt vår själ genom att spela några matcher på Globen.
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
*Knirre

Inlägg av *Knirre »

Håller med i allt som Josefsson och jensa85 skriver. De som ställer sig helt oförstående till att spela någon enstaka match på Globen för föreningens bästa resonerar ju som ett gäng tjuriga 7-åringar.

INGEN vill att vi ska spela inför halvtomma läktare i Globen. Det kommer inte att hända. Och om någon ens tänker tanken att bojkotta laget för att vi ska spela 2-3 matcher per år på Globen för att få en bättre ekonomi och öka vår sportsliga konkurrenskraft, så är det ju inte några riktiga fans direkt. Man behöver inte gilla det, men om man på fullaste allvar väljer att inte stötta laget och gå på matcherna för att dom spelas i Globen, så... jaa.. hittar inte riktigt ord.. patetiskt och extremt egoistiskt är det iaf.

Den här frågan gör mig faktiskt sjukt irriterad. Hovetfundamentalisterna använder argument som hade varit legitima om det fanns en gruppering som ville förlägga alla matcher i Globen och hade en uttalad strategi att förstöra supporterkulturen. Så är INTE fallet. Få in det i era hjärnor. Nån enstaka utsåld Glob per säsong medför större kassa, sportsliga framgångar och långsiktigt ljusare framtid.

Hur jävla många gånger har vi inte de senaste åren beklagat oss över vår kassa ekonomi, budgetvärvningar och dåliga resultat. Är det inte värt en liten uppoffring, som att vid ett fåtal tillfällen gå på en match tillsammans med 13850 Djurgårdare i Globen (stor uppoffring), för att vi i framtiden ska kunna närma oss de "rika" lagen, vinna på planen och slippa oroa oss för konkurser, uteblivna löner och sådan skit som vi vant oss vid?
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Just nu är det ju soklart bara spel mot ett mål. Jag har tyvärr inte läst ett enda vettigt argument från "Globen-hatarna" och då har ändå den här tråden hållt på i 9 sidor. Snyggt jobbat.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Jag är klart för att spela några matcher i en fullsatt Globen. Klubben har verkligen lyssnat på sin publik/klack och flyttat seriematcherna till Hovet. Säsongskorten har man kunnat köpa till en mer än rimlig summa.

Ska man då inte kunna "bjuda tillbaka" lite med att se några matcher i Globen om man vet att det är en möjlighet till att vi ska kunna vara slagkraftiga även nästa år?

Eller ser några hellre matcherna på Hovet på bekostnad av en spelarbudget som är några miljoner lägre än vad det är möjligt säsongen 10/11?

Kan det vara så jävla fel med att se sitt kära lag i en fullsatt Globen?
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
sthlm_dif

Inlägg av sthlm_dif »

Jag förstår mig inte på allt detta Globen hat.
Stämningen kanske blir lite sämre, vilket på så sätt är trist, men i och med att DIF dubblar inkomsterna så är det ju väldigt positivt. Vi älskar Djurgården, och vi alla vill det bästa för Djurgården.
Ur och skur, med eller motgång... Det spelar ingen roll, oavsett vart Djurgården än befinner sig så ska man följa dom, annars är man ingen riktig Djurgårdare, oavsett vad man än tycker och tänker.

Djurgården väljer att spela i Globen för att öka inkomsterna, för att på så sätt ha en bättre budget att arbeta med kommande säsong.
Mer pengar --> bättre förutsättningar --> bättre resultat --> mer publik --> mer pengar...
Det är som ett kretslopp, och om Djurgården vill slåss i toppen igen och vara en dominant inom svensk hockey (som man ska vara) så krävs det att man är försiktig med ekonomin samt tar alla tillfällen i akt då man kan tjäna stora pengar.
Många av er Globen hatare säger att publiksiffrorna nästa säsong kommer att minska eftersom vi spelar i Globen några enstaka matcher, men det är rent skitsnack.
Om man sviker Djurgården för att dom vill tjäna pengar (samtidigt som dom ger oss fans grymma förutsättningar för att lyckas med stämningen) så är man inte mycket till en Djurgårdare.
DIF Hockey har gett oss allt vi kunnat önska i år, stor klacksektion och billiga säsongskort i klacken. Det finns ingen svensk förening som gör så mycket för sina fans som DIF Hockey, och att inte kunna ge något i gengäld genom att bara komma till Globen är patetiskt löjligt.

Säg och tyck vad fan ni vill, men om ni dissar Djurgården för att dom vill tänka långsiktigt så kan ni dra... Ingen kommer att sakna er.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
erik_dif

Inlägg av erik_dif »

Josefsson skrev: Förstår inte riktigt vad du menar med "utvecklingen". Menar du att Djurgården kommer spela alla grundseriematcher på Globen nästa säsong, och det är då du kan köpa biljett 5 minuter innan? Eller menar du att de som nu står i klacken kommer bli så förbannade över att match 7 spelas i Globen istället för Hovet att de bojkottar Djurgården nästa säsong, och därför blir det bara 4532 åskådare på alla grundseriematcher nästa säsong?

Om det är det första så har du nog missuppfattat att Djurgården permanent ska flytta in i Globen, det har ju Ednertz nekat till och tvärtom sagt att hela grundserien nästa säsong är på Hovet. Om det är en bojkott du menar kommer ske så är det totalt obegripligt hur många som supportrar som kan vara så oflexibla.
Skönt att köra en argumentation-stil á la politiker och försöker få mig framstå som dåligt påläst. Jag är mycket medveten om att DIF redan tagit beslut om att spela samtliga matcher på Hovet.

Jag tänker långt fram här, 3-4 år framåt.
Det kommer komma en tid där samtliga matcher på Hovet kommer vara slutsålda var så säker. Den tiden kommer, oavsett om vi lirar på Hovet eller Globen i en sjunde SM-kvartsfinal. Men när den väl kommer får inte Globen vara något accepterat eller något okej. Är Globen accepterat kommer vi direkt mista Hovet. Likt alla företag drivs man av förbättring, högre inkomster är allas mål. Det är därför vi står vid ett vägskäl redan här. Pengar eller identitet. Valet idag är inte särskilt enkelt då vi har haft vissa ekonomiska problem men betänk att vi kommer vara en rik klubb när vi säljer ut Hovet match efter match.

Det jag menar är att för varje match vi lirar på Globen blir arenan både mer accepterad och mer lättillgänglig. Det är därför vi måste klamra oss fast vid Hovet med allt vi har. Identiteten är viktigare än allt, titlar, pengar och spelare. Det är det som skiljer oss från andra Bonngäng som Frölunda, Färjestad och Linköping.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

erik_dif skrev:
Skönt att köra en argumentation-stil á la politiker och försöker få mig framstå som dåligt påläst. Jag är mycket medveten om att DIF redan tagit beslut om att spela samtliga matcher på Hovet.

Jag tänker långt fram här, 3-4 år framåt.
Det kommer komma en tid där samtliga matcher på Hovet kommer vara slutsålda var så säker. Den tiden kommer, oavsett om vi lirar på Hovet eller Globen i en sjunde SM-kvartsfinal. Men när den väl kommer får inte Globen vara något accepterat eller något okej. Är Globen accepterat kommer vi direkt mista Hovet. Likt alla företag drivs man av förbättring, högre inkomster är allas mål. Det är därför vi står vid ett vägskäl redan här. Pengar eller identitet. Valet idag är inte särskilt enkelt då vi har haft vissa ekonomiska problem men betänk att vi kommer vara en rik klubb när vi säljer ut Hovet match efter match.

Det jag menar är att för varje match vi lirar på Globen blir arenan både mer accepterad och mer lättillgänglig. Det är därför vi måste klamra oss fast vid Hovet med allt vi har. Identiteten är viktigare än allt, titlar, pengar och spelare. Det är det som skiljer oss från andra Bonngäng som Frölunda, Färjestad och Linköping.
Tack, det här var åtminstone ett argument. Jag köper det inte alls då jag inte förstår hur vi skulle "sälja ut vår själ" genom att spela ett par matcher i en fullsat Glob, men det var likväl ett argument.

Jag tycker grundtanken kan vara fin att man enbart vill värna om "själen" och klubbkänslan i en förening, men dagens elitidrott ser ut inte som den gjorde för bara 15-20 år sedan. Idag är pengar det som styr, oavsett du vill eller inte. Att man sen genom vissa mer eller mindre suspekta finansiärer kan bli en "storklubb" är beklagligt (tänker framförallt på LHC), men steget att spela ett par matcher i Globen under ett jävligt hett slutspel till att få det till att DIF förlorar sin identitet ser jag som fruktansvärt långsökt.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

erik_dif skrev: Valet idag är inte särskilt enkelt då vi har haft vissa ekonomiska problem men betänk att vi kommer vara en rik klubb när vi säljer ut Hovet match efter match.
Rik? Möjligtvis kan vi kanske då närma oss FBK, HV, Frölunda, LHC, förutsatt att vi börjar ta marknadsmässiga biljettpriser.

(28 hemmamatcher: 1000 pers till.
Ex 1. 1000x28x100kr= 2 800 000 kr extra
Ex 2. 1000x28x200kr=5 600 000 kr extra
Exempel två är för högt räknat då de sista 1000 personernas biljetter främst är de billigare biljetterna.
Övriga biljettpriser kan kanske ökas på något och vi får in några tusenlappar till på försäljning om publiksnittet ökar)

Så i den bästa av världar kanske vi kan ta in 5-7 miljoner mer på konstant fullsatt Hovet och ligger då fortfarande tiotalet miljoner efter de rika klubbarna, bara i spelarbudget.

Däremot kommer vi ha en än mer överlägsen stämning, där är vi helt ohotade idag.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
DIFnacka

Inlägg av DIFnacka »

Den enda anledningen som jag kan se är att tryggheten som laget byggt upp på Hovet hela säsongen förloras vid en flytt till Globen. Spelarna är vana vid att gå samma sträcka till isen varje dag och det är deras "hem". Det kan vi omöjligt veta hur det påverkar spelarna att byta hemmaarena bara för en dag. Det man skulle göra då är att fråga varje individ i laget och se vad just de tycker. Det är trots allt dem som ska prestera på isen. Om de inte känner sig hemma eller att de känner att de tappar ett par procent av sin hemmafördel eller sin respekt som de har på Hovet bara för att de spelar i Globen så anser jag att det är tjänstefel att byta. Om spelarna däremot inte påverkas av miljöbytet så spelar det ingen roll i vilken arena som vi spelar.

Det är ju trots allt viktigare att gå långt och spela på Hovet än att åka ur i en kvart och man har spelat i Globen en gång.

Vad jag kommer ihåg så var det för tre-fyra säsonger sedan då vi spelade ungefär hälften av matcherna på Hovet och hälften på Globen under en säsong. Då visade det ju sig att vi hade betydligt bättre poängsnitt i Globen än på Hovet. Det kan ju i sådana fall visa sig vara ett lyckokast att byta till Globen om chansen att vinna matcherna ökar. Det kan ju vara så att motståndarna blir lite mer tillbakadragna om de kommer in på isen inför 13850 mentalt galna Djurgårdare istället för 8000 som är den storleken på arenor so de är vana vid. Det är som om Djurgården fotboll skulle komma in på Camp Nou. Då är det mer publik en vad de är vana att spela för och det påverkar ju såklart spelarna. Vem vet, men motståndarna kanske tycker det är läskigare att spela på Globen än på Hovet.

Ifall vi går vidare till semifinal så är jag väldigt tveksam till ifall vi skulle fylla Globen i tre matcher irad. Hade hellre sett att man kanske spelar två på Hovet och två på Globen. Tror inte vi kan fylla Globen tre gånger på ungefär en vecka.
Ridderwall: " Vi har större klack kvar 20 minuter efter matchen än de andra har under hela sina matcher"
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

DIFnacka skrev:Den enda anledningen som jag kan se är att tryggheten som laget byggt upp på Hovet hela säsongen förloras vid en flytt till Globen. Spelarna är vana vid att gå samma sträcka till isen varje dag och det är deras "hem".
Vilken tur då att vi är seriens bästa bortalag :wink:
2014-04-07, vad hände?
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Hata globen, men självklart skall vi maximera intäkterna under 3-4 slutspelsmatcher. Årets no-brainer. Tänk efter lite. Efter vi har vunnit guldet kan dom riva skitet.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Skriv svar