Skellefteå AIK - Djurgårdens IF 4/3 2010

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
lukeperry

Re: Skellefteå AIK - Djurgårdens IF 4/3 2010

Inlägg av lukeperry »

Kariya skrev:Det är ju kanske lite skillnad om en får två plus två för hög klubba samtidigt som två andra slåss, då får man ju kvitta slagskämparnas utvisningar eftersom de hör ihop. Men som det var igår så kom Skrbeks sist, och Skellefteå åkte på två tvåor mer, vilket brukar bli fem mot tre.
Nej det är ingen skillnad. Alla minors kan kvittas mot andra minors, alla majors mot majors osv. Det spelar ingen roll om de hör ihop eller inte.

Enda undantaget till kvittningsregeln är om båda lagen spelar med fullt manskap och åker på två utvisningar av samma grad i samma spelstopp. Då får man inte kvitta. I alla andra fall ska man hålla sig till kvittningsreglerna jag skrev tidigare.

Du ska alltså kvitta alla likvärdiga straff mot varandra oavsett i vilken ordning eller relation de sker och du ska alltid försöka hålla så mycket folk på banan som möjligt (Undantaget två likvärdiga straff i samma spelstopp vid fullt manskap).

Edit:
Med likvärdiga straff menar jag alltså inte tex slashing-slashing, utan minor-minor/major-major. Alla 2minutare är minors, eller "mindre straffet" som det heter i regelboken tror jag.
Användarvisningsbild
Kariya

Inlägg av Kariya »

sensei skrev:Kariya, jag är sen in i den här diskussionen men menar du att antalet tvåor (1 mot 3) borde rendrera i att det blir 5-3?

Ponera att saik istället hade fått en 2:a och en 5:a, vad skulle det då resultatet bli enligt dig?
Ja, då kvittar man ju Djurgårdens tvåa mot Skellefteås. Men eftersom Norgren hade två tvåor så är ju hans straff samma typ av straff.
Djurgårdens IF
Användarvisningsbild
Kariya

Inlägg av Kariya »

lukeperry skrev:
Kariya skrev:Det är ju kanske lite skillnad om en får två plus två för hög klubba samtidigt som två andra slåss, då får man ju kvitta slagskämparnas utvisningar eftersom de hör ihop. Men som det var igår så kom Skrbeks sist, och Skellefteå åkte på två tvåor mer, vilket brukar bli fem mot tre.
Nej det är ingen skillnad. Alla minors kan kvittas mot andra minors, alla majors mot majors osv. Det spelar ingen roll om de hör ihop eller inte.

Enda undantaget till kvittningsregeln är om båda lagen spelar med fullt manskap och åker på två utvisningar av samma grad i samma spelstopp. Då får man inte kvitta. I alla andra fall ska man hålla sig till kvittningsreglerna jag skrev tidigare.

Du ska alltså kvitta alla likvärdiga straff mot varandra oavsett i vilken ordning eller relation de sker och du ska alltid försöka hålla så mycket folk på banan som möjligt (Undantaget två likvärdiga straff i samma spelstopp vid fullt manskap).

Edit:
Med likvärdiga straff menar jag alltså inte tex slashing-slashing, utan minor-minor/major-major. Alla 2minutare är minors, eller "mindre straffet" som det heter i regelboken tror jag.
Ja, men eftersom Norgren åkte på två tvåor så ska det ju kvittas mot en av hans.
Djurgårdens IF
lukeperry

Inlägg av lukeperry »

Kariya skrev: Ja, men eftersom Norgren åkte på två tvåor så ska det ju kvittas mot en av hans.
men helvete...

Det finns ju inget som säger att man ska kvitta just en av Norgrens tvåor. Det är bara du som säger det.

Däremot finns det kvittningsreglerna som säger att man ska kvitta så det är så många spelare som möjligt kvar på banan. Alltså kvitta skrbeks tvåa istället så det blir fem mot fyra och inte fem mot tre.
Chippen_

Inlägg av Chippen_ »

Alltså, det var ju fan riktigt underhållande att läsa om vad som ska kvittas eller inte och om ni skulle fått ett PP2 i matchen.

Karyia: Du kan väl inte vara riktigt sann va?
För det första måste du tänka om lite grann. Det handlar inte om antalet 2:or som delas ut, eller vilken 2:a som delas ut sist. Vad det handlar om när antalet straff och utvisade spelare.

Du har helt rätt i att vi får 3 stycken 2:or och att ni får 1 2:a. Så långt har du räknat rätt, men sedan kommer ditt lilla räknefel. Vi får 2 spelare utvisade, Norgren och Skrbek, och ni får Eklund utvisad.

Vi stannar där och tänker nu lite...ska vi gå på din linje så ska Norgren vara utvisad tillsammans med Skrbek. Där har vi ditt 5vs3. Vart har du gömt Eklund? Gömd under bänken i avbytarbåset? (iofs inte otroligt att domarna igår skulle ha missat honom heller för den delen).

Då tar vi nästa steg. Norgren får dubbleminor (2+2), Skrbek får minor (2 min) och Eklund får minor (2 min). Detta har du oxå koll på, men sedan skenar du iväg likt en skållad råtta, för nu ska det kvittas. För att göra det enkelt för dig så gör vi om utvisningarna till frukter. Dubbelminor=äpplen och minor=päron. Det som nu följer bli lite som memory, hitta par.

Då vänder vi på brickan Norgren och hittar ett äpple. Sedan vänder vi på Eklund och hittar ett päron. Det blir ju inget par. Då vänder vi tillbaka Norgren och Eklund.
Nästa runda så vänder vi på Skrbek och hittar ett päron. Sedan vänder vi på Eklund och hittar ett päron.
Men titta! Det är ju ett par Då tar vi bort dessa två ur spelet, så kvar ligger det en bricka, nämligen Norgren. Vänder vi på den igen så är det ett äpple. Då tittar vi på spelreglerna och finner att äpple=2+2=4 min PP1 för DIF.

Är du med på det hela nu, eller ska jag göra det ännu enklare för dig att förstå att det som skedde i slutet var rätt domslut?

Det finns två möjliga varianter till att du kan få rätt Karyia, och det är att Eklund inte hade blivit utv alls eller att Skrbek hade fått en 2+2, får då hade vi varit tvunga att ta till specialregler om udda frukter, men det blir nog överkurs för dig, så det lämnar vi.

Sedan vill jag till er andra DIF:are säga: Tack för matchen igår! Ni kom igen starkt i sista perioden, eller redan från mitten av 2:a faktiskt. Första vette fan om era spelare hade vaknat.

Vad som händer sista 10 minuterna i 3:e perioden tycker jag är en stor parodi på domarinsats. Det missades utv till höger och vänster, för båda lagen, och när det väl togs utv så vart det galna beslut.

Det sista som händer, när ni får 4 min PP kan jag fortfarande inte begripa. Som jag ser det så borde det som sämst, ur våra ögon sett då det hela startar med Eklund, ha blivit totalkvittning och inga utv upp på tavlan, men av den åsikten var ju inte domarna igår.

Men men..nya tag och det var en bra genomkörare inför slutspelet.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

@Chippen_, credd till ett vettigt och genomarbetat inlägg.

Dock bygger det hela på ett retoriskt trick, nämligen att du säger att vi hittar ett "äpple" på Nordgren. Du kan lika gärna säga att vi hittar två "päron", och då är vi tillbaks på ruta 0.

Hur som helst, det större issuet är domarna, tävlingsreglerna och svensk hockey i största allmänhet. Jag var på panthers-philadelphia i förrgår, och där var det 2 fighter innan matchklockan visade 5 sekunder. Innan full tid hade 2 par till gått en rond, bland annat fick Booth ut sin hämnd på Richards efter hans armbågstackling i början på säsongen.

Behöver jag tillägga att fansen var i fullständig extas? Domarna skötte det galant; Majors delades ut, ingen 10-minuters administration med sekretariatet och pratstunder med coacher, inget tjafs, inget gnäll, bara underhållning och en jävligt bra match även spelmässigt. High fives och respekt mellan spelarna. Varför inte i sverige? Vet någon? Jäkla sossar, det är ni som har förstört allting.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
Kariya

Inlägg av Kariya »

Chippen_ skrev:Alltså, det var ju fan riktigt underhållande att läsa om vad som ska kvittas eller inte och om ni skulle fått ett PP2 i matchen.

Karyia: Du kan väl inte vara riktigt sann va?
För det första måste du tänka om lite grann. Det handlar inte om antalet 2:or som delas ut, eller vilken 2:a som delas ut sist. Vad det handlar om när antalet straff och utvisade spelare.

Du har helt rätt i att vi får 3 stycken 2:or och att ni får 1 2:a. Så långt har du räknat rätt, men sedan kommer ditt lilla räknefel. Vi får 2 spelare utvisade, Norgren och Skrbek, och ni får Eklund utvisad.

Vi stannar där och tänker nu lite...ska vi gå på din linje så ska Norgren vara utvisad tillsammans med Skrbek. Där har vi ditt 5vs3. Vart har du gömt Eklund? Gömd under bänken i avbytarbåset? (iofs inte otroligt att domarna igår skulle ha missat honom heller för den delen).

Då tar vi nästa steg. Norgren får dubbleminor (2+2), Skrbek får minor (2 min) och Eklund får minor (2 min). Detta har du oxå koll på, men sedan skenar du iväg likt en skållad råtta, för nu ska det kvittas. För att göra det enkelt för dig så gör vi om utvisningarna till frukter. Dubbelminor=äpplen och minor=päron. Det som nu följer bli lite som memory, hitta par.

Då vänder vi på brickan Norgren och hittar ett äpple. Sedan vänder vi på Eklund och hittar ett päron. Det blir ju inget par. Då vänder vi tillbaka Norgren och Eklund.
Nästa runda så vänder vi på Skrbek och hittar ett päron. Sedan vänder vi på Eklund och hittar ett päron.
Men titta! Det är ju ett par Då tar vi bort dessa två ur spelet, så kvar ligger det en bricka, nämligen Norgren. Vänder vi på den igen så är det ett äpple. Då tittar vi på spelreglerna och finner att äpple=2+2=4 min PP1 för DIF.

Är du med på det hela nu, eller ska jag göra det ännu enklare för dig att förstå att det som skedde i slutet var rätt domslut?

Det finns två möjliga varianter till att du kan få rätt Karyia, och det är att Eklund inte hade blivit utv alls eller att Skrbek hade fått en 2+2, får då hade vi varit tvunga att ta till specialregler om udda frukter, men det blir nog överkurs för dig, så det lämnar vi.

Sedan vill jag till er andra DIF:are säga: Tack för matchen igår! Ni kom igen starkt i sista perioden, eller redan från mitten av 2:a faktiskt. Första vette fan om era spelare hade vaknat.

Vad som händer sista 10 minuterna i 3:e perioden tycker jag är en stor parodi på domarinsats. Det missades utv till höger och vänster, för båda lagen, och när det väl togs utv så vart det galna beslut.

Det sista som händer, när ni får 4 min PP kan jag fortfarande inte begripa. Som jag ser det så borde det som sämst, ur våra ögon sett då det hela startar med Eklund, ha blivit totalkvittning och inga utv upp på tavlan, men av den åsikten var ju inte domarna igår.

Men men..nya tag och det var en bra genomkörare inför slutspelet.
Ja, allt det här bevisar ju bara att du har en väldigt lång väg att vandra. Jag vet exakt hur det var, vad som delades ut och inte, och Norgren fick ju två tvåor, det vill säga samma typ av straff som Eklund och Skrbek fick, fast han fick en extra. För han fick ju inte en utvisning som var fyra minuter, utan två utvisningar som båda var två minuter långa.
Och sedan när du kommer med frågan vart Eklund tar vägen, det bevisar ju bara hur lite du har förstått, och hur fjantigt hela ditt inlägg är, haha. Ta och läs inläggen ordentligt innan du ska försöka rätta mig.
Så, hoppas du förstod något den här gången, för uppenbarligen har du inte gjort det tidigare.
Det bästa för dig vore nog att äta dina äpplen och päron så att du får ut något vettigare av det här.
Djurgårdens IF
apan_nilson

Inlägg av apan_nilson »

Trots åtskilliga bevis/förklaringar för att killen har fel samt att hela difforumet och matchdomaren har andra åsikter så fortsätter människan argumentera för sig själv utan att lägga fram ett enda bevis för att han har rätt. Har någon hört talas om troll?
Användarvisningsbild
Kariya

Inlägg av Kariya »

apan_nilson skrev:Trots åtskilliga bevis/förklaringar för att killen har fel samt att hela difforumet och matchdomaren har andra åsikter så fortsätter människan argumentera för sig själv utan att lägga fram ett enda bevis för att han har rätt. Har någon hört talas om troll?
Apan, jag har sagt precis som jag tycker, så jag har visst lagt fram bevis, men sedan är det upp till var och en att läsa inläggen.
Djurgårdens IF
apan_nilson

Inlägg av apan_nilson »

Kariya skrev:
apan_nilson skrev:Trots åtskilliga bevis/förklaringar för att killen har fel samt att hela difforumet och matchdomaren har andra åsikter så fortsätter människan argumentera för sig själv utan att lägga fram ett enda bevis för att han har rätt. Har någon hört talas om troll?
Apan, jag har sagt precis som jag tycker, så jag har visst lagt fram bevis, men sedan är det upp till var och en att läsa inläggen.
Har läst alla dina inlägg utan att hitta ett enda bevis (citera gärna dig själv), däremot har jag hittat en massa påståenden direkt från dig. Den enda som har hänvisat till något bevis (lukeperry) visar hur fel du har i dina påståenden och du börjar bli ganska pinsam nu. Däremot är du ganska underhållande men jag gissar att det är det du vill...
Användarvisningsbild
Caveman
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Caveman »

HA HA HA, apan nilson....så jävla roligt.
Användarvisningsbild
Kariya

Inlägg av Kariya »

apan_nilson skrev:
Kariya skrev:
Har läst alla dina inlägg utan att hitta ett enda bevis (citera gärna dig själv), däremot har jag hittat en massa påståenden direkt från dig. Den enda som har hänvisat till något bevis (lukeperry) visar hur fel du har i dina påståenden och du börjar bli ganska pinsam nu. Däremot är du ganska underhållande men jag gissar att det är det du vill...
Jag har sagt hur jag menade att det skulle vara, det räcker för mig.
Men de som börjar bli pinsamma är de som ställer en massa frågor om hur det skulle blivit enligt mig, frågor som redan har blivit besvarade för länge, länge sedan!
Djurgårdens IF
Användarvisningsbild
Kariya

Inlägg av Kariya »

Caveman skrev:HA HA HA, apan nilson....så jävla roligt.
Haha, ja, det bevisar ju att du inte har haft det vidare roligt...
Djurgårdens IF
AnteKr
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av AnteKr »

Kariya, du kanske spelar hockey själv och därför du är så säker?

Vänta 10 år tills du har fyllt 19 så ska du se att du har fel.
Chippen_

Inlägg av Chippen_ »

sensei skrev:@Chippen_, credd till ett vettigt och genomarbetat inlägg.

Dock bygger det hela på ett retoriskt trick, nämligen att du säger att vi hittar ett "äpple" på Nordgren. Du kan lika gärna säga att vi hittar två "päron", och då är vi tillbaks på ruta 0.

Hur som helst, det större issuet är domarna, tävlingsreglerna och svensk hockey i största allmänhet. Jag var på panthers-philadelphia i förrgår, och där var det 2 fighter innan matchklockan visade 5 sekunder. Innan full tid hade 2 par till gått en rond, bland annat fick Booth ut sin hämnd på Richards efter hans armbågstackling i början på säsongen.

Behöver jag tillägga att fansen var i fullständig extas? Domarna skötte det galant; Majors delades ut, ingen 10-minuters administration med sekretariatet och pratstunder med coacher, inget tjafs, inget gnäll, bara underhållning och en jävligt bra match även spelmässigt. High fives och respekt mellan spelarna. Varför inte i sverige? Vet någon? Jäkla sossar, det är ni som har förstört allting.
Nja, alltså egentligen så är det ju inte ett retoriskt trick :-) När det ska kvittas så måste ju till en börja klumpa ihop tillhörande utv, och börja med att ta bort i den utsträckning som ger mest folk kvar på isen, allt enligt regelboken.

Har du 2 päron under Norgen och tar bort en av dem mot Eklund, så blir det ju Karyias 5vs3 på isen, men det ger oxå 8 spelare på isen.
Gör som domaren gjorde, tar bort Eklund mot Skrbek så får man 5vs4 och 9 man på isen, vilket är det som eftersträvas...så många som möjligt på isen.

Det som Kariya stupar på är den dela att där han hakat upp sig som en repig skiva på att Skrbek åker ut sist av alla. Jag förstår inte vad det har med saken att göra, men han har ju inte förklarat ett dugg hur han tänker, så det är lite svårt att veta.

För att du ska kunna kvitta bort utv i detta läge måste man se det som 3 olika utvisningar och inte stirra sig på antalet 2:or som delas ut och inte heller på i vilken ordning som de delades ut.

Kariya: Om du är så säker på att du har rätt, så kan du väl ge en förklaring till det hela. För jag är väldigt intresserad av att lära mig den regeln som du hänvisar till, och framför allt är jag intresserad av att se vart alla domare gör samma fel. Sedan kan du förklara hur ett 5vs3 kan vara fler antal spelare på isen än ett 5vs4, för om du läser i regelboken ska det kvittas så att så många spelare som möjligt är på isen.

Om vi vänder på det hela?
DIF får följande utv:
Eklund: 2+2 min
Ölvestad: 2 min

Skellefteå:
Norgren: 2 min
Skriv svar