Säsongen 2009/10
Re: Säsongen 2009/10
Känns konstigt att vi har två målvakter topp 5 i elitserien enligt swehockeys statistik över räddningsprocent. Hur är det möjligt?
Underskattar vi våra målvakter?
i
Det finns 3 typer av lögn. lögn, förbannad lögn och statistik.isolerad skrev:Känns konstigt att vi har två målvakter topp 5 i elitserien enligt swehockeys statistik över räddningsprocent. Hur är det möjligt?
men vist är det kul att dem ligger så högt.
Ceterum censeo Solnam delendam esse.
- Lee Harvey Oswald
Ja det är en märklig värld vi lever i säsongen 09/10, det borde inte vara möjligt.isolerad skrev:Känns konstigt att vi har två målvakter topp 5 i elitserien enligt swehockeys statistik över räddningsprocent. Hur är det möjligt?
Men det säger väl en del om DIFs försvarsspel denna säsong, då vi har i mitt tycke 2st 2:a målvakter som är med på topp 5 listan.
Kom att tänka på senaste Fotbolls-Guldet från 2005 då en viss Dembo vaktade målet.
Det kändes helt surrealistiskt när det till slut blev som det blev.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
- Silverminken
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Jag tycker allt att vi underskattar dom lite. Tycker båda har varit rätt bra och stabila men nja, de är inte så bra som statistiken antyderisolerad skrev:Känns konstigt att vi har två målvakter topp 5 i elitserien enligt swehockeys statistik över räddningsprocent. Hur är det möjligt?
"Ett till powerplay mål skulle smaka fisk, eller vad säger man? tårta?" - Niklas Wikegård
Visst kan ofta man vinkla statistik så att det passar sina egna syften.Silverminken skrev:Jag tycker allt att vi underskattar dom lite. Tycker båda har varit rätt bra och stabila men nja, de är inte så bra som statistiken antyderisolerad skrev:Känns konstigt att vi har två målvakter topp 5 i elitserien enligt swehockeys statistik över räddningsprocent. Hur är det möjligt?
Men SVS% och GAA i slutet av serien när underlaget är så stort som det är nu indikerar
ganska bra hur målvakterna sköter sig.
Sett till SVS% ligger Djurgårdens målvakter på andra plats och GAA på plats tre.
Tittar man på skott på mål (SOG) är det inte stor skillnad mellan lagen, bortsett från Rögle.
Om man räknar bort dem så skiljer det inte mer än 3,2 skott per match mellan plats 2 och 12
DIF ligger på tredje plats för minst insläppta mål med bara 4 fler insläppta mål än Brynäs trots att vi har gjort avsevärt fler än dem. Alla som pissar och dissar på våra målvakter hela tiden är ute och cyklar. Visst gör dom tabbar och vi är inte nöjda om dom inte håller nollan.
Men om ni läser på andra lags forum, speciellt efter en förlust. Så har dom också Elitseriens sämsta målvakter.
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Det är rätt sjukt egentligen, HV har 83 p, LHC 81 p och FBK 75 p. So far so good, men sen ligger dynggänget Djurgår'n på 75, till och med före FBK. Vem trodde det för ett år sedan?
Ska man drömma lite så har vi en hemmamatch kvar mot LHC, och både FBK och HV borta innan uppehållet. Kan bli krama ut det mesta ur oss i dessa matcher ligger vi jäkligt bra till i seriesystemet, särskilt eftersom både HV och LHC vacklar lite just nu.
Ska man drömma lite så har vi en hemmamatch kvar mot LHC, och både FBK och HV borta innan uppehållet. Kan bli krama ut det mesta ur oss i dessa matcher ligger vi jäkligt bra till i seriesystemet, särskilt eftersom både HV och LHC vacklar lite just nu.
Sedan så är det skillnad om ett lags målvakt står merparten av matcherna ( typ Holmqvist i Frölunda), DIF har två målvakter som i stort sätt delat på målvaktsysslan.Honken skrev:Visst kan ofta man vinkla statistik så att det passar sina egna syften.Silverminken skrev:Jag tycker allt att vi underskattar dom lite. Tycker båda har varit rätt bra och stabila men nja, de är inte så bra som statistiken antyderisolerad skrev:Känns konstigt att vi har två målvakter topp 5 i elitserien enligt swehockeys statistik över räddningsprocent. Hur är det möjligt?
Men SVS% och GAA i slutet av serien när underlaget är så stort som det är nu indikerar
ganska bra hur målvakterna sköter sig.
Sett till SVS% ligger Djurgårdens målvakter på andra plats och GAA på plats tre.
Tittar man på skott på mål (SOG) är det inte stor skillnad mellan lagen, bortsett från Rögle.
Om man räknar bort dem så skiljer det inte mer än 3,2 skott per match mellan plats 2 och 12
DIF ligger på tredje plats för minst insläppta mål med bara 4 fler insläppta mål än Brynäs trots att vi har gjort avsevärt fler än dem. Alla som pissar och dissar på våra målvakter hela tiden är ute och cyklar. Visst gör dom tabbar och vi är inte nöjda om dom inte håller nollan.
Men om ni läser på andra lags forum, speciellt efter en förlust. Så har dom också Elitseriens sämsta målvakter.
Intressant statistik Honken.
Det är ju helt klart så att vi underskattar våra målvakter, vilket folk lätt gör i och med att ett enkelt misstag för en målvakt oftast blir väldigt kostsamt.
Men som jag ser det så beror våran fina statistik på våra backar som skött sig oerhört bra i år. Dom har tillsammans med våra forwards haft en hög fore checking på motståndarna vilket har lett till att de flesta skotten avlossats från kanterna eller från andra dåliga vinklar.
Hade vi haft Markström i kassen så hade vi förmodligen inte släppt in mycket mer än 80 mål. För att skillnaden mellan våra målvakter och Markström är enligt mig så pass stor, dock ska det tilläggas att Markström är i en klass för sig själv, och att Ridderwall samt Wesslau ändå placerar sig in i toppen av Elitseriens bästa målvakter. Som jag ser det så är de flesta målvakterna i år väldigt ojämna, förutom Stefan Liv och Markström som alltid presterar och har en väldigt hög lägsta nivå.
Så att det är nog ändå dags att inse att våra målvakter håller en duglig nivå, även om man självklart är missnöjd då och då, men det hör ju till sporten.
Det är ju helt klart så att vi underskattar våra målvakter, vilket folk lätt gör i och med att ett enkelt misstag för en målvakt oftast blir väldigt kostsamt.
Men som jag ser det så beror våran fina statistik på våra backar som skött sig oerhört bra i år. Dom har tillsammans med våra forwards haft en hög fore checking på motståndarna vilket har lett till att de flesta skotten avlossats från kanterna eller från andra dåliga vinklar.
Hade vi haft Markström i kassen så hade vi förmodligen inte släppt in mycket mer än 80 mål. För att skillnaden mellan våra målvakter och Markström är enligt mig så pass stor, dock ska det tilläggas att Markström är i en klass för sig själv, och att Ridderwall samt Wesslau ändå placerar sig in i toppen av Elitseriens bästa målvakter. Som jag ser det så är de flesta målvakterna i år väldigt ojämna, förutom Stefan Liv och Markström som alltid presterar och har en väldigt hög lägsta nivå.
Så att det är nog ändå dags att inse att våra målvakter håller en duglig nivå, även om man självklart är missnöjd då och då, men det hör ju till sporten.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Förevigt Djurgården
Det där får du gärna utveckla CavemanCaveman skrev: Sedan så är det skillnad om ett lags målvakt står merparten av matcherna ( typ Holmqvist i Frölunda), DIF har två målvakter som i stort sätt delat på målvaktsysslan.
Att om man endast har stått ett fåtal matcher så kan statistiken slå helt fel åt båda hållen det håller jag med om.
Men efter 15-20 matcher så har statistiken stabiliserat sig ganska bra.
Och tabellen summerar lagets samtliga målvaksinsatser efter 45 omgångar.
Både Brynäs och Frölunda har målvakter som båda har stått mycket och dom ligger i varsin ände av tabellen.
Om jag får tid ikväll så ska jag plocka ut lite målvaktsstatistik.
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Där har du iofs väldigt fel, Liv kan kollapsa rejält under vissa perioder. När han är i de stunderna platsar han inte i ett enda elitserielag ens som tredjemålvakt. Däremot är Liv en slutspelsmålvakt, och i sådana situationer är han oftast som bäst. Men att säga att han alltid presterar är kolossalt fel.sthlm_dif skrev:.... förutom Stefan Liv och Markström som alltid presterar och har en väldigt hög lägsta nivå.....
Våra målvakter har varit bra i år, vissa stunder och i vissa moment har de sina svagheter men de är helt klart godkända elitseriemålvakter. I vissa stunder mer än andra....
2014-04-07, vad hände?
Tycker du utvecklar det ganka bra, jag menade bara att målvakter som stått 25 matcher kan ha en väldigt bra räddningsprocent, medan en målvak som spelar nästan alla matcher kan ha sämre räddningsprocent samtidigt som vissa målvakter trivs med att spela varenda match och då har en grym räddnigs match. Wesslau & Riddarn är inte bästa målvakterna i Elitserien, det vet vi alla. Oavstt vad statistiken säger.Honken skrev:Det där får du gärna utveckla CavemanCaveman skrev: Sedan så är det skillnad om ett lags målvakt står merparten av matcherna ( typ Holmqvist i Frölunda), DIF har två målvakter som i stort sätt delat på målvaktsysslan.
Att om man endast har stått ett fåtal matcher så kan statistiken slå helt fel åt båda hållen det håller jag med om.
Men efter 15-20 matcher så har statistiken stabiliserat sig ganska bra.
Och tabellen summerar lagets samtliga målvaksinsatser efter 45 omgångar.
Både Brynäs och Frölunda har målvakter som båda har stått mycket och dom ligger i varsin ände av tabellen.
Om jag får tid ikväll så ska jag plocka ut lite målvaktsstatistik.
Vi får titta på NHL, Marty Brodeur står varenda match, men sedan i målvaktsligan ligger ha 6:a, samtidigt som målvakter som inte spelat alls lika många matcher men har en bättre räddningsprocent.
Härligt att Tjärnqvist kan vara med efter OS, sedan ska Kruger in också. Hur ska vi få plats med dessa spelare. Är det Juniorerna som får flytta på sig, Fimpen kanske, M.Holmqvist tycker jag vi ska ha kvar, han och Tim spelar bra i hop.
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Tjärnqvist-Zigomanis-TimCaveman skrev:Härligt att Tjärnqvist kan vara med efter OS, sedan ska Kruger in också. Hur ska vi få plats med dessa spelare. Är det Juniorerna som får flytta på sig, Fimpen kanske, M.Holmqvist tycker jag vi ska ha kvar, han och Tim spelar bra i hop.
Ser gott ut?
Jimmie Ölvestad - Kristofer Ottosson - Marcus Nilson
Andreas Holmqvist - Marcus Ragnarsson
Marcus Krüger - Andreas Engqvist - Jacob Josefson
David Printz - Kyle Klubertanz
Mathias Tjärnqvist - Mike Zigomanis - Tim Eriksson
Timmy Pettersson - Nichlas Falk
Nicklas Danielsson - Michael Holmqvist - Patrik Cehlin
Extra: Brodin och Eklund.
Eklund eller Honken som center i sista och alternera med Cehlin och Brodin typ, beror på vem som är hetast.
WHO IS WITH ME?!
Expert.
Ser bra ut SirDIFalot. Men vill inte sära på andrakedjan, lirar hellre Danielsson istället för krüger där. De har sett riktigt vassa ut på sista tiden. Och sen lira krüger i fjärdekedja med Eklund/Holmqvist/Brodin/Cehlin, beroende på vilka som är hetast för tillfället. Annars håller jag med dig på alla punkter.
Jimmie Ölvestad "Jag lämnar inte Djurgården för något annat lag i Sverige"
SirDIFalot skrev:Tjärnqvist-Zigomanis-TimCaveman skrev:Härligt att Tjärnqvist kan vara med efter OS, sedan ska Kruger in också. Hur ska vi få plats med dessa spelare. Är det Juniorerna som får flytta på sig, Fimpen kanske, M.Holmqvist tycker jag vi ska ha kvar, han och Tim spelar bra i hop.
Ser gott ut?
Jimmie Ölvestad - Kristofer Ottosson - Marcus Nilson
Andreas Holmqvist - Marcus Ragnarsson
Marcus Krüger - Andreas Engqvist - Jacob Josefson
David Printz - Kyle Klubertanz
Mathias Tjärnqvist - Mike Zigomanis - Tim Eriksson
Timmy Pettersson - Nichlas Falk
Nicklas Danielsson - Michael Holmqvist - Patrik Cehlin
Extra: Brodin och Eklund.
Eklund eller Honken som center i sista och alternera med Cehlin och Brodin typ, beror på vem som är hetast.
WHO IS WITH ME?!
Ser bra ut, men ett litet frågetecken för din 2:a kedja, undra om dom kommer att funka i hop.
Sedan så tycker jag att Honken är Center i 4:de, Fimpen har vart alldeles osynlig i år.
Man kanske skulle sätta Danielsson i 3:e och låta Tim spela med Honken? Eller byta Kruger mot Danielsson.
Senast redigerad av Caveman den 2010-02-02 23:28:07, redigerad totalt 2 gång.