Flytt till Globen?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Daniel942
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Flytt till Globen?

Inlägg av Daniel942 »

Blir faktiskt lite orolig när jag läser det här.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 6521137.ab
DIF!
Användarvisningsbild
-daniel-

Re: Flytt till Globen?

Inlägg av -daniel- »

Redan tagit upp det i en annan tråd, men kan posta mitt svar här också:

"Nu kommer den här frågan upp som flitigt diskuterats här bland annat. Jag är absolut för en flytt till Globen, kanske redan i en kvartsfinal om motståndet är intressant (säg exempelvis Modo, känns ju som vi skulle fylla Globen varje match även i en kvartsfinal). Sen är det självfallet idiotiskt att flytta fullt ut till Globen samtliga matcher under en hel säsong, men några på förhand publikdragande lag borde man kunna möta där samt eventuellt slutspel.

En fullsatt, eller nästintill fullsatt Glob ger ett jävla tryck också..."

Jag tycker det är löjligt att folk börjar prata om bojkott osv... Riktigt patetiskt om jag skall vara ärlig. Dagens hockey handlar i så stor mån om ekonomi att man inte kan förbise att med en stark ekonomisk grund (som vi skulle få genom en lyckad flytt av vissa matcher och slutspel till Globen) så har vi så mycket större chans att hävda oss i serien i framtiden.
Användarvisningsbild
warrant

Inlägg av warrant »

Matcher mot modo eller färjestad är såna som kan säljas ut i globen i ett slutspel.
AnteKr

Inlägg av AnteKr »

warrant skrev:Matcher mot modo eller färjestad är såna som kan säljas ut i globen i ett slutspel.

Alt en Final
Användarvisningsbild
Snazzi
Tipsmästare 2009/10

Inlägg av Snazzi »

Om vi ska spela i Globen ska det inte vara mer än 1500 tomma platser.
Det jag är rädd för att kommer hända är att sammarbetet med JK som varit långsiktigt håller på att dö ut, känns som man håller på att tappa allt när man säger såhär.
Byta till Globen för snabba cash istället för att tänka långsiktigt.
Lycka är att vara Djurgårdare.
Vi é med dig överallt! Kämpa Nisse!
Användarvisningsbild
Daniel942

Inlägg av Daniel942 »

Hmm, undrar hur många man skulle få in i hovet om man rev hovets hylla och satte sitt/ståplatser där istället? Tror det skulle vara bra om det skulle bli derbyn mellan DIF-AIK någon gång.
DIF!
Honken

Inlägg av Honken »

Det vore tjänstefel att inte undersöka möjligheten.
Ett mycket svårt val, men om matcher ska flyttas till Globen måste det göras i samförstånd med Järnkaminerna.
Det är viktigt att det arbete som har byggts upp under lång tid inte rasseras över en natt.
Jag tycker också man ska prata med spelarna, vart vill dom spela?
Att tvinga iväg dem mot deras vilja till Globen skulle minska chanserna att avancera till nästa runda.

10.000 pers i Globen kan vi vara utan, men ett fullsatt Globen med en klack på 5000 man
skulle kunna slå Järnkaminernas dag.

En fullsatt match i Globen genererar en extra intäkt på närmare 2 miljoner jämfört med ett fullsatt Hovet.
En kvalserie med tre fullsatta matcher i Globen skulle betala lönen för en riktig klasspelare.

Kvartsfinal dagarna är lediga i globen
En av semifinal dagarna är uppbokad, likaså en av finaldagarna.
Men om det skulle vara eventuella speldagar för DIF kan man bara spekulera om.
Daniel942 skrev:Hmm, undrar hur många man skulle få in i hovet om man rev hovets hylla och satte sitt/ståplatser där istället? Tror det skulle vara bra om det skulle bli derbyn mellan DIF-AIK någon gång.
Jag har för mig att det var ca 9800 pers.
Men det är nog inget alternativ med tanke på hur restaurangkapaciteten ser ut i övrigt på Hovet
Senast redigerad av Honken den 2010-01-31 12:38:47, redigerad totalt 1 gånger.
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Användarvisningsbild
Frasse
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Frasse »

Daniel942 skrev:Hmm, undrar hur många man skulle få in i hovet om man rev hovets hylla och satte sitt/ståplatser där istället? Tror det skulle vara bra om det skulle bli derbyn mellan DIF-AIK någon gång.
Samtidigt skall man då säga till sin bästa kunder (ur ett ekonomiskt perspektiv) att man inte längre har någon VIP avdelning för dem att besöka.

Vore helt fel att ens fundera i de banorna utan enda möjligheten vore att sänka isen och på så sätt kunna utöka publikkapaciteten.

Gnihet kommer dock med all säkerhet inte tas sig tillbaka till ES igen heller.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Användarvisningsbild
*Knirre

Inlägg av *Knirre »

Har inte ens läst kommentarerna i forumet kring detta, utan endast i AB, men det brukar alltid vara mycket negativt och gnäll kring frågan. Läste ordet "bojkott" någonstans, vilket fick mig ganska upprörd.

För det första lär ju inte avsikten vara att förlägga matcher som drar kring 6-7000 pers i Globen, det fattar ju vem som helst. Så det där klassiska "Bättre ett fullt Hovet än en halvfull Glob-snacket" är ju helt oväsentligt. De matcher som ska spelas i Globen skall ju vara matcher som kan sälja ut arenan, eller näst intill iaf.

Om man ställer sig helt orubbligt negativ till en sådan lösning, så ska man iaf aldrig någonsin klaga på sportsliga resultat eller hur klubben mår i övrigt, då allt detta är strikt bundet till ekonomin. En ekonomi som självklart skulle må bra av att få in pengar från ytterligare biljettförsäljning.

Och om man ens överväger att sluta gå på matcherna av en sådan anledning, så är man ju bara patetisk, och inte mycket till supporter. Då får man väl gå och titta på AIK om det är Hovet som är anledningen till att man går på matcherna. Tror någon att det är för att jävlas med fansen som man utreder arenafrågan? Näe.. självklart är det för att kunna dra in mer pengar, och driva verksamheten på ett bättre sätt.
Användarvisningsbild
sthlm_dif

Inlägg av sthlm_dif »

Som jag ser det så ska vi stanna på gamla Hovet. Det är vårt hem, vår själ och vårt hjärta.

Men ett fullsatt Globen är alltid jävligt underbart, det kan man inte förneka. Ett fullsatt Globen resulterar även i att DIF får ett enormt klirr i kassan i och med att biljettpriserna även är högre i ett slutspel (~30-40% dyrare ungefär).
Så om vi går till semifinal vill jag att vi flyttar till Globen, för att då fyller vi garanterat Globen. Om vi ställs mot Modo i kvartsfinalen så ska vi även då flytta till Globen, inget snack om saken. Stämningen kommer ju självklart att bli lite sämre, men glöm inte bort att alla taggar till tusen i ett slutspel, även stora delar av långsidan, så det ska nog vara möjligt att skapa än bättre tryck än på Hovet. Klackens placering kan ju bli lite problematisk, men som jag ser det så kan vi ju stå på en hel kortsida, dvs både våning 1 och våning 2. Sedan så kan vi sno en liten bit från svängen också, så att vi får en klack som dras ända tills långsidan börjar. Det tror jag definitivt att DIF är villiga att ge oss om en flytt till Globen blir av i slutspelet.

Det viktigaste för mig är att DIF mår bra. Stämningen och inramningen är en viktig del, men hellre ser jag ett överflöd av pengar än en inramningen utöver det vanliga.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Snazzi skrev: Det jag är rädd för att kommer hända är att sammarbetet med JK som varit långsiktigt håller på att dö ut, känns som man håller på att tappa allt när man säger såhär.
Byta till Globen för snabba cash istället för att tänka långsiktigt.
Alltså, som flera varit inne på så är det självfallet riktigt viktigt att ha en öppen dialog med JK om detta, men jag hoppas verkligen att JK-folket har förståelse för att klubben vill - om möjligheten finns - tjäna mer pengar än beräknat. Bästa lösningen både för DIF hockey och för JK är väl antagligen ett uppfräschat, utbyggt Hovet men eftersom vi inte är där ännu så är det snudd på tjänstefel att inte grundligt undersöka möjligheterna för ett slutspel i Globen med X antal extra miljoner i klubbkassan redan i år.

Men jag är helt övertygad om att detta kommer skötas snyggt då DIF's ledning bevisligen redan värderar allt som JK och dess medlemmar gjort för föreningen otroligt högt. Allt handlar om att ha en dialog. Jag är dock lite oroad över att en hel del klackfolk kanske inte riktigt kan sätta sig in klubbledningens situation, men har man som sagt en dialog där alla får komma till tals bör man kunna förklara situationen och diskutera sig fram till en lösning. Kanske går att göra iordning en riktig "klacksektion" i Globen som jag är helt övertygad om skulle kunna skapa ett massivt tryck när även 10000+ sittplats hänger på.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Honken skrev: Kvartsfinal dagarna är lediga i globen
En av semifinal dagarna är uppbokad, likaså en av finaldagarna.
Men om det skulle vara eventuella speldagar för DIF kan man bara spekulera om.
Vet inte hur du räknar med tanke på att man knappast redan nu vet vilka av matcherna vi kommer ha hemmamatch osv, men det är väl lite meningslöst att spekulera i redan nu antar jag.

Annars verkar du ha samma synpunkt som mig i frågan, hoppas verkligen folk förstår att ett lyckat slutspel i Globen skulle generera en bra mycket mer stabil klubbkassa inför nästa säsong och bli en bra grund att kunna knyta till oss exempelvis Nisse Ekman, Staffan Kronwall etc.etc.
Paulsgrove Crew

Inlägg av Paulsgrove Crew »

Självklart spelar ekonomin roll och jag förstår att man överväger saken i enstaka matcher, men man bör inte glömma bort hur mycket bra som byggts upp i och med Hovetflytten i fansrelationen samt även den sportsliga aspekten.

Jag tror nämligen att stämningen i Hovet under slutspelet kommer bli det grymmaste man upplevt någonsin i Sverige, alla sporter, alla kategorier! Det kommer bli något utöver det vanliga som det kommer pratas om i många, många år framöver och frågan är vilket lag kommer vinna mot oss inför ett galet slutspelstaggat Hovet? Jag tror ingen! Hovet kan vara den lilla avgörande sportsliga detaljen/fördelen som skulle kunna göra underverk i slutspelet...

Att tänka "extra intäkter i Globen" kan vara att gapa efter för mycket.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Paulsgrove Crew skrev:Självklart spelar ekonomin roll och jag förstår att man överväger saken i enstaka matcher, men man bör inte glömma bort hur mycket bra som byggts upp i och med Hovetflytten i fansrelationen samt även den sportsliga aspekten.
Inget snack om saken, men det är ju just därför en öppen dialog är extremt viktigt i det här fallet.

Sen kan jag hålla med om att trycket på Hovet antagligen skulle bli en aning bättre än i Globen, men samtidigt så är jag fullständigt övertygad om att samma inställning på 13000+ i Globen skulle kunna generera ett jävligt mäCktigt tryck också. Kan man dessutom tjäna upp till 2 miljoner extra på EN JÄVLA MATCH så förstår jag inte varför man inte skulle välja det alternativet.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Jag tror ärligt talat att en fullsatt Globen i en SM-final ger oss mer fördel än Hovet. Det är något visst med Globen och SM-guld på 2000-talet...

MEN, att flytta till Globen före en final/avgörande semifinal är oerhört dumt.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Skriv svar