Special Teams
Special Teams
Vi har släppt in fjärde minst mål (2.39 per match) i serien, trots de målvakterna vi har. Däremot gör vi bara 2.56 mål per match, med en skottprocent på 9.26. Får vi igång powerplay vinner vi fler matcher, så enkelt är det.
Vi har haft flest powerplay av alla lag (113) men gjort femte mest mål (20), det ger en PP% på 17.70 som är alldeles för dåligt, och då var vi grymma i början. Jag vill inte veta vad vi har för procent de 10 senaste. Hv71 har gjort 35 mål på sina 102 tillfällen (34.31%) men de har spelare framför mål, snabbt spel och så skjuter dom...
Vi har haft flest powerplay av alla lag (113) men gjort femte mest mål (20), det ger en PP% på 17.70 som är alldeles för dåligt, och då var vi grymma i början. Jag vill inte veta vad vi har för procent de 10 senaste. Hv71 har gjort 35 mål på sina 102 tillfällen (34.31%) men de har spelare framför mål, snabbt spel och så skjuter dom...
Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.
Framförallt så har Hv71 spelare som är lämpade för PP, vilket inte vi har.Crashmash skrev:Vi har släppt in fjärde minst mål (2.39 per match) i serien, trots de målvakterna vi har. Däremot gör vi bara 2.56 mål per match, med en skottprocent på 9.26. Får vi igång powerplay vinner vi fler matcher, så enkelt är det.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Svårt att hitta några Shea Weber mitt i säsongen med vår budget...Mäklaren skrev:Framförallt så har Hv71 spelare som är lämpade för PP, vilket inte vi har.Crashmash skrev:Vi har släppt in fjärde minst mål (2.39 per match) i serien, trots de målvakterna vi har. Däremot gör vi bara 2.56 mål per match, med en skottprocent på 9.26. Får vi igång powerplay vinner vi fler matcher, så enkelt är det.
Ptja, Andreas Holmqvist, Pettersson, Klubertanz och Falk är backar som kan skjuta. Zigomanis, Ölvestad eller Fimpen framför mål. Ottosson, Nilson, Krüger, Engqvist eller M Holmqvist är spelare som har hyfsade skott och kan således befinna sig runt tekningscirklarna.
Men det går för långsamt och det skjuts för lite. Att det skjuts för lite beror på att det blir för lite skottlägen som beror på att det går för långsamt och att det är slarviga pass.
Skapade en ny tråd där powerplay och boxplay kan diskuteras. // MOD
Men det går för långsamt och det skjuts för lite. Att det skjuts för lite beror på att det blir för lite skottlägen som beror på att det går för långsamt och att det är slarviga pass.
Skapade en ny tråd där powerplay och boxplay kan diskuteras. // MOD
Re: Special Teams
Skulle gärna se en paraply uppställning i power-play
Med Kyle som pointman på blå. Zigomanis i slottet. Krüger i vänstra tekningscirkeln. Ragge i högra tekningscirkeln och Jimmie framför mål
Med Kyle som pointman på blå. Zigomanis i slottet. Krüger i vänstra tekningscirkeln. Ragge i högra tekningscirkeln och Jimmie framför mål
Jääävligt viktigt att vi får igång PP nu.
Tycker problem 1 har varit att vi inte ens kommer in i zon. Man kör en dropp vid egen blå sedan ska någon åka in med pucken. Han stöter ofta på patrull och dumpar ner den. Då är yttrarna stillastående och vi är tvåa på pucken.
Möjlig lösning: Dumpa på åkande forwards, alternativt spela ett pass i mittzon och lägg ut på kanten.
Problem 2. Vi har ett extremt statiskt PP när vi väl får chansen. Alla spelare håller sina positioner och vi spelar runt pucken. Den enda jag tycker gör något oväntat är Ragge. Han stöter ner från sin backposition gång efter annan och skapar viss förvirring.
Möjlig lösning: Sätt upp grundpositioner med låt spelarna agera efter störra egen frihet. Ha vissa grundregler som minst en back på blå, en spelare framför mål, max två spelare bakom mål m.m.
Problem 3. Jag tycker att vi skjuter för lite direktskott. Backar och forwards ska alltid ta emot pucken innan dom klappar till den.
Lösning: Skjut direkt
. Det behöver ju inte vara så jävla hårt jämt.
Problem 4. För lite trafik på kassen. ofta när vi skjuter har vi en spelare i höga slottet. Skottet kommer från backen, målvakten ser pucken och returen rensas av backarna.
Lösning: När en back går på skott måste forwarden framför mål sjunka någon meter och yttrarna glida in mot mål. Det öppnar också för A.Holmqvists diagonalpassningar.
Sen har vi vilka som ska lira PP.
PP1
A.Holmqvist-----------Falk
M.Nilsson----Ölvestad----Kruger
Kommentar: Två spelskickliga backar. Mackan är skaplig på att hitta passningar och skjuta. Samma med Kruger. Ölvestad ser jag inte som en spelare som är grym på att skymma. Men ta returer och kriga in puckar kan han.
PP2
Kyle--------------Deilert
Cehlin----Ziggy------ottosson
Kommentar: Kyle är spelskicklig. Deilert har gjort det bra i Mora, kan lika gärna vara Timmy här. Cehlin e rightskytt, tycker han har ett bra skott och är aggressiv. Hygglig spelsinne också(se passen till kyle mot timrå). Ziggy är stabil framför mål, hyfsade styrningar kompetent passninsspelare. Otto är skicklig och har ett bra skott.
Forwards som kan ta plats: Josefsson, Enqvist, Danielsson, M.Holmqvist
Tycker Tim har varit bra, men mer en kontringsspelare.
Har säkert gjort något misstag eller glömt någon, det får ni leva med.
Tycker problem 1 har varit att vi inte ens kommer in i zon. Man kör en dropp vid egen blå sedan ska någon åka in med pucken. Han stöter ofta på patrull och dumpar ner den. Då är yttrarna stillastående och vi är tvåa på pucken.
Möjlig lösning: Dumpa på åkande forwards, alternativt spela ett pass i mittzon och lägg ut på kanten.
Problem 2. Vi har ett extremt statiskt PP när vi väl får chansen. Alla spelare håller sina positioner och vi spelar runt pucken. Den enda jag tycker gör något oväntat är Ragge. Han stöter ner från sin backposition gång efter annan och skapar viss förvirring.
Möjlig lösning: Sätt upp grundpositioner med låt spelarna agera efter störra egen frihet. Ha vissa grundregler som minst en back på blå, en spelare framför mål, max två spelare bakom mål m.m.
Problem 3. Jag tycker att vi skjuter för lite direktskott. Backar och forwards ska alltid ta emot pucken innan dom klappar till den.
Lösning: Skjut direkt

Problem 4. För lite trafik på kassen. ofta när vi skjuter har vi en spelare i höga slottet. Skottet kommer från backen, målvakten ser pucken och returen rensas av backarna.
Lösning: När en back går på skott måste forwarden framför mål sjunka någon meter och yttrarna glida in mot mål. Det öppnar också för A.Holmqvists diagonalpassningar.
Sen har vi vilka som ska lira PP.
PP1
A.Holmqvist-----------Falk
M.Nilsson----Ölvestad----Kruger
Kommentar: Två spelskickliga backar. Mackan är skaplig på att hitta passningar och skjuta. Samma med Kruger. Ölvestad ser jag inte som en spelare som är grym på att skymma. Men ta returer och kriga in puckar kan han.
PP2
Kyle--------------Deilert
Cehlin----Ziggy------ottosson
Kommentar: Kyle är spelskicklig. Deilert har gjort det bra i Mora, kan lika gärna vara Timmy här. Cehlin e rightskytt, tycker han har ett bra skott och är aggressiv. Hygglig spelsinne också(se passen till kyle mot timrå). Ziggy är stabil framför mål, hyfsade styrningar kompetent passninsspelare. Otto är skicklig och har ett bra skott.
Forwards som kan ta plats: Josefsson, Enqvist, Danielsson, M.Holmqvist
Tycker Tim har varit bra, men mer en kontringsspelare.
Har säkert gjort något misstag eller glömt någon, det får ni leva med.
Född till sportchef.
Att det inte blir direktskott är ju att det allt som oftast är värdelösa passningar, det går ju inte skjuta om pucken är närmare skridskorna än bladet.
Tja, det är ju ett sätt att se det. Samtidigt tvivlar jag starkt på att de flesta passningarna har varit risiga. Bra många lägen som kunnat sluta i direktskott med lite vilja. Jag tycker fortfarande att man inte tar tillvara på lägena.Crashmash skrev:Att det inte blir direktskott är ju att det allt som oftast är värdelösa passningar, det går ju inte skjuta om pucken är närmare skridskorna än bladet.
Men du har rätt i att för många passningar mellan backarna är oprecisa.
Född till sportchef.
Finns en enkel lösning: Fredrik ''Linkan'' Bremberg. Han gjorde vårt PP vasst som fan på egen hand under fjolåret.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Har för mig att vi inte hade så bra PP förra året heller. Många av målen då var på kontringar. Snittet var väl runt 18.5%. Att det var vasst som fan är en överdrift. HVs pp är vasst som fan.Mäklaren skrev:Finns en enkel lösning: Fredrik ''Linkan'' Bremberg. Han gjorde vårt PP vasst som fan på egen hand under fjolåret.
Att jag sedan tror du har helt rätt i att Linkan skulle förbättre vårt PP iår är en annan sak.
Kul att Timrå hade över 20% förra året. I år har dom 10%.
Född till sportchef.