Inför säsongen

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Kaminen

Inför säsongen

Inlägg av Kaminen »

Hej!

Här kommer mina tankar inför säsongen:
Som vi vet så finns det inga pengar och inga namnkunniga spelare har värvats. Men Djurgårn har ju blivit nedtippade de senaste säsongerna, med kasnke all rätt? Men se bara på den senaste säsongen, då formtoppen kommit vid dec-jan, och haft ett lysande spel. De va tar och kände på Frölunda i slutet.

Men iår behövs det en j-vla anama, en god lagmoral, ett kämpa glöd av djurgårdshjärta o järnkamin och mentaliteten av "DIF MOT RUBBET". För det kommer bli mycket tufft, men det som talar med oss är att vi har fått en del unga väldigt hungriga spelare, som gärna vill visa upp sig för hockeysverige. Titta bara för några år sen när Timrå kom upp och var nedtippade och hade inga större stjärnor, men slet o spelade med hjärta och överraske oss alla."Säcken" och sir Challe i båset kommer det vara mycket härligt och följa. Det är två stycken kunniga hockeymänniskor, men hjärta för Djurgårn. Men man kommer allt sakna Wikegård lite grann. Sen så en hård försäsong och tidigare lagd isträning, kanske kan betyda nått nytt?

Jag tror det blir svårt med guld, men vem vet! Slutspel blir det säkerligen, men vi får vänta på en ny storhetstid inom 3-5 år, tror jag. Varför, jo?
Pengar och namnkunniga spelare saknas. Men Djurgårdens satsning på juniorer har lyckas bra, och iår blir det säkerligen guld där, en bra framtid att gå på alltså. Sen så verkar det som supportrar börjar komma tbx, så mer pengar och drag kring hockeyn.

Det blir kul med ståplats i globen, och hoppas det blir några matcher med 14 119 åskådare (då majoriteten gärna då får vara djurgårdare). Men globen e ingen hockeyarena, det e för högt till tak och för långt till isen. På hovet e det också för långt till isen och rymmer bara 8000. Sen tappar vi för mycke på hyra och kring försäljning. De rika lagen blir bara rikare. En egenägd arena e ett måste, som rymmer 10 000 men kan om byggas till 15 000, när det behövs.

Jag vill gärna skicka ett stort TACK till Styrelsen, spelarna, supportrarna, järnkaminerna och alla andra inblandade. Iår så börjar vi på ny kula, och visar att det finns hockeyintresse i huvudstan kvar, en ny epok ska inledas...

DIF MOT RUBBET!

ps. Hoppas ni orkar läsa, och att jag inte glömt nått .ds
Användarvisningsbild
Jojje

Re: Inför säsongen

Inlägg av Jojje »

Kaminen skrev:Hej!
Sen tappar vi för mycke på hyra och kring försäljning. De rika lagen blir bara rikare. En egenägd arena e ett måste, som rymmer 10 000 men kan om byggas till 15 000, när det behövs.
Nähe, är det sant... Men det kommer inte hända inom de närmsta 10 åren.

Vi har inte samma backning av kommunen som t ex färjestad har som får allt de vill ha.
DIF-Hockey

Inlägg av DIF-Hockey »

Jag undrar vad vi ska ha för matchtröjor denna säsongen?
Sevebo
Säsongskort: Ja

Inlägg av Sevebo »

Lär nog bli retrostället i år igen, kostar en hel del att ta fram ett nytt ställ kan jag tänka mig.
Hoppas iof på ett nytt ställ samt att replica tröjorna försvinner (dom ser för jävliga ut), vill ha riktiga tröjor till försäljning.
Köper ny matchtröja varje år.

DIF-Hockey skrev:Jag undrar vad vi ska ha för matchtröjor denna säsongen?
Kagen

Inlägg av Kagen »

Tirmå underskattades för att många var okunniga. Timrås ekonomi och organisation höll redan hög elitklass när de kom, laget var ungt men inte bara talangfullt utan även bra med inlslag av klasslirare.
Timrå är idag en av landets rikare elithockeyföreningar.

Att Stockholm inte mäktar med bättre förvånar mig, att DIF inte gör det förvånar mig kanske inte lika mycket. Missförstå mig rätt nu, men Anrell har naturligtvis helt rätt i att det finns många fler i Sthlm är intresserade av ishockey än det finns Djurgårdsfans. Det är ju alldeles självklart.

Som det är nu toppar Djurgården fotbollsallsvenskan och det under en tid då fotbollen är väldigt populär i Sverige, särskilt då allsvenskan. Exproffsen återvänder och satsningar mot europaspel görs.

Hockeyn har haft sin guldsäsong, sin cirkus med Real Modo, Chara, Ekman, Nilsson, Hossa och allt vad det var men utan att riktigt booma och utan att ens rubba fotbollens status som nr ett i Huvudstaden.

I Stockholm är det kul och rätt att gå på stadion och heja på DIF medan det är lite töntstämpel över att tillhöra klacken för samma föreningen i Globen. Fotbollen är helt enkelt lite smartare, lite vuxnare och mycket sexigare än hockeyn i Stockholm och för de flesta icke hard-core Djurgårdare blir valet ganska enkelt. Visst kan de hålla på DIF-Hockey-Handboll-Curling-whateverdif framför radion eller när de zappar på text-tvn men det är Fotbollen som får det uppsökande intresset och aktiva stödet i Stockholm.

Jag skulle bli mycket förvånad om DIF's hockeylag kunde tampas med Linköping, HV-71, Färjestad och Frölunda om en 3-4 plats i serien. Skulle de klara det vore det makalöst bra men ändå inte tillräckligt makalöst bra för att locka till sig nog med publik är jag rädd. För det skulle det krävas SM-final mot Frölunda känns det som.

På DIF's svenskafan forum kan man se en stor bild på några glada killar i T-shirts med tryck.
Bild

Det förs en kampanj från DIF-håll mellan Huvudstaden och landsbygden. Det klagas och klankas på kommuner trots att Stoholms stad vid två tillfällen de senaste två åren agerat genom att stödja just Djurgårdens IF för att behålla ishockeyn i staden. DIF-fansen har ett par socialdemokratiska kvinnor att tacka elitlicensen för, sanningen smärtar säkert så hårt att man väljer att inte ta den till sig.

I fallet fotbollen är det mer en stadskamp mellan Stockholm, Malmö och Göteborg. Att hockeylaget är frånkört av lag som heter Färjestad och finns ute i värmlandsskogarna samt Timrå någonstans utanför Sundsvall känns helt enkelt inte särskilt hippt.

Kanske ligger DIF-hockeys framtid på kort sikt i allsvenskan med derbyn mot ärkerivalen AIK och kanske också Hammarby. Publiken skulle strömma till och en seger över AIK i globen i Allsvenskan skulle kännas minst lika bra som ett kryss borta mot Mora i Elitserien. Föreningen skulle kunna stärka sin ekonomi och därmed gå in i Elitserien med de finansiella muskler som krävs.

Att hålla föreningen uppe med pengar från Stockholms stad eller privata finansiärer i styrelsen håller naturligtivis inte i längden - det vet alla.

Djurgårdare är ett stolt släkte och brukar vara duktiga när det kommer till organisation och finansiering, än så länge finns det gott om hopp och uppsidan - den ekonomiska vinstmöjligheten - för ett starkt elitlag i Sthlm är enorm.
Användarvisningsbild
Original Frasse
Medlem: Ja, ständig medlem
Kontakt:

Inlägg av Original Frasse »

Sevebo skrev:Lär nog bli retrostället i år igen, kostar en hel del att ta fram ett nytt ställ kan jag tänka mig.
Hoppas iof på ett nytt ställ samt att replica tröjorna försvinner (dom ser för jävliga ut), vill ha riktiga tröjor till försäljning.

Vad jag vet så finns det riktiga tröjor, både hemma och borta ställ. Kostar 995 spänn.
Sevebo

Inlägg av Sevebo »

Jo, säsongen 2004-2005 fans det helt riktigt riktiga retrotröjor att köpa.
Men man kan inte köra samma tröja flera år i rad för folk köper inte samma matchtröja år efter år utan den måste förnyas så folk kan köpa nya = mer pengar in i klubben + att dom riktiga matchtröjorna är så mycket snyggare än replikorna.

Men
Original Frasse skrev:
Sevebo skrev:Lär nog bli retrostället i år igen, kostar en hel del att ta fram ett nytt ställ kan jag tänka mig.

Vad jag vet så finns det riktiga tröjor, både hemma och borta ställ. Kostar 995 spänn.
Kaminen

Inlägg av Kaminen »

Djurgårn får som vanligt massa kritik på att laget inte kommer hålla iår, men var tog det där tjafset om att satsa på unga spelare?

Förra säsongen var det ett sjuhundrades bråk om att NHL spelarna satta talangfulla spelare som saftblandare, men denna säsong har Djurgårn gjort det absolut rätta, att våga satsa på unga hungriga talangafulla killar, men vart har dessa hyllningar tagit vägen?
Josefsson

Inlägg av Josefsson »

Bra poäng Kaminen!

En av mina favoritparadoxer i mediaconsensus är annars att vi i Sverige har usla juniorer. Och anledningen till att vi har usla juniorer är för att våra tränare i Elitserien inte vill ge speltid till dessa usla spelare!

Vindflöjeln Wennerholm & liktänkande har onekligen huvudet på skaft...
Kaminen

Inlägg av Kaminen »

Ville bara skicka en länk till en klockrehn krönika på svenskafans.

http://www.svenskafans.com/hockeyzon/ar ... ?id=100212

Det e dax att sluta upp i familjen o visa gamla nostalgiska takter med orden DIF MOT RUBBET, detta gäller inte bara "nya ståplats" utan även alla på sittplats o alla slipsnissar. Vi ska stödja o visa att grabbarna spelar på hemmaplan o inte för jämnan borta, när alla dessa bönder gör ska kallade invasioner. Alla måste leva sig in i matchen o heja, klappa, sjunga och bua osv.

Slut upp i familjen - DIF MOT RUBBET !!![/url]
MonK

Inlägg av MonK »

Ja vi har som sagt jäkligt grymma juniorer. Tror helt klart på satsningen att suga åt sig alla juniorlandslagsmän. Om ett par år kommer spelare som Oscar Möller dominera i elitserien
PerkaBalo

Inlägg av PerkaBalo »

Kaminen skrev:Ville bara skicka en länk till en klockrehn krönika på svenskafans.

http://www.svenskafans.com/hockeyzon/ar ... ?id=100212

Det e dax att sluta upp i familjen o visa gamla nostalgiska takter med orden DIF MOT RUBBET, detta gäller inte bara "nya ståplats" utan även alla på sittplats o alla slipsnissar. Vi ska stödja o visa att grabbarna spelar på hemmaplan o inte för jämnan borta, när alla dessa bönder gör ska kallade invasioner. Alla måste leva sig in i matchen o heja, klappa, sjunga och bua osv.

Slut upp i familjen - DIF MOT RUBBET !!![/url]

Kunde inte sgat det bättre själv.
Var exakt detta som många behöver höra tror jag!!
Stämningen har vart lite taskig här på foumet oxså, men än finns det tid å vända =)
DIF i mitt hjärta!!!
proppadenjäveln

Inlägg av proppadenjäveln »

Kaminen & PerkaBalo:

Problemet med såna här uppmaningar på internet är att det bara är dem som redan bryr sig som ser det. För att ta ett exempel, på VIK´s hemsida kan man ibland i forumet se att det verkar bli en grym uppslutning till kommande match, men sen kommer bara 2000 ändå, varför? Jo dem som hänger på forumet är ju de eldsjälar som går på typ alla matcher oxå, därför sprids inte budskapet. Sätt ut nån tok på stan med en megafon så kan han gå å skrika "Hemmamatch mot Södertälje imorrn, kom och stötta Djurgården" eller liknande. Det är nåt i den stilen som måste till för att man ska kunna fylla Globen. (Vet inte hur ermarknadsföring ser ut kring matcher, kanske redan finns nån som gör det där, men tvivlar starkt på det, hehe)

Egentligen spelar det inte mig nån större roll (VIK:are som man är) men stockholms ishockeyn får inte dö ut helt, det skulle riva djupa sår i svensk ishockey.
Skriv svar