Hovet
Re: Köpa Hovet
Fördelen med lån är ju att du kan dra av skatt mot dessa om jag inte är helt ute och reser. Du vinner alltså ekonomiskt på att ha kontroll över din arena med lån jämfört med att hyra rakt av. Har du ordnin på dina inkomster och utgifter vill i alla fall jag me att lån ä attföredra fdramför att betala hög hyra. Fast någon ekonom får gärna gå in och reda ut exakt vad det är som gäller.
Tror inte heller att staden kommer gå in och hjälpa till alls beträffande detta. De vinner på att ha kvar oss i Hovet punkt slut.
Lån, investerare försäljning av stolar samt namnet på arenan och stolsrader mm är de inkomkällor vi har samt då givetvis även övrig reklam på arenan.
Nyhetens behag sitter i ett tag efter en ombyggnad sedan försvinner de mariginalbesökarna och då sitter vi där visserligen med en snyggare arena, men inte mer publik än före ombyggnaden samt då högre hyra.
Jag är helt övertygad om att vår ekonomi sett bättre ut om vi ägt en egen arena gammal och sliten som bara tog 6000 åskådare jämfört med det vi har nu.
Tror inte heller att staden kommer gå in och hjälpa till alls beträffande detta. De vinner på att ha kvar oss i Hovet punkt slut.
Lån, investerare försäljning av stolar samt namnet på arenan och stolsrader mm är de inkomkällor vi har samt då givetvis även övrig reklam på arenan.
Nyhetens behag sitter i ett tag efter en ombyggnad sedan försvinner de mariginalbesökarna och då sitter vi där visserligen med en snyggare arena, men inte mer publik än före ombyggnaden samt då högre hyra.
Jag är helt övertygad om att vår ekonomi sett bättre ut om vi ägt en egen arena gammal och sliten som bara tog 6000 åskådare jämfört med det vi har nu.
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Min åsikt, ni får gärna komma med kritik!
*Jag tycker att hovet har ett perfekt läge. Och med en upprustning, nersänkt rink (med fler platser som kommer närmare rinken). Bättre plats för reklam annonsering (mer intäkter som följd) så tycker jag att vi ska satsa på att köpa och rusta hovet.
*Pengar! Alltid det störta problemet med projekt. Jag tycker att om någon har tid att bedirva detta så skulle man kunna kontakta någon inom DIF Hockey för att kanske starta ett konto eller en insamling till ett arenaköp.
Kom gärna med kritik och förbättringar, ett första utsckick är aldrig perfekt!
JA DÅ SES VI PÅ LÖRDAG, DEN 26 September PÅ HOVET!!!!
Alltid oavsett
*Jag tycker att hovet har ett perfekt läge. Och med en upprustning, nersänkt rink (med fler platser som kommer närmare rinken). Bättre plats för reklam annonsering (mer intäkter som följd) så tycker jag att vi ska satsa på att köpa och rusta hovet.
*Pengar! Alltid det störta problemet med projekt. Jag tycker att om någon har tid att bedirva detta så skulle man kunna kontakta någon inom DIF Hockey för att kanske starta ett konto eller en insamling till ett arenaköp.
Kom gärna med kritik och förbättringar, ett första utsckick är aldrig perfekt!
JA DÅ SES VI PÅ LÖRDAG, DEN 26 September PÅ HOVET!!!!
Alltid oavsett
Alltid Oavsett Förevigt DJURGÅRDEN
- Connoisseur
Självklart ska Hockeyn undersöka vad ett "Djurgårdstempel" kan tillföra. Allt annat vore tjänstefel, men vore samtidigt inte första gången mats och co begår just det.
sthlm_dif:
Det du inte förstår är att i Sverige har vi rätt att förvärva en tomt och sedan bygga något på den. Det enda politikerna i sånt fall gör är att godkänna detta bygge. Vi behöver inte politiker för att finansiera något. Och jag tycker inte vi ska kräva något sådant av politikerna heller.
Går investerare in med tillräckligt med kapital och säkerhet kan vi ta lån och bygga vår DIF-borg. Vi äger borgen och det blir således vår tillgång. Vilket innebär att skulle vi sälja den så försvinner vår skuld. Man kan inte prata om skuld utan att prata om tillgångar.
Pengarna tjänar vi genom att ha full kontroll över arenan. Dessa pengar används för att betala räntan för bygget och eventuellt för amortering (avbetalning).
Det du inte förstår är att i Sverige har vi rätt att förvärva en tomt och sedan bygga något på den. Det enda politikerna i sånt fall gör är att godkänna detta bygge. Vi behöver inte politiker för att finansiera något. Och jag tycker inte vi ska kräva något sådant av politikerna heller.
Går investerare in med tillräckligt med kapital och säkerhet kan vi ta lån och bygga vår DIF-borg. Vi äger borgen och det blir således vår tillgång. Vilket innebär att skulle vi sälja den så försvinner vår skuld. Man kan inte prata om skuld utan att prata om tillgångar.
Pengarna tjänar vi genom att ha full kontroll över arenan. Dessa pengar används för att betala räntan för bygget och eventuellt för amortering (avbetalning).
- Connoisseur
Problemet är att ni inte har någon som helst koll på vad ni pratar om. Om det hade varit så enkelt som att bara smälla upp en arena och sen håva in kosingen så hade vi gjort det för länge sen. Problemet är att det kostar så fruktansvärt mycket mer pengar här i stockholm än i byhålor som t ex jönköping och karlstad. DIF tog in lite offerter på detta för ett par år sen och kom fram till att det kostade mer att köpa mark till och bygga parkeringen utanför arenan än vad hela löfbergs lila arena gick på.
Sen får vi inte den hjälp som krävs av Stockholms stad. Vi kan ta kaffebönorna som exempel.
De fick köpa loss den gamla hallen som stod som grund för den nya för 1 miljon, den var värd ca 12-15 miljoner. Sen fick de hjälp med att fixa väldigt förmånliga lån där kommunen gick in som garant för lånen och till sist så lovade kommunen att man skulle hyra arenatid för minst 6 miljoner kr om året i 20 år. Bara där drog de in 120 miljoner i "bidrag".
Något liknande sker nu uppe i luleå där kommunen skänker klubben en massa pengar och en arena.
Sen är det inte bara arenan som är dyr utan allt annat. Ska DIF servera en pytt i panna på en match så kostar det 4-5 gånger mer för oss än för bönderna i karlstad osv osv. Listan görs lång.
Sen får vi inte den hjälp som krävs av Stockholms stad. Vi kan ta kaffebönorna som exempel.
De fick köpa loss den gamla hallen som stod som grund för den nya för 1 miljon, den var värd ca 12-15 miljoner. Sen fick de hjälp med att fixa väldigt förmånliga lån där kommunen gick in som garant för lånen och till sist så lovade kommunen att man skulle hyra arenatid för minst 6 miljoner kr om året i 20 år. Bara där drog de in 120 miljoner i "bidrag".
Något liknande sker nu uppe i luleå där kommunen skänker klubben en massa pengar och en arena.
Sen är det inte bara arenan som är dyr utan allt annat. Ska DIF servera en pytt i panna på en match så kostar det 4-5 gånger mer för oss än för bönderna i karlstad osv osv. Listan görs lång.
Färjestad fick köpa loss gamla ishallen för en enda krona (1), inte en miljon (1 000 000).Connoisseur skrev:Sen får vi inte den hjälp som krävs av Stockholms stad. Vi kan ta kaffebönorna som exempel.
De fick köpa loss den gamla hallen som stod som grund för den nya för 1 miljon, den var värd ca 12-15 miljoner.
- Connoisseur
Fel. Arenan gick på 1 miljon och marken runt på 500 000. Som jag sa innan, ni har ingen koll. Sluta låtsas som om ni hade det. färjestad fick totalt nästan 140 000 000:- i bidrag plus hjälp med extremt bra lån. Vad har vi fått? Förutom tomma löften.Josefsson skrev:Färjestad fick köpa loss gamla ishallen för en enda krona (1), inte en miljon (1 000 000).
"Anläggning: Löfbergs Lila Arena, Karlstad
Total investering: 160 miljoner kronor.
Kommunens åtagande:
Driftsbidrag: 6 miljoner per år, avtalstid 20 år.
Övrigt: Föreningen fick köpa gamla ishallen och mark för 1,5
miljoner av kommunen, bokfört värde 20 miljoner kronor, i
samband med beslut om evenemangsarena. Kommunen grusa-
de upp yta till parkering på rivningstomt.
Driftsbolagets/föreningens åtagande:
10 timmar i veckan för allmänhetens åkning.
15 timmar i veckan för skolverksamhet. "
En ny arena vorde ju uppenbarligen det optimala, de finansiella och spelmässiga resultaten hade på sikt varit ytterst lovande ! Däremot så gäller det att vara realistisk, pengarna som krävs för ett sådant bygge har inte Djurgården på länga vägar, så såvida inte Roman Abramovichs 'brorsa' plötsligt bestämer sig för att sponsra Djurgården kommer det aldrig hända. En renovering av Hovet känns som det mest realistiska i nuläget, tyvärr !
Vem som helst kan sticka upp men vi är nummer ett
Om vi fick mark så skulle det fungera.
http://www.difhockey.se/forum/viewtopic ... &start=120
http://www.difhockey.se/forum/viewtopic ... &start=120
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
http://www.dif.se/sidor/nyheter/nyheter ... 9956&typ=1
Inget snack om någon multiarena men det kanske kan ändra sig? :\
Hovet ligger verkligen på fel sida stan. Södermalm är illa nog, men söder om det? Ehw.
Hovet ligger verkligen på fel sida stan. Södermalm är illa nog, men söder om det? Ehw.
- Connoisseur
Highwind skrev:http://www.dif.se/sidor/nyheter/nyheter ... 9956&typ=1
Få inte upp hoppet för mycket bara. Stockholms stad kommer inte bidra med något till en multiarena utan det är bara fotbollen som kommer att få hjälp.
För övrigt kan det vara värt att nämna att LHC inte mår bra ekonomiskt nu heller. Varför? Jo de har en dyr arena som de inte äger själva och nu när nyhetensbehag har försvunnit börjar även de få det kämpigt med att få ekonomin att gå runt.
Återigen ett exempel på att du måste äga din egen arena.
Nu börjar man kanske också förstå varför LHC vill ha än fler omgångar i grundserien.
Att jag sedan myser över LHCs problem är ju en helt annan historia.
Nu börjar man kanske också förstå varför LHC vill ha än fler omgångar i grundserien.
Ja men hade inte LHC någon rik sprätt som går in med pengar? kommer inte ihåg vad han heter...Kall-El skrev:För övrigt kan det vara värt att nämna att LHC inte mår bra ekonomiskt nu heller. Varför? Jo de har en dyr arena som de inte äger själva och nu när nyhetensbehag har försvunnit börjar även de få det kämpigt med att få ekonomin att gå runt.
Hugo Stenbeck. Finansmannen (och Djurgårdaren?) Jan Stenbecks son.Hawk skrev:Ja men hade inte LHC någon rik sprätt som går in med pengar? kommer inte ihåg vad han heter...
Crashmash skrev:Hugo Stenbeck. Finansmannen (och Djurgårdaren?) Jan Stenbecks son.Hawk skrev:Ja men hade inte LHC någon rik sprätt som går in med pengar? kommer inte ihåg vad han heter...
Ja just han. Så krisar det sig för LHC så fixar väl han pengarna.