Årsmöte 2009
Årsmöte 2009
Nu börjar det närma sig årsmöte, brukar vanligtvis vara i juni. Ingen kan undgått vad som skrivs i media om vår kära förening, pensionspengar där - ambulansförare här. Där man kan göra sin röst hörd, och verkligen få reda på någonting samt kunna påverka är på årsmötet. Därför vore det bra om man kunde bli många på årsmötet, intresserade personer framförallt.
Jag själv bor för långt bort från Stockholm, och funderade på att åka på gnaget-derbyt, men sparar nog respengarna och drar på årsmötet i hockeyn istället.
Jag hoppas verkligen att jag tar mig dit, och jag hoppas att vi syns!
Jag själv bor för långt bort från Stockholm, och funderade på att åka på gnaget-derbyt, men sparar nog respengarna och drar på årsmötet i hockeyn istället.
Jag hoppas verkligen att jag tar mig dit, och jag hoppas att vi syns!
Re: Årsmöte 2009
Inte bestämt än, men brukar vara i juni. Dags att få upp intresset för det bara.melker skrev:När..?
- DIF_Soldier
- Medlem: Ja, vanlig medlem
ÅK DIT NI SOM VILL GÖRA SKILLNAD!
Att ha åsikter på ett forum har egentliigen ingen betydelse, det är nu det gäller!
Ingen censur! Sätt press på dem! Höj rösten! Kräv enbart raka svar! Om inte, stå på er!
Ska de få tyst på oss får de kasta ut oss! STÅ UPP FÖR SKÖLDEN!
Att ha åsikter på ett forum har egentliigen ingen betydelse, det är nu det gäller!
Ingen censur! Sätt press på dem! Höj rösten! Kräv enbart raka svar! Om inte, stå på er!
Ska de få tyst på oss får de kasta ut oss! STÅ UPP FÖR SKÖLDEN!
Säg den glädje som varar
-
Har av inte en vettig anledning inte varit medlem i Djurgården.. ska bli det i år. Vet inte om man ska åka, känns lite som att man varit medlem i 2 veckor och går och säger saker på ett årsmöte.
Har iför sig följt Djurgården på håll sedan 98:a och på håll kommer det fortsatt att vara.
Har iför sig följt Djurgården på håll sedan 98:a och på håll kommer det fortsatt att vara.
Klart du ska åka, du är ju som sagt medlem då.
-
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
difhockey.se skrev: Publicerad: 2009-08-10 - 22:43
Långt men odramatiskt årsmöte
Fjärran är den tid då Djurgården Hockeys årsmöten var snabba historier som klubbades igenom på en dryg kvart. Årets tillställning slog fjolårets rekord och varade i två och en halv timme.
Trots längden på mötet så klubbades samtliga styrelsens och valberedningens förslag igenom enhälligt eller med en stor majoritet. De beslut som klubbades igenom och omröstningar som skedde gällde följande:
* Styrelsen beviljades ansvarsfrihet.
* Mats Larsson omvaldes till ordförande i ett år.
* Hans Breitholtz, Ola Josefsson och Kalle Lilja omvaldes till styrelse på två år och Niklas Andrae nyvaldes till styrelsen, även han på två år.
* Jan-Peder Norstedt och Morgan Neuman omvaldes till valberedningen, med Håkan Södergren som ny ledamot. Här fanns ett annat alternativ till valberedning, som dock röstades ned med röstsiffrorna 78-21.
* Anders Lindby och Jan-Olov Eriksson omvaldes som revisorer och Anders Wigert omvaldes som revisorssuppleant.
* Det nya stadgeförslaget antogs i sin helhet.
* Motionerna om att låta medlemmar förvärva aktier i Djurgården Hockey AB, ge ständigt medlemskap till de som arbetat ideellt i över 25 år, publicera redogörelser från styrelsemöten på hemsidan, krav på årsmötesbeslut om utbrytande ur Elitserien samt stärkt samarbete med Djurgården Fotboll bifölls. I motionen om att föreningens styrelseledamöter ska beredas plats i Djurgården Hockey AB:s styrelse gick årsmötet på styrelsens linje om att detta ska vara en ambition, men ej ett krav.
Resultatet i föreningen var ett överskott på drygt sex miljoner kronor. Detta säger dock väldigt lite om Djurgården Hockeys totala ekonomi, eftersom föreningen numera mestadels består av intäkter från ungdomsverksamheten samt medlemsavgifter.
När det gäller övriga frågor som diskuterades och frågor som ställdes så är de svåra att sammanfatta på ett bra sätt efterhand. Det finns, som vi upprepar varje gång, inget alternativ till att dyka upp på årsmötena för de som vill engagera sig i frågor som rör Djurgården Hockeys drift och skötsel. Detta underströks av Mats Jonsson som på frågan om varför man inte kan rösta via ombud svarade att det är på årsmötet som mycket information kommer upp till ytan och det är där besluten fattas.
Diskussionerna rörde allt mellan himmel och jord, från avtalsförhållande mellan föreningen och bolaget till huruvida valberedningens ledare skulle kallas sammankallande eller ordförande.
Kortfattat ska i alla fall nämnas att den konvertibelemission som genomförts resulterat i ett tillskott på 18,4 miljoner, något styrelsen var nöjda med. Föreningen äger nu 64,48% av aktierna i Djurgården Hockey AB, något som kan sjunka till 56,06% om konvertiblerna konverteras till maximalt antal aktier (något som dock inte är troligt). Styrelsen sa att man under året skulle använda Djurgården Hockeyintressenter AB till att sprida ägandet i Djurgården Hockey AB till medlemmarna, men att det av administrativa skäl inte skulle vara möjligt att köpa aktier direkt i Djurgården Hockey AB.
JERKER DAMMBRO
Orkar egentligen inte skriva, men när man läser på DIF Hockeys hemsida om årsmötet måste jag reagera.
Faktafel:
Inget av valberedningens förslag klubbades igenom enhälligt.
Att ge styrelsen ansvarsfrihet klubbades inte igenom enhälligt.
Att välja Mats Larsson till ordförande var inte ett enhälligt beslut.
Övriga val av styrelseledamöter var inte heller enhälligt.
Val av revisorerna var inte enhälligt.
Det nya stadgeförslaget antogs inte enhälligt.
Resultatet för föreningen var som det står plus 6 miljoner, men detta endast pga av att en skuld som föreningen hade har efterskänkts! Om den inte efterskänkts hade vi inte haft samma resultat! Bolaget Djurgården Hockey AB gick dessutom back ofattbara 12 miljoner kronor på ett enda år!
Styrelsen sa inte heller att att det är omöjligt att köpa aktier direkt i Djurgården Hockey AB, även detta är faktafel i rapporten på föreningens egna hemsida.
Jag förutsätter att en rättelse kommer ut på hemsidan snarast.
EDIT: När jag ändå är igång så:
Det mest fantastiska är ändå att styrelsens förslag, på hur medlemmarna ska kunna köpa aktier, genom DIF Hockeyintressenter AB, betyder att varken Djurgårdens IF Ishockeyförening eller bolaget Djurgården Hockey AB för en enda krona av dom pengarna! En gång till för att verkligen understryka det hela: styrelsens förslag på hur medlemmar ska kunna köpa aktier i DHAB gör att inte en enda krona går till föreningen eller bolaget som spelar ishockey!! Jag saknar ord!
Kung_Ruter skrev:difhockey.se skrev: Publicerad: 2009-08-10 - 22:43
Fjärran är den tid då Djurgården Hockeys årsmöten var snabba historier som klubbades igenom på en dryg kvart. Årets tillställning slog fjolårets rekord och varade i två och en halv timme.
Trots längden på mötet så klubbades samtliga styrelsens och valberedningens förslag igenom enhälligt eller med en stor majoritet. De beslut som klubbades igenom och omröstningar som skedde gällde följande:
* Hans Breitholtz, Ola Josefsson och Kalle Lilja omvaldes till styrelse på två år och Niklas Andrae nyvaldes till styrelsen, även han på två år.
* Jan-Peder Norstedt och Morgan Neuman omvaldes till valberedningen, med Håkan Södergren som ny ledamot. Här fanns ett annat alternativ till valberedning, som dock röstades ned med röstsiffrorna 78-21.
* Anders Lindby och Jan-Olov Eriksson omvaldes som revisorer och Anders Wigert omvaldes som revisorssuppleant.
* Motionerna om att låta medlemmar förvärva aktier i Djurgården Hockey AB, ge ständigt medlemskap till de som arbetat ideellt i över 25 år, publicera redogörelser från styrelsemöten på hemsidan, krav på årsmötesbeslut om utbrytande ur Elitserien samt stärkt samarbete med Djurgården Fotboll bifölls. I motionen om att föreningens styrelseledamöter ska beredas plats i Djurgården Hockey AB:s styrelse gick årsmötet på styrelsens linje om att detta ska vara en ambition, men ej ett krav.
Resultatet i föreningen var ett överskott på drygt sex miljoner kronor. Detta säger dock väldigt lite om Djurgården Hockeys totala ekonomi, eftersom föreningen numera mestadels består av intäkter från ungdomsverksamheten samt medlemsavgifter.
När det gäller övriga frågor som diskuterades och frågor som ställdes så är de svåra att sammanfatta på ett bra sätt efterhand. Det finns, som vi upprepar varje gång, inget alternativ till att dyka upp på årsmötena för de som vill engagera sig i frågor som rör Djurgården Hockeys drift och skötsel. Detta underströks av Mats Jonsson som på frågan om varför man inte kan rösta via ombud svarade att det är på årsmötet som mycket information kommer upp till ytan och det är där besluten fattas.
Diskussionerna rörde allt mellan himmel och jord, från avtalsförhållande mellan föreningen och bolaget till huruvida valberedningens ledare skulle kallas sammankallande eller ordförande.
Kortfattat ska i alla fall nämnas att den konvertibelemission som genomförts resulterat i ett tillskott på 18,4 miljoner, något styrelsen var nöjda med. Föreningen äger nu 64,48% av aktierna i Djurgården Hockey AB, något som kan sjunka till 56,06% om konvertiblerna konverteras till maximalt antal aktier (något som dock inte är troligt). Styrelsen sa att man under året skulle använda Djurgården Hockeyintressenter AB till att sprida ägandet i Djurgården Hockey AB till medlemmarna, men att det av administrativa skäl inte skulle vara möjligt att köpa aktier direkt i Djurgården Hockey AB.
JERKER DAMMBRO
Orkar egentligen inte skriva, men när man läser på DIF Hockeys hemsida om årsmötet måste jag reagera.
Faktafel:
Om du läser en gång till så står det faktiskt ingenting om att det var enhälligt utan att det röstades igenom enhälligt eller med en stor majoritet.
Missade jag något igår? Inga andra förslag till ordförande eller styrelsen inkom under årsmötet och jag hörde bara ett "Ja" när Per Darnell (Mötesordförande) frågade om vi kunde rösta så som valberedningen föreslog i dessa frågor. Kalla mig gärna dum, men betyder inte det att det var enhälligt beslut av årsmötet då att rösta för Mats Larsson som ordförande samt övriga styrelseledamoter?Kung_Ruter skrev:difhockey.se skrev: Publicerad: 2009-08-10 - 22:43
JERKER DAMMBRO
Faktafel:
Resultatet för föreningen var som det står plus 6 miljoner, men detta endast pga av att en skuld som föreningen hade har efterskänkts! Om den inte efterskänkts hade vi inte haft samma resultat! Bolaget Djurgården Hockey AB gick dessutom back ofattbara 12 miljoner kronor på ett enda år!
Styrelsen sa inte heller att att det är omöjligt att köpa aktier direkt i Djurgården Hockey AB, även detta är faktafel i rapporten på föreningens egna hemsida.
Jag förutsätter att en rättelse kommer ut på hemsidan snarast.
EDIT: När jag ändå är igång så:
Det mest fantastiska är ändå att styrelsens förslag, på hur medlemmarna ska kunna köpa aktier, genom DIF Hockeyintressenter AB, betyder att varken Djurgårdens IF Ishockeyförening eller bolaget Djurgården Hockey AB för en enda krona av dom pengarna! En gång till för att verkligen understryka det hela: styrelsens förslag på hur medlemmar ska kunna köpa aktier i DHAB gör att inte en enda krona går till föreningen eller bolaget som spelar ishockey!! Jag saknar ord!
Nej, namnet "Kojak" har jag inte tagit från en TV-serie även om det råkar finnas en sådan serie. Namnet "Kojak" har en helt annan betydelse för mig!
-
Exakt, tack för det, min poäng exakt! Enhälligt eller med stor majoritet. Vilket förslag från styrelsen/valberedningen var enhälligt? Nämn det för mig.Stadion skrev:Om du läser en gång till så står det faktiskt ingenting om att det var enhälligt utan att det röstades igenom enhälligt eller med en stor majoritet.
Det fanns inget och därför är det fel i texten.
Då kallar jag dig dum.Kojak skrev:Missade jag något igår? Inga andra förslag till ordförande eller styrelsen inkom under årsmötet och jag hörde bara ett "Ja" när Per Darnell (Mötesordförande) frågade om vi kunde rösta så som valberedningen föreslog i dessa frågor. Kalla mig gärna dum, men betyder inte det att det var enhälligt beslut av årsmötet då att rösta för Mats Larsson som ordförande samt övriga styrelseledamoter?

Det fanns det dom som sa nej när bla Mats Larsson och övriga styrelseledamöter valdes. Jag antar också att det var därför som mötesordföranden inte ställde frågan om beslutet var enhälligt, eftersom det uppenbarligen inte var det.
Hmm, då ändrar jag det till "döv" istället. Jag hörde inga "nej" när frågan ställdes och tog kanske för givet att det var enhälligt när ingen kom med något annat förslag. Jag skulle tolka det som enhälligt i alla fall när mötesordförande säger: Finns det något annat förslag? (tystnad). Kan årsmötet då besluta att rösta fram Mats Larsson som ordförande för ett år? (JA!).Kung_Ruter skrev:Exakt, tack för det, min poäng exakt! Enhälligt eller med stor majoritet. Vilket förslag från styrelsen/valberedningen var enhälligt? Nämn det för mig.Stadion skrev:Om du läser en gång till så står det faktiskt ingenting om att det var enhälligt utan att det röstades igenom enhälligt eller med en stor majoritet.
Det fanns inget och därför är det fel i texten.
Då kallar jag dig dum.Kojak skrev:Missade jag något igår? Inga andra förslag till ordförande eller styrelsen inkom under årsmötet och jag hörde bara ett "Ja" när Per Darnell (Mötesordförande) frågade om vi kunde rösta så som valberedningen föreslog i dessa frågor. Kalla mig gärna dum, men betyder inte det att det var enhälligt beslut av årsmötet då att rösta för Mats Larsson som ordförande samt övriga styrelseledamoter?![]()
Det fanns det dom som sa nej när bla Mats Larsson och övriga styrelseledamöter valdes. Jag antar också att det var därför som mötesordföranden inte ställde frågan om beslutet var enhälligt, eftersom det uppenbarligen inte var det.
Så upplevde jag det. Men jag hörde kanske inga "nej" någonstans där. Var du en av de som isf sa nej? Hade du något annat förslag? Bara nyfiken.
Nej, namnet "Kojak" har jag inte tagit från en TV-serie även om det råkar finnas en sådan serie. Namnet "Kojak" har en helt annan betydelse för mig!
Fortfarande tjafs....
Att ni orkar hålla på efter gårkvällen.
Om vissa hade lysssnat då så hade mötet blivit betydligt kortare.
Adam & co´s frågor var bara störande av mötet. Kändes som en förskoleunge som var i trotsåldern och bara ville bli hörd och sedd utan att lyssna ordentligt på svaren eller innebörden av vad det var vi skulle rösta på.
Inte undra på att Mats till slut skickade iväg lite pikar i vissa riktningar.
Undrar om ni fattade detta?
Inte av uppträdandet iaf.
Adam & co´s frågor var bara störande av mötet. Kändes som en förskoleunge som var i trotsåldern och bara ville bli hörd och sedd utan att lyssna ordentligt på svaren eller innebörden av vad det var vi skulle rösta på.

Var du den person som satt i mitten och kallade Adam för pajas och nämnde något om att man antingen äter glassen eller har den kvar?Sundling skrev:Fortfarande tjafs....
Om du kände Adam skulle du inte skriva så där. Adam är en av de absolut mest engagerade personer som vi har inom Järnkaminernas organisation. Adam och Magnus, och jag själv (utan att yttra mig för det gjorde Adam och Magnus mycket bättre), hade åsikter kring de nya stadgarna. Vi ville bordlägga dessa för omarbete, men detta kunde inte mötesordförande gå med på att låta årsmötet rösta om. Helt fel agerat!
En revisor som inte kan svara på frågor om sin egna revisionsberättelse är bara tragiskt. Däremot tycker jag killen med "fiskarmössa" gick för långt när han bad Mats Larsson kliva ner efter att ha anklagat honom. Annars hade han många vettiga åsikter.
Det finns fler exempel, men ni vill inte sitta hela natten. Sundling, du har dock några frågor att besvara här ovan, hoppas du gör det.
-
Nu är iaf ett faktafel ändrat på hemsidan så att alla förstått att ingen valdes enhälligt.
Synd bara att det andra faktafelet står kvar, angående förvärv av aktier i Djurgården Hockey AB, det är ju trots allt en ganska viktig punkt.
Synd bara att det andra faktafelet står kvar, angående förvärv av aktier i Djurgården Hockey AB, det är ju trots allt en ganska viktig punkt.