Håller med att Hardy är en guldklimp som borgar för att laget får en helt ny attityd som kommer att ge många lag som dissat DIF betalt för "GAMMAL OST"
Vore stort om någon eller flera "krösusar" vågar chansa och gå ihop ekonomiskt för att möjliggöra ett eller två drömförvärv till vårt hårt prövade hockeylag.
Av artiklarna om Ekman framgår ju ganska tydligt att han legat på kant med sin arbetsgivare i Ryssland under ganska lång tid så chansen finns väl att DIF har trevare ute sen länge.
Skulle någon kunna länka till intervjun där Järlefelt påstår att de tittar på en spelare från toppskiktet av AHL? Jag personligen hoppas och tror att Nils Ekman är den forward vi har på ingång.
den 21 juli 2009
Silly season DIF: " Tid för beslut ligger på spelarna" (Järlefeldt om värvningsläget)
Nu har jag fått tag på DIF:s sportchef Janne Järlefeldt också, som var vänligt att höra av sig trots semester och att det är lite sent på kvällen. Det tackar bloggen för.
Intervjun är gjort via SMS och det blir lite annorlunda än att göra en muntlig intervju men jag tycker det funkar ok ändå och så här säger Janne Järlefeldt om ...
... vilka spelartyper DIF letar efter just nu:
- Vi vill ha en allround back av god elitseriekvalitet. På forwardssidan en pålitlig poängmakare för 1-2 linan. Typ top AHL-spelare. Men de försvinner dock allt eftersom till NHL och KHL.... hur DIF ligger till med värvningar, om han tror att DIF kommer värva någon inom kort och om det är några som DIF snackar med (utan att nämna några namn på vilka i såfall)?
- Ja vi pratar med några spelare nu. Tid för beslut ligger på spelarna då de har alternativ.
Slås än en gång över hur pessimistiskt det har blivit inom familjen.
Någon jämförde oss med Rögle. Sa att dom jobbade hårt osv. Saken är ju den att Rögle inte på långa vägar hade lika bra spelare som vi har nu. Dom hade Abbots och Kenny. Och att rögle skulle kämpat hårdast förra säsongen är ju bara snack.
Sen har vi inte så jävla dålig trupp som många vill få det till. Målvakterna är ett fett jävla frågetecken. Men wesslau hade skaplig räddningsprocent förra året på relativt många matcher. Han flaxade inte in alla räddningar som vissa vill få det till.
Som hockeyspelare vet så behövs det en motor i varje kedja. Centern. Vi har riktigt bra centrar i Mackan, Otto, Enqvist, Josefsson, M.Holmqvist, Fimpen. Ottosson är en av seriens skickligaste spelare. Mackan också. Enqvist kan komma att bli det iår.
Backarna är inte såååå dåliga som folk vill få det till heller. Ragge, Timmy och Printz är tunga defensiva pjäser. Även om Printz pytsar i egen kasse då och då. Falk gjorde inte bort sig på backen förra året.
Krüger spelade ju inte så mycket men både han och Josefsson tyckte jag höll klassen för att kunna platsa i en andra lina förra året. Dessa herrar (nåja) har förhoppningsvis blivit bättre iår. Krydda med alla andra spelare som är i utvecklingsstadiet och borde höjja sig om allt går planenligt såsom Deilert, Eklund, Calle, Hank the tank.
1-2 juniorer kommer säkert blomma iår också och få chansen. Förbannat synd att landeskog drog.
Visst känner jag också lite oro. Men tycker det är pinsamt att kasta skit på laget i dagsläget. Vissa skribenter här verkar rejält pessimistiska året om. Aldrig ett positivt ord. Allt som oftast har ni fel. Då hör man ingenting från er. Men de gånger era farhågor uppfylls, då får man läsa det i varende tråd.
Pessimisternas konung: -Daniel-. Halva kungariket till den som hittar ett positivt inlägg om DIF av honom.
android skrev:
Pessimisternas konung: -Daniel-. Halva kungariket till den som hittar ett positivt inlägg om DIF av honom.
Om jag nu är "pessimismens konung" så tänker jag knappast skänka bort halva mitt kungadöme till någon misslyckad jävel som lyckas skrapa fram någon positiv rad från mig.
Men allvarligt talat så är jag inte pessimist, snarare realist. Stor skillnad. Faktum är att jag inte totalt sett heller tycker vi har "ett värdelöst" lag, men vi som Djurgårdare skall alltid sträva efter att bli bättre. Som jag nämnde i någon annan tråd; ingen av oss borde vara nöjd förrens laget står där med SM-bucklan igen...
Skulle inte bli förvånad om det blir Antti Pihlström som blir nästa nyförvärv. Skiter det sig så är nog Tjärnqvist alternativet. Oavsett så kommer det bli riktigt jobbigt att möta DIF i år.
Okej -Daniel-, jag kanske överdrev en smula. Men du skriver väldigt många negativa inlägg.
Dessutom tror jag alla här strävar efter att DIF ska vara ett topplag igen, men att häva ur sig dynga här inne tror jag inte spelar någon roll. Jag tvivlar på att styrelsen/spelarna/tränarna läser här överhuvudtaget.
Lite mer humor och stockholmsattityd skulle inte skada. Jag är den första att rannsaka mig själv.
Jag tror på laget. Vi får väl se vem som får rätt. Alla hoppas på mig såklart.
Målvakterna som jag nämner i tidigare inlägg är och det står jag fast vid ett JÄTTEproblem, varför har inga ansträngningar gjorts för att försöka signa exempelvis Henriksson som har stått utan kontrakt hela våren? han är inte gratis men bättre än Wesslau och Riddarn JR. tillsammans, trygghet i kombination med att Ragge styr upp de bakre leden så slutar vi släppa in så förbannat mkt i mitt tycke skitmål....
När det gäller laget i övrigt så tycker jag att det är märkligt att dom inte kände vibbarna från Linkan tidigare och därför var lite mer proaktiva eller för den delen i och med att han satt med ett utgående kontrakt försökt att få in externt kapital för att ge Linkan den ersättning som jag tycker att Elitseriens MVP förtjänar.
Jag har följt DIF sedan sent 70-tal då jag gick på mina allra första matcher(född 75), men har aldrig varit med om en lika tafatt organisation runt laget, det verkar inte riktigt som dom är beredda att på riktigt hitta vettiga samarbetspartners eller för den delen besitta kompetens nog att utnyttja exempelvis Svanbergs kontaktnät.
För att Djurgården ska återfå sin forna glans så krävs det samma typ av upplägg som fotbollen körde under tidigt 2000-tal, riskkapital, det behövs också tyvärr att Dom onämnbara tar sig upp i ES igen för att skapa mer biljettintäkter.