Mäklaren skrev:Fattar ingenting. Hur fan kan han skriva kontrakt med Montreal för tre år när han har ett lika långt kontrakt underkskrivet med DIF?
För att elitserien är en liten pissliga och ingen spelare med det minsta lilla potential skriver ett kontrakt utan en NHL-klausul. Det suger men det är väl bara att acceptera så länge NHL-klausulerna är tillåtna. En extra krydda i den hat-kärlek man känner mot NHL..
Ser ut som så att kanadickerna tror att om Enqvist imponerar på NHL-försäsongen i September så kan han stanna där borta. Eller?
Om inte min franska är helt lost (finns risk för det) så står det att han tidigast kan ansluta till Montreal säsongen 2010/2011, alltså inte denna! Om någon annan tolkar texten annorlunda så rätta mig gärna.... men som jag förstod texten så är NHL inte aktuell denna säsong men att DIF gått med på att släppa honom till nästa säsong.
Lite kul att det står i Maries artikel att han nu är utlånad från Montreal till DIF denna säsong... hoppas Montreal betalar dyra pengar för att få över honom redan nästa säsong, "Pacta Sunt Servanda" grunden i avtalsrätt!
"ber om ursäkt för att det blev 3 separata inlägg, var ej meningen"
Montreal får, enligt kollektivavtalet mellan NHL och NHLPA, inte betala ett öre för att köpa ut spelare från kontrakt i europa eller nån annan proffsliga. Toronto åkte på en rejäl smäll (böter+förlorat draftpick) när de försökte komma runt det genom att ge Jonas Frögren en stor bonus som han sedan använde för att betala Färjestad med. Sen så finns det väl fortfarande inget IIHF transferavtal vilket gör att vi kommer att förlora Engqvist, Josefson m.fl. utan att få en enda krona för dem om inget sådant avtal skrivs.
Jag tror att det vi kan hoppas på är att Montreal betalar Engqvists lön (eller i alla fall en del av den) för Djurgårdens räkning denna säsongen. Det är ju ett sk. two way contract vilket betyder att NHL klubbarna betalar en mindre lön som inte räknas mot lönetaket när spelaren inte är i NHL.
Honom ser vi aldrig mer. Kul liv. Men HV får behålla sitt jävla gudabarn.
Engqvist försvinner, Otto slutar, Josef sticker... Hockey, och speciellt centrar är jävligt kul, hörni.
Bjud ut hela jävla J20 till högstbjudande medan ni kan, innan dessa leechers, dessa förbannade k**-leechers snor allt som är löst när kontrakten löper ut.
Tråkigt att Djurgården blir våldtagna av NHL-klubbarna vad det gäller spelare.
Andreas Engqvist var en spelare jag sett fram emot att få se i DIF-tröjan en bra tid framöver. Nu blir det säkerligen bara ett år innan han sticker till Nordamerika.
Hawk skrev:
Ja vi får ta de på svenska eftersom du inte förstår språket.
Om du inte har säkra fakta så var tyst
SKulle detta stämma så ber jag miljoner så hemskt om ursäkt.
Du får själv se nästa vecka att jag har rätt.
Kan det vara han som ska vara den andra forwarden som ska in i DIF??
Man kan ju bara undra vad DIF har sett för egenskaper med Edvin som gör att han skulle passa som center???
Har hört rykten om att Batman spelar i DIF nästa säsong, han och Mackan bildar ett vasst anfallspar... känns ungefär lika troligt som att Frylén skulle göra comeback - som CENTER till råga på allt. Något vi inte direkt har en bristvara av (om alla får vara friska, vill säga).
Snälla, lägg ner crackpipan och fortsätt med era liv.