Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rash
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Re: Djurgårdens ekonomi

Inlägg av Rash »

ÄNTLIGEN börjar andra ES-klubbar inse att det inte går att fortsätta ner i den utgiftsspiral som begått de senaste åren...

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 5393075.ab
Lycka är att vara djurgårdare
Kagen

Inlägg av Kagen »

Hur är det ens möjligt för DIF att göra en förlust på 12 MILJONER!? Med en omsättning på 65-70 miljoner och en verksamhet som i stort sett ser lika dan ut år efter år och utan några direkta oförutsedda händelser är det ju ta mig fan omöjligt att begripa.

Mats Larsson förklarar det med "ett tapp på publik och marknadssidan" men samma man berättar ju titt som tätt att DIF inte tjänar några vidare pengar på publiken iaf. Då måste alltså lejonparten av förlusterna komma från "ett tapp på marknadssidan" vilket skulle innebära att DIF förlorat helt i särklass överlägset mest av alla föreningar pga vikande marknad.

Andra klubbar som gör förluster har ju mer förståeliga skäl som att de skrivit dyra kontrakt där löner ska betalas ut i Euro eller Dollar och sen inte valutsäkrat och på så vis tappat mycket. Eler som i Modos fall där det ovanstående kompletteras med stort publiktapp på publik de faktiskt tjänar pengar på.

Kan också konstatera att Linköping omsätter 2,5ggr så mycket som DIF och bekräftar att Lönebudgeten var på hisnande 57 miljoner ifjol.. att Brynäs och Skellefteå gör största vinsterna i Elitserien.

..och att DIF tillsammans med Brynäs är de enda lagen som ska öka spelarbudgeten till nästa år. Brynäs kan ju vilken ekonom som helst begripa men DIF fortsätter verkligen trolla med ekonomin och utförsäljningen av DIF skölden till högstbjudande.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Djurgårn
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Djurgårn »

Kagen skrev:Hur är det ens möjligt för DIF att göra en förlust på 12 MILJONER!? Med en omsättning på 65-70 miljoner och en verksamhet som i stort sett ser lika dan ut år efter år och utan några direkta oförutsedda händelser är det ju ta mig fan omöjligt att begripa.

Mats Larsson förklarar det med "ett tapp på publik och marknadssidan" men samma man berättar ju titt som tätt att DIF inte tjänar några vidare pengar på publiken iaf. Då måste alltså lejonparten av förlusterna komma från "ett tapp på marknadssidan" vilket skulle innebära att DIF förlorat helt i särklass överlägset mest av alla föreningar pga vikande marknad.

Andra klubbar som gör förluster har ju mer förståeliga skäl som att de skrivit dyra kontrakt där löner ska betalas ut i Euro eller Dollar och sen inte valutsäkrat och på så vis tappat mycket. Eler som i Modos fall där det ovanstående kompletteras med stort publiktapp på publik de faktiskt tjänar pengar på.

Kan också konstatera att Linköping omsätter 2,5ggr så mycket som DIF och bekräftar att Lönebudgeten var på hisnande 57 miljoner ifjol.. att Brynäs och Skellefteå gör största vinsterna i Elitserien.

..och att DIF tillsammans med Brynäs är de enda lagen som ska öka spelarbudgeten till nästa år. Brynäs kan ju vilken ekonom som helst begripa men DIF fortsätter verkligen trolla med ekonomin och utförsäljningen av DIF skölden till högstbjudande.
Jag ställer samma fråga....Hur i jävla helvete kan DIF förlora överlägset mest pengar i elitserien? Jag fattar inte, någon får gärna förklara för mig....
arvika_djurgårdare

Inlägg av arvika_djurgårdare »

Djurgårn skrev:
Kagen skrev:Hur är det ens möjligt för DIF att göra en förlust på 12 MILJONER!? Med en omsättning på 65-70 miljoner och en verksamhet som i stort sett ser lika dan ut år efter år och utan några direkta oförutsedda händelser är det ju ta mig fan omöjligt att begripa.

Jag ställer samma fråga....Hur i jävla helvete kan DIF förlora överlägset mest pengar i elitserien? Jag fattar inte, någon får gärna förklara för mig....
Stor sak är väll att vi inte har en egen arena utan måste hyra Hovet, vi får ju inte in så mycket av inkomsterna på matcherna heller.

Nu vet jag inte exakt hur mycket det kostar att hyra Hovet 22 hemmamatcher/år.

Men det borde väll vara en av dom stora anledningarna till att vi förlorar så jävla mycket pengar, sen känns det väll inte direkt som om dagens styrelse gör läget så mycket bättre.

Agera DIF Hockey!
"Dagens publiksiffra: 6 341. Bra drag på DIF-klacken som sjunger och sjunger och sjunger."
Djurgårn
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Djurgårn »

Något är riktigt fel. Det kan inte bara vara pga hyran som vi går back 12 miljoner. Styrelsen kan väl knappast ha varit så korkade att de hade räknat in slutspel i budgeten? Det är fan skrämmande att se de där siffrorna. Vad är det som händer?
fd skuggan

Inlägg av fd skuggan »

Nej, DIF hade inte budgeterat för slutspel i år.
Tyvärr verkar alla tro att styrelsen ät värdelös. Jag håller inte med.
Verktygen dom har att röra sig med är fruktansvärt otacksamma.
Ingen styrelse i världen hade kunnat förändra förutsättningarna tyvärr.
Vi tvingas till att hyra Hovet och tvingas till en massa andra åtgärder pga omständigheter som ligger på ett mycket högre politiskt plan.
Skitsamma vem som suttit i styrelsen. Det ser ut som det gör bl a för att Stockholm stad inte supportar eller bidrar till hockeyn i samma utsträckning som i andra kommuner.
Hasse Breitholtz t ex är en briljant företagare och visionär (sitter i styrelsen) men dom sitter med bakbundna händer.
Att styrelsen själva kommer gå in med 7-10 miljoner kronor av EGNA pengar förtjänar en jävla respekt och inte det här aningslösa gnället från fans som tycker vi ska vinna mot lag med 3 ggr så hög spelarbudget. DIF har gjort det jävligt bra som klarat sig från kvalserien senaste säsongerna. That's all I have to say...

Med detta sagt:
Hur ska vi ta oss ur detta?
Ingen jävla aning, och det ser mörkt ut.
Det kommer inte bli ljusare med en ny styrelse iallafall. Det kan kan ni glömma.
fd skuggan

Inlägg av fd skuggan »

...och sen bara ett tillägg:
Vet ni vilka som sitter i styrelsen förutom Mats Larsson (utan att kolla upp det)?
Har ni nån aning om hur kompetenta (eller inkompetenta) dom är?

Det är inga dunungar direkt.
Thomas Johansson - Live Nation (fd EMA Telstar) har drivit sin verkamhet i mer än 20 år och anses internationellt vara i världsklass. Mycket framgångsrik.
Hasse Breitholtz som jag nämnde tidigare, är en av Sveriges mest respekterade företagsledare liksom Svanberg.

Vilka tycker ni ska ersätta liksom? Det handlar inte om att dom är inkompetenta, för det är direkt en förolämpning och dessutom fel.
Dom sitter med ett "Mission Impossible" i knät.
Att vi går back har (förutom avsaknaden av egen arena) även att göra med att varenda liten skittjänst kostar dubbelt i Stockholm som på andra ställen. Bara en sån sak som att fixa lägenheter åt spelarna kostar löjligt mycket mer här och listan på liknande exempel kan göras lång.

Nu upprepar jag mig själv från tidigare inlägg märker jag och går och lägger mig i stället.
Glad midsommar
Användarvisningsbild
Stockholmare

Inlägg av Stockholmare »

fd skuggan skrev:...och sen bara ett tillägg:
Vet ni vilka som sitter i styrelsen förutom Mats Larsson (utan att kolla upp det)?
Har ni nån aning om hur kompetenta (eller inkompetenta) dom är?

Det är inga dunungar direkt.
Thomas Johansson - Live Nation (fd EMA Telstar) har drivit sin verkamhet i mer än 20 år och anses internationellt vara i världsklass. Mycket framgångsrik.
Hasse Breitholtz som jag nämnde tidigare, är en av Sveriges mest respekterade företagsledare liksom Svanberg.

Vilka tycker ni ska ersätta liksom? Det handlar inte om att dom är inkompetenta, för det är direkt en förolämpning och dessutom fel.
Dom sitter med ett "Mission Impossible" i knät.
Att vi går back har (förutom avsaknaden av egen arena) även att göra med att varenda liten skittjänst kostar dubbelt i Stockholm som på andra ställen. Bara en sån sak som att fixa lägenheter åt spelarna kostar löjligt mycket mer här och listan på liknande exempel kan göras lång.

Nu upprepar jag mig själv från tidigare inlägg märker jag och går och lägger mig i stället.
Glad midsommar
Väl rutet.
SELECT * FROM Users WHERE clue > 0
0 rows affected
Användarvisningsbild
Leijon

Inlägg av Leijon »

Men om DIF hockey har haft en riktigt dålig ekonomi så borde väl klubben kunna fixa till allt så den börjar gå bra igen? Kommer de bli bättre ekonomi i år?
För övrigt anser jag att Solna ska förgöras.
Användarvisningsbild
Caveman

Inlägg av Caveman »

Märkligt att man kan gå i back så mycket för att sedan "gnälla" på publiksiffrorna. DIF har sveriges bästa publik, som DIF har spelat på senare tid så borde dom vara nöjda om det överhuvudtaget kommer folk till Hovet..
Kagen

Inlägg av Kagen »

fd skuggan skrev: Att styrelsen själva kommer gå in med 7-10 miljoner kronor av EGNA pengar förtjänar en jävla respekt och inte det här aningslösa gnället från fans som tycker vi ska vinna mot lag med 3 ggr så hög spelarbudget.
Aningslöst gnäll? På dig låter det som om styrelsen är snäll och stoppar ytterligare några miljoner till DIF som vi vanliga dödliga lägger stoppar en hundralapp i Röda Korsets insamlingsbössa på stan. Så är det ju inte. DIF's styrelse skänker inte en krona, de KÖPER Djurgården och det är en jävla skillnad.

Ett stort problem för DIF Hockey är just den organisatoriska oreda som DIF's styrelse själva skapat. De är dels styrelseledamöter invalda av föreningens medlemmar och dels affärsmän som köper andelar av DIF av den förening som de själva sitter i styrelsen för.

När samma herrar sen vänder sig till Stockholms stad eller till andra politiker och säger att de måste stötta Djurgården Hockey så är det ju bara för dem att peka och säga - "Jamen då tjänar ju ni själva pengar för värdet på era aktier / konvertibler kommer skjuta i höjden."

Ja, Breitholtz är nog smart. Så smart att han inser att det är bäst att köpa när värdet är som lägst - alltså nu. För när det väl vänder för DIF så blir det fin avkastning, det som idag köps för 2 miljoner kanske kan säljas för 10 den dagen DIF spelar i någon ny Europaliga.

Eller är Philip Anshutz också bara en filantrop som köper klubbar och arenor för att vara snäll..?

Den enda lösning som Djurgårdens styrelse presenterat de senaste åren är ju att sälja, sälja och åter sälja andelar och varje gång det ska köpas så är de själva med och köper. Ibland - som när AEG gick in och storköpte så skedde det så hastigt att ingen hade chans att reagera på det förrän det var ställt inför fakta: Antingen säljer vi till AEG nu meddetsamma eller så förlorar vi Elitlicensen - nå hur lyder beslutet? Pang, sålt till AEG.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Kagen skrev:
Ja, Breitholtz är nog smart. Så smart att han inser att det är bäst att köpa när värdet är som lägst - alltså nu. För när det väl vänder för DIF så blir det fin avkastning, det som idag köps för 2 miljoner kanske kan säljas för 10 den dagen DIF spelar i någon ny Europaliga.
Det är både och det där, självklart är det med en förhoppning om att tjäna pengar du köper aktier (som i alla bolag) men det är ändå rätt tufft att gå in och hosta upp de pengarna det handlar om när klubben sitter i den sits vi sitter. Det är liksom inte en garanterad avkastning det handlar om, utan det krävs ändå att man har tillräckligt stort hjärta och tro på klubben i det här fallet för att du skall lägga in så pass mycket cash i en liknande situation. Sen kan man så klart diskutera vad som hade varit smartast från styrelsens håll, det är ju ändå så att vi på kort sikt måste ha in pengar och vad hade alternativet varit...?

Men annars håller jag folk här inne; vad fan har styrelsen och alla ansvariga hållt på med genom åren? Hur lyckas man hamna i den absoluta bottenslam av skit där vi simmar just nu? Stockholm borde vara möjligheternas stad att faktiskt driva en vinstgivande klubb / företag / förening whatever. Någon stans har man uppenbarligt misslyckats kapitalt, frågan är bara vad man kan göra för att förhindra att det går ännu mer utför...
fd skuggan

Inlägg av fd skuggan »

-daniel- skrev:
Kagen skrev:
Stockholm borde vara möjligheternas stad att faktiskt driva en vinstgivande klubb / företag / förening whatever. Någon stans har man uppenbarligt misslyckats kapitalt, frågan är bara vad man kan göra för att förhindra att det går ännu mer utför...
Stockholm är absolut inte "möjligheternas stad". Tvärtom.
Vi har ingen hjälp från politikerna alls. Vi ges inga möjligheter att skapa något eget, utan allt handlar (från kommunens sida) om att tjäna stålar. Det är inget konstigt.
Bara tråkigt att det är helt oviktigt för Stockholm Stad att ha ett konkurrerande hockeylag på toppnivå.
fd skuggan

Inlägg av fd skuggan »

Kagen skrev:
Den enda lösning som Djurgårdens styrelse presenterat de senaste åren är ju att sälja, sälja och åter sälja andelar och varje gång det ska köpas så är de själva med och köper. Ibland - som när AEG gick in och storköpte så skedde det så hastigt att ingen hade chans att reagera på det förrän det var ställt inför fakta: Antingen säljer vi till AEG nu meddetsamma eller så förlorar vi Elitlicensen - nå hur lyder beslutet? Pang, sålt till AEG.
Live Nation (som vår styrelsemedlem Thomas Johansson är VD för) konkurrerade med AEG om att få kontraktet på att driva Globen-området och förlorade. Stockholm Stad gav AEG kontraktet och vi blev TVUGNA att förhandla med dom om vår framtid på Hovet/Globen.

Ingen rolig sits, och det är inte DIF's styrelse's fel.
Vi sitter där vi sitter för att förutsättningarna som ges är hopplösa.

Bara att hoppas att laget överraskar i år, går till slutspel så vi kan få lite ekonomiskt andrum och iallafall FÖRSÖKA skapa oss nya premisser för en lyckad framtid.
Men, som sagt, vi kan inte göra ett skit utan kommunens stöd.
Ser kommunen att vi tjänar stora pengar kommer dom garanterat ändra förutsättningarna för att roffa åt sig en del av kakan. Sanna mina ord. Så funkar det i Stockholm.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

fd skuggan skrev:
-daniel- skrev:
Kagen skrev:
Stockholm borde vara möjligheternas stad att faktiskt driva en vinstgivande klubb / företag / förening whatever. Någon stans har man uppenbarligt misslyckats kapitalt, frågan är bara vad man kan göra för att förhindra att det går ännu mer utför...
Stockholm är absolut inte "möjligheternas stad". Tvärtom.
Vi har ingen hjälp från politikerna alls. Vi ges inga möjligheter att skapa något eget, utan allt handlar (från kommunens sida) om att tjäna stålar. Det är inget konstigt.
Bara tråkigt att det är helt oviktigt för Stockholm Stad att ha ett konkurrerande hockeylag på toppnivå.
Stockholm är visst möjligheternas stad. Här finns landets största, mest framgångsrika företag. Företag som själva tagit sig till den positionen UTAN hjälp från politiker.

Med det vill jag ha sagt att man inte enbart kan skylla på Stockholms Stads bristande intresse. Efter "de gyllene åren" borde vi kunnat förvaltat och byggt vidare på framgångsvågen som vid det tillfället rådde. Istället gick allt åt helvete.
Skriv svar