Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
kenny
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av kenny »

Han kan ju inte vara sämre än ryman iaf=)
robin_dif

Inlägg av robin_dif »

Om Linkan och Macnkan nobbar DIF så kanske man ska försöka få het Bröderna Martin och Steve Kariya. Dyra men de borde väl DIF ha råd med om Linakn försvinenr och Nilson nobbbar?
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Jag har svårt att se hur vi skulle kunna lyckas nämnvärt bättre nästa säsong jämfört med förra om vi behålla samma trupp.

Hela försvaret står och faller med Ragge som inte blivit yngre direkt. Vad händer om han går sönder?

Har vi någon större utvecklinspotential i våra backar?

Själv sätter jag stora frågetecken för detta. Eklund och Andersson har jag inga förhoppningar på alls, möjligen Deilert då.

Målvakterna, tja det enda man kan hoppas på är att Riddarn eller Mark tar 2 steg i utveckling. Wesslan tror jag nått sin topp och den räcker inte även om han förra säsongen var jämnare än Riddarn.

Forwardssidan verkar folk vara på tok för positivt inställda till. Vi har ett antal spelare i bärande ålder som inte är tillräckligt bra; Eriksson, Eklund, Ölvestad och Danielsson. Om de håller samma nivå som förra säsongen är de inte bättre än att de skall spela i 3e eller 4e uppställningen. Vi har en del unga intressanta namn, men frågan är om de kommer blomma ut? Krüger kan göra det, men jag är mer tveksam till Gustafsson och Henrik Eriksson som mer känns som material för de två mindre heta kedjorna. Detta innebär att vi i dagsläget har ett stort antal forwardsspelare som är inte är bra nog att spela i någon av de producerande kedjorna. Av detta följer att jag är mycket tveksam till om det var rätt att behålla dessa fyra bärande spelare även över nästa säsong?

Självklart skall man inte byta ut samtliga fyra av dessa spelare, men frågan är om inte två av dem borde fått silkessnöret för att ge andra spelare chansen istället, eller plocka upp unga spelare och nyttja pengarna som blir över till bättre spelare. Vilka spelare som borde gått är svårt att svara på, men i min värld gör i alla fall Eklund alltid ett rejält jobb, vilket inte alltid kan sägas om Eriksson och Danilesson. Ölvestad brukar iofs också jobba på bra, men hans förra säsong var rent bedröligt usel. Därför hade nog mina val fallit på att behålla Danielsson och Eklund, den förstnämnde för att han i alla fall förut hittat målet.

Med nuvarande forwardsbesättning tycker i alla fall jag att det saknas minst 3 spelare med spetsegenskaper. Vår relativt fina centerbesättning behöver få rätt hjälp och det som saknas är främst poängplockare. förstakedjan med Engqvist som ledare behöver få två nya kompisar och Otto behöver få minst en kvalitetsspelare till bredvid sig. Hade vi t ex inte "förlängt" med Ölvestad och Eriksson hade det antagligen funnits utrymme att ge Otto rätt kompis och därmed få till två tunga producerande kedjor.

Tänk er följande lek:

Mackan - Engqvist - Bremberg

Thoresen - Ottosson - Danielsson

Två kedjor av kanonklass som borde kunna producera.

Eklund - Holmqvist - Gustafsson

Småjobbig att möta.

Josefsson;

Spelar sedan tillsammans med de yngre spelare som känns hetast för dagen; Krüger, Landeskog eller Eriksson.

Det kan alltid diskuteras om Danielsson är rätt val tillsammans med Otto och Thoresen. Vill man bara spela med 3 centrar skulle det kanske vara intressantare att låta Josefsson spela forward däruppe istället och på sådant sätt dessutom ge spelaren mer istid.

Oavsett vilket, det jag vill få fram är att vi har för få spetsspelare och för mycket dålig bredd både vad gäller backar och anfallare. Hade alltså personligen föredragit en mindre utrensning där följande spelare inte hade blivit kvar:

Andersson
Eriksson
Ölvestad
Eklund

Då har jag inte ens gått in och börjat nosa på våra målvaktsbekymmer som dessvärre helt verkar ha förträngts bort av samtliga ansvariga. Vi har tre halvdassiga målvakter där en är lite jämnare, men saknar toppar samt två som har topparna, men förut saknat jämnheten. Kanske skulle man tittat på ett bättre äldre alterniv och låta Riddarn och Mark få tid att utvecklas?

Om vi skall lyckas bättre än förra säsongen måste följande saker slå in:

* En av målvakterna måste ta 2 kliv i utveckling.

* Ragge får inte gå sönder.
* Holmqvist måste upp i den nivån han höll i LHC.
* Två av de yngre backarna måste ta kliv i utvecklingen.

* Våra fyra bärande forwards måste upp till gamla nivåer. ( Viktigast med Danielsson och Ölvestad. Kan tyvärr vara så att dessa fyra spelare behöver bättre omgivning för att komma upp i den klass vi vet att de besitter. Om detta är fallet ser det mycket mörkt ut! )
* Några av de yngre forwardsspelarna behöver också utvecklas.

Avslutningsvis frågan är om inte nästa säsong är make it or break it för följande spelare:

Wesslan
Eklund
Gustafsson
Andersson
Eriksson

Skall ovan nämnda spelare bli något eller inte?

Eriksson
Eklund
Ölvestad
Danielsson

Har ni passerat zenit eller har ni mer att ge?

Väldigt mycket kommer avgöras på hur det går för dessa frågetecken. Helt seriöst hur många av dessa tror ni kan bli till utropstecken?
Användarvisningsbild
sthlm_dif
Säsongskort: Ja

Inlägg av sthlm_dif »

Kall-El skrev:Avslutningsvis frågan är om inte nästa säsong är make it or break it för följande spelare:

Wesslan
Eklund
Gustafsson
Andersson
Eriksson

Skall ovan nämnda spelare bli något eller inte?

Eriksson
Eklund
Ölvestad
Danielsson

Har ni passerat zenit eller har ni mer att ge?

Väldigt mycket kommer avgöras på hur det går för dessa frågetecken. Helt seriöst hur många av dessa tror ni kan bli till utropstecken?
Jimmie Ölvestad är det största frågetecknet av dessa ovan nämnda spelare (jätteflopp eller succé?). Han har nu gjort två dåliga säsonger, och frågan är om Hardy kan få Jimmie till den klass han har hållit. Jag tror stenhårt på det, Hardy är en rutinerad tränare som vet vad som krävs. Jag tror att vi får se Jimmie Ölvestad 2 snäpp bättre i år än förra säsongen. Han är nu inte heller kapten, och kan fokusera på spelet istället. Jag tror att Jimmie kan bli ett stort utropstecken.
Sedan så är de övriga spelarna lite halv bra. Jag tror att Wesslau har mer att ge, och jag tror att han är förstamålvakt kommande säsong. Jag tror att han lyfter sig minst 1 snäpp, kanske till och med 2. Men han kan likaväl floppa helt, det är svårt att säga.
Jag tror även att Danielsson kommer att göra en helt klart godkänd säsong. Men till de övriga spelarna lämnar jag bara ett stort frågetecken. Jag hoppas på att de flesta gör en bra säsong!
I övrigt så var ditt inlägg mycket bra Kall-El.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Kagen

Inlägg av Kagen »

Jag tror DIF kan göra en klart bättre säsong och nå högre i tabellen trots att spelarna till största delen är de samma. Eriksson, Josefsson, Gustavsson och Krüger kan alla kliva fram och bli nyttigare nästa säsong. Även Ölvestad tror jag - som föregående talare - också kan göra det.

Vad gäller målvakterna så måste de faktiskt inte ta två steg fram i utvecklingen utan det räcker faktiskt med att Wesslau eller Lill-Riddarn tar ett steg så har DIF genast fem poäng mer i tabellen jämfört med senast det begav sig.

Det lag som slutade tia i Elitserien säsongen 07/08 behöll i stort sätt samma lag och alla experter tippade att laget skulle sluta på en elfteplats. Istället kom laget femma.

Kontinuitet behöver inte vara av ondo och DIF har mycket material i truppen som har alla möjligheter att spela bättre 09/10 än de mäktade med 08/09.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Det är väldigt mycket "kan", "kanske" och "om" i folks poster. Vad är det egentligen som säger att Ölvestad exempelvis skulle lyfta sig 5 nivåer under Hardys ledning? Jimmie borde väl vara så rutinerad att han själv vet hur han skall kunna spela utan att en tränare måste mana på honom.

Faktum kvarstår fortfarande att om vi inte får rejäl förstärkning i förstafemman i form av 2st klasslirare (Linkan.....Mackan....), samtidigt som vi får in en stabil defensiv pjäs så kommer vi ha enormt svårt att hävda oss kommande säsong.

Notera att jag också hoppas vi får se en otroligt mkt bättre Ölvestad / Tim E. / Nicky D, samt en målvaktstrio där åtminstone någon utvecklats både 1 och 2 steg under kommande säsong, men det är knappast något jag räknar med.

Tycker dock kontinuitet kan vara bra och helt rätt väg att gå, de flesta spelare lyfte sig ju avslutande delen av förra säsongen men det gäller att klara spela på den nivån under en HEL säsong, annars blir det jävligt tufft. Även om Linkan signar på.
Sundling
Kontakt:

Inlägg av Sundling »

TÄNK!
Kevin Dallman :twisted:
Då behövs varken Linkan eller Tjärna.
Användarvisningsbild
sthlm_dif

Inlägg av sthlm_dif »

Off topic!
Detta berör inte vår silly season, men jag tycker i alla fall att det bör uppmärksammas! :)
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 5184150.ab
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

sthlm_dif skrev:Off topic!
Detta berör inte vår silly season, men jag tycker i alla fall att det bör uppmärksammas! :)
Säg till när det roliga börjar.
Har själv 2st trasiga knän, vet vad det innebär.

lhc ska vi försöka spöa på isen (även om det lär bli tufft nästa säsong), men att gotta sig åt andras skadeelände känns bara fattigt & fånigt, luktar mer Linköping om sånt uppträdande...
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

Lee Harvey Oswald skrev:

lhc ska vi försöka spöa på isen (även om det lär bli tufft nästa säsong), men att gotta sig åt andras skadeelände känns bara fattigt & fånigt, luktar mer Linköping om sånt uppträdande...
Håller helt med Mr Oswald här, har inte mycket över för Fernholm som spelare men jag tycker det är fel att, precis som nämnts, gotta sig åt andras skador - oavsett hur mycket man än ogillar en spelare.
2014-04-07, vad hände?
Lucas

Inlägg av Lucas »

Lee Harvey Oswald skrev:

Yupp yupp. Välkommen till trasiga knän klubben, har själv två pajade korsband (opererade ena idag). Att glädja sig åt skador, i fel tråd dessutom, är ganska lågt som sagt..

Såg även detta på AB; http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 5184885.ab

– Linkans önskan är ingen hemlighet. Vi avvaktar och ser hur läget ser ut i KHL. Vi har haft en lång diskussion med Djurgården och det är ett alternativ. Men Linkan sitter lugnt i båten och vill inte göra något förhastat. Han har fått en del bud från KHL-klubbar som vi tackat nej till eftersom avtalen har varit för dåliga.

Hoppas det löser sig =/

Har inte Pyörälä redan fixat klubb? Tycker annars att han skulle kunna gå rakt in i våran första line..
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Åh nej, kan folk fortfarande inte släppa Fernholm och hans förehavanden? :roll:

Tillbaks till topic...

Marie Hallmans blog idag:
2009-05-19

Kändes som dags för lite koll av två spelare som jag vet att många Djurgårdsfans hoppas på...jag har inte fått tag på dem själva men väl deras agent Claes Elefalk och han säger så här om...

... Marcus Nilson:

– Han är hemma i sitt hus i Calgary just nu. Han och familjen är där och ser till huset och har lite semester. Kan tänkas att de åker till något ställe till i Nordamerika på semester också. Som det ser ut nu ska han bestämma sig under semestern för var han vill spela kommande säsong, om det blir NHL, Ryssland eller Sverige. Och blir det Sverige så ligger Djurgården väldigt bra till. Det är hans högsta önskan i Sverige om han väljer att stanna här.

...Staffan Kronwall
– Hans kontrakt med Washington går ut i sommar, så vi får se hur det blir. Det är lite samma sits där som med Mackan att han vill se vad han erbjuds av bland andra Washington och andra NHL lag innan han bestämmer sig för om det blir Europa för hans del. Men han spelar ju (AHL) slutspel (med Hersey) just nu så det är för tidigt att säga något om honom ännu.

* Har Djurgården visat intresse?
- Oh ja, de har visat intresse för honom och pratat med honom. Men Staffan har sagt att han vill spela klart slutspelet först innan han tar några beslut så det är för tidigt att säga vad det blir där
Highwind

Inlägg av Highwind »

För Bremberg, Kronwall och Nilson ser det ut att handla om huruvida de får ett bättre erbjudande från NHL (i Kronwall och Nilsons fall) och KHL i Brembergs fall. Känns juste inte bra att vi är andra eller tredjehandsprioritet för dessa herrar. Har vi otur går vi utan alla 3.
Lucas

Inlägg av Lucas »

Highwind skrev:För Bremberg, Kronwall och Nilson ser det ut att handla om huruvida de får ett bättre erbjudande från NHL (i Kronwall och Nilsons fall) och KHL i Brembergs fall. Känns juste inte bra att vi är andra eller tredjehandsprioritet för dessa herrar. Har vi otur går vi utan alla 3.
Klart det är lite synd, sett ur vårat perspektiv men man förstår ju dom ändå. Herrarna vi snackar om är grymt bra och vill ju spela på så hög nivå som möjligt. Den nivån är ju inte DIF i ES, det vet vi alla..

Men ska man tolka det som att dessa tre herrar står absolut högst på DIF önskelista då? Staffan, Mackan, Bremberg? Eller är det bara tre som Marie plockat ut?
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Den enda som jag känner att vi kan få, och det är inte mycket men det är Linkan. Staffan och Mackan har jag tappat hoppet om nu, med tanke på att dem vill lira på högsta nivå till 100%!

ES är inte så dålig tycker inte jag, tycker lätt att det är den bäst taktiska ligan som finns. Dock så är den ju inte närheten så "köttig".
Låst