Kall-El skrev:Och ett sätt att komma bort från problemet är givetvis att göra lönerna mer bonusbaserade. Ge alla spelare relativt låg grundlön och låt de sedan få bonus utifrån följande grundpunkter:
Generell slutspelsbonus ( Alla spelare. )
+ - bonus ( Har du plus här bör bonus betalas ut, mer ju bättre då självfallet. )
poäng ( Når du viss poäng får du bonus olika för backar / forwards )
speltidsbonus ( Spelar du mycket bör detta även avspeglas i någon form av bonus )
Spelare som inte når upp i rätt nivåer kommer då inte få så bra betalt, medan spelare som överraskar blir belönade. Helt rätt väg att gå i min värld.
Tanken er god, men umulig å gjennomføre. Dette har vært prøvd mange ganger før, ikke minst i fotballen. Resultatet er alltid at spillerne velger å gå til de stedene der det er høy grunnlønn. Bonusbaserte lønner fungerer bare om alle lagene innfører det samtidig.
Om du var agent, ville du bedt din spiller gå til en klubb der han tjente 400.000 i grunnlønn, eller til en klubb der han tjente 250.000 pluss kanskje 250.000 ekstra?
Å andra sidan ger det spelarna en chans att tjäna mer kulor om de gör en bra säsong.
Fast jag inser också att många skulle välja "säkerheten" med högre löner i annat lag.
Å andra sidan vill vi ha "fegisar" i vår fina dress?
Robin Jonsson (b) Timrå
Johan Fransson (b) Lugano
Chris Abbott (f) Rögle
Cam Abbott (f) Rögle
Pär Arlbrandt (f) Västerås
Niklas Olausson (f) Västerås
Jonathan Hedström (f) CSKA Moskva
Thomas Raffl (f) Heraklith SV Villach
Ingen dålig lista för ett lag som Luleå. Vad har Djurgården presterat under Silly...?
visst! papperslag kan vara imponerande men det är vad dom presterar på isen som räknas. tycker inte vi ska skrämmas av andra lags "NHL-värvningar" som kvällspressen gärna skriver om en spelare som suttit på bänken en träningsmatch med nått random NHL-lag.
här är djurgårns lag!
Målvakter 30 Mark Owuya 19 år 187 cm 91 kg
39 Stefan Ridderwall 21 år 188 cm 91 kg
41 Gustaf Wesslau 24 år 193 cm 85 kg
målvakterna är väl säkert klara, nå mer än 3 st lär man inte behöva
Backar 03 David Printz 28 år 193 cm 100 kg
07 Andreas Holmqvist 27 år 193 cm 94 kg
08 Alexander Deilert 20 år 182 cm 81 kg
10 Marcus Ragnarsson 37 år 186 cm 97 kg
15 Oscar Eklund 20 år 181 cm 84 kg
16 Nichlas Falk 38 år 182 cm 89 kg
24 Niklas Andersson 23 år 188 cm 92 kg
33 Timmy Pettersson 32 år 188 cm 89 kg
åtta backar är nog tillräckligt också så om det inte blir nån klassvärvning så är nog backsidan stängd oxkså
Forwards 09 Kristofer Ottosson 33 år 179 cm 84 kg
18 Michael Holmqvist 29 år 191 cm 91 kg
19 Jimmie Ölvestad 29 år 185 cm 88 kg
20 Christian Eklund 31 år 182 cm 84 kg
21 Andreas Engqvist 21 år 190 cm 88 kg
26 Tim Eriksson 27 år 174 cm 75 kg
28 Carl Gustafsson 19 år 169 cm 80 kg
32 Marcus Krüger 18 år 179 cm 78 kg
37 Henrik Eriksson 19 år 183 cm 95 kg
40 Jacob Josefson 18 år 183 cm 85 kg
44 Nicklas Danielsson 24 år 184 cm 83 kg
nån till forward lär nog behövas, så det är nog där dom lägger krutet skulle jag tro.
Ställer mig mycket frågande till om vår backbesättning håller elitklass just nu.
Oscar Eklund
Niklas Andersson
Alexander Deilert
Känns inte som att dessa spelare är något att hålla i när det blåser direkt.
Holmqvists agerande i egen zon var inte heller direkt föredömligt förra säsongen.
Som jag ser det hela har vi en kanonback i Ragge.
Sedan har vi en bra back i Timmy
och avslutningsvis två hyggliga backar i Falk och Printz.
Sedan har vi då avslutningsvis fyra stora frågetecken.
En defensivt säker back till är som jag ser det ett absolut måste, inte minst då våra målvakter inte lär vinna många poäng åt oss kommande säsong.
Under förutsättning att Linkan och Anger stannar behövs det dessutom en riktigt bra målskytt kanske skall tilläggas. Frågan är om Mackan Nilsson är denna målskytt, själv ställer jag mig tveksam till detta. Nilsson borde ersätta Ölvestad OM nu Nilsson är aktuell än gång vill säga.
Det enda positiva just nu är att vi har flertalet unga lovande forwards som kan ta ett eller två kliv till nästa säsong. Tyvärr tvivlar jag på att några backar mäktar med att göra detta...
Kall-El skrev:Ställer mig mycket frågande till om vår backbesättning håller elitklass just nu.
Oscar Eklund
Niklas Andersson
Alexander Deilert
Känns inte som att dessa spelare är något att hålla i när det blåser direkt.
Holmqvists agerande i egen zon var inte heller direkt föredömligt förra säsongen.
Som jag ser det hela har vi en kanonback i Ragge.
Sedan har vi en bra back i Timmy
och avslutningsvis två hyggliga backar i Falk och Printz.
Sedan har vi då avslutningsvis fyra stora frågetecken.
En defensivt säker back till är som jag ser det ett absolut måste, inte minst då våra målvakter inte lär vinna många poäng åt oss kommande säsong.
Under förutsättning att Linkan och Anger stannar behövs det dessutom en riktigt bra målskytt kanske skall tilläggas. Frågan är om Mackan Nilsson är denna målskytt, själv ställer jag mig tveksam till detta. Nilsson borde ersätta Ölvestad OM nu Nilsson är aktuell än gång vill säga.
Det enda positiva just nu är att vi har flertalet unga lovande forwards som kan ta ett eller två kliv till nästa säsong. Tyvärr tvivlar jag på att några backar mäktar med att göra detta...
Håller med till fullo här. Vi MÅSTE ha in en defensiv klassback om detta skall gå vägen (tar för givet att Linkan & Mackan signas...).
Jag känner mig också jävligt orolig just nu. Backar som Andersson, Eklund och Deilert måste prestera över sin förmåga om vi överhuvudtaget ens kan tänka på att ta en slutspelsplats.
Hela truppen känns jävligt svag och skulle vi då eventuellt tappa Linkan också, ja då kan vi bara hälsa kvalserien välkommet. Har vi inte Linkan med i nästa trupp och truppen ser ut som den gör i dagsläget så blir det inte mycket att hurra över nästa år.
Tror vi kan glömma Mackan nu, med den VM-turneringen och framför allt matchen mot Kanada han gjorde idag, så kommer han få massor av erbjudanden från många håll.
Ritterwand skrev:Tror vi kan glömma Mackan nu, med den VM-turneringen och framför allt matchen mot Kanada han gjorde idag, så kommer han få massor av erbjudanden från många håll.
Han har sett riktigt bra ut under VM-turneringen... men men får väl drömma iaf.
Vår backbesättning har verkligen varit dålig de senaste säsongerna. Inte så konstigt när man ser till hur konstigt de ansvariga tänker.
Jag nämnde inför förra säsongen att man borde knyta till sig Kristofer Berglund från Löven men blev mer eller mindre dumförklarad av många på detta forum. Istället tyckte många att man skulle satsa på Oskar Eklund. Jag har då aldrig sett den killens så kallade storhet och eftersom de spelaransvariga verkar tycka han har något så fattar man ju att vi dras med de backar vi gör.
Det verkar även som de anser Calle G (forward i.o.f.s.) vara lika lovande som Eklund.
Den enda riktigt bra juniorbacken vi fått fram de senaste åren lyckades vi ju självklart slarva bort (läs Urbom), tragiskt.
Sedan värvningarna av Fredrik Eriksson, Niklas Andersson, Jonas Liwing, nästan så man börjar undra om de är onyktra när de är ute och scoutar. Man kan ju sätta upp allsvenskans alla backar på en lista, hålla för ögonen och kasta pil, och lyckas hitta bättre än vad vi gjort.
Ryman, Mattson....rysningar
Det går bara inte att skylla på ekonomin, samma år vi värvade Mattsson gick PA Lundström arbetslös, bara som exempel för att se att jag inte förväntar mig att man ska värva orimliga spelare, bara så mycket bättre. Han fick senare under säsongen plats hos ett skadefyllt SAIK efter en vända i Italien och den som tar Mattsson före honom kan inte mycket hockey.
Det är aldrig kul att såga egna spelare, men vissa går bara inte att försvara. Min kritik är dock i första hand riktad mot värvningsansvariga och inte spelarna. De rår ju inte för att de tackar ja till äran att få spela i vår underbara tröja.
Nu sitter vi med en i stort sett spikad trupp där det både bland målvakter, forwards och backar finns spelare jag inte ens skulle funderat på att välja om jag fått bestämma.
Det riktigt oroande är en del kontraktsförlängningar med spelare som jag tycker klart visat att de inte håller måttet .
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
BOMBOM BOUCHARD skrev:Vår backbesättning har verkligen varit dålig de senaste säsongerna. Inte så konstigt när man ser till hur konstigt de ansvariga tänker.
Jag nämnde inför förra säsongen att man borde knyta till sig Kristofer Berglund från Löven men blev mer eller mindre dumförklarad av många på detta forum. Istället tyckte många att man skulle satsa på Oskar Eklund. Jag har då aldrig sett den killens så kallade storhet och eftersom de spelaransvariga verkar tycka han har något så fattar man ju att vi dras med de backar vi gör.
Det verkar även som de anser Calle G (forward i.o.f.s.) vara lika lovande som Eklund.
Den enda riktigt bra juniorbacken vi fått fram de senaste åren lyckades vi ju självklart slarva bort (läs Urbom), tragiskt.
Sedan värvningarna av Fredrik Eriksson, Niklas Andersson, Jonas Liwing, nästan så man börjar undra om de är onyktra när de är ute och scoutar. Man kan ju sätta upp allsvenskans alla backar på en lista, hålla för ögonen och kasta pil, och lyckas hitta bättre än vad vi gjort.
Det går bara inte att skylla på ekonomin, samma år vi värvade Mattsson gick PA Lundström arbetslös, bara som exempel för att se att jag inte förväntar mig att man ska värva orimliga spelare, bara så mycket bättre. Han fick senare under säsongen plats hos ett skadefyllt SAIK efter en vända i Italien och den som tar Mattsson före honom kan inte mycket hockey.
Det är aldrig kul att såga egna spelare, men vissa går bara inte att försvara. Min kritik är dock i första hand riktad mot värvningsansvariga och inte spelarna. De rår ju inte för att de tackar ja till äran att få spela i vår underbara tröja.
Nu sitter vi med en i stort sett spikad trupp där det både bland målvakter, forwards och backar finns spelare jag inte ens skulle funderat på att välja om jag fått bestämma.
Det riktigt oroande är en del kontraktsförlängningar med spelare som jag tycker klart visat att de inte håller måttet .
BOMBOM BOUCHARD skrev:Vår backbesättning har verkligen varit dålig de senaste säsongerna. Inte så konstigt när man ser till hur konstigt de ansvariga tänker.
Mycket bra analys. Finns inte så mycket mer att säga, så jag tror jag låter bli
Ritterwand skrev:Tror vi kan glömma Mackan nu, med den VM-turneringen och framför allt matchen mot Kanada han gjorde idag, så kommer han få massor av erbjudanden från många håll.
Sant han spelade också väldigt fysiskt till min stora förvåning.
Han platsar i NHL utan tvekan kanske även i OS 2010 ,så bra är han.