Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.
Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.
Trillar det in 25 miljoner till DIF vore det tjänstefel att inte använda iaf 15 av dessa till att få ihop ett lag som kan ge riktigt drag kring hela Stockholmshockeyn. Signa Linkan, Mackan Nilsson, Hävelid, Daniel Larsson (han går nog att få loss ganska lätt från AHL) och någon utländs krydda. Hyr ut de spelare som blir över.
Kan DIF både vara en Topp-4 kandidat och leverera därefter så kan fansen andas morgonluft och publiksnittet att stiga.
Det är lite signifikant att DIF spelar i Hovet just nu, brevid nationalarenan som står tom och outnyttjad.
Kan DIF både vara en Topp-4 kandidat och leverera därefter så kan fansen andas morgonluft och publiksnittet att stiga.
Det är lite signifikant att DIF spelar i Hovet just nu, brevid nationalarenan som står tom och outnyttjad.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
/Friedrich Nietzsche
Har haft riktigt dålig koll här på senaste tiden, men nu ser jag gång på gång folk som skriver om dessa 25 miljoner vad är uppe med dom? Var skulle dom komma ifrån? Och om du nu gör det, vilken månad?
Tycker för övrigt att om vi lyckas signa Mackan, Fransson, samt Linkan så kan det bli en rolig säsong. Får väl hålla tummarna och försöka skita i att alla lag runt i Sverige värvar förutom oss
Tycker för övrigt att om vi lyckas signa Mackan, Fransson, samt Linkan så kan det bli en rolig säsong. Får väl hålla tummarna och försöka skita i att alla lag runt i Sverige värvar förutom oss
Varför skulle Daniel Larsson komma hem redan nu? Han är endast 23 och vill nog vara kvar ett par år där.Kagen skrev:...Daniel Larsson (han går nog att få loss ganska lätt från AHL)...
Det beror ju helt på om han känner att han kommer närmre en plats i NHL eller inte. Vad tjänar han, både ekonomiskt, socialt (levnadsstandard) och utvecklingsmässigt på att harva i AHL? Kanske ger han det en säsong till men om han inte erbjuds en NHL öppning efter det så kommer det nog vara huggsexa om honom bland ES laget som säkert kan bjuda över det han tjänar i AHL.Soulsic skrev: Varför skulle Daniel Larsson komma hem redan nu? Han är endast 23 och vill nog vara kvar ett par år där.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
/Friedrich Nietzsche
Behövs en hel första kjedja och en topp back till då kan vi va med och kriga högre upp i tabellen. Linkan och ingen mer = GLÖM SLUTSPEL. Värvar vi - Linkan, Mackan och en utlänsk målspruta samt Fransson på back plats, då är vi 5-7a. Om vi får in 15 miljoner som Kagen vill ( och alla vi andra ) för spelar vävningar borde det gå med det senare upplägget.
Linkan, Anger, Marcus Nilson och en tvåvägsback är det vi bör satsa på.
exakt vad jag menar! sprida riskerna! Att lägga alla ägg i samma korg (som vi på sätt och vis gjort senaste säsongerna) kan aldrig vara bra. Det har gjort så vi klarat oss kvar med ett nödrop. Om vi kan få hela laget att prestera bättre istället för att förlita oss på en spelare så kommer vi med största sannolikhet att parkera på övre halvan av tabellen istället för att abbonera på plats 7-10Bigge skrev:
Och om Linkan går sönder nästa säsong och blir borta ska vi säga, halva säsongen? Vilken ska då stå för hans poängskörd i vårt lag?
Därför förstår jag och håller med Mongoose ang att det är riskabelt att förlita sig på en spelare hela tiden. 2-3 spelare istället för Linkan som kanske delar på hans poängskörd och helst mer, hade varit mycket bättre och kanske gjort LAGET bättre. Menar inte 2-3 spelare för Linkans lön. självklart kostar det mer. Men kanske värt det i längden då vi har tre klass spelare istället för en.
Blir överlycklig om Linkan skriver på för oss igen, så missförstå mig inte.
Men då hoppas jag att han får som han vill, fler klass spelare i laget. Verkar ibland eller jag får känslan av att han inte vill bära DIF på axlarna alltid, eftersom han alltid efterfrågat och begärt att DIF ska plocka in fler klass spelare i laget. Så han slipper det ansvaret själv kanske?
Men jag känner inte Linkan så .....
I teorin stämmer detta självfallet. Frågan är dock om du kan få in tre spelare som håller "tillräckligt hög nivå" för att ersätta spetsen? Risken som jag ser det är att man istället för att ha en riktigt bra spelare får in tre medelspelare och dessa har vi ett överflöd av, ja det är dessa roller som jag vill att juniorer skall ta hand om. En optimering av laget borde istället vara att man ger bra spelare bra betalt, skeppar bort dyra medelspelare och ersätter dessa med gamla trotjänar och juniorer. Exemplevis tror inte jag att Bremberg var en direkt dyr spelare förra säsongen sett till vad han bidrog med totalt. En spelare som Ölvestad var nog däremot tokdyr i samma jämförelse.m0ng00se skrev:exakt vad jag menar! sprida riskerna! Att lägga alla ägg i samma korg (som vi på sätt och vis gjort senaste säsongerna) kan aldrig vara bra. Det har gjort så vi klarat oss kvar med ett nödrop. Om vi kan få hela laget att prestera bättre istället för att förlita oss på en spelare så kommer vi med största sannolikhet att parkera på övre halvan av tabellen istället för att abbonera på plats 7-10Bigge skrev:
Och om Linkan går sönder nästa säsong och blir borta ska vi säga, halva säsongen? Vilken ska då stå för hans poängskörd i vårt lag?
Därför förstår jag och håller med Mongoose ang att det är riskabelt att förlita sig på en spelare hela tiden. 2-3 spelare istället för Linkan som kanske delar på hans poängskörd och helst mer, hade varit mycket bättre och kanske gjort LAGET bättre. Menar inte 2-3 spelare för Linkans lön. självklart kostar det mer. Men kanske värt det i längden då vi har tre klass spelare istället för en.
Blir överlycklig om Linkan skriver på för oss igen, så missförstå mig inte.
Men då hoppas jag att han får som han vill, fler klass spelare i laget. Verkar ibland eller jag får känslan av att han inte vill bära DIF på axlarna alltid, eftersom han alltid efterfrågat och begärt att DIF ska plocka in fler klass spelare i laget. Så han slipper det ansvaret själv kanske?
Men jag känner inte Linkan så .....
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Instämmer helt, där har vi som jag ser det ett av de största problemen som vore lättast att ordna till. Visst kan vi alltid skylla på ekonomin hit och dit, men den är svårare att lösa.Kall-El skrev:
En optimering av laget borde istället vara att man ger bra spelare bra betalt, skeppar bort dyra medelspelare och ersätter dessa med gamla trotjänar och juniorer. Exemplevis tror inte jag att Bremberg var en direkt dyr spelare förra säsongen sett till vad han bidrog med totalt. En spelare som Ölvestad var nog däremot tokdyr i samma jämförelse.
Vi har däremot haft ett flertal år på oss att reglera lönerna och prioritera enligt ditt förslag. Istället har kontrakt a la Ölvestad prioriterats. Med dagens kontraktskrivningsstrategi vete fan om vi skulle ha så mycket bättre lag om vi så hade en ännu högre lönebudget. Däremot skulle naturligtvis både Ölve och Falken med fler ha än fetare kontrakt.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Och ett sätt att komma bort från problemet är givetvis att göra lönerna mer bonusbaserade. Ge alla spelare relativt låg grundlön och låt de sedan få bonus utifrån följande grundpunkter:BOMBOM BOUCHARD skrev:Instämmer helt, där har vi som jag ser det ett av de största problemen som vore lättast att ordna till. Visst kan vi alltid skylla på ekonomin hit och dit, men den är svårare att lösa.Kall-El skrev:
En optimering av laget borde istället vara att man ger bra spelare bra betalt, skeppar bort dyra medelspelare och ersätter dessa med gamla trotjänar och juniorer. Exemplevis tror inte jag att Bremberg var en direkt dyr spelare förra säsongen sett till vad han bidrog med totalt. En spelare som Ölvestad var nog däremot tokdyr i samma jämförelse.
Vi har däremot haft ett flertal år på oss att reglera lönerna och prioritera enligt ditt förslag. Istället har kontrakt a la Ölvestad prioriterats. Med dagens kontraktskrivningsstrategi vete fan om vi skulle ha så mycket bättre lag om vi så hade en ännu högre lönebudget. Däremot skulle naturligtvis både Ölve och Falken med fler ha än fetare kontrakt.
Generell slutspelsbonus ( Alla spelare. )
+ - bonus ( Har du plus här bör bonus betalas ut, mer ju bättre då självfallet. )
poäng ( Når du viss poäng får du bonus olika för backar / forwards )
speltidsbonus ( Spelar du mycket bör detta även avspeglas i någon form av bonus )
Spelare som inte når upp i rätt nivåer kommer då inte få så bra betalt, medan spelare som överraskar blir belönade. Helt rätt väg att gå i min värld.
Juniorer och spetskompetens (Linkan!) är en strategi som realiserar visionen om "steget före".
är det här nånting ni vet eller nånting ni gissar? Alltså att linkan inte var direkt dyr i jämförelse med ölvestad? Kanske wikegårds "prislappar på matchtröjan" vore en idé?BOMBOM BOUCHARD skrev:Instämmer helt, där har vi som jag ser det ett av de största problemen som vore lättast att ordna till. Visst kan vi alltid skylla på ekonomin hit och dit, men den är svårare att lösa.Kall-El skrev:
håller med om prestationsbonusar vore en bra grej men jag förespråkar nog mer gemensamma bonusar än individuella eller kanske en kombination. Men om inte detta införs på bred basis genom hela ES så tror jag vi blir förlorare för en spelare är ju inte dummare än så att han flyttar till en klubb där han kan hova in mer pengar för mindre jobb
Alltså de Kall-El menar är att Linkan är en billig spelare om man ser på hur jävla mycket poäng han tillför jämfört med Ölvestad som säkerligen kostar mycket men knappt producerar något.m0ng00se skrev:är det här nånting ni vet eller nånting ni gissar? Alltså att linkan inte var direkt dyr i jämförelse med ölvestad? Kanske wikegårds "prislappar på matchtröjan" vore en idé?
Linkan har hade säkert en höglön, men var helt värd den...
"Matte Alba har ingen näsa tack vare Håkan Södergren."
Tanken er god, men umulig å gjennomføre. Dette har vært prøvd mange ganger før, ikke minst i fotballen. Resultatet er alltid at spillerne velger å gå til de stedene der det er høy grunnlønn. Bonusbaserte lønner fungerer bare om alle lagene innfører det samtidig.Kall-El skrev:Och ett sätt att komma bort från problemet är givetvis att göra lönerna mer bonusbaserade. Ge alla spelare relativt låg grundlön och låt de sedan få bonus utifrån följande grundpunkter:
Generell slutspelsbonus ( Alla spelare. )
+ - bonus ( Har du plus här bör bonus betalas ut, mer ju bättre då självfallet. )
poäng ( Når du viss poäng får du bonus olika för backar / forwards )
speltidsbonus ( Spelar du mycket bör detta även avspeglas i någon form av bonus )
Spelare som inte når upp i rätt nivåer kommer då inte få så bra betalt, medan spelare som överraskar blir belönade. Helt rätt väg att gå i min värld.
Om du var agent, ville du bedt din spiller gå til en klubb der han tjente 400.000 i grunnlønn, eller til en klubb der han tjente 250.000 pluss kanskje 250.000 ekstra?
Det er langt fra
Bergen til Hovet
Bergen til Hovet
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Lucas skrev:Har haft riktigt dålig koll här på senaste tiden, men nu ser jag gång på gång folk som skriver om dessa 25 miljoner vad är uppe med dom? Var skulle dom komma ifrån? Och om du nu gör det, vilken månad?
nu är det för tokt för tyst om djurgården här får vi ihop något lag eller?
läst senaste ryktet att fransson jagas av Djurgården, han skulle sitta rikigt fint faktis. sedan så måste vi skrapa ihop lite pengar till bremberg så han stannar, sen markus nilsson.
så är det möjligt att dessa nyförvärv kommer
M. nilsson
J. fransson
och Eric Beaudoin
då skulle jag bli lycklig + att anger och bremberg stannar då har vi ett mycket bra lag men vi får väl se hoppas iaf dessa spelare kommer