Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Stadion
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Stadion »

Man blir mållös en snubbe droppar att Ölvestad tjänar 200.000 och nästan alla blir helt galna, inga frågor eller någonting till den som droppade det utan alla tror blint på det, man blir alldeles matt...
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Ingen mer än spelaren själv ifråga samt styrlesen torde veta exakt lön, men faktum att man förlänger med Ölvestad ger i alla fall inte mig någrabra vibbar. Hoppas innerligt att killen får sänkt lön för som han presterat de två senaste säsongerna så har han inte varit i närheten av att leva upp till sin lön. Det som oroar mig är dock mest att den lön Ölvestad får kudne använts mer effektivt. Landeskog visade under de få minuter jan fick förra säsongen att han kan göra mer nytta än Ölvestad till mycket lägre pris, samma sak med Ahlén. Tyvärr känns det som att vi spårat in på att satsa på "dyra medelmåttor" och detta funkar inte. Spets skall ha betalt inte medelmåttor, deras jobb kan med fördel göras av unga spelare.

En förlängning med Falk känns dock inte fel då han varit bra som back och dessutom kan användas som center vid skador.

Att Ölvestad blir kvar tror jag till 99% sannolikhet har att göra med HArdys intåg. *suck* Dessa pengar kunde lagts på något betydligt bättre för jag kan garantera att Ölvestad har mer i kuvertet varje månad jämfört med en junis.

Att vi inte skulle få Sanny var väntat, men att vi inte kunde matcha Luleå för Robin J känns betydligt mindre bra. Denna spelare tror jag också vi hade haft stor nytta av. Känns tyvärr som att ledningen snöat in på vissa namn och sedan helt tappat bort andra...

Det enda man väntar på nu är en längre artikel i DN om att DIF skall storsatsa inför kommande säsong. Denna brukar komma varje år vid den här tiden och sedan händer det inte så mycket mera.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Djurgårn skrev:Ja, det känns som att vi gräver vår egen grav den här säsongen. Spets existerar inte i DIF just nu...
Håller med till 100 procent. Att ge ett kontrakt till Ölvestad på om det stämmer 200 K per månad samtidigt som DIF inte förlänger med Anger för att han kräver 150 K till 200 K per månad känns mycket märkligt. Förlängningen med Falk var helt ok, men inte att kontrakt skrevs med Ölvestad.

DIF:s problem är en mycket svag sportslig ledning, något som följande indikerar:

1. Värvningen av Johan Rhyno 07/08
2. Värvningen av Niklas Andersson 08/09
3. Värvningen av Tim Eriksson 08/09
4. Värvningen av Andreas Holmqvist 08/09
5. Värvningen av David Schneider 08/09
6. Stasningen på Wesslau/Ridderwall 08/09
7. Lånet av Tero Konttinen 08/09

Det enda värvningen som det sportsligt ansvariga gjort som var bra var värvningen av Ossi 07/08. Satsningen på alla juniorer samt värvningen av Ragge räknas inte, eftersom de skett mer eller mindre automatiskt.

Problemet med de sportsligt ansvariga verkar vara att de är ett gäng fega småhandlare. Varför bjöd inte klubben över rejält reltativt Timrå och FBK vad gäller Sanny. Istället för att vilja betala dyrt för kvalitet hamnar klubben att spela med medelmåttor som står i vägen för DIF:s juniorer. I Ölvestads fall hade jag hellre sett Gabriel Landeskog eller Mikael Ahlén.

Nu saknar DIF spets. De största poänggörarna väntar på bud från andra klubbar och DIF satsar på Ölvestad som får 200 K i månaden. En spelare är inte bättre än sin föregående säsong. Föregående år gjorde Ölvestad ett mål och nio assist medan Anger fick ihop 23 mål och 19 assist.

1. Fredrik Bremberg (F) 53 17 40 57 26
2. Niklas Anger (F) 51 23 19 42 16
17. Jimmie Ölvestad (F) 41 1 9 10 101
18. Robin Figren (F) 49 3 6 9 28
19. Carl Gustafsson (F) 41 4 4 8 10
20. Henrik Eriksson (F) 47 3 5 8 4
21. Marcus Krüger (F) 15 2 2 4 2
22. Mikael Ahlén (F) 25 1 2 3 29

DIF:s problem är inte klubbens svaga ekonomi utan för att den sportsliga ledningen är I N K O M P E T E N T.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Blir så extremt tiltad. Det är inte lätt att vara Djurgårdssupporter i dessa dagar...fotbollen känns ju också kall med tanke på bristen av nyförvärv efter deras dåliga säsong.

Hur kan man hellre behålla Ölvestad med EN KASSE från förra säsongen än Anger med 23 mål? Det är så overkligt. När även Linkan är på väg bort och man läser om alla andra lags fina, spännande nyförvärv så blir man ju bara ledsen. Var ska det här sluta?

Skärpning nu styrelsen.
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

Ros skriver: Som jag förstod kampen om Lindström så bjöd både Timrå och Djurgården mer pengar än Färjestad. Men han valde Färjestad just pga klubbens storhet som klubb och vinnartraditionen.

Om detta stämmer så verkar det finnas kvar lite veckopeng kvar att spendera...
LiteOn

Inlägg av LiteOn »

http://www.hockeyexpressen.se/Nyheter/1 ... ej-till-vm

Ännu en spelare som det "drömts" om som tackar nej till spel i Djurgården...
det enda som kan få "Linkan" att stanna nu när det uppenbarligen INTE satsas på några som helst etablerade klasspelare utan att klubben nästa säsong skall luta sig på Falk, Ölvestad + Juniorer som ännu ej blommat är ekonomi, Om Linkan kan få ordentligt med pengar av Djurgården så kanske han kan bortse ifrån det han efterfrågat ett par säsonger nu, nämligen en ordentlig sportlig satsning.

Men en Linkan med en stor lön spelandes utan hopp om sportliga satsningar ifrån klubben är nog inte optimalt.

Läser man mellan raderna kan man tänka sig detta scenario:
Djurgården gör ett ordentligt minus denna säsong och måste säkerställa att inte göra ytterligare ett år med ekonomiskt underskott, vilket skulle innebära automatisk degradering.
LiteOn

Inlägg av LiteOn »

Fricke skrev:Ros skriver: Som jag förstod kampen om Lindström så bjöd både Timrå och Djurgården mer pengar än Färjestad. Men han valde Färjestad just pga klubbens storhet som klubb och vinnartraditionen.

Om detta stämmer så verkar det finnas kvar lite veckopeng kvar att spendera...
är det inte så att det är otroligt lätt för en spelare att säga:
-Jag vart erbjuden mycket mer pengar av andra klubbar, men jag valde ER klubb...p.g.a bla bla bla..

Så har man gjort sig populär och omtyckt ifrån dag 1 på sitt nya arbete, och ingen ifrågasätter att klubben satsat 450 000:-/mån eller nått och deras fans tror att de fått en spelare på "rea" och billigare än vad andra klubbar skulle ha gett, vilket då måste vara en bra affär...
Vi_e_Djurgårn

Inlägg av Vi_e_Djurgårn »

Om nu Ölvestad är klar, vilket det pekar på, så fattades det 2 backar och 2 forwards från att truppen är spikad, eller är det fler?

Signas de tre som kan spela nästa år, så är det bara en plats kvar. Mår illa när jag tänker på att ställa upp med samma lag som förra året, igen.
Användarvisningsbild
Ritterwand

Inlägg av Ritterwand »

Smått off topic men det verkar som förre DIF-junioren Tobias Lindström är nära att skriva på för gnaget. Lite trist..
Användarvisningsbild
Crashmash

Inlägg av Crashmash »

Han var tydligen på G till Bofors men tackade nej när gnihet anmälde sitt intresse. En Danderydare i gnihet känns lite konstigt.
Sirrebirre

Inlägg av Sirrebirre »

LiteOn skrev:http://www.hockeyexpressen.se/Nyheter/1 ... ej-till-vm

Ännu en spelare som det "drömts" om som tackar nej till spel i Djurgården...
det enda som kan få "Linkan" att stanna nu när det uppenbarligen INTE satsas på några som helst etablerade klasspelare utan att klubben nästa säsong skall luta sig på Falk, Ölvestad + Juniorer som ännu ej blommat är ekonomi, Om Linkan kan få ordentligt med pengar av Djurgården så kanske han kan bortse ifrån det han efterfrågat ett par säsonger nu, nämligen en ordentlig sportlig satsning.

Men en Linkan med en stor lön spelandes utan hopp om sportliga satsningar ifrån klubben är nog inte optimalt.

Läser man mellan raderna kan man tänka sig detta scenario:
Djurgården gör ett ordentligt minus denna säsong och måste säkerställa att inte göra ytterligare ett år med ekonomiskt underskott, vilket skulle innebära automatisk degradering.

Jag blir illamående när jag läser det sista i intervjun med Tjärnqvist. "Det dröjer några år innan jag återvänder till Sverige"

Vafan om några år är han 35-36 år gammal, då är han inte attraktiv längre. Nej usch för ett sånt jävla uttalande, som att DIF ska stå med öppna armar och ge honom pengar medans han glider runt o fjantar sig.....
Djurgår'n tills jag dör !
Användarvisningsbild
Necrodamus
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Necrodamus »

Kim Staal verkar inte fortsätta i HiV. Ryktas vara på väg "hem" till mif. Han skulle nog passa väldigt bra in i vårat lagbygge.
Användarvisningsbild
ludde-
Säsongskort: Ja

Inlägg av ludde- »

Necrodamus skrev:Kim Staal verkar inte fortsätta i HiV. Ryktas vara på väg "hem" till mif. Han skulle nog passa väldigt bra in i vårat lagbygge.
Fler mediokra elitseriespelare? Nej tack!

Är verkligen inte nöjd med silly season så här långt, när man har chans att föryngra och förnya lite så skiter man i det och skriver på med "föredettingar".

Vi lär nästan garanterat tappat Ragge och Falk nästa säsong, sen kommer vi ha drygt 15 spelare på utgående kontrakt utöver dem..

Känns inte direkt som att vi har en trupp att bygga med till framtiden.

Garpenlövs snack om storsatsning inför säsongen känns som ett stort jävla dåligt skämt just nu.
Alltid oavsett - förevigt Djurgården.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Klart som fan att ingen vill spela i Djurgården.
Spelar Daniel i Sverige är det fan inte i DIF.

Det ENDA viktiga är det som falerar, det vill säga PENGAR och KOMPETENS.

Jag tror inte att Marcus Nilson kommer hit, men jag tror att Linkan stannar.
Vad har vi då? Samma gamla gäng som inte har psyket att prestera.

Gnäll inte på tränarna för helvete! Under Säckens ledning gjorde vi ETT sketet poweplay-mål under hela slutspelet på en jävla studspuck.

Det är ett julbord med hemvändare och ingen vill hit. Ser ni något problem i det?
Signa Greger Arthursson medan ni ändå håller på.
Säg den glädje som varar
Wase

Inlägg av Wase »

Är det bara jag som tycker att det är ett jäkla gnäll på det här forumet?
Allt är förjävligt! Inga nyförvärv! Förlänga kontrakt! Spelare som glider oss ur händerna!
Avgå styrelse, värvningsansvarig m.m.
Det känns som om alla har gett upp säsongen innan den ens har börjat.
Varför inte se allt från den positiva sidan istället?
Är ganska säker på att många här, för ett par år sedan satt och gnällde över att vi hela
tiden bytte ut nästan hela truppen. Vi fick ingen kontinuitet. Spela in nytt lag hela tiden så att vi tappade på hösten.
Nu har vi behållt nästan hela truppen och nu gnäller människor över att Djurgården inte byter ut en jäkla massa spelare.
Jag tror att det här laget kan komma betydligt högre upp nästa år om vi får någon eller ett par förstärkningar. Vi är ju fortfarande i mitten av April....
Det är inte säkert att man tjänar på att som många andra klubbar byta ut några stora namn mot andra stora namn......
Låst