Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
DIFDIF
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av DIFDIF »

Highwind skrev:Verkar som att ingen har uppmärksammat det. Så jag skriver det här:

I del3 om målvaktsarbetet 08/09 (på hemsidan) står det att målvakterna kommer vara detsamma kommande säsong.

"Även om det till nästa säsong kommer att vara samma målvakter i truppen är ändå förutsättningarna annorlunda."
Du förstörde precis min dag...
Användarvisningsbild
mårten
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av mårten »

DIFDIF skrev:
Highwind skrev:Verkar som att ingen har uppmärksammat det. Så jag skriver det här:

I del3 om målvaktsarbetet 08/09 (på hemsidan) står det att målvakterna kommer vara detsamma kommande säsong.

"Även om det till nästa säsong kommer att vara samma målvakter i truppen är ändå förutsättningarna annorlunda."
Du förstörde precis min dag...
samma här
Användarvisningsbild
sthlm_dif

Inlägg av sthlm_dif »

DIFDIF skrev:Du förstörde precis min dag...
mårten skrev:samma här
Ja men vad hade ni förväntat er då?
Att Tellqvist eller någon annan skulle komma hem är och förblir drömmar. Det har spekulerats en hel del, det håller jag med om. Men spekulationer är spekulationer, och inget annat. DIF har ej varit intresserade av en ny målvakt. Det är bara att inse detta...
Men notera: att vi till 99% säkerhet har två målvakter (minst en) till nästa säsong som håller elitserieklass... Det är jag säker på. Wesslau/Ridderwall har mer att ge, tro mig.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Det har varit klart länge. Jag tycker INTE att det VAR rätt att satsa på Wesslau och Ridderwall föregående säsong. Jag tycker däremot att det är helt rätt att statsa på Wesslau och Ridderwall till kommande säsong.

Jonas Gustavsson och Mattias Modig rosade inte marknaden alltför mycket säsongen 07/08. I år har både varit mycket bra. Både Gustaf och Ridderwall har potential att ta mycket stora steg framåt nästa säsong förutsatt att de tränar bra under sommaren.
Användarvisningsbild
mårten

Inlägg av mårten »

sthlm_dif skrev:
DIFDIF skrev:Du förstörde precis min dag...
mårten skrev:samma här
Ja men vad hade ni förväntat er då?
Att Tellqvist eller någon annan skulle komma hem är och förblir drömmar. Det har spekulerats en hel del, det håller jag med om. Men spekulationer är spekulationer, och inget annat. DIF har ej varit intresserade av en ny målvakt. Det är bara att inse detta...
Men notera: att vi till 99% säkerhet har två målvakter (minst en) till nästa säsong som håller elitserieklass... Det är jag säker på. Wesslau/Ridderwall har mer att ge, tro mig.

Jag hoppas lika mycket som du att det är så, hade varit skitkul om Ridderwall kunde hitta en jämn nivå i sitt spel. Jag tror verkligen inte detta kommer att hända varken Riddderwall eller Wesslau men hoppas på det bästa. Och att Tellan skulle ansluta till DIF tror jag inte någon har trott, men det finns ju andra lovande målvakter. Men nu har vi dessa och vi får väl se efter säsongen var det slutar.
FieldFlower

Inlägg av FieldFlower »

Börjar att tröttna på kritiken kring våra målisar.
Vi har en grym tradition på keepersidan med bl.a Tellan å Tommy.
Sen tog det slut...varför?
Dels satsade vi på "färdiga" målisar som Gage å Naumov (fan...man ryser...av skräck)
MEN...vi blev av med Tomas Magnusson oxå! En av sveriges bästa målis-tränare!!!

Nu vill jag inte kasta avföring på Forsberg men kan bara konstatera att under hans period så har vi inte haft något SÄKER 1:a målis (ok...Bjurling var kanske ett ämne...sen kom problemen med flickvänner osv)!

Så...vad borde vi göra? Köpa sk. färdiga målvakter lr byta ut Forsberg?
Honken

Inlägg av Honken »

Det har framgått av intervjuer med spelarna (om man läser mellan raderna) ganska länge att samma målvakter kommer att stanna.
Satt och jämförde Gustavsson och Wesslau för ett par dagar sedan. Väldigt mycket som är likt mellan dem. Båda kommer från aik, allsvenskt spel storlek, elitserie matcher m.m.
Gustavsson är ett år äldre så vi får hoppas på en liknande utveckling för Wesslau nästa säsong.
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

en målvakt spelar hela matchen för sitt lag därför får man inte slarva med denna position. MoDo brände sitt slutspel pga av att de hade sämre burväktare än oss. Skall vi chansa vidare med nuvarande uppställning får man hoppas på att någon av dessa båda spelare genomgår någon form tokutveckling över sommaren för som de spelade förra säsongen så tar de oss inte till slutspel, frågan är väl snarast om vi kan klara oss undan kvalserien.

Det naturliga hade varit att få in en mer rutinerad herre för en säsong eller så samt kicka wesslau och sedan förhoppningsvis låta Riddarn ta över till 100% säsongen därpå. Jag tvivlar alltså på att någon av våra nuvarande målvakter har den styrkan som krävs för att hålla som första val sett över en hel säsong. Det sämsta som finns är att ha en situation med två halvtaskiga målvakter där ingen vet vem som rankas som etta. Detta sprider bara större osäkerhet och hela försvaret blir lidande. Risken att vi råkar ut för detta till hösten är mycket stor...
Användarvisningsbild
bastis7

Inlägg av bastis7 »

Vi får väl hoppas att wesslau blir nästa års jonas gustavsson!! då blir det slutspel!!!!
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Vi ska ha i åtanke att Kall-El ratade Printz och inte hade för avsikt att ändra sig trots att han blev bättre samt att han spottade på Ossi efter första matchen.

Trots det har han en poäng och hans farhågor är inte grundlösa denna gång.

Detta är en chansning, igen. Wesslau blev något bättre och Riddarn tabbade sig och fick aldrig chansen att återupprätta sig på grund av skadan, men ändå -hur mycket bättre kan de bli?

Jag vidhåller ändå att Stefan är yngst och har störst potential. Wesslan är kanske en late bloomer... Ändå - Det är detta evinnerliga "50/50" och "?" som stör mig mest!
Säg den glädje som varar
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

DIF_Soldier skrev:Vi ska ha i åtanke att Kall-El ratade Printz och inte hade för avsikt att ändra sig trots att han blev bättre samt att han spottade på Ossi efter första matchen.

Trots det har han en poäng och hans farhågor är inte grundlösa denna gång.

Detta är en chansning, igen. Wesslau blev något bättre och Riddarn tabbade sig och fick aldrig chansen att återupprätta sig på grund av skadan, men ändå -hur mycket bättre kan de bli?

Jag vidhåller ändå att Stefan är yngst och har störst potential. Wesslan är kanske en late bloomer... Ändå - Det är detta evinnerliga "50/50" och "?" som stör mig mest!
Wesslau var bättre än jag trodde föregående säsong, medan Ridderwall tyvärr var lika nervös och orutinerad som jag befarade. Tycker att Wesslau växte under hela säsongen. Nu vill jag inte ge intryck av att jag tror att Wesslau kommer att bli lika bra som Jonas Gustavsson, men han har definitivt potential att nästa säsong bli lika bra som Mattias Modig var föregående säsong (Wesslau fladdrar heller inte såsom Modig).

Min poäng med att behålla Wesslau är att han är förhållandevis billig och att pengar därför kan läggas på en defensivt stark back. Om DIF inte kan signa Sanny Lindström borde inte Staffan Kronwall (om han kommer hem) vara en omöjlighet. Vidare tycker jag DIF ska släppa Ridderwall eller Owuya. Det finns inget skäl att behålla två lovande målvakter som inte riktigt är redo för att bli förstamålvakter i Elitserien.

För övrigt är jag fortsatt skeptisk till att behålla Tim Eriksson och att samtidigt släppa Niklas Anger. Tim är svag i egen zon och en sämre målskytt än Anger. Niklas var inte överbetald föregående säsong, något jag tror Tim var.
peter johansson

Inlägg av peter johansson »

Vad är det ni inte fattar?? det finns inga pengar att köpa en målvakt för och det är väl inget nytt eller hur!!! ge Wesslau och Ridderwall en säsong till så kommer det säkerligen att bli ännu bättre än den gågna säsongen det var ju inte på deras bekostnad att vi missade slutspelet eller hur?? nä där vi verkligen behöver förstärka är backsidan först och främst!!!

Nu tar vi nya tag och fixar slutspelet nästa säsong!!
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

peter johansson skrev:Vad är det ni inte fattar?? det finns inga pengar att köpa en målvakt för och det är väl inget nytt eller hur!!!
Det kallas prioriteringar;
Vi verkar "ha råd" att behålla överbetalda spelare som underpresterar men på lagets viktigaste position låter vi medelmåttor få fortsatt förtroende.

Jag är rädd att när vi summerar nästa säsong kommer se tilllbaka och undra varför inte mer krut las på en stabil förstamålvakt. Som flera varit inne på är det livsfarligt att heller inte ha en uttalad förstakeeper, utan fladdra & flaxa fram och tillbaka mellan 2st (som det garanterat kommer bli kommande säsong) är så jävla dumt.

Hoppas innerligt att jag har fel och att Wesslau / Ridderwall skall göra enorma framsteg tills nästa säsong, något som dock enbart är önsketänkande från folk.
tomten
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av tomten »

-daniel- skrev:
Som flera varit inne på är det livsfarligt att heller inte ha en uttalad förstakeeper, utan fladdra & flaxa fram och tillbaka mellan 2st (som det garanterat kommer bli kommande säsong) är så jävla dumt.
Kan ju hoppas att Hardy kan välja en förstakeeper och att de sedan kör med honom större delen av säsongen.
Diffarn-Cg

Inlägg av Diffarn-Cg »

jensa85 skrev:Kanske en tråd som skapas allt för tidigt. Men många pratar ju redan om nästa års lag och då har vi här en tråd vi kan göra detta i.

Tänkte presentera mitt hyfsat realistiska "drömlag" till nästa säsong,hehe.

Årets lag: (2008/2009)

Målvakter
30 Mark Owuya 19 år 187 cm 91 kg
39 Stefan Ridderwall 20 år 188 cm 91 kg
41 Gustaf Wesslau 23 år 193 cm 85 kg

Backar
03 David Printz 28 år 193 cm 100 kg
04 David Schneider 29 år 175 cm 86 kg
06 Ronnie Pettersson 37 år 192 cm 96 kg
07 Andreas Holmqvist 27 år 193 cm 94 kg
08 Alexander Deilert 19 år 182 cm 81 kg
10 Marcus Ragnarsson 37 år 186 cm 97 kg
15 Oscar Eklund 20 år 181 cm 84 kg
16 Nichlas Falk 37 år 182 cm 89 kg
24 Niklas Andersson 22 år 188 cm 92 kg
33 Timmy Pettersson 31 år 188 cm 89 kg

Forwards
09 Kristofer Ottosson 32 år 179 cm 84 kg
13 Robin Figren 20 år 180 cm 82 kg
14 Dick Axelsson 21 år 190 cm 84 kg
17 Niklas Anger 31 år 187 cm 87 kg
18 Michael Holmqvist 29 år 191 cm 91 kg
19 Jimmie Ölvestad 28 år 185 cm 88 kg
20 Christian Eklund 31 år 182 cm 84 kg
21 Andreas Engqvist 20 år 190 cm 88 kg
23 Fredrik Bremberg 35 år 183 cm 91 kg
26 Tim Eriksson 26 år 174 cm 75 kg
28 Carl Gustafsson 19 år 169 cm 80 kg
37 Henrik Eriksson 18 år 183 cm 95 kg
40 Jacob Josefson 17 år 183 cm 85 kg
44 Nicklas Danielsson 23 år 184 cm 83 kg

Förluster från 2008/2009:
Gustaf Wesslau, mv - uppsägning av kontrakt
Ronnie Pettersson, b - slutar
Nichlas Falk, b - slutar
Niklas Andersson, b - uppsägning av kontrakt
David Schneider, b - ?
Robin Figren, f - NHL
Dick Axelsson, f - NHL
Fredrik Bremberg, f - ?

Utlåningar från laget 2008/2009:
Carl Gustafsson, f

Nyförvärv inför 2009/2010:
Mikael Tellqvist, mv - Phoenix
Alexander Urbom, b - J20 (A-Lagskontrakt)
Daniel Tjärnqvist, b - Colorado
Marcus Nilson, f - Yaroslavl
Patrick Thoresen, f - Lugano
Mikael Ahlén, f - J20 (A-Lagskontrakt)
Stefan Söder, f - J20(A-Lagskontrakt)

Laget 2009/2010:

Målvakter:
30. Mark Owuya
32. Mikael Tellqvist - NY
39. Stefan Ridderwall

Backar:
3. David Printz
7. Andreas Holmqvist
8. Alexander Deilert
10. Marcus Ragnarsson
15. Oscar Eklund
33. Timmy Pettersson
34. Daniel Tjärnqvist - NY
36. Alexander Urbom - NY från J20

Forwards:
9. Kristofer Ottosson
13. Stefan Söder - NY från J20
17. Niklas Anger
18. Michael Holmqvist
19. Jimmie Ölvestad
20. Christian Eklund
21. Andreas Engqvist
24. Mikael Ahlén - NY från J20
26. Tim Eriksson
37. Henrik Eriksson
40. Jacob Josefsson
41. Patrick Thoresen - NY
44. Nicklas Danielsson
78. Marcus Nilson - NY

Tänk er sedan följande formationer:

Thoresen - Josefsson - Nilson
T Eriksson - Engqvist - Danielsson
Anger - Ottosson - H Eriksson
Ölvestad - M Holmqvist - C Eklund

Ragnarsson - A Holmqvist
Tjärnqvist - Timmy
Printz - O Eklund
Urbom

Det ser väl ganska hyfsat ut? :D
Dock är jag fullt medveten om att det kan bli svårt inte minst ekonomiskt att få ihop detta lag.
Men Linkans, Falkens och Scheiders löner är ganska feta misstänker jag och borde kunna ge plats åt en del lite dyrare värvningar.
Och man kan ju alltid få drömma lite ibland :wink:
Hur kan du veta att tex Mikael Tellqvist är klar för dif :?:
Det har ju inte stått ett dugg om det i tidningen,på nätet.
Detta är endast en stor bluff för att vi djurgårdare ska bli gladare.
Besviken!
Låst