Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Frasse
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Frasse »

Finansdepartementet är på väg att förändra skatten för artisspelare. Regeringens förslag är att klubbarna ska erlägga arbetsgivaravgifter även för artisspelare. Finansdepartementet höjer därför klubbarnas kostnader avsevärt, något som innebär att priset på svenska spelare går upp.

Räkna därför med att priset på Anger, Bremberg, Otto och Printz riskerar att bli högre än vad DIF har räknat med.
Det är snarare så att spelare på artistkontrakt (läs utlänningar) kommer bli dyrare.
Denna utveckling kommer leda till att Elitserie-klubbarna kommer få det betydligt dyrare att locka hit utländska "stjärnor".
Den totala kostnaden för varje klubb kommer öka om man väljer att kontraktera spelare som Hlavac för 400k/månad.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Användarvisningsbild
Frasse

Inlägg av Frasse »

Den lönen som Linkan vill ha, är det inklusive sociala avgifter och skatt?

Den lönen som han blivit erbjuden, är den inklusive sociala avgifter och skatt?
Självklart så är inga avgifter med räknade i den lön som Bremberg begär.
Likaså så presenterar ju inte Djurgården för Bremberg ett kontrakts förslag där man räknat med sociala avgifter.

Alla kontrakt som skrivs där lönen blir "känd" är exklusive skatter och sociala avgifter.
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Frasse skrev:
Finansdepartementet är på väg att förändra skatten för artisspelare. Regeringens förslag är att klubbarna ska erlägga arbetsgivaravgifter även för artisspelare. Finansdepartementet höjer därför klubbarnas kostnader avsevärt, något som innebär att priset på svenska spelare går upp.

Räkna därför med att priset på Anger, Bremberg, Otto och Printz riskerar att bli högre än vad DIF har räknat med.
Det är snarare så att spelare på artistkontrakt (läs utlänningar) kommer bli dyrare.
Denna utveckling kommer leda till att Elitserie-klubbarna kommer få det betydligt dyrare att locka hit utländska "stjärnor".
Den totala kostnaden för varje klubb kommer öka om man väljer att kontraktera spelare som Hlavac för 400k/månad.
OM priset på artistpselare stiger betyder detta per definition att värdet på svenska bra spelare kommer skjuta en del i höjden då dessa blir mer intressanta ur ett ekonomiskt perspektiv. Av detta följer att spelare som Anger, Ottosson m fl kan bli högvilt för andra klubbar. Nu tror visserligen jag att Otto kommer stanna i DIF, mer tveksamt kring de övriga två dock.
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Vi står inför en intressant period som blir väldigt viktig för Djurgårdens framtid. Jag hoppas verkligen man tar den här chansen med flera spelares utgående kontrakt och släpper de flesta. Att signa om Falk, Ölvestad, Schneider och Figren och samtidigt behålla spelare som Danielsson, Fimpen, bröderna Holmqvist och Tim Eriksson kan aldrig leda till utveckling och slutspel.

Otto och Linkan ska förlängas med. Printz och Anger mer osäklra där Printz ligger bättre till med tanke på vår backsituation.

Villa ha in Sanny Lindström och Staffan Kronwall på backesidan. Då får vi ett väldigt bra försvar.

PÅ forwardssidan fortsätter jag tjata om tvillingarna Ahlström som imponerat det lilla jag sett. Har också hört mycket gott om dem. De är billiga, duktiga och dessutom utvecklingsbara. Abbot-bröderna är duktiga, men svindyra och inte särskilt utvecklingsbara.

I övrigt på forwardssidan behöver vi få in någon riktig spetsspelare. Där är Mackan Nilsson, Thoresen och Ekman samtliga intressanta. Men även ett billigare alternativ som Rudslätt tilltalar mig. Han är ingen jättespets, men likväl en toppspelare i ES som till skillnad från t ex Ekman dessutom spelar för laget, inte egot.
Therocket1
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Therocket1 »

Östgöten skrev: Undrar om du räknade exklusive eller inklusive arbetsgivaravgifter på 31,4 procent?

Skillnaden ger mellan inklusive och exklusive är 43,7 mot 33,3 miljoner kronor. Är tveksam till att juniorerna har 25 000 kronor i lön inklusive arbetsgivaravgifter. Tror snarare att juniorerna har 25 000 kr exklusive arbetsgivaravgifter, något som ger en lönekostnad på 32 850 kr.
DIF talar om att de har en spelarbudget på omkring 33 miljoner kronor. Min kalkyl landade på 33,3 miljoner kronor. Så det överensstämmer med DIFs budget, med eller utan arbetsgivaravgift då min kalkyl ändå hamnar runt runt 33 miljoner.

Sen så tjänar juniorerna olika mycket, 25.000 är lite väl tilltagen för de flesta av juniorerna men jag hade 25.000 som minsta block så att säga.
Bild
Användarvisningsbild
Frasse

Inlägg av Frasse »

OM priset på artistpselare stiger betyder detta per definition att värdet på svenska bra spelare kommer skjuta en del i höjden då dessa blir mer intressanta ur ett ekonomiskt perspektiv. Av detta följer att spelare som Anger, Ottosson m fl kan bli högvilt för andra klubbar. Nu tror visserligen jag att Otto kommer stanna i DIF, mer tveksamt kring de övriga två dock.
Visst är det så att våra svenska spelare kommer stiga i värde och med det vikten av att vårda förhållandet till dem som kan räknas in som "sina egna".
Detta är lite av år chans då klubbar utan "egna" spelare (läs Linköping.Frölunda) kommer få jobba hårdare för att fylla ut sina trupper med spets kompetens.
Skall vi ha någon som helst chans att hänga med i utvecklingen så måste vi se till att behålla spelare som rotat sig i Stockholm och då får vi inte erbjuda "småsmulor".

Spelare som Kristoffer Ottosson, David Printz mfl kan med stöd av våra lovande juniorer ta oss tillbaka mot toppen av ES.
Därför är det viktigt att man fokuserar på dessa spelare innan ma nger sig ut på marknaden och binder upp pengar på "fel" spelare.
Josefsson

Inlägg av Josefsson »

jensa öhling skrev:PÅ forwardssidan fortsätter jag tjata om tvillingarna Ahlström som imponerat det lilla jag sett. Har också hört mycket gott om dem. De är billiga, duktiga och dessutom utvecklingsbara.
Tvillingarna Ahlströms statistik ser ju läcker ut med Oscar 14:e i Allsvenskan poängliga och Victor 21:a. Lite mer tveksam blir man när man ser att 50% av deras poängssumma har kommit mot de fem sämsta lagen i serien, i Huddinges matcher mot Mariestad, Nybro, Oskarshamn, Sundsvall och Borås är det som de primärt producerar... de försvaren kommer tvillingarna inte få spela mot i Elitserien.

De känns som en ganska stor chansning, speciellt då Djurgården redan har stora offensiva talanger som knackar på dörren nere i juniorlaget i form av Patrick Cehlin, skridskofenomenet John Norman och Gabriel Landeskog. Att stänga dörren för de här killarna genom att plocka in en Marcus Nilson kan man köpa, men att stänga dörren med två Ahlström-tvillingar som kan bli fågel eller fisk? Tveksamt enligt mig.
DIFDIF

Inlägg av DIFDIF »

Josefsson skrev:
jensa öhling skrev:PÅ forwardssidan fortsätter jag tjata om tvillingarna Ahlström som imponerat det lilla jag sett. Har också hört mycket gott om dem. De är billiga, duktiga och dessutom utvecklingsbara.
Tvillingarna Ahlströms statistik ser ju läcker ut med Oscar 14:e i Allsvenskan poängliga och Victor 21:a. Lite mer tveksam blir man när man ser att 50% av deras poängssumma har kommit mot de fem sämsta lagen i serien, i Huddinges matcher mot Mariestad, Nybro, Oskarshamn, Sundsvall och Borås är det som de primärt producerar... de försvaren kommer tvillingarna inte få spela mot i Elitserien.

De känns som en ganska stor chansning, speciellt då Djurgården redan har stora offensiva talanger som knackar på dörren nere i juniorlaget i form av Patrick Cehlin, skridskofenomenet John Norman och Gabriel Landeskog. Att stänga dörren för de här killarna genom att plocka in en Marcus Nilson kan man köpa, men att stänga dörren med två Ahlström-tvillingar som kan bli fågel eller fisk? Tveksamt enligt mig.
Ja men du måste tänka på att dom spelar i ett lag som ligger typ näst sist i allsvenskan och har en dålig omgivning av spelare runt om sig. I djurgården har dom en mycket bättre omgivning och kan då producera mer också.

EDIT: Du behöver inte just ersätta dom mot juniorer..Ersätt med Tim eriksson och danielsson istället;)
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

DIF måste rensa i truppen då detta inte håller. En kontroversiell tanke är att inte förlänga med Linkan för att skapa ett nytt DIF. Djurgården står och trampar. Att använda resterande resurser beroende på vad Linkan vill ha kanske inte är det rätta medlet. En total förändring är kanske vad vi behöver

Linkans kroppspråk på isen är skrämmande. Ja tyvärr, han är lite utav en diva, och jag skulle tippa på att övriga spelare fått en och annan känga av honom internt.
Poängmässigt är han dock en Gud och jag älskar honom för hans laglojalitet.

Linkans vara eller icke vara är så jävla svårt att uttala sig om.
Om jag skulle välja ur en objektiv synpunkt skulle jag nog välja att inte göra det för, DIFs utvecklings skull.
Som supporter vill jag å andra sidan spöa upp mig själv rejält för att just ha sagt så där.

Vad gäller övriga är det bara två som solklart ska ha nytt kontrakt och det är Owuya och Ottosson.
Sedan?

Ölvestad - Vill du stanna, halvera lönen. Jag älskar vad du gjort för oss men hjärta räcker inte.
Printz - Om Sanny Lindström tackar ja så behövs du tyvärr inte.
Figren - Tack Figge, men du har gjort för lite poäng. DIFTV var dock kul...
Schneider - Kostar mer än du smakar. Tack för din medverkan.
Anger - En månad av målkavalkad och du är bäst i världen? Nej tack Niklas.
Ronnie - Vi älskar dig. Tack för allt!
Oscar Eklund - Ska du utvecklas är det bäst att du gör det snart. Vi har andra hungriga juniorer som knackar på dörren

Andreas Holmqvist och Fimpen - ni har kontrakt men ni ska inte glassa för det. Ryck upp er, och det rejält!

Djurgården har djurgårdare som spelar i fel klubbar runt om i världen och det är dem som man ska satsa på. Staffan Kronwall, Daniel Rudslätt, Daniel Tjärnqvist, Marcus Nilson.
Se till att knyta upp några av dem nu för helvete!

Sanny Lindström är guld värd. Hoppas att Frasse har fel denna gången.

Sist men inte minst, vad händer med Mark? Vill nog ha en spade i DIF, men vi måste ha en förstakeeper och jag vill släppa Wesslau och ha kvar Riddarn, vilket blir tre målvakter. Dilemma!
Säg den glädje som varar
xxwinniehxx

Inlägg av xxwinniehxx »

DIF_Soldier skrev:DIF måste rensa i truppen då detta inte håller. En kontroversiell tanke är att inte förlänga med Linkan för att skapa ett nytt DIF. Djurgården står och trampar. Att använda resterande resurser beroende på vad Linkan vill ha kanske inte är det rätta medlet. En total förändring är kanske vad vi behöver

Linkans kroppspråk på isen är skrämmande. Ja tyvärr, han är lite utav en diva, och jag skulle tippa på att övriga spelare fått en och annan känga av honom internt.

Om jag skulle välja ur en objektiv synpunkt skulle jag nog välja att inte göra det för, DIFs utvecklings skull.
Som supporter vill jag å andra sidan spöa upp mig själv rejält för att just ha sagt så där.

Vad gäller övriga är det bara två som solklart ska ha nytt kontrakt och det är Owuya och Ottosson.
Sedan?

Ölvestad - Vill du stanna, halvera lönen. Jag älskar vad du gjort för oss men hjärta räcker inte.
Oscar Eklund - Ska du utvecklas är det bäst att du gör det snart. Vi har andra hungriga juniorer som knackar på dörren

Andreas Holmqvist och Fimpen - ni har kontrakt men ni ska inte glassa för det. Ryck upp er, och det rejält!

Djurgården har djurgårdare som spelar i fel klubbar runt om i världen och det är dem som man ska satsa på. Staffan Kronwall, Daniel Rudslätt, Daniel Tjärnqvist, Marcus Nilson.

Sist men inte minst, vad händer med Mark? Vill nog ha en spade i DIF, men vi måste ha en förstakeeper och jag vill släppa Wesslau och ha kvar Riddarn, vilket blir tre målvakter. Dilemma!
Riddarn istället för Wesslau? HU? Under vilken sten har du legat under den här säsongen, kan man ju undra.
EDIT: Reserverar mig för ev missförstånd. Släppa Wesslau och ha kvar Riddarn + Mark resulterar knappast i tre målvakter. Snarare..två?

För övrigt har Mathias Tjärnqvist i RBK rätt saftig lön va? Annars skulle ju han vara lite av en drömvärvning om Rögle åker ner.. gammal djurgårdslirare och en spelstil som vi inte skulle tacka nej till.
Användarvisningsbild
antti-pekka

Inlägg av antti-pekka »

DIF_Soldier skrev:

...

Oscar Eklund - Ska du utvecklas är det bäst att du gör det snart. Vi har andra hungriga juniorer som knackar på dörren.

Frågor:
Vad har Schneider tjänat? Vad har kostat mer än det har smakat?

Vilka juniorer och varför är just de lämpade att ta Eklunds plats? J20 spelar just nu med omskolade forwrds som backar. Återväxten bland backar är inte den bästa i DIF just nu. Däremot finns det många bra forwards.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

xxwinniehxx skrev:
DIF_Soldier skrev:DIF måste rensa i truppen då detta inte håller. En kontroversiell tanke är att inte förlänga med Linkan för att skapa ett nytt DIF. Djurgården står och trampar. Att använda resterande resurser beroende på vad Linkan vill ha kanske inte är det rätta medlet. En total förändring är kanske vad vi behöver

Sedan?

Riddarn istället för Wesslau? HU? Under vilken sten har du legat under den här säsongen, kan man ju undra.
EDIT: Reserverar mig för ev missförstånd. Släppa Wesslau och ha kvar Riddarn + Mark resulterar knappast i tre målvakter. Snarare... två?
Jag vidhåller fortfarande att Stefan har ett bättre grundspel än Wesslau och är dessutom betydligt yngre.

Jag skrev "...men vi måste ha en förstakeeper", det är en. Släppa Wesslau, ha kvar Riddarn och Mark blir tre.
antti-pekka skrev:
DIF_Soldier skrev: ...

Oscar Eklund - Ska du utvecklas är det bäst att du gör det snart. Vi har andra hungriga juniorer som knackar på dörren.
Frågor:
Vad har Schneider tjänat? Vad har kostat mer än det har smakat?

Vilka juniorer och varför är just de lämpade att ta Eklunds plats? J20 spelar just nu med omskolade forwrds som backar. Återväxten bland backar är inte den bästa i DIF just nu. Däremot finns det många bra forwards.
Schneider är en artistspelare. Hade han krävt lägre lön hade DIF skrivit vanligt kontrakt.
Därför tror jag att han har hög lön, och vi måste göra plats för framförallt Staffan Kronwall.
Bottom line, det finns bättre backar att hämta.

Jag tänker främst på Urbom (som ville lämna?), Deilert och Lennhammer.
Säg den glädje som varar
janne08

Inlägg av janne08 »

Sedan?

Ja för fan Sanny blir perfekt han kan ju axla Ölvis jobb att toppa utvisningsligan.
Det är ju precis vad DIF behöver en kille till som kan sitta och pilla sig i naveln på utvisningsbäcken.
Nä tack ingen Sanny för min del !!
LiteOn

Inlägg av LiteOn »

MoDo har anlitat externa krafter för att hitta ställen där man "läcker" pengar och MoDo har aldrig flaggat för att de har svag ekonomi utan detta görs nog innan siffrorna börjar att närma sig röda...
Vad gör Djurgårdens ledning?!?
Övriga lag håller på att matchar för fullt under mars månad med intäkter som följd.

Vi har tyvärr bara utgifter under tiden fram till först TV pengarna betalas ut (maj kanske?!? vet ej), seriestarten i slutet av september. och ev sponsorpengar...

Ännu mer ekonomisk slagkraft är tappat gentemot de andra föreningar vi konkurrerar med i ES, vilket inte underlättar det för oss att förbättra laget jämfört med denna säsong.

Personligen tycker jag att det är märkligt att anlita en tränare om man redan har två st... Om detta innebär att lönebudgeten minskas i spelartruppen är det inte ett rätt beslut.
SM Slutspelande klubbar:
Färjestad, Brynäs, Frölunda, Luleå, Skellefteå, Linköping, Timrå och HV71.
Kvalspelande lag till ES:
SSK, Rögle, Leksand, AiK, Västerås, Almtuna/Växjö.

Alla dessa klubbar får otroligt mycket mediautrymme vilken de kan använda i sin jakt på sponsorer.
även här kommer Djurgården hamna på efterkälken...
Highwind

Inlägg av Highwind »

DIF har flaggat för (från officiellt håll) att de ska ha samma lönebudget som 08/09. Minst 2-3 elitserieklubbar flaggade för att de skulle gå ned i lönebudgeten nästa säsong. Ingen av klubbarna flaggade för en utökad lönebudget. Finansiella krisen är nog svaret.

Vår ekonomi blir således MER slagkraftig jämfört med de andra lagen.

Orkar inte leta upp artikeln.
Låst